A207: Hoe werkt de Aircap en is die bij mij wellicht stuk?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2295
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

22 jul 2022 12:13

Lars_ schreef: 17 jun 2022 19:54
motorhan schreef: 17 jun 2022 18:48
WillemH schreef: 17 jun 2022 15:20 Na de dealer brengen en het daar laten oplossen
Zeg mij welke dealer dat kan bij mijn dealer lukt het niet
Het moet ook enorm frustrerend zijn dat de dealer dit niet oplost.

Is het een geval dat ze het niet kunnen of hebben ze niet de vrijbrief gekregen het te repareren tegen elk bedrag.

Lijkt me dat als je begint te vervangen dit vanzelf stopt, maar prijzig kan worden.
georgeske schreef: 21 jul 2022 18:40 Ik weet ook graag hoe alles werkt en als ze dat niet weten bij de dealer of eender wie, dan zoek ik of in de handleiding of ik probeer zo lang tot ik er uiteindelijk toch wel achter kom hoe het zou moeten werken.

Groetjes, Georges.
Mooie gedachte helaas werkt dat niet altijd zo zelf kan ik niet zo veel meer dus ben afhankelijk van de technische kennis van een bedrijf en die moet het dan leuk vinden een storing op te lossen wat elders niet is gelukt. Ik heb dus een echte diagnose specialist nodig en waar vind ik die het dan ook nog wil maken.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

22 jul 2022 12:20

Software kan ook beschadigd zijn of bugs vertonen na een tijdje, Windows is daar een mooi voorbeeld van.
Mijn advies zou zijn, een Reflash met orginele software en dan de aanhangende Sensoren Live uit te laten lezen.

Het aansturen van je Aircap met Star doet het rechtstreeks, zonder rekening te houden met de sensoren die aangeven of het systeem bediend kan/mag worden door de schakelaar, of niet !
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2295
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

22 jul 2022 12:30

Is het dan mogelijk het zo te maken dat het via een andere externe schakelaar kan worden bediend een soort van mini star app(araat)
en kun je die sensoren dan nu ook niet separaat live uitlezen (sorry voor lekenpraat) ik roep maar wat.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 jul 2022 12:38

Sensoren kun je live uitlezen ja. Een externe schakelaar is toch niet de oplossing (en ook niet bepaald een verkoopwaardige, nette oplossing) als hij al eens vervangen is en het probleem daar niet in zit?
Maar aangezien je ook met trekhaken en inruil bezig bent, is het misschien een idee om een knoop door te hakken waar je op in gaat zetten?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2295
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

22 jul 2022 21:10

plorie schreef: 22 jul 2022 12:38 Sensoren kun je live uitlezen ja. Een externe schakelaar is toch niet de oplossing (en ook niet bepaald een verkoopwaardige, nette oplossing) als hij al eens vervangen is en het probleem daar niet in zit?
Maar aangezien je ook met trekhaken en inruil bezig bent, is het misschien een idee om een knoop door te hakken waar je op in gaat zetten?
de schakelaar is 2x vervangen en heeft geen verbetering gegeven maar ik bedoelde elders een externe schakelaar maken om het op een andere directe manier te bedienen en ik wil altijd mankementen verholpen hebben ook al zou een ander zich er niet aan storen en naar andere auto's kijk ik altijd en om die te kopen moet ik eigenlijk al op de fotoos het gevoel hebben dat kan hem worden en dan als ik hem ga bekijken is de eerste blik vaak voldoende dan is de proefrit meestal niet eens meer nodig maar meer voor het gevoel. ik richt me nu even op die auto in Heerenveen en als blijkt dat ik daar toch bepaalde opties mis dan stop ik voorlopig even met verder kijken en laat ik een afneembare haak plaatsen. en volg de adviezen van jullie over de aircap zoals de sensoren software update etc wat er nog meer komt. ook voor e.v. verkoop zou ik het in orde willen hebben.
Laatst gewijzigd door motorhan op 23 jul 2022 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Martin190E
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 dec 2013 09:20
Mercedes-Benz: Volvo XC70 2.5 Turbo Automaat LPG
Specialisatie: Leasing
Locatie: Nijmegen

22 jul 2022 23:21

Frustrerend, voor mij geldt ook dat wat er aan opties op een auto zit ook moet werken.

Gezien de combinatie van de wens om een afneembare trekhaak en dit probleem, waarom niet MBenz vragen om beide zaken te regelen?

Als hij dat kan en wil doen, de cabrio erheen rijden, op locatie een huurauto laten brengen en daarmee weer naar huis. Lees in eerdere berichten dat je mobiel wilt blijven.
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

23 jul 2022 08:03

Maar heeft het dak nu ook een andere after market module?
De juiste stappen zouden zijn:
- mods verwijderen
- bedrading intakt? / origineel?
- software up to date?

Ik begrijp nu na een jaar nog steeds niet wat EXACT het probleem is? er gaat wel iets op en neer? Maar niet op momenten dat jij het verwacht? En daarom is het stuk? En de dealer zegt dat het zo “hoort” en daar ben je het niet mee eens? Vat ik het zo goed samen?
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2295
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

23 jul 2022 19:07

Raphie schreef: 23 jul 2022 08:03 Maar heeft het dak nu ook een andere after market module?
De juiste stappen zouden zijn:
- mods verwijderen
- bedrading intakt? / origineel?
- software up to date?

Ik begrijp nu na een jaar nog steeds niet wat EXACT het probleem is? er gaat wel iets op en neer? Maar niet op momenten dat jij het verwacht? En daarom is het stuk? En de dealer zegt dat het zo “hoort” en daar ben je het niet mee eens? Vat ik het zo goed samen?
Ja dat is mogelijk dat jij het niet (meer) snapt is voor mij ook niet zo belangrijk en komt waarschijnlijk omdat je er geen ervaring mee hebt. Kenners weten precies waar het over gaat.
Vervelend is dat er bij de dealers war ik ben geweest ook te winig kennis is over dit onderwerp omdat ze weinig cabrio's in onderhoud hebben of doordat andere mensen denken nou laat maar zitten. dat er een dakmodule in zit die het bedienen van de kap een stuk makkelijker maakt heeft geen invloed want het was voor die tijd al zo dat het niet werkte. In de handleiding staat duidelijk contact op 2 en druk op de schakelaar en beide ledjes moeten gaan branden en de aircap komt omhoog ( dat is mede voor onderhoudswerkzaamheden zoals smeren van de scharnierpunten of de ruimte leeg blazen of zuigen) dat gebeurd dus niet. tijdens het rijden doet ie dat wel afhankelijk van de snelheid. De de auto waar ik mee heb proef gereden werkte het ook niet in stand 2 maar toen de auto werd gestart kwam de spoiler direct omhoog en bleef dat ook de hele weg, ook als ik stilstond bij een verkeerslicht. bij mij is het zo als ik stop gaat de aircap naar beneden en komt pas weer omhoog als ik snelheid maak. en als dat werkt is dat best fijn vanwege de rijwind. het opmerkelijke is wel dat het de laatste tijd voorkomt als ik de auto in de garage zet en sleutel er uit de spoiler spontaan ongevraagd omhgoog komt. de ledjes branden dan op de schakelaar endie gaan via de schakelaar niet meer uit. tot na verloop van tijd de spoiler weer spontaan zakt en de ledjes uitgaan
misschien is het nu wat duidelijker voor je.
Ik noiem de aircap vaak voor het gemak maar spoiler want dat is het volgens mij ook.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2295
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

23 jul 2022 19:17

Martin190E schreef: 22 jul 2022 23:21 Frustrerend, voor mij geldt ook dat wat er aan opties op een auto zit ook moet werken.

Gezien de combinatie van de wens om een afneembare trekhaak en dit probleem, waarom niet MBenz vragen om beide zaken te regelen?

Als hij dat kan en wil doen, de cabrio erheen rijden, op locatie een huurauto laten brengen en daarmee weer naar huis. Lees in eerdere berichten dat je mobiel wilt blijven.
Dat zou voor mij ook de ideale situatie zijn maar ik heb Steve ooit een mail gestuurd maar geen reactie op gekregen hij heeft wel ooit eens gezegd dat ie een hekel heeft aan die aftermarket zooi en dat wil ik er best voor opofferen.
Steve heeft wellicht nog een mogelijkheid aan een opklapbare trekhaak te komen nieuw of gebruikt en Steve kan met zijn kennis ook het spoiler probleem definitief oplossen.
het brengen en halen van de auto lijkt me wel op te lossen.
Dus Steve als je een mogelijkheid ziet en er zin in hebt en vooral mij een plezier wil doen laat wat weten. je hebt mijn gegevens.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

24 jul 2022 01:22

Als Steve er brood in gezien had had hij wel gereageerd.
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.

Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2295
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

25 jul 2022 09:28

thelathela088 schreef: 24 jul 2022 21:20 Ik weet niet of het functioneren ervan uit te lezen valt (werkt motor wel of niet, te weinig stroom?). Op MBWorld en motor-talk.de las ik echter ook dat het mogelijk een software fout zou kunnen zijn die met een update zou kunnen worden verholpen.
met uitlezen kwamen ze tot nu toe niet verder dat alles werkt het systeem geeft geen storing en de spoiler komt ook tijdens het rijden omhoog je hoort dan duidelijk de motor als ie omhoog komt, dus die is niet stuk een "update"zou kunnen moeten ze dat nog maar eens proberen
nieuwe accu's dus die kunnen het ook niet zijn.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2295
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

07 aug 2022 16:05

plorie schreef: 22 jul 2022 12:38 Sensoren kun je live uitlezen ja. Een externe schakelaar is toch niet de oplossing (en ook niet bepaald een verkoopwaardige, nette oplossing) als hij al eens vervangen is en het probleem daar niet in zit?
Maar aangezien je ook met trekhaken en inruil bezig bent, is het misschien een idee om een knoop door te hakken waar je op in gaat zetten?
de trekhaak ligt bij Jonkers en wordt binnenkort geplaatst. zodra ze ontbrekende delen binnen hebben.

Heeft iemand een indicatie wat die sensoren kosten en waar ze zitten want dan zou het te overwegen zijn ze preventief te lkaten vervangen. Ik roep maar iets
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

07 aug 2022 16:36

Alle gegevens hebben ze bij Mercedes vastgelegd in het EPC WIS/ASRA systeem, wat ze bij Jonkers ook zeker kunnen inkijken.

Preventief zou je ook de kabelboom kunnen laten vervangen , daar een draadbreuk ook nog een optie is van je probleem.

Ik roep maar wat .....
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2295
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

07 aug 2022 18:33

deJongTimer schreef: 07 aug 2022 16:36 Alle gegevens hebben ze bij Mercedes vastgelegd in het EPC WIS/ASRA systeem, wat ze bij Jonkers ook zeker kunnen inkijken.

Preventief zou je ook de kabelboom kunnen laten vervangen , daar een draadbreuk ook nog een optie is van je probleem.

Ik roep maar wat .....
dat heb ik al eens voorgesteld maar geen idee of je dan de halve auto moet slopen en volgens de garage is de kans klein omdat alles wel functioneerd alleen niet altijd wanneer gewenst ik dacht zelf ook aan een kabelbreuk of slecht contact maar ja zoek het maar eens uit zonder de nodige kennis en apparatuur.
ik ga maar weer beginnen met een software update er van uitgaande dat die er is als de auto toch in de garage staat voor de trekhaak. en daarna denk ik dat ik er mee stop.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

07 aug 2022 18:46

Dan nog eenmaal een advies ...

Laat de Software Reflashen, dat betekent dat de orginele software er opnieuw in word gezet en compleet vervangen word.
Een Update, als dat er al is voor de huidige versie, schrijft een gedeelte ervan over, en dan is je probleem er mogelijk nog.

Daarna weet je zeker dat de Software gaat doen zoals het beschreven staat.
Als daarna het lampje op je Aircap knop niet aangaat, zal er live uitgelezen moeten worden wat het veroorzaakt.

Het preventief vervangen van sensoren, knoppen, draadbomen is waanzin ! Dat denk ik
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Plaats reactie