Mercedes-Benz EQV: eerste volledig elektrische MPV van Das Haus.

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

20 aug 2019 20:56

De nieuwe EQV is de eerste elektrische MPV van Mercedes-Benz en de tweede officieel gepresenteerde Mercedes EQ.
De nieuwe EQV is de eerste elektrische MPV van Mercedes-Benz en de tweede officieel gepresenteerde Mercedes EQ.
EQV-debute-08.jpg (142.98 KiB) 4483 keer bekeken
In Frankfurt worden de laatste voorbereidingen getroffen voor de Internationale Automobil Ausstellung (IAA), waar ook Mercedes-Benz aanwezig zal zijn met meerdere primeurs. Eén daarvan is de nieuwe EQV, de eerste volledig elektrische MPV van het merk.

De EQV is deels gebaseerd op de V-Klasse (W447) en maakt gebruik van hetzelfde EVA I platform waar ook de EQC op gebouwd is. De elektrische MPV wordt samen met de V-Klasse en Vito geproduceerd in Vitoria, in het noorden van Spanje. De eerste leveringen vinden plaats in Q1 2020. Er zullen in eerste instantie twee lengtevarianten worden aangeboden, te weten Lang (lengte 5.140mm, wielbasis 3.200mm) en Extra Lang (lengte 5.370mm, wielbasis 3.430mm).

De productieversie oogt grotendeels identiek aan de Concept EQV die eerder dit jaar werd getoond in Geneve. De voorzijde is, net als bij de EQC, voorzien van het kenmerkende hoogglans zwarte ‘masker’ waardoor de koplampen en grille één geheel lijken te vormen. Verder zijn er aan het uiterlijk slechts minimale wijzigingen aangebracht waaraan de EQV te herkennen is, zoals een speciaal EQV-embleem op de zijschermen.

Voor de aandrijving in de EQV 300 zorgt een voorin geplaatste elektromotor die maximaal 150 kW (204 pk) en 362 Nm koppel levert aan de vooras. De topsnelheid is begrensd op 160 km/h. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ion accupakket dat zich onder de vloer bevindt. Hierdoor is er net zo veel binnenruimte beschikbaar als in de V-Klasse en blijft het zwaartepunt laag, wat ten goede komt aan de wegligging en het rijgedrag. De bruikbare capaciteit bedraagt 90 kWh en maakt afhankelijk van de omstandigheden een bereik mogelijk tot 405 kilometer (voorlopige NEDC waarde). Het gecombineerde energieverbruik komt volgens voorlopige waarden uit op 27.0 kWh per 100 kilometer. De EQV beschikt over een watergekoelde lader met een capaciteit van 11 kW en daarmee kan de auto onder andere thuis geladen worden op wisselstroom of bij publieke laadstations. Er kan ook op gelijkstroom worden geladen met maximaal 110 kW via CCS (Combined Charging Systems). De laadtijd van 10 tot 80 % bedraagt daarbij minder dan 45 minuten.

Zoals ook bij de EQC het geval is, kan de bestuurder van de EQV zelf de mate van energieterugwinning bepalen middels de schakelflippers achter het stuurwiel. Met links wordt de recuperatie verhoogd, waarbij op het hoogste niveau met slechts één pedaal kan worden gereden. Op dat niveau is de recuperatie zo sterk dat in de meeste gevallen het rempedaal niet bediend hoeft te worden om te vertragen. Met rechts wordt de recuperatie verlaagd en kan het voertuig op het laagste niveau ‘coasten’ en maximale afstand afleggen met minimaal energieverbruik. De EQV kan ook zelf de energieterugwinning aanpassen middels de modus “D Auto”. Hierbij helpt de automatisch geactiveerde ECO Assistent de bestuurder om de beste efficiëntie te behalen. Het maakt hierbij gebruik van navigatiedata, verkeersbordenherkenning en informatie uit de intelligente assistentiesystemen. De E+ rijmodus kan voertuigparameters optimaliseren om het bereik te maximaliseren.

De EQV is uitgerust met MBUX, welke zoals ook bij de EQC is uitgebreid met EQ-specifieke functionaliteiten. De bestuurder kan verscheidene gegevens over de energiestroming en het verbruik oproepen, evenals het inzien van informatie uit de rijmodii en Mercedes me oplaadfuncties. Op de navigatieweergave wordt het bereik zichtbaar, zodat de bestuurder bij langere ritten altijd in staat is om tijdig een laadpunt te zoeken.

Het interieur is net als het exterieur grotendeels gelijk aan de reguliere V-Klasse. Wel nieuw zijn verscheidene elementen in de kleur rose goud en het midnacht-blauwe leder. Ook het stiksel op de stoelen is in de kleur rose goud afgewerkt. Het ruimteaanbod is onverminderd groot en daarmee ook de flexibiliteit van het interieur. Er zijn vele verschillende stoelconfiguraties mogelijk, waaronder een variant met zes individuele stoelen, met de achterbanken zijn 7 of 8 zitplaatsen eveneens mogelijk.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

69405 69406 69407 69408

69409 69410 69411 69412

69413 69414 69415 69416

69417 69418 69419 69420

69421 69422 69423 69424

69425 69426 69427 69428

69429 69430 69431 69432

69433 69434


Bron: Daimler AG, beelden via NetCarShow.com
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Lars_
Berichten: 368
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:24
Mercedes-Benz: S213
Locatie: GLD

21 aug 2019 09:21

Ziet er goed uit! Mag er zeker zijn :applaus:
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

16 jul 2020 09:33

Inmiddels is de EQV in ieder geval in Duitsland bestelbaar vanaf €69.588,40 incl. BTW. Als de EQC een voorbode is zou de wagen in Nederland tot 4.000 euro duurder worden.

En als correctie op de oorspronkelijke tekst: standaard is de EQV begrensd op 140 km/h. De begrenzer op 160 is optioneel en kost 150 euro (D). Het bereik ligt volgens de Duitse MB website op 418 kilometer.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie