Brom / trilling in S204

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 890
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

22 nov 2020 15:30

Goedemiddag,

Graag jullie expertise over het volgende. Mijn S204 uit 2011 (mopf) 200 CDI met 651 motor en 7tronic heeft een vreemde kuur. Ik heb op het forum rondgekeken en alle klachten lijken er wel een beetje op, maar toch ook weer net niet. Ter info: kilometerstand 185.000, bak laten spoelen bij ATR in Montfoort bij 167.000, eveneens toen cardanolie laten verversen en de nieuwste software in de bak laten zetten.

Er zit vanaf een snelheid vanaf ongeveer 80 km/u een rare brom / trilling in de auto die varieert met het toerental. Het geluid klinkt soms een beetje als speling op een wiellager. Het gekke is dat hoe lager het toerental is, hoe harder / hoger de brom is. Als ik bij 100 km/u de versnelling neutraal zet, lijkt het gebrom / gezoem juist in "toeren" toe te nemen. Schakel ik weer naar D (7) dan neemt het weer iets af, in 6 wordt het ook minder en bij 5 hoor je bijna niks meer. Hiermee lijkt me dat banden / balans in de wielen / wiellagers / cardan / aandrijfas / hitteschildje etc. al uitgesloten zijn want die zou continu moeten zijn bij een bepaalde snelheid, ongeacht het toerental lijkt me. Maar ik kan er naast zitten. Overigens; als ik de snelheid opvoer tot ongeveer 140 km/u wordt het allemaal erger en harder.

Goed om te weten; ik zag wat speling zitten op de looprollen van de multiriem dus allereerst die vervangen incl. rollers en spanner. Dit heeft niets opgeleverd. Verder auto meteen een grote beurt gegeven maar dat staat er los van. Uitgelezen met niet-star en gaf geen foutmeldingen.

Banden en velgen lijken me toch uitgesloten want ik had mijn oude setje banden en velgen er onder geschroefd en het probleem bleef.

Op de brug gehad en geen (abnormale) speling op wiellagers / aandrijfas gezien. N.a.v. speurwerk o.a. hier op het forum ook naar de motor- en baksteunen gekeken en ook daar niks afwijkends gezien.

Het geluid is niet op film te krijgen dus ik hoop dat er mensen op basis van mijn verhaal een idee hebben :) Ben benieuwd!

Oh ja, tot slot; als ik bij een bepaalde snelheid handmatig terugschakel, heeft de bak de neiging om in toeren omhoog te gaan, heel eventjes op dat toerental te blijven hangen en daarna ongeveer 300 toeren terug te vallen. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft maar misschien toch relevant om te benoemen. Deed ie vroeger bij mijn weten niet maar ik schakel eigenlijk nooit manueel dus 100% zeker weet ik het niet.
benzkepower
Berichten: 3099
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

22 nov 2020 22:02

Beginnen met de versnellingsbaksteun te demonteren en controleren of deze ingescheurd is. Soms moeilijk te zien.
Onderhoud en herstelling nodig? Contacteer mij.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2574
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: W205, W639, W201,C215 5.5 AMG
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

22 nov 2020 22:27

Motorsteunen zijn amper te beoordelen in ingebouwde toestand,de meeste kijken erna en wat zie je dan ??
Meestal met een nieuwe bijdehand kun je het hoogteverlies tussen oud en nieuw zien.

Mijn s204 bromde ook destijds wat en de achterste baksteun wat Benzke aangeeft was de boosdoener.
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 3340
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: S211 E220 cdi 2006
Specialisatie: Wereldreiziger

22 nov 2020 22:42

Hier het zelfde, echte brom met optrekken en op de snelweg zelfde. Eergisteren heeft mijn garagehouder mee gereden en zei gelijk al motorsteun ( en ) gaar. In 1 week werd het ineens heel erg. Dus vd week 2 nieuwe erin. Versnellingsbak steun is vorig jaar al vervangen.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993.
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 890
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

24 nov 2020 16:54

Bedankt voor de reacties. Ik ga (proberen) komend weekend op de brug te komen en de versnellingsbak los te maken om de steunen te controleren. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte (en andere suggesties blijven welkom!).
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 3344
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

24 nov 2020 18:08

W204Avantgarde schreef: 22 nov 2020 22:27 Motorsteunen zijn amper te beoordelen in ingebouwde toestand,de meeste kijken erna en wat zie je dan ??
Bij mij was het simpel: motor aan, hard op de rem trappen, bak in D, paar keer gas geven, bak in R, paar keer gas geven. In D bewoog het al lekker, maar in R wilde de motor uit de motorruimte springen als een goudvis uit z'n kom. Dan weet je 't wel. :lol:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie