W205 Spannungswandler/capacitor/backup accu storing A2059053414

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Merc020
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C220d W205 (205.004)

23 mei 2020 17:25

Dag allen,

Ik kreeg twee weken geleden de melding: Backup accu storing in mijn schermpje. Na wat zoeken kwam ik erachter dat dit de zogenaamde Spannungswandler is. Nu zag ik dat de prijs van die dingen wel 150 euro kan zijn (origineel). Nu heb ik er een van ebay (nieuw, niet origineel) gekocht voor 5 tientjes. Deze heb ik geinstalleerd in 15 minuten, was echt niets aan.

Nu heb ik de oude uit elkaar gehaald en de elco's gemeten. De vier capaciteiten waren als volgt: 1.95, 2.43, 2.46 en 2.70 volt. Nu staat er op de elco's dat de capaciteit 2.7 hoort te zijn. Betekent dit dan dat er 3 elco's niet meer goed werken? Of sowieso die ene vam 1.95 volt?

Hierbij wat foto's van het ding. Wellicht kan iemand er wat mee.

https://ibb.co/MNXcryK
https://ibb.co/1sMzkcw
https://ibb.co/fq2WQTF
https://ibb.co/8cwtndR
Eelco77
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23 mei 2020 18:12

De eenheid voor de condensatoren is farad en niet volt. die paarse grote horen 2,7 farad te zijn. Nu heb je meestal 5-10% tolerantie, maar als je het goed hebt gemeten zou die van 1,95 defect aan het raken zijn. Je zou de ESR nog even kunnen meten.

Deze units gaan wel vaker kapot, even googelen en je vindt genoeg info. In en uitbouwen is inderdaad niet veel werk, ze zitten bij de passagier zn voeten, vlak voor de subwoofer.
Merc020
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C220d W205 (205.004)

23 mei 2020 19:05

Eelco77 schreef: 23 mei 2020 18:12 De eenheid voor de condensatoren is farad en niet volt. die paarse grote horen 2,7 farad te zijn. Nu heb je meestal 5-10% tolerantie, maar als je het goed hebt gemeten zou die van 1,95 defect aan het raken zijn. Je zou de ESR nog even kunnen meten.

Deze units gaan wel vaker kapot, even googelen en je vindt genoeg info. In en uitbouwen is inderdaad niet veel werk, ze zitten bij de passagier zn voeten, vlak voor de subwoofer.
Is het niet zo dat dit een 2.7 volt en 50 farad condensator is?

Inderdaad, in -en uitbouwen is redelijk simpel. En het allerbelangrijkste: De foutcode is weg. Ik moet zeggen dat dat de meest irritante foutcode was ooit. Soms was de foutcode in het rood en daarbij kwam er een leuke foutcode deuntje bij... Superleuk op wat langere afstanden :'(
E94
Berichten: 381
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:50
Mercedes-Benz: Nu E-klasse, eerst C-klasse

23 mei 2020 19:17

Bij 2.7 volt is het waarschijnlijk een plof :owja:

50 farad is heel groot.

Zal dus omgekeerd zijn
Groetjes

Olav
Merc020
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C220d W205 (205.004)

23 mei 2020 21:11

E94 schreef: 23 mei 2020 19:17 Bij 2.7 volt is het waarschijnlijk een plof :owja:

50 farad is heel groot.

Zal dus omgekeerd zijn
Ik hoop niet dat je dit meent? Sinds wanneer heb je een auto gezien met een voltage van boven de 14 - 15? :owja:
Eelco77
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23 mei 2020 21:38

Ik heb de fotos nu even op de ipad bekeken ipv de telefoon. Het lijkt er op dat inderdaad de condensatoren vaak Defect gaan en dat het los solderen van alle 4 en dan vervangen het probleem oplost. Of de hele unit vervangen uiteraard.

De waarde is 2,7 volt en 50 farad. Nu ken ik het schema niet, maar ik gok zomaar dat de 13 volt gemiddeld in de auto teveel is voor de 4x2.7 volt. Ik zie elders dat ze vervangen worden door 3 volt varianten en dan van een beter merk. Voor nog geen 6 euro het stuk is dit wel een snelle reparatie.

Ik zie dit soort onderspecificatie meestal alleen bij goedkope chinese electronica. Met de Alternator aan kan het snel tot boven de 14 volt oplopen. Ik zie op motortalk forum fotos van lekke condensatoren met printplaat schade tot gevolg.

Op jouw printplaat zie ik bij de 4 grote condensatoren ook wat verbrande smd componenten, hier zul je dus wel wat meer werk aan hebben
Laatst gewijzigd door Eelco77 op 24 mei 2020 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Merc020
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C220d W205 (205.004)

23 mei 2020 23:41

Ik ben niet van plan deze module te repareren. Il ben wel verbaasd over je constatering van onderspecificatie. De module is namelijke Mercedes OEM (origineel) en dat ze goedkope zooi gebruiken zou ik dan toch niet verwachten. Als het echt zo is, shame on them!
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

23 mei 2020 23:44

Ik doe wat rommelen met electronica zoals rpi en arduino. Ik zie redelijk wat componenten die ook op een buck zitten. Zal het niet gewoon omgevormd worden naar de correcte spanning?
Helaas ontbreek de exacte kennis om dit te bepalen.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Eelco77
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24 mei 2020 11:17

Nogmaals ik heb het schema niet, dus ik weet niet of er sprake is van een ontwerpfout,

maar ik zie dat de units die kapot zijn, vaak komen door lekkende condensatoren. Sommige staan bol, andere zijn ook echt gaan lekken. Dat kan door overbelasting zijn, te hoge temperatuur of gewoon matige kwaliteit.

Wat ook opvalt is dat er prints met de witte supercaps zijn, maar ook met de paarse variant van dezelfde fabrikant. De paarse schijnen de betere/duurdere te zijn.
Auto-maat
Berichten: 365
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

24 mei 2020 12:22

Hier is ook al wat geschreven over de backup accu: viewtopic.php?f=46&t=85877&p=977995&hil ... cu#p977995
Merc020
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C220d W205 (205.004)

29 mei 2020 08:38

Sindsdien overigens geen problemen gehad met de clone accu!
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

29 mei 2020 10:15

Even iets over condensatoren:
Meten kan alleen in een meetbrug met frequentiegenerator. Niets iets wat de gemiddelde hobbyist voorhanden heeft.
De 2,7 V, in dit geval, duidt op de max. werkspanning. Aangezien de meeste condensatoren in een transistorcircuit opgenomen zijn, zijn die spaningen die over een condensator staan o.h.a. stappen van 0,7 V, dus 0.7, 1,4, 2,1 enz.. In spanningsregelaars o.h.a. 5 of 12V.
Een 50 farad condensator zou niet eens in de auto passen :lol: . De capaciteit zal microfarad zijn. ( µF ).
Toepassing van chinese condensatoren van slechte kwaliteit komt in alle electronica voor en is niet een specifiek issue waar MB mee kampt, of de auto industrie. in het algemeen. Je moet zoeken om een paar kwaliteitscondensatoren uit bv japan op de kop te tikken.
Defecte condensatoren zijn vaak te herkennen aan een 'bol' staand deksel. Het electrolyt is dan verdampt en de inwendige druk duwt tegen de aluminium behuizing. Bij een overspanning verdampt het electrolyt dusdanig snel dat een elco (elektrolytische condensator) ontploft.'
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

29 mei 2020 10:40

Prometheus schreef: 29 mei 2020 10:15Een 50 farad condensator zou niet eens in de auto passen :lol:
Ik weet het, het is behelpen vergeleken met een S210, maar zo klein is een C-klasse nu ook weer niet. ;) Je kunt ze prima vervangen.

Je hebt tegenwoordig van die supercaps als buffer en ontkoppeling, zie bijlage. Enorme capaciteit, lage werkspanning. Een soort mini-accuutje.

En elco's zijn inderdaad berucht om hun 'slijtage' zoals je beschrijft. Veel wat oudere elektronica heeft daar last van. En je moet ze niet verkeerd-om aansluiten. Of juist wel: wij stopten wel elco's met een batterij en verborgen schakelaar in surprises voor Sinterklaas. Dan ontplofte het pakje ineens in de handen van de onschuldige gelukkige met die smerige chemische stank en rook erbij. Succes verzekerd! :owja:
Bijlagen
€ 9,51 incl. BTW bij Conrad.nl.
€ 9,51 incl. BTW bij Conrad.nl.
supercap.png (22.02 KiB) 1265 keer bekeken
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie