wvdburgt schreef: ↑02 dec 2021 01:27
Ik snap dat er issues zijn maar het feit dat een dealer je helemaal niets kan vertellen vind ik ook vreemd.
Afhankelijk van hoe snel een wereldwijde database van orderstatussen ververst, moet de dealer dan fulltime database-watchers gaan inhuren zodat van elk verkooppunt ter wereld op elk moment te zien is waar een order bijv. wordt geannuleerd omdat de klant niet akkoord gaat met schrappen van opties en wat dat betekent voor de bouw van klantenauto's en persauto's/demo's die er nog tussen zitten. Het wijzigt te veel, te snel en overal ter wereld.
In de vliegtuigindustrie kunnen ze tegenwoordig een heel eind voorspellen wanneer dingen stuk gaan en dus daar op acteren.
Ik snap even niet hoe levensduurberekeningen te maken hebben met het chiptekort? Gaat het om het hebben van voorraad aan vervangingsonderdelen? Mechanisch kun je een en ander wel vooraf berekenen, elektronisch betwijfel ik.
Er zijn bij veel auto bedrijven issues maar niet allemaal. Een collega heeft een lexus besteld en binnen 5 maanden gekregen. Toegegeven, zo’n lelijk schijthok zou ik nooit kiezen maar blijkbaar kan et wel.
Zoals al vaker aangehaald in dit topic: niet elke fabrikant heeft op dezelfde wijze gereageerd toen de verkopen ineens inkakte. De ene stelde 1-op-1 zijn afname bij toeleveranciers bij, de ander minder of niet om voorraad op te bouwen anticiperende op het onvermijdelijke herstel. Des te minder de afname wijzigde, des te hoger je prio werd zodra er chips beschikbaar komen. Mercedes heeft de afname enorm bijgesteld en belandde daardoor onderop te stapel.
ik vind wel dat er iets kan worden gedaan aan het informeren van de klant. Hoeveel autos zijn er nog voor je bijvoorbeeld? Een indicatie zou ook al welkom zijn. Het feit dat mijn leasemaatschappij 15 juni 2022 zegt en die datum van de dealer komt en vervolgens wordt ontkent door de dealer is toch wel apart.
Zie eerste punt, de situatie kan op te veel manieren op te veel plaatsen veranderen en dan houdt het ergens op wat nog bij te houden is.