update..
loop een beetje achter
heb een aantal weekjes terug de eindrijflijn uit de uiteindelijk auto gehaald
Dus motor en bak incl de koeling en dergelijke. Motor en bak waren in goede conditie los van wat olie lekkage
heb hier ook snel een liefhebber voor gevonden die dit heeft overgenomen.
hierna heb ik de v8 en baak nog weer ingebouwd. wel heb ik eerst de motorruimte en vooral het subframe ontvet
dit was nogal nodig. grootste voordeel geen roest .
heb alles nog even gewogen
Gewicht van de M102 motor en 722,4 transmissie is ongeveer 242kg Dit is incl. motorolie en 95% van de transmissievloeistof en een beetje koelvloeistof daat nog in de motor aanwezig is
Het gewicht van de M113 turbomotor en 722.6 transmissie is ongeveer 255 KG. zonder en vloeistof in de motor
Gewicht van de M113-motor zonder turbosysteem en transmissie in oem-staat met alle vastgeschroefde onderdelen is ongeveer 187 kg
Mijn verwachting is dat de motorvloeistoffen voor de m113 en de transmissie ongeveer 20kg in gewicht is ten opzichte van de m102. Dit is dus ongeveer 33kg boven de m102 setup. als we kijken naar de grotere koeler en extra aparte oliekoelers en intercooler. Ik verwacht rond de 50 kg extra gewicht te krijgen.
Voordat ik aan het project begon, heb ik de volledige auto op 1460 kg gewogen met 700 kg vooras en 760 kg achteras met 25% brandstof in de tank. dit brengt de auto op 750 kg op de vooras en met een volle brandstoftank rond de 800 kg op de achteras en komt op een totaal van 1550 kg, wat redelijk goed is denk ik..
dus voor een auto die rond de 500pk krijgt word dit een rap oudje
hier is de video
Mercedes S124 V8 Turbo project build by JMSpeedshop !
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Turbo is niet zonder intercooler als je het optimale eruit wilt halen
Dus intercooler. 76mm in en uitgang. Ik heb in het verleden altijd gebruikt gemaakt van rechten aluminum of dunwandige RVS buis
en bochten van silicone slang. Deze keer wou ik toch wat anders proberen
eerst even de positie. De intercooler hangt voor de radiateur en de condesor. hiervoor moest ik wel een kleine modificatie doen zodat de condensor later ook geplaats kan worden. die ga ik later pas doen als de auto rijbaar is dan ga ik de airco inbouwen. Ik wil toch een beetje overzicht houden.
ik heb 3mm aluminium buis en bochten gebruiken en flexibile montage klemmen deze geven ongeveer een speling van 10mm maar ook onder een hoek deze zijn ook van alumium en hebben een afdichting met een o-ring, die is quick release dus heel makkelijk als je ergens bij wil ook geeft het een heel netjes resultaat
de turbo naar de intercooler is aangesloten het deel van de turbo naar de gasklep moet nog even . maar hiervoor moet ik eerst het inlaatspruitstuk nog 180 graden draaien als dit mogelijk is . dicht geen namelijk een kortere route.
zie hier de video
Dus intercooler. 76mm in en uitgang. Ik heb in het verleden altijd gebruikt gemaakt van rechten aluminum of dunwandige RVS buis
en bochten van silicone slang. Deze keer wou ik toch wat anders proberen
eerst even de positie. De intercooler hangt voor de radiateur en de condesor. hiervoor moest ik wel een kleine modificatie doen zodat de condensor later ook geplaats kan worden. die ga ik later pas doen als de auto rijbaar is dan ga ik de airco inbouwen. Ik wil toch een beetje overzicht houden.
ik heb 3mm aluminium buis en bochten gebruiken en flexibile montage klemmen deze geven ongeveer een speling van 10mm maar ook onder een hoek deze zijn ook van alumium en hebben een afdichting met een o-ring, die is quick release dus heel makkelijk als je ergens bij wil ook geeft het een heel netjes resultaat
de turbo naar de intercooler is aangesloten het deel van de turbo naar de gasklep moet nog even . maar hiervoor moet ik eerst het inlaatspruitstuk nog 180 graden draaien als dit mogelijk is . dicht geen namelijk een kortere route.
zie hier de video
- denman1710
- Donateur
- Berichten: 2845
- Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
- Locatie: Westen des (bra)lands
- Contacteer:
Mooi werk!
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Het inlaat manifold draaien 180 graden voor een kortere route inlaat
intake manifold is gedemonteerd wat eigenlijk heel eenvouding was. 10 boutjes en wat slangetjes
het tegenvallertje was de EGRpijp die in de inlaat gemonteerd zit. Hier kon ik omdat de motor in de auto zat nieet een dubbele sleutel
opzetten om het los te draaien. dus afgeknipt. word niet meer gebruikt
wel heb ik voor demontage zoveel mogelijk los vuil weg gehaald. je wil natuurlijk niet dat dit in de inlaten valt. er staat altijd wel een inlaat klep open .
na het verwijderen. was ik toch wel blij verrast. ondanks de EGR. en carter onluchting. zijn de inlaatpoorten beest heel schoon. en het best is dat er bijn geen carbon opbouw op de kleppen zit.
na het verwijderen alle inlaat goed schoongezogen. de delen vewijderd die niet meer nodig zijn van de inlaat en terugplaatsten anders om
het pas precies. de laat poort en bout gaten komen goed overeen. alleen de EGR ingang moet afgeblind worden en de lucht toevoer voor de koudstart aan de voorzeide moet dicht.
ook zit de houder van de koudesstart lucht fan in de weg deze gaat eraf. wel zit hier ook het lift punt van de voorzeide van de motor aan
hier vind ik wel wat .
gasklep monteren word ook een dingetje . daar ga ik even wat op verzinnnen
hier is de video
intake manifold is gedemonteerd wat eigenlijk heel eenvouding was. 10 boutjes en wat slangetjes
het tegenvallertje was de EGRpijp die in de inlaat gemonteerd zit. Hier kon ik omdat de motor in de auto zat nieet een dubbele sleutel
opzetten om het los te draaien. dus afgeknipt. word niet meer gebruikt
wel heb ik voor demontage zoveel mogelijk los vuil weg gehaald. je wil natuurlijk niet dat dit in de inlaten valt. er staat altijd wel een inlaat klep open .
na het verwijderen. was ik toch wel blij verrast. ondanks de EGR. en carter onluchting. zijn de inlaatpoorten beest heel schoon. en het best is dat er bijn geen carbon opbouw op de kleppen zit.
na het verwijderen alle inlaat goed schoongezogen. de delen vewijderd die niet meer nodig zijn van de inlaat en terugplaatsten anders om
het pas precies. de laat poort en bout gaten komen goed overeen. alleen de EGR ingang moet afgeblind worden en de lucht toevoer voor de koudstart aan de voorzeide moet dicht.
ook zit de houder van de koudesstart lucht fan in de weg deze gaat eraf. wel zit hier ook het lift punt van de voorzeide van de motor aan
hier vind ik wel wat .
gasklep monteren word ook een dingetje . daar ga ik even wat op verzinnnen
hier is de video
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
De koplamp en koude lucht voor turbo
ik wil dit toch wel weer even optimaal hebben eigenlijk. nu doen de meesten die gewoon niet en plaatsten een luchtfilter onder de kap
waar het gewoonweg een stuk warmer is. En ja de intercooler koelt een hoop terug
maar koude lucht direct bij het aanzuigen. Het is gewoon beter, de start temp van comprimeren is gewoon lager
En het staat gewoon leuk. vind ik dan. zijn vast zat mensen die het niks vinden ... ach ja
oke de mensen die de 190 v12 gezien hebben weten wel een beetje wat mijn bedoeling is. deze keer wil ik het beter afwerken en ik heb minder ruimte want er moet ook nog een luchtfilter en de turbo zit dichtbij de koplamp. Ook wil ik een zo groot mogelijk luchtfilter kunne plaatsen
zodat deze zo min mogelijk restrictie op gaat leveren
er komt alleen aan turbo zijde een inlaat. Deze keer afgewerkt met aluminium. doorgang is 85mm in de koplamp de inlaat is 76mm en loop naar 100mm. binnen in koplamp wil ik kijk of ik een box kan maken waar het filter insteekt . dit is voor de volgenden video.
voor nu eerst het koplamp glas en de doorvoering
ik wil dit toch wel weer even optimaal hebben eigenlijk. nu doen de meesten die gewoon niet en plaatsten een luchtfilter onder de kap
waar het gewoonweg een stuk warmer is. En ja de intercooler koelt een hoop terug
maar koude lucht direct bij het aanzuigen. Het is gewoon beter, de start temp van comprimeren is gewoon lager
En het staat gewoon leuk. vind ik dan. zijn vast zat mensen die het niks vinden ... ach ja
oke de mensen die de 190 v12 gezien hebben weten wel een beetje wat mijn bedoeling is. deze keer wil ik het beter afwerken en ik heb minder ruimte want er moet ook nog een luchtfilter en de turbo zit dichtbij de koplamp. Ook wil ik een zo groot mogelijk luchtfilter kunne plaatsen
zodat deze zo min mogelijk restrictie op gaat leveren
er komt alleen aan turbo zijde een inlaat. Deze keer afgewerkt met aluminium. doorgang is 85mm in de koplamp de inlaat is 76mm en loop naar 100mm. binnen in koplamp wil ik kijk of ik een box kan maken waar het filter insteekt . dit is voor de volgenden video.
voor nu eerst het koplamp glas en de doorvoering
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
De olie koeler heeft een toe en afvoer nodig
orgineel op een NA motor zit geen externe olie koeler
nu heeft de kompressor versie van de M113 wel een adapter op het olie filter en een externe koeler
nu heeft deze geen AN aansluitingen . wat ik makkelijker vind als je een keer slangen wil vervangen. dan zit je neit vast aan te dure orginele slangen.
de orginele adapter en delen hiervan is dacht ik ook niet allemaal meer leverbaar. dus dit was de beste optie voor mij.
Ik heb zelf een adapter plaat gemaakt. 10mm dik aluminum en 2 nippels
de plaat heb ik gefreesd met een bovenfrees voor hout
werkt echt heel goed. de freesjes zijn goedkope versie van de lokael bouwmarkt en gewoon nog scherp voor nog een ronde
waarom heb ik dit zelf gedaan. kosten en tijd.
nu moet ik even kijken wat de beste route is voor de slangen naar de olie koeler maar ook de inlaat buis van de gasklep naar de intercooler
en de koelwater slang bovenaan.
ook ben ik nog bezig met de plaatsing van het luchtfilter. dit komt in 1 van de volgende video's
dit is wel en hoofdpijn dingetje. (ruimte)
orgineel op een NA motor zit geen externe olie koeler
nu heeft de kompressor versie van de M113 wel een adapter op het olie filter en een externe koeler
nu heeft deze geen AN aansluitingen . wat ik makkelijker vind als je een keer slangen wil vervangen. dan zit je neit vast aan te dure orginele slangen.
de orginele adapter en delen hiervan is dacht ik ook niet allemaal meer leverbaar. dus dit was de beste optie voor mij.
Ik heb zelf een adapter plaat gemaakt. 10mm dik aluminum en 2 nippels
de plaat heb ik gefreesd met een bovenfrees voor hout
werkt echt heel goed. de freesjes zijn goedkope versie van de lokael bouwmarkt en gewoon nog scherp voor nog een ronde
waarom heb ik dit zelf gedaan. kosten en tijd.
nu moet ik even kijken wat de beste route is voor de slangen naar de olie koeler maar ook de inlaat buis van de gasklep naar de intercooler
en de koelwater slang bovenaan.
ook ben ik nog bezig met de plaatsing van het luchtfilter. dit komt in 1 van de volgende video's
dit is wel en hoofdpijn dingetje. (ruimte)
- Mooster
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
Inderdaad handig om de bovenfrees te pakken. Ga ik zeker onthouden!
Vraagje, waarom heb je de olie aansluitingen gelast? Had het niet strakker geweest wanneer je een wat dikkere alu plaat had genomen, draad erin getapt en aansluitingen erin vastgezet had met loctite?
Vraagje, waarom heb je de olie aansluitingen gelast? Had het niet strakker geweest wanneer je een wat dikkere alu plaat had genomen, draad erin getapt en aansluitingen erin vastgezet had met loctite?
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Ja ... eeee.... Had ook gekunt. Niet echt een reden voor. Vind het gelast ook wel goed staan. Maar om een nog dikkere plaat te nemen om een adapter er in te schroeven is dan ook weer overkill. Van die kant gezien.Mooster schreef: ↑03 dec 2021 10:02 Inderdaad handig om de bovenfrees te pakken. Ga ik zeker onthouden!
Vraagje, waarom heb je de olie aansluitingen gelast? Had het niet strakker geweest wanneer je een wat dikkere alu plaat had genomen, draad erin getapt en aansluitingen erin vastgezet had met loctite?
Maar los van dat. Niet echt een reden voor vond dit handig.
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
toch weer wat kunnen doen
wachten op spullen is altijd wel een ding.
heb de inlaat nu compleet geinstalleerd van de gasklep naar de turbo.
ik heb de inlaat naar de gasklep iets ingekort. zodaat ik kwa ruimte beter uitkomt
de olie koeler met thermostaat is aangesloten
ik heb het design voor het luchtfillter veranderd. ik kan geen juiste maat filter vinden die gaat passen
het design komt in de toekomst vast weerr van pas. ik heb nu een 4" buis door de koplamp gelegd om de koeler
die moest 10mm verder de auto in om spelling te krijgen
ik wil gewoon geen aanzuig lucht uit de motorruimte
verder heb ik gekeken naarr de oplossing voor een expansie tank van het koelwater systeem en ruiteensproeier
ik ga toch voor een overflow tank. Dit is makkelijker te plaatsen heb hier spullen voor besteld dit komt in de volgende video
aansluiten van de automaat koeler moet ook nog even gebeuren
hier is de video van de laatste update
verlichting is onnderweg . video's zijn wat donker.
wachten op spullen is altijd wel een ding.
heb de inlaat nu compleet geinstalleerd van de gasklep naar de turbo.
ik heb de inlaat naar de gasklep iets ingekort. zodaat ik kwa ruimte beter uitkomt
de olie koeler met thermostaat is aangesloten
ik heb het design voor het luchtfillter veranderd. ik kan geen juiste maat filter vinden die gaat passen
het design komt in de toekomst vast weerr van pas. ik heb nu een 4" buis door de koplamp gelegd om de koeler
die moest 10mm verder de auto in om spelling te krijgen
ik wil gewoon geen aanzuig lucht uit de motorruimte
verder heb ik gekeken naarr de oplossing voor een expansie tank van het koelwater systeem en ruiteensproeier
ik ga toch voor een overflow tank. Dit is makkelijker te plaatsen heb hier spullen voor besteld dit komt in de volgende video
aansluiten van de automaat koeler moet ook nog even gebeuren
hier is de video van de laatste update
verlichting is onnderweg . video's zijn wat donker.
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
zo het uiterlijk van de auto word langzaam zichtbaar en dat geeft de juiste motivatie om lekker door te werken aan het project.
ik heb wat aanpassingen gedaan aan het koelsysteem, de overflow tank geplaatst en een hoop frustratie gehad bij verkeerde spullen krijgen en dan weer moet wachten echt hoop ergenis. lijkt wel of het erger word de laatste tijd.
maar toch we komen er wel.
Heb denk ik ook een oplossing om toch de accu voorin te laten op de OEM positie. zoals het plan is nu is om een ruiterwisser tank te plaatsen in de wielkast van een combi die achter in de auto zit. dit is een smalle tank die er is zou moeten passen en dan met een vulslang naar een positie waar hij gevuld kan worden.
Dus ik heb ook de 500E wielkast voor gemonteerd. pasvorm is vrij goed. wel wat spanning om in de juiste vorm te houden.
passagiers kan heeft klein beetje werk nodig bij de A-stijl . moet ik een klein beetje lamineren om de pasvorm perfect te krijgen.
ook moet de aansluiting aan de deur wat meer naar binnen dus moet ik wat afschuren. maar deze panelen zijn zeer dik polyeser dus dat is goed. daarmee kan je dus nog wat werken.
verder vind ik de look mooi. de voorwielen komen nog iets naar buiten door de spoorverbreden om de reklauw vrij te laten lopen en dat is het eigenlijk perfect met de buitenrand van de wielkast
hier is de video
ik heb wat aanpassingen gedaan aan het koelsysteem, de overflow tank geplaatst en een hoop frustratie gehad bij verkeerde spullen krijgen en dan weer moet wachten echt hoop ergenis. lijkt wel of het erger word de laatste tijd.
maar toch we komen er wel.
Heb denk ik ook een oplossing om toch de accu voorin te laten op de OEM positie. zoals het plan is nu is om een ruiterwisser tank te plaatsen in de wielkast van een combi die achter in de auto zit. dit is een smalle tank die er is zou moeten passen en dan met een vulslang naar een positie waar hij gevuld kan worden.
Dus ik heb ook de 500E wielkast voor gemonteerd. pasvorm is vrij goed. wel wat spanning om in de juiste vorm te houden.
passagiers kan heeft klein beetje werk nodig bij de A-stijl . moet ik een klein beetje lamineren om de pasvorm perfect te krijgen.
ook moet de aansluiting aan de deur wat meer naar binnen dus moet ik wat afschuren. maar deze panelen zijn zeer dik polyeser dus dat is goed. daarmee kan je dus nog wat werken.
verder vind ik de look mooi. de voorwielen komen nog iets naar buiten door de spoorverbreden om de reklauw vrij te laten lopen en dat is het eigenlijk perfect met de buitenrand van de wielkast
hier is de video
- AndyP
- Donateur
- Berichten: 1355
- Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
- Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
- Locatie: Twente
Leuk om te volgen! wordt vast weer een topwagen.
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
viewtopic.php?t=108999
- denman1710
- Donateur
- Berichten: 2845
- Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
- Locatie: Westen des (bra)lands
- Contacteer:
mooie progressie!
- Mooster
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
Mooie vooruitgang weer!! Wat wordt de eind kleur? Heel benieuwd naar het eind resultaat!
Vraagje, gaan er nog beschermhoezen over de stangen van de hydraulische veerpoten? Lijkt me dat er zo zand en andere ongewenste troep aan de, altijd wat vettige, stangen blijft kleven wat de seals sneller opvreet.
Vraagje, gaan er nog beschermhoezen over de stangen van de hydraulische veerpoten? Lijkt me dat er zo zand en andere ongewenste troep aan de, altijd wat vettige, stangen blijft kleven wat de seals sneller opvreet.
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)