E350e bereik electrisch na 4 jaar

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Markamersfoort
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2020 20:44

27 feb 2021 21:33

Sinds vandaag trotse eigenaar van zo'n mooie E. Forum doorgenomen op ervaringen batterij van de C350e. Volgens dealer is batterij 90%. Als ik vol laad is het rijbereik 21 km. Als ik uitga van het oorspronkelijke bereik van 31 km, is dat toch veel minder capaciteit dan 90%? Of werkt dat zo niet en klopt die 21 km wel?
Bijlagen
Screenshot_20210227-213433_Mercedes me.jpg
Screenshot_20210227-213433_Mercedes me.jpg (45.84 KiB) 2169 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

27 feb 2021 22:08

Als mercedes zegt dat je met een volle tank 700 km kan rijden. En jij tankt hem helemaal af, dan staat daar doorgaans ook minder dan 700 km. Terwijl de tank 100% vol is.

Die 31 km is gemeten volgens NEDC methode volgens mij. (tegenwoordig WLTP methode). Fabrikanten zijn verplicht de resultaten van deze methode the vermelden zodat consumenten eerlijk kunnen vergelijken tussen merken/modelen. Het probleem is dat die NEDC methode oud en achterhaald is en veel af wijkt tov de praktijk. De WLTP methode doet dit al stuk beter. Met hybride en EV auto's is dat verschil nog groter met NEDC. Die 31 km ga je vrijwel niet halen (net als dat je de verbruik van een conventionele brandstofmotor ook vaak niet haalt). Dat haal je alleen zonder tegenwind, alle verbruikers zoals verwarming / airco uit, ideale temperatuur, banden hard opgepompt, geen overtollig gewicht aan boord, etc etc.

Als je het C350e topic goed had doorgeleden had je ook heel erg vaak gelezen dat als de accu vol is niemand die 31 km haalt maar meestal rond de 20km in de praktijk. zelfs niet toen de auto nieuw was. In eco stand met airco uit mogelijk iets beter.

Jou accu lijkt dus dan nog in prima conditie.

(overigens, de accu en elektromotor zijn bedoeld als hybride, om de benzinemotor te ondersteunen. Eigenlijk niet om efficiënt EV te kunnen rijden in alle omstandigheden. Je merkt met name op hogere snelheden dat de actieradius heel snel laag gaat. Eigenlijk moet de benzinemotor daar aan het werk en bewaar je de stroom op een moment dat het effectiever zijn werk kan doen zoals op de stad en lagere snelheden. Daarom dus beter in hybride modus laten staan tenzij je weet dat je heel snel weer aan de paal kunt staan kan het een overweging zijn om hem volledig in EV modus te zetten. Het is een hybride die een mogelijkheid bied om EV te rijden. Maar de hardware is niet ontworpen om efficient EV te rijden.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Markamersfoort
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2020 20:44

27 feb 2021 23:55

Hi Joost, dank voor je uitgebreide antwoord, super! Ik heb die topics ook doorgelezen hoor, maar ik heb denk ik mijn vraag niet duidelijk gesteld. Wat ik bedoel was: als de dealer stelt dat de batterij 90% is, reken ik dan die 90% x oorspronkelijke capaciteit? Want in dat geval zou de weergegeven capaciteit van 21km overee komen met een lagere capaciteit van de batterij. Dat ik die km's (zowel die 31 als nu 21) in werkelijkheid niet in EV modus haal was mij idd bekend door de eerdere topics en dat is voor mij ook acceptabel. Ik heb idd gemerkt dat ook bij hybride op de snelweg de eletrische km in comfortstand snel.wegtikken, dus goeie tip om dan voor de save modus te kiezen tot de afslag naar de B wegen en stad weer is genomen. Heerlijke auto verder.
Gebruikersavatar
FB350e
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:26
Mercedes-Benz: C350e

28 feb 2021 00:12

Nee je moet de capaciteit meten adhv hoeveel kw er in gaat tot dat de accu 100% is.
Actieradius hangt oa af van rijgedrag, weersomstandigheden etc en zegt dus niet alles over accucapaciteit.
Gebruikersavatar
Grow up
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jun 2017 23:18
Mercedes-Benz: W213 E300e 4matic 2021 & W221 S350 4matic 2011

28 feb 2021 00:15

Reset de tripcomputer eens ( zowel “sinds start” als “sinds reset”).
Wat geeft de elektrische range nu aan?
"Begin with the end in mind"
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

28 feb 2021 14:26

FB350e schreef: 28 feb 2021 00:12 Nee je moet de capaciteit meten adhv hoeveel kw er in gaat tot dat de accu 100% is.
Actieradius hangt oa af van rijgedrag, weersomstandigheden etc en zegt dus niet alles over accucapaciteit.
Op zich correct, maar zelfs dat klopt in de praktijk niet. Er is wat laadverlies waardoor je toch een onjuiste weergave krijgt.
Maar op zich goed genoeg. Wél even checken hoeveel de accu nog geladen was toen je begon te laden.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Bluesound
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

28 feb 2021 23:52

Sowieso neemt de accucapaciteit bij koud weer af én ben je in de winter meer elektriciteit kwijt aan verbruikers en verwarming.
Dat verklaart voor een deel waarom jouw elektrische actieradius nu een stuk lager is dan jij verwacht op rond van die "90%".

Ik denk dat onder de omstandigheden waarin de originele elektrische actieradius is gemeten / gegarandeerd, je nu wél 90% van de als origineel genoemde actieradius zult halen, zijnde 90% van 31 km, dus bijna 28 km.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

01 mar 2021 08:28

Inderdaad, die 28 km moet met een accu van 90% wel haalbaar zijn in die NEDC omstandigheden.

Alleen doen die omstandigheden doen zich in de praktijk vrijwel niet voor :P


laad hem maar eens vol, met 15 graden, banden fatsoenlijk opgepompt en geen verwarming of airco aan. Rustig rijden, niet te snel. Dan kom je al vrij dicht in de buurt verwacht ik
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

01 mar 2021 09:44

Joostb schreef: 01 mar 2021 08:28 Inderdaad, die 28 km moet met een accu van 90% wel haalbaar zijn in die NEDC omstandigheden.

Alleen doen die omstandigheden doen zich in de praktijk vrijwel niet voor :P


laad hem maar eens vol, met 15 graden, banden fatsoenlijk opgepompt en geen verwarming of airco aan. Rustig rijden, niet te snel. Dan kom je al vrij dicht in de buurt verwacht ik
Was het probleem met NEDC niet dat er allerlei trucjes gebruikt werden? Naden tussen panelen aftapen, smalle banden onder bizar hoge druk, geen of slechts één buitenspiegel, remblokken terugduwen, weinig benzine en andere vloeistoffen, nul extra opties, van 0 naar 100 in 5 minuten etcetc. En dan laten we de software die een test herkent nog buiten beschouwing.
Kortom die 31 km range is altijd al puur theoretisch geweest.
90% capaciteit na zoveel jaar lijkt mij (en Mercedes!) gewoon netjes. Evenals de aangegeven range door de auto.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

01 mar 2021 10:05

Gebruik je de voorklimatisering ? De standkachel aan de paal zeg maar.

Die zorgt er voor dat op het moment van je vertrek alles warm en vol geladen is zodat je geen energie kwijt ben met alles op te warmen tijdens de eerste kilometers
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

01 mar 2021 10:15

Was het probleem met NEDC niet dat er allerlei trucjes gebruikt werden? Naden tussen panelen aftapen, smalle banden onder bizar hoge druk, geen of slechts één buitenspiegel, remblokken terugduwen, weinig benzine en andere vloeistoffen, nul extra opties,
Klopt,

Ik heb wel eens de 5 serie gezien een jaar of 15 geleden, met 1 spiegel, afgeplakte naden, ideale temperaturen, super hard opgepompte banden, alle verbruikers uit, etc. Ergens wel logisch, want elk grammetje minder is echt heel belangrijk tegenwoordig. (kijk maar naar de bijtelling van de C350e in NL).
Het systeem is aanvankelijk alleen bedoeld zodat consumenten auto's kunnen vergelijken die exact het zelfde programma doorlopen mbt verbruik. Maar nu uitstoot belangrijk is geworden en er in veel landen allerlei labels, milieustickers, BPM en bijtelling in Nederland, subsidies en andere zaken aan vast worden gehouden zoekt iedereen de grenzen op wat mag. Dag mag allemaal omdat het niet in de regels staat dat het verboden is, sommigen gaan er nog wat over het grijze gebied heen zoals VW die de test voor de gek houd. Maar alle fabrikanten zitten dik in het grijze gebied met wat kan en hoort.

WLTP is daarom een veel beter en accurate systeem waarbij, met veel meer regels wat wel en niet mag waarbij ook rekening word gehouden met EV's, Uitstoot en de praktijksituatie en minder grijze gebieden.

Auto's die volgens NEDC zijn gemeten, zoals de C350e en E350e, wijken dus enorm af van de praktijk. Die 31 km haal je alleen bult af en de kroeg in zicht, :D Maar wel lekker voor mercedes die 31 km, want zo konden ze in China de auto's extra voordelig aan de man brengen. (Grens was destijds iets van 30 km EV kunnen rijden op papier)
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Markamersfoort
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2020 20:44

03 mar 2021 20:48

Ik heb m bijgehouden, hij laad 5,3 kwh op en dan zat er nog ca 10% in de batterij. Dat lijkt netjes. Nu woon ik no geen 3 km van kantoor (bebouwde kom) dus je zou denken dat je dan wel 2 dagen heen en weer kan, maar na 1 keer heen en weer, nog geen 5km is ie helemaal leeg. Warmt niet op aan de stekker, airco wel aan. Temp rond de 1 graden, dat zal.ook wel wat schelen.

6 kwh laden kost ca 1,50 voor 5 km, dus dan kan ik beter benzine rijden, das voordeliger😃
Gebruikersavatar
benzfreak
Berichten: 2720
Lid geworden op: 21 feb 2009 21:27
Mercedes-Benz: W906 219CDI
Specialisatie: Banden (Vredestein)
Locatie: Tukkerland

03 mar 2021 20:49

Markamersfoort schreef: 03 mar 2021 20:48 Ik heb m bijgehouden, hij laad 5,3 kwh op en dan zat er nog ca 10% in de batterij. Dat lijkt netjes. Nu woon ik no geen 3 km van kantoor (bebouwde kom) dus je zou denken dat je dan wel 2 dagen heen en weer kan, maar na 1 keer heen en weer, nog geen 5km is ie helemaal leeg. Warmt niet op aan de stekker, airco wel aan. Temp rond de 1 graden, dat zal.ook wel wat schelen.

6 kwh laden kost ca 1,50 voor 5 km, dus dan kan ik beter benzine rijden, das voordeliger😃
Voor die prijs rij je ook V8 :twisted: :owja:
Groet Benzfreak ;)
Gebruikersavatar
FB350e
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:26
Mercedes-Benz: C350e

03 mar 2021 21:05

5,3 kw is zeker netjes, maar 5km is super weinig :?
Markamersfoort
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2020 20:44

03 mar 2021 21:31

FB350e schreef: 03 mar 2021 21:05 5,3 kw is zeker netjes, maar 5km is super weinig :?
Ja kan ik ook niet rijmen, rij in de comfordstand en rustig. Wat doet jou C aan elektrische km met dit weer?
Plaats reactie