Mercedes E500 W211 importeren uit Duitsland, waar op letten?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Erik_nl
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 jul 2020 20:08

28 jul 2020 20:29

Vanwege aankomende gezinsuitbreiding wordt het tijd voor een grotere auto.
Omdat ik ondernemer ben zit ik er over te denken om zakelijk een auto van 15 jaar oud aan te schaffen omdat je die dan als youngtimer (relatief) goedkoop kan rijden en een lekker luxe auto van 15 jaar geleden kan aanschaffen.

De e500 (w211) combi die gemaakt werd tussen 2003 en 2006 lijkt mij een leuke auto, lekker veel ruimte, luxe en genoeg vermogen. (De E55 is nog mooier, maar daar kan voor zover ik kon vinden officieel geen trekhaak onder, en die heb ik wel nodig)
Nu zijn die in Nederland weinig te vinden, dus daarom zit ik er aan te denken om er één uit Duitsland te (laten) importeren. Op mobile.de zijn best wat mooie modellen te vinden, zoals deze: https://www.mobile.de/nl/Auto/Mercedes- ... 68911.html

Ik heb alleen totaal geen ervaring met het importeren van een auto, vandaar dat ik wat vragen hebt:

- Waar zou je het meeste op moeten letten bij deze auto? Onderhoudsboekjes lijkt mij wel het minimum, maar omdat ik de auto (waarschijnlijk) niet zelf kan gaan bekijken is aan aankoopkeuring in Duitsland misschien wel een goed idee?
- De originele radio in de auto zal een beetje gedateerd zijn, er zijn vervangende exemplaren te vinden met bluetooth ed., zoals https://123autoradio.nl/product/mercede ... navigatie/, heeft iemand daar ervaring mee?
- Hoe belangrijk is de KM stand? het gelinkte model van mobile.de heeft een vrij lage km stand, maar dat kan ook betekenen dat de auto lang stil heeft gestaan wat misschien ook niet al te best is. Je betaald ook wel meteen een stuk meer als je een model met een lage KM stand wilt.
- Welk onderhoud zou je direct preventief laten doen als je zo'n auto koopt?
- Heeft er iemand hier ervaring met een partij die het importeren & transport kan regelen? als ik er op google dan zijn er talloze bedrijven te vinden die dit doen, maar de prijzen lopen nogal uiteen
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

28 jul 2020 21:34

Zou toch eerst in Nederland kijken, dat is wel wat Makkelijker allemaal. Had je deze al gespot:
https://www.autotrack.nl/a/mercedes-ben ... e-48554404

Km stand zegt niet alles, maar liever niet al te hoog en als de herkomst en historie maar duidelijk is.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 sep 2018 12:59
Mercedes-Benz: 230 SL Pagode 1965

28 jul 2020 21:43

Erik_nl schreef: 28 jul 2020 20:29
Ik heb een paar weken geleden een W207 E 200 cabriolet uit 2011 geïmporteerd.
De onderhoudshistorie van MB was er bij (altijd bij Mercedes-Benz onderhouden) en dat is in Nederland ook nog bevestigd dat het klopt.
Wat belangrijk is voor de keuring, is dat alle kenteken delen er bij zijn.
Bij mij ontbrak "Zulassungsbescheinigung Teil1", maar gelukkig kon de eigenaar het alsnog opsturen.
De keuring zelf stelt verder niet veel voor, het VIN en motornummer worden gecheckt en dat was het zo'n beetje.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11241
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

28 jul 2020 22:24

volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

28 jul 2020 22:49

DAS auto import is een grote partij, zelf geen ervaring mee.

Wij hebben een keer gebruik gemaakt van Importautos.nl uit Roosendaal. Zij bieden diverse pakketten aan, variend van vrijwel alles uit handen geven tot bijna alles zelf doen.

Edit: een Japanse import zou ook nog kunnen, heb je meteen een moderne radio :D

De youngtimer regeling is mooi, maar vergeet de BTW correctie over de nieuwprijs niet hè ...
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

28 jul 2020 23:57

David_O schreef: 28 jul 2020 22:49
De youngtimer regeling is mooi, maar vergeet de BTW correctie over de nieuwprijs niet hè ...
Dat forfait van 2.7 of 1.5% is een keuze. Je hoeft dat niet toe te passen maar dan moet je wel wat administratieve moeite doen ;)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
PeDe
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 nov 2007 23:32
Mercedes-Benz: R129 300SL-24 1992 Aut4 Bornit

29 jul 2020 08:36

Hoi Erik,

Pracht avontuur, zelf een auto importeren :-)

Ik heb zelf eens een S124 boven Hamburg gehaald met een auto-ambulance.
Zelf de papierwinkel achteraf geregeld, leuk hoor en helemaal niet moeilijk.

Je kunt ook een oprijwagen huren en zelf de auto gaan halen.
Dat kan (dacht ik) met rijbewijs B, zie het als een mooi vakantieavontuur ;-)
Persoonlijk zou ik altijd de auto zelf willen zien, voelen, horen en rijden alvorens aankoop.
Ohja, neem iemand mee, dat is niet alleen gezellig, maar ook 'noodzakelijk' voor een frisse en objectieve blik.

Mijn tip is om niet zomaar ergens heen te rijden, de teleurstelling kan groot zijn.
Vraag om een video, de combinatie met foto's zegt dan veel meer.
Onderhoudshistorie dient sluitend te zijn, mooiste als 'alle' facturen, boekjes en informatie bij de auto zijn.
Bij een particuliere verkoop, bel eens op in je beste Duits en hoor het verhaal van de auto en verkoper aan.
Zo krijg je goede indruk van te voren, zegt ook niet alles, maar is wel een degelijke start.

Succes en plezier,
Groet, Peter
Das beste, oder nichts!
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

29 jul 2020 10:00

Erik_nl schreef: 28 jul 2020 20:29 Vanwege aankomende gezinsuitbreiding wordt het tijd voor een grotere auto.
Omdat ik ondernemer ben zit ik er over te denken om zakelijk een auto van 15 jaar oud aan te schaffen omdat je die dan als youngtimer (relatief) goedkoop kan rijden en een lekker luxe auto van 15 jaar geleden kan aanschaffen.
Ook ondernemer en 2 x gedaan. Is leuk om te doen. Echter bij de 2e zat er regelmatig onderhoud aan. Dermate veel meer dan bij de eerste, dat een jonge gebruikte auto net zo duur/voordelig is.
Bij de eerste auto (BMW E39) had ik een dealer monteur in het dorp wonen. Als er wat was én ik kwam er niet uit dan kon ik op hem terug vallen. Bij de 2e, een Jaguar X350 XJ8 zat de garage verder weg. Dit i.c.m. meer storingen en reparaties zorgde ervoor dat ik het incasseringsvermogen niet meer had om er langer mee door te rijden.
Nogmaals leuk om te doen echter de basis moet kwalitatief goed zijn en een sluitende onderhoudshistory zijn voor mij een vereiste.

Veel plezier met de zoektocht en keuze (is de helft van het plezier, de andere helft is rijden :D ).
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

29 jul 2020 18:38

Even een azijn opmerking... sorry
In Duitsland is het al jaren een misdrijf maar het aantal auto’s met teruggedraaide teller is daar nog hoger dan NL.
Check altijd of de km-stand aantoonbaar is middels facturen of via de dealer. Afgestempelde boekjes zeggen niks, die zijn gewoon te koop.
Desalniettemin is de keuze in Duitsland groter dus laat je vooral niet afschrikken door dit bericht. Import stelt idd niet veel voor als de papierwinkel klopt
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

29 jul 2020 21:37

mr. Michel schreef: 28 jul 2020 23:57
David_O schreef: 28 jul 2020 22:49
De youngtimer regeling is mooi, maar vergeet de BTW correctie over de nieuwprijs niet hè ...
Dat forfait van 2.7 of 1.5% is een keuze. Je hoeft dat niet toe te passen maar dan moet je wel wat administratieve moeite doen ;)
Als je km-administratie bijhoudt is het forfait inderdaad niet van toepassing (maar naar rato privé-zakelijk gebruik), maar sowieos is er sprake van die een correctie op de in aftrek gebrachte voorbelasting.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
rickytt3
Donateur
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
Locatie: Heemskerk

29 jul 2020 22:34

Je kunt er ook voor kiezen om de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk te rijden, maar om hem voor de BTW privé te houden. Deze keuze kun je niet achteraf maken, dus bespreek met je boekhouder wat in jouw situatie de beste keuze is.
W211 200K 2007
ex W220 S500 1999
ex W210 E320 CDI 2000 "Herr Flick"
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

29 jul 2020 22:42

rickytt3 schreef: 29 jul 2020 22:34 Je kunt er ook voor kiezen om de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk te rijden, maar om hem voor de BTW privé te houden. Deze keuze kun je niet achteraf maken, dus bespreek met je boekhouder wat in jouw situatie de beste keuze is.
Goed punt, houdt echter wel in dat je dus geen enkele BTW als voorbelasting in aftrek mag nemen (event. aanschaf-BTW, maar anders dus BTW op brandstof, onderhoud, banden, etc). Ik heb het nl. precies andersom.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Erik_nl
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 jul 2020 20:08

30 jul 2020 20:01

Bedankt voor alle tips, zelf ophalen en proefrijden is natuurlijk het mooiste, maar dan moet de auto wel een beetje in de buurt van de grens staan, 7 uur rijden naar Dresden zoals bij die gelinkte auto is mij wat te veel.
De door Frits gelinkte auto is ook mooi, maar de km stand is wat aan de hoge kant voor de prijs naar mijn gevoel. Ook is hij nog net wat te jong voor de youngtimer regeling (maar wellicht dat eerst een paar maanden privé rijden of bijtelling over de nieuwwaarde een optie is, dat zou ik moeten uitzoeken)

Jammer dat die tests in Duitsland niet veel voor schijnen te stellen, je betaalt er al snel 200 tot 300 euro voor en ook Das import bied het aan, volgens hun beschrijving wordt er heel wat gecontroleerd: https://www.dasimport.nl/auto-importeren/aankoopkeuring
Overigens melt Das wel dit op z'n website:
wij bieden onze dienst voor transport en aankoopafwikkeling niet aan voor auto’s die particulier worden aangeboden (“Privatanbieters”) en slechts beperkt voor auto’s die niet bij officiële merkdealers geadverteerd staan. In onze ervaring kleven er te veel risico’s aan het aankopen van dit soort auto’s op afstand.
Wat betreft die BTW, ik had hier al wel naar gekeken en ik dacht dat ik de BTW niet af zou mogen trekken.
Ik had het volgende gevonden:
Over alle kosten die je aftrekt zit BTW. Deze BTW trek je af, maar de Belastingdienst wil deze BTW voor een deel corrigeren voor je privégebruik van de auto. Er zijn hier verschillende mogelijkheden voor. De verhouding kan afhankelijk zijn van het feit of je een kilometerregistratie bijhoudt.

Zo is er een optie om btw-correctie voor privégebruik toe te passen op de youngtimer. Hierbij betaal je 2,7% van de catalogusprijs van de auto om btw af te mogen trekken. Je kan ook een vast percentage van de afgetrokken voorbelasting of BTW laten corrigeren. Dit vaste percentage hangt ervan af of de youngtimer een marge-auto is. Dit betekent dat de auto op zijn minst 1x in het bezit is geweest van een particulier in Europa. Hierna hoeft bij de verkoop van de auto namelijk geen BTW meer gerekend te worden. Als je dus bij de aankoop van een youngtimer geen BTW hoeft te betalen, dan weet je dat deze auto een marge-auto is. Bij een marge-auto corrigeer je 1,5% van de cataloguswaarde, anders 2,7%.
De nieuwprijs van deze auto's was natuurlijk best hoog, laten we zeggen rond de 100.000, je moet dan dus al 1500 euro aan BTW kosten maken voordat je voordeel gaat hebben van dit deel van het zakelijk rijden.
Met een kilometer registratie schiet ik ook nog niet veel op, want zeker met het vele thuiswerken nu zal ik de auto waarschijnlijk meer privé dan zakelijk gebruiken.
Neemt niet weg dat je alle kosten (onderhoud, wegenbelasting, aankoopprijs, aanpassingen) volgens mij zakelijk mag rekenen, dus dat kan nog steeds een goede besparing opleveren ten opzichte van een nieuwere auto privé rijden
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

30 jul 2020 21:52

Laat het goed doorrekenen met een accountant. Om teleurstellingen te voorkomen.
Iedere situatie is uniek namelijk.
Gebruikersavatar
WPS
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 okt 2008 22:23
Mercedes-Benz: W221 S450 - R129 SL280 - W211 E 500 Avantgarde (ex) - W211 E 200 Kompressor (ex) - R129 SL 500 (ex) - W126 500 SEL (ex) - W124 300E 1991 (ex)
Locatie: Oegstgeest

31 jul 2020 09:38

Marco Hof heeft nog een mooie S211 500 staan (als je van de kleur houd tenminste)

https://www.500e.nl/autos/e500avantgardekombi211/
Plaats reactie