Begin deze maand hebben we (eindelijk) een 246er B-klasse mogen ombouwen van een halfautomatische airco (optiecode 580) naar een volautomatische airco (optiecode 581) en dan wel op de juiste manier (dus niet door alleen de kachelbediening te vervangen en dan maar hopen dat het meeste nog een beetje redelijk blijft werken zoals men dat normaal doet).
Deze ombouw zelf hebben we de afgelopen jaren al veelvuldig geoffreerd maar aangezien de meesten er van uit gaan dat het niet veel meer voorstelt dan het omwisselen van de kachelbediening vond iedereen het altijd te duur (wat op zich zeer begrijpelijk is).
Maar nu dan toch eindelijk...de oude 580 kachelbediening eruit (en nog een paar aanliggende delen) en de nieuwe 581 kachelbediening erin...samen met nog een paar extra (temperatuur)sensoren, een stelmotor, een gedeeltelijk ander kachelhuis en een compleet andere middenconsole en dat alles in combinatie met een aantal extra draden.
Het grootste verschil tussen de beide kachelhuizen is dat de 581 variant 1 extra stelmotor heeft om zo de klep die de koude en warme lucht moet mengen links en rechts onafhankelijk van elkaar bediend kunnen worden zodat de bijrijder een eigen temperatuur in kan stellen (voor zover dat kan verschillen binnen in een auto). Dan heeft het 581 kachelhuis een open kachelkanaal aan de onderzijde zodat daar een kachelkanaal op aangesloten kan worden die door de middenconsole naar achteren loopt voor een extra kachelrooster achterin die middenconsole zodat er op de achterbank ook nog iets aan geklimatiseerde lucht langs komt.
En verder bestaat het 581 kachelsysteem uit:
- een extra schadstofsensor bij de kachelluchtinlaat
- een extra umwalzpump om zo (warme) koelvloeistof rond te kunnen bljven pompen in REST modus
- een extra zonnesensor midden op het dashbord
- een extra eindschakelaar bij 1 van de stelmotoren op het kachelhuis
- een extra temperatuursensor bij het kombi instrument
- een andere binnenverlichting met een extra temperatuursensor
- een andere licht- / regensensor voor de voorruit met een geintegreerde luchtvochtigheidssensor
Al met al was het best veel werk voor een andere kachelbediening (want veel meer is er niet meer van te zien nadat alles weer ingebouwd is) .
greetingz,
Zoeksleutel: Steve230479
246er B-klasse van 580 airco naar 581 volautomatische airco
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20703
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
- Bijlagen
-
- de auto met het standaard (SA580) kachelpaneel
- IMG_4367.jpg (63.92 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de auto zonder optionele zonnesensor
- IMG_4371.jpg (69.13 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de standaard middenconsole zonder optioneel kachelrooster
- IMG_4375.jpg (79.85 KiB) 4993 keer bekeken
-
- enkele verwijderde lijsten en dergelijke ivm de toe te voegen schadstofsensor
- IMG_4394.jpg (73.1 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de auto zonder kachel(paneel)
- IMG_4416.jpg (78.11 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de auto zonder kachel(paneel)
- IMG_4419.jpg (73.8 KiB) 4993 keer bekeken
-
- links het standaard (SA580) kachelhuis en rechts het (gedeeltelijke) optionele (SA581) kachelhuis met 1 extra stelmogelijkheid
- IMG_4405.jpg (71.13 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de extra stelmogelijkheid (voor de extra stelmotor) op het 581 kachelhuis
- IMG_4407.jpg (63.04 KiB) 4993 keer bekeken
-
- en die extra stelmotor bediend dan 1 van deze 2 kleppen (die bij de 580 kachel beide door één en dezelfde stelmotor gelijktijdig worden bediend)
- IMG_4410.jpg (53.72 KiB) 4993 keer bekeken
-
- onder het standaard (SA580) kachelhuis met een dicht kanaal aan de onderzijde en boven het optionele SA581 kachelhuis waarbij dat kanaal open is ivm het daarop aan te sluiten kachelrooster in de middenconsole
- IMG_4411.jpg (49.45 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de extra eindschakelaar voor 1 van de stelmotoren
- IMG_4415.jpg (56.54 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de toe te voegen bekabeling voor alle extra sensoren & umwalzpomp
- IMG_4421.jpg (57.76 KiB) 4993 keer bekeken
-
- het ingebouwde SA581 kachelhuis...
- IMG_4423.jpg (78.5 KiB) 4993 keer bekeken
-
- ...met extra kachelkanaal voor het kachelrooster achter in de middenconsole
- IMG_4451.jpg (65.52 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de extra schadstofsensor
- IMG_4464.jpg (64.58 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de extra schadstofsensor
- IMG_4460.jpg (63.97 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de oude en de nieuwe licht- / regensensor (zonder enige vorm van uiterlijk verschil)
- IMG_4466.jpg (57.72 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de extra zonnesensor
- IMG_4454.jpg (133.72 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de extra temperatuursensor bij het kombi instrument
- IMG_4448.jpg (51.02 KiB) 4993 keer bekeken
-
- 2 printplaten van de binnenverlichting; links is de standaard printplaat en rechts is de printplaat met extra 581 gerelateerde temperatuursensor
- IMG_4467.jpg (73.85 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de extra umwalzpump
- IMG_4484.jpg (53.93 KiB) 4993 keer bekeken
-
- beide extra temperatuursensoren in het interieur werken waarbij de B10/4 bij het kombi instrument zit en de N70b1 in de binnenverlichting zit
- IMG_4470.jpg (63.43 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de werkende zonnesensor
- IMG_4471.jpg (51.48 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de werkende schadstofsensor (die stond eerst op 0 maar na de auto een tijdje binnenstond met lopende motor liep die op naar 3)
- IMG_4473.jpg (44.65 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de relatieve luchtvochtigheid zoals die uit de licht- & regensensor wordt uitgelezen (voordat die sensor uitgewisseld was stond die waarde op 0%)
- IMG_4475.jpg (52.38 KiB) 4993 keer bekeken
-
- en alles zit weer op de plaats
- IMG_4496.jpg (61.32 KiB) 4993 keer bekeken
-
- en alles zit weer op de plaats
- IMG_4498.jpg (62.25 KiB) 4993 keer bekeken
-
- de 581 kachelbediening
- IMG_4492.jpg (44.99 KiB) 4993 keer bekeken
-
- ook het audiosysteem is gecodeerd voor de 581 kachel zodat die ook beide temperatuursinstellingen weergeeft
- IMG_4490.jpg (54.27 KiB) 4993 keer bekeken
-
- het extra kachelrooster achter in de middenconsole
- IMG_4486.jpg (73.17 KiB) 4993 keer bekeken
-
- kaal
- IMG_4398.jpg (78.04 KiB) 4993 keer bekeken
-
- Forum Held
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
- Mercedes-Benz: S211 220cdi
- Locatie: Zeist
Dat vraag ik me af. Wel méér werk, méér draadjes, en misschien wat lastig voor 1 persoon. Maar zou het in de kern niet hetzelfde zijn? (Afgezien van de zomer-winterbanden wissel dan.... )
Ik wil het je nog wel eens zien doen. Heeft iemand tievallig nog een afgedankt exemplaar staan?
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Hebben ze niet onlangs op Twente al een paar 737's met VUT gestuurd?splunder schreef: ↑23 jun 2020 22:33Dat vraag ik me af. Wel méér werk, méér draadjes, en misschien wat lastig voor 1 persoon. Maar zou het in de kern niet hetzelfde zijn? (Afgezien van de zomer-winterbanden wissel dan.... )
Ik wil het je nog wel eens zien doen. Heeft iemand tievallig nog een afgedankt exemplaar staan?
Mooi werk weer Steve, die foto's zijn ook mooi om te bewaren voor het geval er weer eens iemand met de vraag komt of die thermatic/thermotronic paneeltjes over te zetten zijn.
de auto zonder kachel(paneel)
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- shoppy
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 mei 2023 08:59
- Mercedes-Benz: B200 CDI 2016
- Specialisatie: Schadeafhandeling
- Locatie: Valencia (Spanje)
- Contacteer:
Allemensen wat een klus.
Ik zat al een paar dagen te zoeken naar een automatische unit en het viel me op dat van de huidige unit (580) een stekker mannelijk was en dezelfde van de 581 vrouwelijk.
Er komt dus kennelijk meer bij kijken dan een nieuwe unit erin freubelen en zien waar het schip strandt?
Ik zat al een paar dagen te zoeken naar een automatische unit en het viel me op dat van de huidige unit (580) een stekker mannelijk was en dezelfde van de 581 vrouwelijk.
Er komt dus kennelijk meer bij kijken dan een nieuwe unit erin freubelen en zien waar het schip strandt?