Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz heeft de bestverkopende modelreeks met de Ster compleet vernieuwd en presenteert de nieuwe generatie C-Klasse (BR206). Deze keer debuteren de Limousine en Estate gelijktijdig, de bestelvrijgave start op 30 maart 2021 en vanaf zomer 2021 staan de eerste exemplaren in de showrooms.
Het nieuwe model heeft dynamischere verhoudingen dankzij een combinatie van een kortere voorste overhang en lange wielbasis. De lengte bedraagt voortaan 4.751 mm terwijl de breedte voortaan 1.820 mm bedraagt. De wielbasis is met 25 mm toegenomen tot 2.865 mm. In de flanken wordt de kenmerkende schouderlijn sterker benadrukt doordat overige lijnen en vouwen tot een minimum zijn teruggebracht. Ondanks de sportieve daklijn en vlakker liggende achterruit van de Estate wordt er niet ingeleverd in functionele ruimte en bruikbaarheid. Verder vallen de toegenomen spoorbreedt op evenals de beschikbare velgen in de maten 17 t/m 19 inch.
Voor het eerst wordt de nieuwe C-Klasse alleen nog leverbaar met de centrale Ster. Hierbij zal de variatie zich beperken tot de vorm van de grille: een zeshoekige grille voor de basisvarianten en de ‘sharknose’ met omgekeerde trapeziumgrille. Deze grille is voortaan niet meer voorzien van zeshoekige verchroomde diamantpinnen maar van pinnen in de vorm van de driepuntige ster. Aan de achterzijde worden beide varianten voortaan voorzien van tweedelige achterlichten.
Ten opzichte van het uitgaande model maakt de nieuwe C-Klasse een grote stap voorwaarts in technologie waarbij duidelijk de invloeden van de S-Klasse zichtbaar zijn. Zo is het interieur sterk gebaseerd op dat van de BR223 S-Klasse met een vleugelvormig dashboard met groot sierlijstoppervlak dat doorvloeit in de middentunnel. De uitstroomopeningen van de klimaatregeling beschikken over een nieuwe variant van het ronde turbinedesign waarbij deze voortaan afgevlakt zijn. Voor de ontwikkeling van de nieuwe C-Klasse stond sportiviteit centraal; zowel het vrijstaande instrumentarium als ook het centrale scherm zijn hiervoor richting de bestuurder gedraaid.
Het instrumentarium bestaat uit een vrijstaand LCD-beeldscherm met een 10,25-inch (26 cm) diagonaal standaard of 12,3 inch (31,2 cm) optioneel. Het centrale scherm is eveneens in twee varianten leverbaar: standaard 9,5 inch (24,1 cm) of optioneel 11,9 inch (30,2 cm). De beschikbaare weergaves zijn onderverdeeld in de stijlen “minimalistisch”, “sportief” en “klassiek” en de modii “Navigatie”, “Assistentie” en “Service”.
De middenconsole wordt door een verchroomd element verdeeld in een zacht achterste gedeelte met de armsteunen en een voorste hoogglans zwart gedeelte vanuit welke het centrale scherm voortvloeit. Midden op de deurpanelen bevindt zich een armsteun met de schakelaars voor de zijruiten. Er zijn tevens speciale bedieningseilandjes gevormd waar de deurgreep en de stoelbediening zijn terug te vinden.
De optionele Avantgarde- en sportstoelen van de nieuwe C-Klasse ogen lichter dan voorheen dankzij het lijnen- en vlakkenspel dat zich rondom de stoel wikkelt. De hoofdsteunen beschikken over een nieuw, volledig omhuld ontwerp waarbij het verstelmechanisme niet meer zichtbaar is. Optioneel is het dashboard en de bovenzijde van de deurpanelen in kunstleder met nappa-optiek afgewerkt, bij de AMG Line is dit standaard.
Het dashboard kan worden voorzien van enkele nieuwe varianten van houten siermaterialen, zowel bruin als zwart openporig hout. Deze zijn voorzien van meevloeiende aluminium lijnen.
Net als in de S-Klasse wordt in de nieuwe C-Klasse de nieuwste generatie MBUX (NTG7) toegepast met centraal scherm en een scherm voor de bestuurder. Onder meer de navigatie op volledige schermgrootte is hierbij overgenomen van de S-Klasse. Tevens profiteert de C-Klasse van de verbeterde “Hey Mercedes” spraakassistent die nog duidelijker en directer reageert, ook wanneer er geen duidelijk activeringscommando wordt gegeven. De C-Klasse beschikt verder over Smart Home functionaliteiten. Vanaf marktlancering wil de fabrikant talrijke apparaten ondersteunen van de grotere smart-home aanbieders zoals Bosch Smart Home en Samsung SmartThings, verdere systemen zullen later volgen.
Optioneel is Augmented Video beschikbaar waarbij een camera de omgeving filmt en toont op het centrale scherm. Hierbij kunnen verdere virtuele objecten, markeringen en informatie passend worden toegevoegd aan de beelden, zoals verkeersborden, afslagaanwijzingen, aanbevelingen voor rijbaanwisselingen en zelfs huisnummers. Een Head-Up Display met kleurenweergave is eveneens optioneel leverbaar en bied een virtueel beeld van 9 bij 3 inch op de voorruit. Hierbij wordt echter geen Augmented Reality (navigatie-aanwijzingen boven de weg) toegepast, deze instructies zijn enkel zichtbaar op het centrale scherm.
Onder het centrale MBUX scherm bevindt zich een vingerafdrukscanner waarbij de bestuurder zich snel en veilig kan aanmelden in MBUX. Het voordeel is dat allerhande persoonlijke instellingen en gegevens gelijk beschikbaar zijn voor snel en eenvoudige bediening. Updates voor MBUX worden voortaan ‘over the air’ uitgevoerd waarbij downloads en updates in de achtergrond worden uitgevoerd. De bestuurder moet hier enkelmalig toestemming voor geven. Dit systeem wordt later ook gebruikt om extra functionaliteiten beschikbaar te maken in reeds verkochte voertuigen.
Bij de nieuwe C-Klasse zijn voortaan alle motoriseringen voorzien van elektrische ondersteuning. Zowel de diesel- als benzinemotoren worden naast een turbo ook voorzien van de bekende geïntegreerde starter-generator (ISG) voor ondersteuning bij lage toerentallen. Het 48-volt systeem maakt functies als ‘zeilen’, vermogensboost en energieterugwinning mogelijk. De motoren starten voortaan sneller en comfortabeler waarbij de Start-Stop functie nagenoeg onmerkbaar in werking is.
De nieuwe C-Klasse wordt voortaan alleen nog aangedreven door viercilindermotoren, ook wat betreft de later nog te onthullen AMG varianten. De vermogens variëren tussen 170 en 258 pk voor de benzinemotoren en tussen 163 en 265 pk voor de dieselmotoren, waarbij alle motoren nog eens 20 pk en 200 Nm extra koppel krijgen uit de Boost functie. De M254 benzinemotor beschikt voortaan over de cilindercoating Nanoslide, Conicshape honen voor de cilinders en de direct bij de motor gepositioneerde uitlaatgasbehandeling. Eveneens nieuw is de zogenaamde segmentlader; in de turbo zitten twee trajecten voor de uitlaatgassen, namelijk één traject voor cilinders 1 en 4 en één traject voor cilinders 2 en 3. Hiermee is de energiewinning uit uitlaatgassen nauwkeuriger en efficiënter te benutten. De technologie komt van het Mercedes-AMG Petronas Formule-1 team waar het al enige tijd succesvol is ingezet.
De 9G-Tronic transmissie is doorontwikkeld voor verbeterde samenwerking met de ISG, en zal in alle motoriseringen worden toegepast, evenals bij de 4Matic varianten waar nu hogere koppels kunnen worden overgebracht op de vooras. Tegelijkertijd is het systeemgewicht gereduceerd.
Later volgen nog plug-in hybridevarianten die gebruik maken van dezelfde basismotoren in combinatie met een elektrische aandrijving. Deze is goed voor 129 pk elektrisch vermogen en een elektrisch bereik van ongeveer 100 kilometer volgens WLTP. De C300 e beschikt over de M254 2,0-liter viercilinder met een gecombineerd vermogen van 313 pk en gecombineerd koppel van 550 Nm. Het elektrische vermogen is beschikbaar tot 140 km/h en wordt daarna geleidelijk afgeregeld. Recuperatievermogen van de plug-in hybrides wordt door Mercedes-Benz aangegeven als 100 kW. De C300 de volgt later.
De plug-in hybridevarianten beschikken over een haptisch gaspedaal met een drukpunt bij 9,7 graden kanteling en maakt in rijmodus “Electric” volledig elektrisch rijden mogelijk tot het drukpunt wordt bereikt.
De hoogvoltage accu beschikt over een totale capaciteit van 25,4 kWh en is voorzien van een gïntegreerde koeling. Met de optionele 55 kW DC lader kan de accu in ongeveer 30 minuten worden opgeladen. Als standaard oplossing wordt een driefasige 11-kW lader aangeboden. De bagageruimte zal niet langer voorzien zijn van een drempel dankzij de nieuwe indeling van de accu, waardoor tevens een doorlaadmogelijkheid beschikbaar is. Bij de Estate is de bagageruimte toegenomen met 63 mm naar 1.043 mm. De hoogte is gestegen met 150 mm naar 732 mm, en het volume is toegenomen met 45 liter bij volle bezetting naar 360 liter, of met 40 liter bij alle neergeklapte rugleuningen naar 1.375 liter. Zowel de hybride Limousine als Estate beschikken op de achteras over luchtvering met automatische niveauregeling voor verbeterd comfort.
Voor het onderstel zijn vele componenten opnieuw ontwikkeld voor verbeterde rijdynamiek. De nieuwe C-Klasse beschikt standaard over een vier-link vooras en een multi-link achteras die op een subframe gemonteerd is. Optioneel kan de C-Klasse worden uitgerust met continu verstelbare demping en een sportonderstel.
Optioneel kan de nieuwe C-Klasse worden voorzien van achterasbesturing en de daarbij behorende direktere stuuroverbrenging op de vooras. De achteras van de C-Klasse kan maximaal 2,5 graden stuurhoek realiseren waarmee de draaicirkel met 43 centimeter wordt gereduceerd naar 10,64 meter. Dit resulteert in minder benodigde draaiing van het stuur tot de stuuraanslag, namelijk 2,1 draaiingen in plaats van 2,35 bij achterwielaangedreven varianten met comfortbesturing, en 2,3 draaiingen bij 4Matic met comfortbesturing. De achterasbesturing stuurt onder de 60 km/h in tegengestelde richting van de vooras voor verbeterde manouvreerbaarheid. Boven de 60 km/h stuurt de achteras in dezelfde richting als de vooras, waarmee een langere wielbasis wordt gesimuleerd voor hogere stabiliteit en veiligheid bij hogere snelheden, vlugge rijbaanwissels en plotselingen uitwijkmanouvres.
Ten opzichte van de voorgaande C-Klasse is het rij-assistentiepakket uitgebreid met nieuwe functies. Distronic reageert bij snelheden tot 100 km/h voortaan ook op stilstaande voertuigen (voorheen op voertuigen die 60 km/h rijden). De actieve stuurassistent biedt ondersteuning tot 210 km/h waarbij de rijbaanherkenning voortaan mede geschiedt middels de 360-graden camera. De verkeersbordenassistent herkent nu ook stopborden en heeft een waarschuwingsfunctie voor rode stoplichten. De optionele assistentie voor het rangeren van een aanhanger bij de Estate kan nu ook vrij instelbare bochten tot 90 graden uitvoeren.
Waar de C-Klasse voortaan al standaard met volledige LED schijnwerpers wordt uitgerust, is optioneel het onlangs in de S-Klasse geïntroduceerde Digital Light leverbaar. Dit systeem beschikt in elke koplamp over drie bijzonder lichtsterke LED’s die het licht via 1,3 miljoen microspiegels breken en richten. Dit biedt per auto dus een resolutie van 2,6 miljoen pixels. Naar wens is ook een projectiefunctie beschikbaar waarmee middels symbool- en animatieprojectie op het wegdek het rijden veiliger wordt gemaakt.
De massagefunctie in de voorstoelen is uitgebreid en is voortaan werkzaam over de gehele rugleuning. Voor de bestuurder is daarnaast een vibratiemassage mogelijk. De nieuwe C-Klasse kan tevens zowel bij de Limousine als ook de Estate worden uitgerust met stoelverwarming achterin. Bij de Estate zijn de achterstoelen in 40:20:40 verhouding neerklapbaar middels twee knoppen aan de linker en rechter rugleuningen. Met het optionele laadcomfort pakket kan de rugleuning elektrisch worden neergeklapt via knoppen links en rechts in de bagageruimte.
De Estate beschikt voortaan over een bagageruimte tussen 490 en 1.510 liter, 30 liter meer als voorheen. De hoogte onder het afdekzeil en de lengte van de bagageruimte zijn vergroot en de tildrempel ligt lager. Standaard is de Estate reeds voorzien van de Easy-Pack achterklep die middels een druk op de knop opent of sluit, via de sleutel, de knop in de bestuurdersdeur of de ontgrendelingsgreep aan de achterklep. De rollo’s voor de bagage-afdekking en het scheidingsnet zijn voortaan tweedelig uitgevoerd in een eigen casette, waarmee het gewicht gereduceerd wordt.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog