Mercedes-Benz heeft middels een eigen introductie-evenement de vernieuwde E-Klasse (BR213) onthuld. De auto’s zouden eigenlijk worden onthuld in Geneve, maar doordat de autobeurs werd geannuleerd besloot de fabrikant de auto’s middels een online onthulling te laten debuteren. In de zomer van 2020 zullen de vernieuwde Limousine, Estate en All-Terrain bij de dealers staan, de Coupé, Cabriolet en verlengde Limousine (China) volgen later.
Zoals eerder bericht heeft Mercedes niet alleen de vormgeving en techniek vernieuwd, maar zijn ook de uitrustingsniveaus onder handen genomen. De vernieuwde E-Klasse zal standaard als “Avantgarde” worden aangekleed met de centrale Ster met twee verchroomde lamellen en zwarte spijlen. De voorbumper is voorzien van enkele verchroomde en hoogglans zwarte elementen voor een sportievere indruk. Standaard zijn de schijnwerpers volledig met LED-techniek uitgerust, optioneel is Multibeam LED met Ultra Range grootlicht leverbaar. Aan de achterzijde zijn de achterlichten opnieuw ontworpen en voortaan tweedelig zoals ook bij de A-Klasse Limousine. Voor de All-Terrain variant is de grille eveneens aangepast; de lamellen zijn voortaan geperforeerd zoals bij de SUV’s en zowel de grille als de carterbescherming zijn afgewerkt in hoogglans chroom in plaats van ‘Silver Shadow’.
Optioneel is de auto uit te rusten als “Exclusief” met een nieuw vormgegeven lamellengrille met Ster op de motorkap. In de voorbumper zijn de luchtinlaten omrand met verchroomde elementen.
Verder is er de AMG-Line, welke zich kenmerkt door de omgekeerde diamantgrille en door powerdomes op de motorkap (ook bij Avantgarde en de E All-Terrain).
Er zullen nieuwe lakken beschikbaar komen, te weten Hightech zilver, grafietgrijs metallic en mojave zilver. Voor het interieur kan onder andere gekozen worden voor magmagrijs/nevagrijs (Avantgarde), zwart/notenbruin (Exclusief) en magmagrijs/macchiatobeige (Exclusief). Voor de sierdelen zijn de nieuwe afwerkingen openporig zilver essenhout, wortelnotenhout, geborsteld aluminium en aluminium met carbonmotief.
De vernieuwde E-Klasse beschikt over de nieuwste generatie rij-assistentiesystemen, zoals een nieuwe generatie stuurwielen met capacitieve bedieningsherkenning, Distronic met route-gebaseerde snelheidsaanpassing, actieve file- en stuurassistent (tot 60 km/h, inclusief baanvorming voor nooddiensten) en de standaard actieve remassistent die voortaan ook bij bochten en afslagen werkt. De dodehoekassistent werkt zoals bij andere modellen nu ook tot 3 minuten na het afzetten bij het uitstappen, waarbij het passerende verkeersdeelnemers boven de 7 km/h herkent. Ook de parkeerassistent met 360-graden camera zijn uitgebreid om in nog meer situaties autonoom te kunnen parkeren.
Nieuw voor de E-Klasse is de overstap naar MBUX (NTG 6.0) met standaard spraakbesturing Linguatronic, Augmented Reality en de interieurassistent. Standaard wordt het systeem gekoppeld aan twee 10,25-inch schermen, optioneel biedt de Widescreen Cockpit twee 12,3-inch schermen. Het centrale mediascherm is als aanraakscherm uitgevoerd. Er zijn meerdere weergavethema’s beschikbaar. Voor het rijcomfort is de Energizing comfortfunctie aanwezig.
De vernieuwde E-Klasse beschikt over Urban Guard als bewaking bij diefstal en schade. Het systeem vormt een combinatie van hardwarematige en digitale onderdelen zoals het diefstal- en inbraakalarm, een afsleepbeveiliging, een alarmeenheid, interieurbescherming en een voorbereiding voor botsingsherkenning. Vanaf midden 2020 worden de pakketten Urban Guard Voertuigbescherming en Voertuigbescherming Plus leverbaar, welke in combinatie met Mercedes Me de omgeving van het geparkeerde voertuig bewaken.
De systemen werken samen met de verscheidene sensoren in het voertuig en sturen via de Mercedes Me app meldingen naar de bestuurder. Met Voertuigbescherming Plus is er ook een localiseringsfunctie aanwezig waarmee het voertuig bij diefstal locatiegegevens verstuurt. Deze gegevens worden ook naar de politie verstuurd.
Er zullen in de vernieuwde E-Klasse in totaal zeven plug-in hybride’s geleverd worden, zowel als Limousine en Estate, benzine en diesel, en met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Onder andere de 2,0-liter viercilinder M254 zal toegepast worden in combinatie met geïntegreerde startmotor/generator (ISG) en 48 Volt boordnet. De vermogens variëren tussen 115 en 270 kW voor de benzinemotoren (debuut M256 zes-in-lijn) en tussen 118 en 243 kW voor de dieselmotoren. Alle varianten worden gekoppeld aan de 9G-Tronic negentraps transmissie.
Ook de Mercedes-AMG E 53 4Matic+ is vernieuwd en voortaan te herkennen aan de Panamericana grille met verticale spijlen. De aandrijflijn krijgt nog steeds het vermogen uit een combinatie van een 3,0-liter zes-in-lijn met 435 pk en elektrische EQ Boost ondersteuning van 22 pk. De AMG E 53 beschikt eveneens over MBUX, met AMG-specifieke toevoegingen zoals een race-timer en weergaves voor verscheidene motor-, prestatie- en dynamiekdata.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog