Haj! Mr.D en de 'Isla Nublar' edition W163
- snorremans_14
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
- Mercedes-Benz: W 247
- Specialisatie: Techniek
- Locatie: Zeist
Heftige manier van anti inbraak
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 apr 2021 16:51
- Mercedes-Benz: 2000 - ML320 (W163) - film-camouflage
- Specialisatie: E-learning
- Locatie: Nederland
Klopt inderdaad. Of hij er momenteel staat weet ik niet, maar ik heb inmiddels contact met iemand die er werkt. Op zich zijn er aardig wat foto's te vinden van die in het museum. Ondanks dat zou ik hem graag eens in het echt bekijken natuurlijk!
Haha, zal wellicht werken, tot ze de boutjes zien zitten, vrees ik
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 apr 2021 16:51
- Mercedes-Benz: 2000 - ML320 (W163) - film-camouflage
- Specialisatie: E-learning
- Locatie: Nederland
Weer een update. De 'window bars' zijn klaar voor poeder coaten. Dat ging dit weekend helaas niet, dus gaat dat volgende week gebeuren. In de tussentijd hebben we de templates gemaakt voor de stalen bumpers (zodat we ze straks netjes kunnen namaken in staal).
Het kartonnen vierkant is ter referentie voor de lier.
De window bars zijn er hier af om te poeder coaten (wat dus niet door ging dit weekend). Door de gaten zie je nog delen van de auto. Die maken we uiteraard zwart.
Uiteraard is er rekening gehouden met de trekhaak en elektrische aansluitingen. We willen natuurlijk wel trailers blijven trekken voor de andere projecten. De bumper moeten volgens het kleurenschema zwart, dus die zien we straks niet meer.
p.s. waarom staan die BBCodes voor [ img ] uit? En belangrijker... Hoe zet ik dat aan?
Het kartonnen vierkant is ter referentie voor de lier.
De window bars zijn er hier af om te poeder coaten (wat dus niet door ging dit weekend). Door de gaten zie je nog delen van de auto. Die maken we uiteraard zwart.
Uiteraard is er rekening gehouden met de trekhaak en elektrische aansluitingen. We willen natuurlijk wel trailers blijven trekken voor de andere projecten. De bumper moeten volgens het kleurenschema zwart, dus die zien we straks niet meer.
p.s. waarom staan die BBCodes voor [ img ] uit? En belangrijker... Hoe zet ik dat aan?
- Toni043
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
- Mercedes-Benz: W205
- Locatie: Zuid Limburg
Mooi project
Logboek S205:
viewtopic.php?t=106578
viewtopic.php?t=106578
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11531
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Check ook even het RDW voor maten en uitstekende onderdelen. Zou zonde zijn om elk jaar alles eraf te moeten slopen. Complete handboek staat online.
Succes met je project
Succes met je project
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 apr 2021 16:51
- Mercedes-Benz: 2000 - ML320 (W163) - film-camouflage
- Specialisatie: E-learning
- Locatie: Nederland
Uiteraard gecheckt. Met iemand van de Rijkspolitie zelfs. Zolang er geen scherp uitstekende onderdelen zijn is er in principe niks aan de hand. De onderstaande window bars zijn ook goed bevonden. En de stalen bumpers, lier e.d. zijn toegestaan. Ik zorg er wel voor dat alles eraf kan in het geval dat nodig is. Dank voor je tip!
Er is weer een hoop gedaan in de tussentijd. De window bars zijn gepoedercoat. Helaas in de verkeerde kleur. Maar goed, het opnieuw coaten is een kleine moeite.
Het resultaat. Helaas dus in de lichte kleur grijs (dit is de enige grijs die ik had, terwijl er 2 verschillende op de film auto zitten).
De ML is daarna 5 cm verhoogd. Aan de voorkant is dat simpel te doen door de torsiestangen op te draaien. Aan de achterkant heb ik een soort ringen in de veerpoten gezet (van het merk Spaccer) om hem omhoog te krikken. Dit kan ook met een hockey-puck body lift of met aluminium blokken bovenop de veerpoten achter. Aangezien we er toch waren zijn er meteen wat APK kwesties verholpen. Door de verhoging stonden de wielen ter ver naar binnen voor het zicht. Een setje spoorverbreders van 20mm aan iedere kant heeft het euvel opgelost. Het ziet er weer af-fabriek uit.
Het hoogteverschil tussen voor en na. Volgens ons is hij zo movie-car waardig.
Daarna zijn we begonnen aan de stalen voorbumper. Onderdeel daarvan is de lierplaat, wat verlichting, de lier zelf en natuurlijk de bumper delen. Lastiger dan verwacht. We zijn begonnen met de lierplaat. Deze is te bevestigen aan de crash-bar met speciale sterke bouten (zodat hij er ook weer af kan). De lierplaat is anders dan die van de filmauto, omdat deze dus gebout zit ipv gelast. De krachten op zo'n plaat verschillen dan en we hadden meer oppervlak nodig om hem goed genoeg (volgens krachten-berekeningen) vast te kunnen zetten, zodat hij ook bruikbaar is (iets waarvan we bij de filmauto zo onze twijfels hebben).
Hier zie je de plaat (breder dan bij de filmauto) met daarop de lier. Hij zit dus aan de crash-bar vastgebout van bovenaf en aan de voorkant.
Eerst moet dan de plastic bumper gemonteerd worden (deze gaat over de lierplaat heen, zonder dat de lier erop zit). De zijplaten waren de volgende stap. Deze hebben we eerst gemonteerd om te kijken hoe we dan uitkomen met bedrading en montage van de stalen bumper-delen. Deze zijplaten worden aan de lierplaat vast gebout. De bumperdelen zitten er straks aan vast gelast, waarmee we aan de voorzijde een beugel per kant minder nodig hebben en het makkelijker is het zooitje eraf te halen.
De zijplaten met de kartonnen bumper templates en de LED spots gemonteerd.
Zijplaten op maat geslepen.
De volgende stap is het maken van de stalen bumper delen. De gaten zagen we uit met een gatzaag. Daarna hebben we een 'dimple die' of 'flair die' nodig. Deze zijn lastig te vinden in de maat die we nodig hebben. Daarnaast maken de meeste van deze tools niet de juiste ronding in de gaten (ze zijn naar binnen gerold). Daarom laten we een 'flair die' maken door een vriend van een vriend. Ik hoop dat het werkt en we de gewenste looks krijgen.
- AndyP
- Donateur
- Berichten: 1358
- Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
- Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
- Locatie: Twente
Gaaf dat je het ook echt doet. Hoor wel vaker praatjes maar jij voegt de daad aan het woord toe. Chappeau
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
viewtopic.php?t=108999
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 apr 2021 16:51
- Mercedes-Benz: 2000 - ML320 (W163) - film-camouflage
- Specialisatie: E-learning
- Locatie: Nederland
Een update. Dit weekend konden we weer verder aan de Jurassic Park ML. Onze op maat gedraaide 'dimple' / 'flair' tool was klaar om op te halen en we konden niet wachten om hem te gebruiken.
We zijn begonnen met het zagen van de gaten in de voorbumper delen. 10 gaten lijkt niet veel, maar het duurde een eeuwigheid voordat ze erin zaten. Gelukkig was er nog voldoende tijd om de flair tool te testen. Het resultaat mag er wezen, want dit is precies het resultaat we naar zochten.
Uiteraard meteen e.e.a. getacked, om te kunnen kijken hoe het staat.
Gisteren bij de schoonfamilie de antieke, gigantische boor-toren van m'n schoonvader mogen gebruiken om de gaten voor de side skirts te zagen. Dat ding deed de 28 benodigde gaten in net zoveel tijd als de kolomboor van de dag ervoor nodig had om er 3 te doen. Old-skool!
Vanmorgen die 28 gaten in de dimple/flair tool gehad om ze te voorzien van een gebogen randje. De rest van de dag gebruikt om de side-skirts klaar te maken om af te lassen. Ook de andere kant van de stalen voorbumper nog af gekregen.
Het resultaat (uiteraard de lier er ook even op gezet):
We zijn begonnen met het zagen van de gaten in de voorbumper delen. 10 gaten lijkt niet veel, maar het duurde een eeuwigheid voordat ze erin zaten. Gelukkig was er nog voldoende tijd om de flair tool te testen. Het resultaat mag er wezen, want dit is precies het resultaat we naar zochten.
Uiteraard meteen e.e.a. getacked, om te kunnen kijken hoe het staat.
Gisteren bij de schoonfamilie de antieke, gigantische boor-toren van m'n schoonvader mogen gebruiken om de gaten voor de side skirts te zagen. Dat ding deed de 28 benodigde gaten in net zoveel tijd als de kolomboor van de dag ervoor nodig had om er 3 te doen. Old-skool!
Vanmorgen die 28 gaten in de dimple/flair tool gehad om ze te voorzien van een gebogen randje. De rest van de dag gebruikt om de side-skirts klaar te maken om af te lassen. Ook de andere kant van de stalen voorbumper nog af gekregen.
Het resultaat (uiteraard de lier er ook even op gezet):
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 apr 2021 16:51
- Mercedes-Benz: 2000 - ML320 (W163) - film-camouflage
- Specialisatie: E-learning
- Locatie: Nederland
Wederom een update. Deze keer van de verlichting en de side-skirts en side-steps.
Verlichting:
Hier gaan we afwijken van de film auto. De PIAA lampen die normaal gesproken in de voorbumper thuis horen vind ik niet mooi. Bovendien wil ik graag dezelfde verlichting in de bumper als die op de spiegels komen. Deze LED spots zijn qua afmeting precies wat ik zocht. Daarnaast is de techniek in verlichting hard gegaan en geeft een moderne LED spot veel meer licht dan de oudere varianten, terwijl het energie verbruik minimaal is.
Side skirts en side steps:
Bij de vorige update hadden we de side skirts al ver klaar qua looks. In de side skirts komen de side steps te zitten. Die moesten we eerst maken voordat we beugeltjes konden maken.
Uiteraard eerst alles getest en gekeken wat we qua afmetingen het mooist vinden. Het simpelst is een setje las-bochten en een kartonnen template:
In de tussentijd vond ik lokaal een stalen versie van tranenplaat. Oorspronkelijk gebruikt in de etalage van een kleding winkel, nu omgebogen en klaar om op de ML te monteren. Alle onderdelen aanwezig om de side steps te maken:
Toen kwam het leuke onderdeel. Beugels maken... Bedenken hoe het precies vast moet komen te zitten en tegelijk ook nog bruikbaar als side-step gebruikt kan worden kost tijd. Bij de aankoop van de ML zaten er side-bars op. De beugel hiervan was verroest, maar kon prima als inspiratie gebruikt worden. We besloten de beugel om te bouwen naar een bruikbare beugel voor zowel side skirt als side step. Die moeten los van elkaar geïnstalleerd en verwijderd kunnen worden.
Aan het einde van het weekend is een kant klaar. De andere is onderweg, deze hopen we komend weekend af te hebben. Het resultaat:
Verlichting:
Hier gaan we afwijken van de film auto. De PIAA lampen die normaal gesproken in de voorbumper thuis horen vind ik niet mooi. Bovendien wil ik graag dezelfde verlichting in de bumper als die op de spiegels komen. Deze LED spots zijn qua afmeting precies wat ik zocht. Daarnaast is de techniek in verlichting hard gegaan en geeft een moderne LED spot veel meer licht dan de oudere varianten, terwijl het energie verbruik minimaal is.
Side skirts en side steps:
Bij de vorige update hadden we de side skirts al ver klaar qua looks. In de side skirts komen de side steps te zitten. Die moesten we eerst maken voordat we beugeltjes konden maken.
Uiteraard eerst alles getest en gekeken wat we qua afmetingen het mooist vinden. Het simpelst is een setje las-bochten en een kartonnen template:
In de tussentijd vond ik lokaal een stalen versie van tranenplaat. Oorspronkelijk gebruikt in de etalage van een kleding winkel, nu omgebogen en klaar om op de ML te monteren. Alle onderdelen aanwezig om de side steps te maken:
Toen kwam het leuke onderdeel. Beugels maken... Bedenken hoe het precies vast moet komen te zitten en tegelijk ook nog bruikbaar als side-step gebruikt kan worden kost tijd. Bij de aankoop van de ML zaten er side-bars op. De beugel hiervan was verroest, maar kon prima als inspiratie gebruikt worden. We besloten de beugel om te bouwen naar een bruikbare beugel voor zowel side skirt als side step. Die moeten los van elkaar geïnstalleerd en verwijderd kunnen worden.
Aan het einde van het weekend is een kant klaar. De andere is onderweg, deze hopen we komend weekend af te hebben. Het resultaat:
- AndyP
- Donateur
- Berichten: 1358
- Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
- Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
- Locatie: Twente
Lekker bezig. Leuk om te volgen dit!
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
viewtopic.php?t=108999
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 apr 2021 16:51
- Mercedes-Benz: 2000 - ML320 (W163) - film-camouflage
- Specialisatie: E-learning
- Locatie: Nederland
Dit lange weekend gebruikt om de achterbumper te maken en daarnaast alles glad te slijpen met de haakse slijper. Behoorlijk wat werk.
Vooral bedenken hoe de stalen achterbumper vast komt te zitten op de auto... Het verwijderen van de achterbumper hielp, omdat daar twee sets bouten in zaten die in mijn optiek niet echt iets vasthielden. Na het verwijderen van de bouten kwam er een soort beugel los die in z'n geheel door de crash bar achter de achterbumper gaat. Geen idee waar het precies voor dient. Iemand een idee?
We hebben de beugels gebruikt om ze om te toveren tot beugels die een extra functie kregen, namelijk het dragen van de stalen bumper. Na wat las en slijpwerk en het maken van een set sneden in de kunststof bumper was het tijd om de bumper te monteren. Daar werden we enigszins enthousiast van. Een uurtje later zaten namelijk alle onderdelen op de ML om te kijken naar het resultaat zover.
Volgende stap: koeienvangers!
Vooral bedenken hoe de stalen achterbumper vast komt te zitten op de auto... Het verwijderen van de achterbumper hielp, omdat daar twee sets bouten in zaten die in mijn optiek niet echt iets vasthielden. Na het verwijderen van de bouten kwam er een soort beugel los die in z'n geheel door de crash bar achter de achterbumper gaat. Geen idee waar het precies voor dient. Iemand een idee?
We hebben de beugels gebruikt om ze om te toveren tot beugels die een extra functie kregen, namelijk het dragen van de stalen bumper. Na wat las en slijpwerk en het maken van een set sneden in de kunststof bumper was het tijd om de bumper te monteren. Daar werden we enigszins enthousiast van. Een uurtje later zaten namelijk alle onderdelen op de ML om te kijken naar het resultaat zover.
Volgende stap: koeienvangers!
- AndyP
- Donateur
- Berichten: 1358
- Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
- Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
- Locatie: Twente
Leuke hobby. Mooi onderweg
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
viewtopic.php?t=108999