Vertragingen in leveringen?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

02 dec 2021 20:05

Minne schreef: 02 dec 2021 14:16 Het is dan ook een dingetje van de huidige tijd dat we overal en altijd maar alles moeten kunnen weten. PostNL krijgt het voor elkaar over een simpel pakketje 30 verschillende status updates te mailen. Het is inderdaad zoals Arjen aangaf de vraag of je er wat aan hebt.
....
Zo kunnen veel bedrijven nog wat leren van UPS. Deze week twee bezorgingen ontvangen via hen die de volgende dag zouden worden geleverd maar dezelfde dag al voor de deur stonden. Kijk, dát is nou eens service.

MB zou ook zo'n update-programma kunnen gebruiken waarbij ze er niet een dag maar een jaar naast lopen. Is iedereen blij, conform René z;
'n voorstel.:
René SLK230 schreef: 02 dec 2021 14:25 .....
Maar wat ik eigenlijk wou zeggen is dit. Keer het óm.
Stel je voor dat het normaal is dat je anderhalf jaar moet wachten op aflevering van een nieuw te bestellen auto. Is het eerder heb je geluk :) :goedzo:
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
wvdburgt
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 okt 2021 14:04
Mercedes-Benz: A 200 limousine in Patagonië rood

02 dec 2021 22:41

Sow, had niet verwacht dat er ineens zo veel reacties kwamen. Ik heb ze proberen allemaal te lezen maar kan zijn dat ik wat gemist heb. Ik zie dat er terechte opmerkingen gemaakt worden over de informatie voorziening. Een pakketje uit China is beter te volgen dan je tig duizend euro kostende auto. Dit is ook wat ik bedoel met mijn opmerking over de vliegtuigindustrie. Software met big data en AI zou bij een groot bedrijf als Mercedes van zelfsprekend moeten zijn. Een volg systeem van je bestelling is ook niet iets nieuws.

Ikzelf werk in de IT. Ook daar krijgen we soms problemen die lastig zijn om op te lossen. Ik vind het ook lastig om te zeggen wanneer iets is opgelost als ik niet weet wat het probleem is. Daar heb ik geleerd dat geen nieuws ook nieuws is. Ik snap dat de dealers hun best doen en dat ze me meteen informeren maar preventief even iets laten weten komt iig over dat je betrokken bent met je klant. Het is iig van: oh ze denken nog aan mij:)

Het is ook niet zo zeer dat ik lang moet wachten maar de manier waarop. Je hoort genoeg verhalen over de auto industrie. Ik weet iig dat er een vrachtwagen leverancier ergens 4 a 5000 vrachtwagens heeft staan om de zelfde rede. Het is de manier waarop we wachten, slecht geinformeerd met geen schatting wanneer er iets gaat gebeuren, tegenstrijdige berichten en het gevoel dat Mercedes niet in control is. We hadden denk ik allemaal beter verwacht, dit soort shit hoort bij een peugeot, niet bij Mercedes.
Dat is denk ik ook de rede waarom er zo veel vragen zijn in dit topic. Mensen willen er toch achter komen. als je weet dat iemand die bijna de zelfde auto in de zelfde maand heeft besteld hem wel heeft, dan hoef je waarschijnlijk niet veel te wachten. Daarom vragen mensen er om.

Misschien is het een idee om een lijst bij te houden? als mensen op die lijst willen staan met: type auto, bestel datum , productie datum en eventueel extra info en we hebben iig iets om tegen te vergelijken.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 dec 2021 00:20

@wvdburgt
“We” hadden niet anders verwacht, jíj́ had kennelijk anders verwacht.

En daar zit wat in, nl dat een partij waarmee de dealer waarmee jij een overeenkomst hebt een relatie heeft (een fabrikant) er goed aan zou doen z’n relaties goed te houden. Maar ik zie niet waarop je je baseert als je dacht dat MB dat beter zou doen dan andere merken.

Ik denk dat ze zelf of ook niet precies weten wat wanneer geleverd wordt en/of ze vrezen als ze al te duidelijk zijn over erg lange levertijden klanten weglopen. En ovrgs hebben diverse CEO’s toch al publiekelijk gezegd dat leveringsproblemen van chips nog wel twee jaar aanhouden?

Zou je duidelijkheid willen over jouw a.s. wagen en de dealer je die niet kan geven: schrijf een brief met verzoek om info. Misschien krijg je antwoord.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1388
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

03 dec 2021 00:39

Moment van bestellen hoeft niets te zeggen, als de verkopende dealer jou een auto verkoopt op basis van een reeds ingekochte productieplaats.

Daarnaast, een pakketje uit China is 1 geheel dat alleen van A naar B hoeft, een auto die nog niet compleet is en waarvan MB zelf ook niet weet wat er wanneer aan missende onderdelen geleverd wordt is lastig plannen/informeren...
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

03 dec 2021 00:56

David_O schreef: 03 dec 2021 00:39 Moment van bestellen hoeft niets te zeggen, als de verkopende dealer jou een auto verkoopt op basis van een reeds ingekochte productieplaats.

Daarnaast, een pakketje uit China is 1 geheel dat alleen van A naar B hoeft, een auto die nog niet compleet is en waarvan MB zelf ook niet weet wat er wanneer aan missende onderdelen geleverd wordt is lastig plannen/informeren...
En dat is nu precies waar het om gaat. Wanneer jouw nieuw MB van de fabriek naar de dealer gaat is exact na te gaan waar die is en wanneer die arriveert. Maar ja, in zo’n perfecte situatie zitten we niet.

Kun je lang en breed over blijven miepen, maar je hebt alleen jezelf ermee (en je relatie met anderen die er ook niets aan kunnen doen help je er langzamerhand ook mee om zeep).
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

03 dec 2021 01:12

A200Benz schreef: 02 dec 2021 16:21 Is dit alleen voor de EQA, of ook voor andere modellen? Aangezien die optie's nog wel te bestellen zijn namelijk. Ik heb al eerder voorbij zien komen dat voor reeds bestelde W177 modellen het gehele assistentiepakket (PAY) (of onderdelen daarvan) geschrapt is, maar ondanks die berichten is die nog steeds tot op heden mee te bestellen.

Voor andere opties die laatst geschrapt zijn, zoals memorystoelen elektrisch verstelbaar, die zijn ook daadwerkelijk uit de configurator gehaald namelijk. 🤔
Bij meerdere NGCC modellen is 234 dodehoekassistent niet meer bestelbaar voor in elk geval Q1 en Q2.
Bij auto's waar het reeds op besteld was is het in sommige gevallen verwijderd maar niet bij alle.
PAY rijassistentiepakket kan wel besteld worden inclusief dodehoekassistent, dat werkt dan net weer anders.
JBoompiee5 schreef: 02 dec 2021 14:46Vraag-aanbod wereld, niet andersom. Als de klant dus collectief iets wilt, zal de aanbieder mee moeten bewegen of hij/zij raakt de klant kwijt.
Kijken naar vroeger kan altijd, met weemoed mag ook. Echter bestaat vroeger niet meer. Dus ontwikkelen die hap! :)
De wereld is maakbaar, zeker met geld. Dus als de klant collectief een nieuwe standaard eist, zal ook Mercedes mee moeten.
Nee helaas, zo werkt het niet.
De hoeveelheid auto's die gebouwd kan worden is afhankelijk van capaciteit fabriek, beschikbaarheid onderdelen en aantal medewerkers.
Wanneer de fabriek max 100.000 eenheden kan bouwen krijgt land A er 1000 en land B er 2000 en land C er 3000 etc.
Bij gebrek aan onderdelen en personeel (corona) worden er nu geen 100.000 gebouwd en zal daarna ook niet zomaar verhoogd tot boven 100.000 kunnen worden om het in te halen, ook niet als de vraag 150.000 is.
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.

Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
LaTiNo
Berichten: 166
Lid geworden op: 04 feb 2021 15:09
Mercedes-Benz: Geen...

03 dec 2021 09:06

wvdburgt schreef: 02 dec 2021 22:41 ...

Het is de manier waarop we wachten, slecht geinformeerd met geen schatting wanneer er iets gaat gebeuren, tegenstrijdige berichten en het gevoel dat Mercedes niet in control is. We hadden denk ik allemaal beter verwacht, dit soort shit hoort bij een peugeot, niet bij Mercedes.

Dat is denk ik ook de rede waarom er zo veel vragen zijn in dit topic. Mensen willen er toch achter komen. als je weet dat iemand die bijna de zelfde auto in de zelfde maand heeft besteld hem wel heeft, dan hoef je waarschijnlijk niet veel te wachten. Daarom vragen mensen er om.
Dat dus, alleen misschien met het verkeerde voorbeeld :lol:
Ik ken iemand die een Peugeot 208 in de bestelling heeft, die krijgt keurig via een app de geschatte levertijd (die nu dus ook met 4 weken vooruit is geschoven). Dat is dus al meer info dan ik heb.
LaTiNo
Berichten: 166
Lid geworden op: 04 feb 2021 15:09
Mercedes-Benz: Geen...

03 dec 2021 09:15

René SLK230 schreef: 03 dec 2021 00:20 @wvdburgt
“We” hadden niet anders verwacht, jíj́ had kennelijk anders verwacht.

En daar zit wat in, nl dat een partij waarmee de dealer waarmee jij een overeenkomst hebt een relatie heeft (een fabrikant) er goed aan zou doen z’n relaties goed te houden. Maar ik zie niet waarop je je baseert als je dacht dat MB dat beter zou doen dan andere merken.

Ik denk dat ze zelf of ook niet precies weten wat wanneer geleverd wordt en/of ze vrezen als ze al te duidelijk zijn over erg lange levertijden klanten weglopen. En ovrgs hebben diverse CEO’s toch al publiekelijk gezegd dat leveringsproblemen van chips nog wel twee jaar aanhouden?

Zou je duidelijkheid willen over jouw a.s. wagen en de dealer je die niet kan geven: schrijf een brief met verzoek om info. Misschien krijg je antwoord.
Oh, dus uit angst dat klanten weglopen (wat gunstig zou kunnen uitvallen, want dan hebben ze weer wat minder achterstand en wat voorraadauto's beschikbaar) kies je ervoor om ze maar in het duister te houden?

Je beschrijft juist wat er helemaal mis aan is hier. Nogmaals, het gaat er niet om dat de fabrikanten in de problemen zitten, dat snappen wij ook wel. Je hebt het niet tegen jengelende kleuters die NU hun speeltje willen hebben. Maar je zou niet een brief horen te schrijven naar wie dan ook.
Een beetje IT afdeling zou minimaal een keurige lijst aan de dealers moeten kunnen overhandigen met per bestelde auto:

- fabricagedatum (ik weet nog steeds niet of de mijne al gebouwd is of uberhaupt op de lijst staat)
- waar die staat
- wat er aan ontbreekt
- of de ontbrekende opties nog zullen worden geretrofit of compleet komen te vervallen.
- de minimale wachttijd die er nog is voordat je kans maakt om de auto te krijgen

Op die manier kun je zelf inplannen wat je gaat doen. Cancel je de auto? Wacht je nog even, huur je een tijdelijke auto, koop je een occassion om de nog lange verwachte tijd te overbruggen? Verleng je je leasecontract?

Inmiddels heb ik het gevoel dat de helft van de leuke of belangrijke opties komen te vervallen. Ik zou dat graag willen weten, want misschien cancel ik die hele auto wel dan.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

03 dec 2021 09:42

Rainaldo schreef: 03 dec 2021 01:12
JBoompiee5 schreef: 02 dec 2021 14:46Vraag-aanbod wereld, niet andersom. Als de klant dus collectief iets wilt, zal de aanbieder mee moeten bewegen of hij/zij raakt de klant kwijt.
Kijken naar vroeger kan altijd, met weemoed mag ook. Echter bestaat vroeger niet meer. Dus ontwikkelen die hap! :)
De wereld is maakbaar, zeker met geld. Dus als de klant collectief een nieuwe standaard eist, zal ook Mercedes mee moeten.
Nee helaas, zo werkt het niet.
De hoeveelheid auto's die gebouwd kan worden is afhankelijk van capaciteit fabriek, beschikbaarheid onderdelen en aantal medewerkers.
Wanneer de fabriek max 100.000 eenheden kan bouwen krijgt land A er 1000 en land B er 2000 en land C er 3000 etc.
Bij gebrek aan onderdelen en personeel (corona) worden er nu geen 100.000 gebouwd en zal daarna ook niet zomaar verhoogd tot boven 100.000 kunnen worden om het in te halen, ook niet als de vraag 150.000 is.
Je vergeet een belangrijke reden, de fabrieken (en dus niet alleen de auto's) mogen (door de linkse groene hippies?) een beperkte CO2 uitstoot hebben.....
#doeslief
Bluesound
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

03 dec 2021 10:11

Minne schreef: 02 dec 2021 14:16 Het is dan ook een dingetje van de huidige tijd dat we overal en altijd maar alles moeten kunnen weten. PostNL krijgt het voor elkaar over een simpel pakketje 30 verschillende status updates te mailen.
...
... en dan als anticlimax een briefje in de bus "U was er niet, u kunt zelf uw pakje morgen ophalen bij een oppikpunt bij u in de buurt" (terwijl je thuiswerkt, verder alle bijna volwassen en-tuk-op-pakjes-zijnde kinderen thuis zijn en er geen bel heeft geklonken)! :owja:
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
E94
Berichten: 381
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:50
Mercedes-Benz: Nu E-klasse, eerst C-klasse

03 dec 2021 10:37

Even over de opmerking van de vliegtuig industrie. Er worden analyses gedaan op basis van msg-3 zoals dat heet. Daarin wordt gekeken wat de invloed van een defect is en wat eraan gedaan kan worden om het defect voor te zijn. Denk aan bepaalde testen, smeren, schoonmaken van filters of vervangen na een bepaalde kalendertijd, cycles of vlieguren. Aan de hand daarvan heeft men ook een inschatting van bepaalde onderdelen wat de verwachte levensduur is wat onder andere door de sub leveranciers wordt aangegeven. Dit hangt mede af van hoe de productie plaatsvindt en welke materialen worden gebruikt.
Maar met name electronica kan eigenlijk niets over gezegd worden. Of het gaat in het algemeen snel kapot of het blijft lang functioneren. Een soort badkuipkromme.
Alleen op basis van materialen, ontwerp en productie faciliteiten is er een verwachte levensduur in te schatten.
Groetjes

Olav
JBoompiee5
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 nov 2021 20:41

03 dec 2021 10:59

LaTiNo schreef: 03 dec 2021 09:15
René SLK230 schreef: 03 dec 2021 00:20 @wvdburgt
“We” hadden niet anders verwacht, jíj́ had kennelijk anders verwacht.

En daar zit wat in, nl dat een partij waarmee de dealer waarmee jij een overeenkomst hebt een relatie heeft (een fabrikant) er goed aan zou doen z’n relaties goed te houden. Maar ik zie niet waarop je je baseert als je dacht dat MB dat beter zou doen dan andere merken.

Ik denk dat ze zelf of ook niet precies weten wat wanneer geleverd wordt en/of ze vrezen als ze al te duidelijk zijn over erg lange levertijden klanten weglopen. En ovrgs hebben diverse CEO’s toch al publiekelijk gezegd dat leveringsproblemen van chips nog wel twee jaar aanhouden?

Zou je duidelijkheid willen over jouw a.s. wagen en de dealer je die niet kan geven: schrijf een brief met verzoek om info. Misschien krijg je antwoord.
Oh, dus uit angst dat klanten weglopen (wat gunstig zou kunnen uitvallen, want dan hebben ze weer wat minder achterstand en wat voorraadauto's beschikbaar) kies je ervoor om ze maar in het duister te houden?

Je beschrijft juist wat er helemaal mis aan is hier. Nogmaals, het gaat er niet om dat de fabrikanten in de problemen zitten, dat snappen wij ook wel. Je hebt het niet tegen jengelende kleuters die NU hun speeltje willen hebben. Maar je zou niet een brief horen te schrijven naar wie dan ook.
Een beetje IT afdeling zou minimaal een keurige lijst aan de dealers moeten kunnen overhandigen met per bestelde auto:

- fabricagedatum (ik weet nog steeds niet of de mijne al gebouwd is of uberhaupt op de lijst staat)
- waar die staat
- wat er aan ontbreekt
- of de ontbrekende opties nog zullen worden geretrofit of compleet komen te vervallen.
- de minimale wachttijd die er nog is voordat je kans maakt om de auto te krijgen

Op die manier kun je zelf inplannen wat je gaat doen. Cancel je de auto? Wacht je nog even, huur je een tijdelijke auto, koop je een occassion om de nog lange verwachte tijd te overbruggen? Verleng je je leasecontract?

Inmiddels heb ik het gevoel dat de helft van de leuke of belangrijke opties komen te vervallen. Ik zou dat graag willen weten, want misschien cancel ik die hele auto wel dan.
Precies. Helemaal mee eens. Dit kan in deze tijd echt wel.
Mercedes is afhankelijk van anderen in het hele proces, dat is duidelijk. Maar aangeven waarop het wachten is etc kan altijd.

Bijzonder om te zien hoe snel anderen zich erbij neerleggen of het begrijpen (voor mijn gevoel ook mijn dealer). Zo komt er van ontwikkeling niks terecht…

We vragen niet of de auto’s eerder klaar kunnen zijn (zou wel mooi zijn… :)) we vragen om communicatie.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 dec 2021 11:08

JBoompiee5 schreef: 03 dec 2021 10:59 We vragen niet of de auto’s eerder klaar kunnen zijn (zou wel mooi zijn… :)) we vragen om communicatie.
LaTiNo schreef: 03 dec 2021 09:15
René SLK230 schreef: 03 dec 2021 00:20 @wvdburgt
“We” hadden niet anders verwacht, jíj́ had kennelijk anders verwacht.

Je kan je energie verspillen door dat hier (niks met de fabrikant te maken) te roepen, je kunt ook de fabrikant aanschrijven. Lijkt mij effectiever.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

03 dec 2021 11:46

Of een leuke pitch verzinnen om een hip en flitsend systeem aan Daimler te verkopen waarmee je op een eigentijdse app iedere dag in leuke kleurtjes kan zien dat je auto nog niet klaar is. Daar komt-ie ook geen dag eerder van.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

03 dec 2021 13:10

René SLK230 schreef: 02 dec 2021 14:25 Ik (W114/5 rijder) las dat de meeste auto-ongelukken inmiddels plaatsvinden onder invloed van het gebruik van lachgas.

Waarmee maar weer ns bewezen is hoe relatief overbodig al die electronische veiligheidssystemen en dus chips in auto’s zijn.
Als zo'n lachgas idioot een aanrijding dreigt te veroorzaken dan stoppen die moderne systemen je auto waarschijnlijk nog op tijd of ze verminderen de impact. Zie de verhalen uit de media een jaar of wat terug toen de politie met de Tourans geen auto's van vluchtende verdachten konden rammen omdat.... de auto dat niet toeliet.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Plaats reactie