Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Met de GT Black Series introduceert Mercedes-AMG het absolute hoogtepunt van de GT-familie. Het doel was om een nieuwe supersportwagen voor de straat én het circuit te ontwikkelen. Het resulteert onder andere in een 730-pk sterke V8 en een design met actieve aerodynamica overgenomen van de AMG GT3 raceauto. Zoals het hoort bij een Black Series model – sinds 2006 zijn er zes modellen onder dit label ontwikkeld – draait het om compromisloze sportiviteit, een expressieve vormgeving en het toepassen van technologie uit de racewereld om de best mogelijke rijprestaties te leveren, ondanks dat het om een straatlegale auto gaat.
De GT Black Series beschikt over een drastisch aangepaste variant van de M178, namelijk de M178 LS2. Eén van de belangrijkste kenmerken van deze nieuwe variant is “flat-plane” krukas, waar de meeste motoren tot nu toe “cross-plane” zijn. De termen zijn afgeleid van het zichtbare profiel als er in de as-richting tegen het deel gekeken wordt; een cross-plane krukas heeft de kruktappen, waar de drijfstangen aan worden bevestigd, in een + of kruisopstelling staan. De tappen wijzen omhoog/omlaag en links/rechts, oftewel vier richtingen in twee kruisende vlakken. Een flat-plane krukas heeft de kruktappen slechts in twee richtingen (één vlak) staan, namelijk omhoog/omlaag, en er worden altijd twee cilinders per bank tegelijk ontstoken. Hierdoor is de zogenaamde primaire balans van de flat-plane krukas beter en heeft deze geen contragewichten nodig, waardoor deze lichter is, hogere toeren kan draaien en sneller reageert. Tevens heeft de flat-plane krukas minder ruimte nodig, en is er betere winst te halen in de afstemming van uitlaatresonanties. Een flat-plane krukas heeft echter een slechtere secundaire balans, veroorzaakt door de vaker voorkomende snelheidsverschillen in de opwaartse en neerwaartse zuigerbeweging.
De M178 LS2 beschikt over hetzelfde slagvolume van 4,0 liter en over twee turbo’s net als de reguliere M178. Nieuw is de toepassing van dry-sump smering zoals ook in de SLS AMG Black Series, waarbij het carter onder de motor vervangen wordt door een aparte olietank vóór de motor. Hierdoor kan de motor zelf lager in de auto worden geplaatst en komt het zwaartepunt lager te liggen. De M178 LS2 levert 730 pk tussen 6.700 en 6.900 toeren per minuut en het koppel bedraagt 800 Nm tussen 2.000 en 6.000 toeren per minuut. De turbo’s zijn uitgerust met rollagers zoals bij de GT 4-deurs Coupé en beschikken over grotere compressorturbines waardoor er in totaal 1.100 kilo lucht per uur aangevoerd kan worden. Bij de GT R ligt dit op 900 kilo per uur. De motor kan tot 7.200 toeren per minuut draaien en beschikt over grotere intercoolers om de aangevoerde lucht in het best mogelijke temperatuurbereik te houden. Een zwarte plakette voor de bouwer van de motor onderstreept het speciale karakter van de motor.
Het vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd via de AMG Speedshift DCT 7G transmissie met dubbele koppeling, die zoals bij alle andere GT varianten als transaxle bij de achteras is geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. De transmissie is versterkt om het koppel van 800 Nm te kunnen verwerken, de schakeltijden zijn nu nog korter, de overbrengingsverhoudingen zijn aangepast en de transmissiekoeling is verbeterd vanwege de hogere thermische belasting bij circuitgebruik.
De motor en transmissie zijn aan elkaar gekoppeld middels de zogenaamde Torque Tube. Dit buisvormig element is van koolstofvezel gemaakt en is met een gewicht van 13,9 kilo 40% lichter dan de al geoptimaliseerde aluminium variant uit de reguliere GT. De Torque Tube zorgt voor een uiterst buigings- en torsiestijve verbinding en vormt een belangrijk structureel element in de aandrijflijn. Dit resulteert in directe response binnen de aandrijflijn en draagt bij aan de algehele gewichtsreductie. Ook de aandrijfas binnen in de Torque Tube is van koolstofvezel gemaakt.
Dankzij de vele verbeteringen accellereert de AMG GT Black Series in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Binnen 9 seconden is de 200 km/h bereikt, de topsnelheid bedraagt 325 km/h.
De vormgeving van de auto is net als bij de GT R en GT R PRO meer dan ooit tevoren voortgekomen uit functionaliteit (Form Follows Function). Het design is tot stand gekomen dankzij een intensieve samenwerking tussen de ontwerpers en de aerodynamica experts. Het uiterlijk is gebaseerd op dat van de GT3 en GT4 raceauto’s, zoals duidelijk te zien is aan de aanzienlijk grotere grille met verticale spijlen in donker chroom. In de voorschermen zijn uitstroomopeningen gemaakt voor de luchtstroom uit de wielkasten, waardoor speciale inlaten in de voorbumper niet meer nodig zijn. Speciale geleidingselementen optimaliseren de luchtstroom waardoor er meer downforce op de vooras wordt geleverd en de remkoeling verbeterd wordt. Speciale lamellen sturen de luchtstroom gericht naar de wielen. De splitter onder de voorbumper is van zichtbaar koolstofvezel gemaakt en is instelbaar in standen “Street” voor straatgebruik en “Race” voor circuitgebruik. In de “Race”-stand steekt de splitter verder naar voren uit en zorgt het omgekeerde vleugelprofiel voor meer downforce, hogere spoorstabiliteit en hogere bochtsnelheden.
De nieuwe motorkap is van koolstofvezel gemaakt en beschikt over uitstroomopeningen voor de lucht uit de koelingsradiatoren. De lucht wordt om de A-stijlen en zijruiten naar de achterzijde geleid waar deze de efficiëntie van de achtervleugel verhogen. In de flanken zijn grotere openingen aangebracht voor een betere afvoer van hitte van de remmen.
Aan de achterzijde zijn de blikvangers de nieuwe diffuser met ronde uitlaateindstukken, en de koolstofvezel dubbele achtervleugel, die op de eveneens uit koolstofvezel vervaardigde achterklep zit geschroefd. Beide vleugels van de dubbele achtervleugel kunnen mechanisch versteld worden. De bovenste vleugel beschikt over een aangestuurd element die afhankelijk van de gekozen rijmodus tot 20 graden kan worden gekanteld. Hiermee zijn hogere bochtsnelheden mogelijk, terwijl in de vlakke stand (voorbij 250 km/h) de luchtweerstand wordt gereduceerd voor hogere snelheden. In de steilste stand functioneert het actieve element tevens als luchtrem.
Ook de onderzijde is vernieuwd, waarbij alle afdichtingselementen zijn geoptimaliseerd voor zowel luchtgeleiding als ook hitte-afvoer. Tevens geleiden deze de lucht voor een optimale werking van de achterdiffuser. Alles bij elkaar levert dit een downforce op van ruim 400 kilo bij 250 km/h.
Om het gewicht van de auto te reduceren zijn er niet alleen een hoop koolstofvezel elementen toegepast in de structuur en aan de buitenzijde. De voor- en achterruiten zijn van dunner glas gemaakt, terwijl er in de basisstructuur van de auto ook meer aluminium is toegepast. Ook de gesmede velgen en de standaard keramische composietremmen, voorzien van zwarte remklauwen, dragen bij aan een lager gewicht. Daarnaast zijn de draagarmen en wieldragers volledig uit gesmeed aluminium opgetrokken.
Net als bij de GT R beschikt de GT Black Series over schroefveren met verstelbare veervoorspanning zodat deze nauwkeurig kan worden afgesteld voor de specifieke eisen van het rijden op een circuit. Het wordt gecombineerd met de traploze adaptieve demperafstelling AMG Ride Control welke elektronisch aangestuurd wordt en de demping per wiel op elk moment kan aanpassen aan de rijomstandigheden. Het kantelen van het voertuig wordt zo optimaal tegengegaan en er is altijd optimaal contact met het wegdek, zodat de veiligheid ook gegarandeerd blijft. De demping kan tevens worden aangepast middels drie vooraf ingestelde modii, te weten Comfort, Sport en Sport Plus. De eerste twee modii zijn de betere keuzes voor het rijden op de openbare weg, waarbij Sport iets stugger is en minder comfort levert. Sport Plus is maximaal afgestemd voor het circuit en herkent de kwaliteit van het asfalt, bijvoorbeeld of er op een Formule-1 circuit wordt gereden als Hockenheim, of op een ouder circuit als de Nürburgring Nordschleife.
De stabilisatoren zijn instelbaar: de voorste is van koolstofvezel en is in twee standen te zetten, de achterste is van hol staal en is in drie standen te zetten, variërend van stug naar comfortabel. Zowel onder de voorzijde als de achterzijde zijn koolstofvezel verstevigingselementen aangebracht om de stijfheid van de auto en daarmee ook de rijprecisie te verhogen.
Voor inzet op circuits biedt het speciaal voor de Black Series aangepaste AMG Traction Control de bestuurder de mogelijkheid om zich te laten ondersteunen in het optimaal aanspreken van het immense vermogen. Dit is met ESP volledig uitgeschakeld, dus zonder dat het ESP daarbij remmend ingrijpt. Het wordt zoals bij de GT3 racewagen volledig aangestuurd door specifieke elementen in het motorkenveld. De mate van ondersteuning is middels een draaiknop in de middenconsole in kleine stappen in te stellen en biedt daarmee voor elke baanconditie en elke bestuurder de juiste hulp. Stap 1 van de ondersteuning is daarbij bedoeld voor natte omstandigheden en maximale veiligheidsreserves, terwijl stap 9 maximale slip toelaat. Welke stap actief is, wordt weergeven op zowel de draaiknop zelf als in het instrumentarium.
De GT Black Series wordt geleverd met speciaal ontwikkelde Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO banden. Deze zijn beschikbaar in twee compounds: standaard wordt de auto geleverd op de zachtere compound MO1A waarbij op de wangen het silhouette van de GT Black Series is aangebracht. Voor circuitgebruik is de hardere compound MO2 beschikbaar via het AMG Performance Center. De maatvoering is voor beide varianten 285/35 ZR19 met 10Jx19 velgen vooraan en 335/30 ZR20 met 12Jx20 velgen achteraan.
In het interieur wordt Exclusief nappa leder gecombineerd met sportieve microvezel Dinamica in zwart met oranje contrastnaden. Het dashboard en de nieuw vormgegeven lichtgewicht deurpanelen zijn bekleed met zwart microvezel Dinamica. De deurpanelen zijn daarbij niet langer voorzien van vaste deurgrepen maar van riemen, wat een verdere gewichtsbesparing oplevert. Verdere markante accenten komen van de oranje siernaden (optioneel in het grijs), matzwarte koolstofvezel sierdelen en het Night Pakket Interieur. De koolstofvezel AMG kuipstoelen combineren een laag gewicht met optimale zijdelingse steun. Het AMG Performance stuurwiel is aan de onderzijde afgevlakt en beschikt over een sterk gecontourde ring die volledig in microvezel Dinamica is bekleed.
De GT Black Series beschikt net als de andere GT varianten over een volledig digitaal instrumentarium met 12,3-inch scherm voor de bestuurder en een 10,25-inch multimedia scherm op de middenconsole. Het instrumentarium beschikt over de weergavethema’s Klassiek, Sport en Supersport, waarbij de laatste een centrale toerenteller toont met verscheidene extra informatie waaronder het schakelmoment in manuele schakelmodus. Het multimedia scherm toont middels bewegende visualiseringen de verscheidene voertuigfuncties, rij-assistentie- en communicatiesystemen.
In de middenconsole zijn de kleurdisplay-knoppen in V-opstelling gearrangeerd en bieden zij de instelmogelijkheden voor de aandrijflijn, onderstel, ESP, uitlaatsysteem, achtervleugelstand en de start-stop knop.
Optioneel is de GT Black Series uit te rusten met het AMG Track Pakket. Dit omvat een rolkooi als omrolbescherming, vierpuntsgordels voor beide zitplaatsen en een 2-kilogram brandblusser (uitsluitend bedoeld voor circuitinzet). De rolkooi bestaat uit meerdere elementen waar onder andere de gordels aan bevestigd worden. Het draagt tevens bij aan de verbeterde stijfheid van het voertuig.
Exclusief voor kopers van de AMG ONE hypercar is een speciale uitvoering van de GT Black Series beschikbaar, te weten de GT Black Series P One Edition. Deze uitvoering, die naar verluid tegen een meerprijs van €50.000 verkocht wordt, is duidelijk herkenbaar aan de buitenzijde door het kleurenschema zoals dat van de Formule-1 wagens. De voorzijde is zilver, de achterzijde heeft een verloop naar zwart met een Sterrenmotief. In het interieur zijn de orange elementen van de reguliere GT Black Series in een blauwgroene kleur afgewerkt, wat wederom een link is naar de Petronas-verbinding met het Formule-1 team.
Mercedes-AMG GT Black Series specificaties:
- M178 LS2 3.982 cc V8 biturbo
- Flat-plane krukas (ontstekingsvolgorde 1-8-2-7-4-5-3-6)
- Dry-sump smering (apart oliereservoir i.p.v. carter onder de motor)
- 537 kW (730 pk) tussen 6.700 en 6.900 tpm
- 800 Nm tussen 2.000 en 6.000 tpm
- AMG Speedshift DCT 7G met dubbele koppeling, versterkt voor de GT Black Series
- 0-100 km/h in 3,2 seconden
- 0-200 km/h in <9,0 seconden
- 325 km/h topsnelheid
- cW-waarde 0,43
- 4.604 mm lang, 2.023 mm breed, breedte over spiegels 2.075 mm
- 1.280 mm hoog, met geopende achterklep 2.279 mm
- 94 mm minimale grondspeling
- 1.615 kg leeggewicht
- 12,6 m draaicirkel
- 170 liter bagageruimte
- 65 liter brandstoftank waarvan 10 liter reserve, 75 liter tank optioneel leverbaar
- 12,8 l/100 km gecombineerd verbruik (NEDC)
- 292 g/km CO2 gecombineerde uitstoot (NEDC)
- Euro 6d-ISC-FCM
GT Black Series “P One Edition”:
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog