W211 injector lekt na loshalen bovenste deel

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

13 jan 2020 01:37

Hey allen,

Mijn e320 cdi heeft last van de welbekende lekkende brandplaatjes. Eerst wat black death weggehaald (gelukkig niet zoveel als in sommige extreme gevallen, maar toch zeker wel een laagje rondom de schuldige injector) en schoongemaakt voor zover ik er voorzichtig bij kon met de stofzuiger, daarna begonnen met kijken wat ik nodig had om de boel los te halen en echt schoon te maken.

Heb de juiste spullen gehaald:
Schoonmaak set voor de schacht van de injectoren, trekhamer set voor injectoren, carb cleaner om de meuk op te lossen en weg te halen, die pasta voor bij het herinstalleren van de injector.

Maar met m'n domme kop bij de eerste verstuiver (gelijk maar allemaal schoonmaken en vervangen, right?) niet de specifieke mercedes tool gepakt, maar de handleiding gevolgd ( :S ) van de trekhamer set en dus de bovenkant van m'n injector eraf gedraaid zodat ik daarna de trekker er op zou kunnen schroeven. Nu kreeg ik gelukkig op tijd door dat ik gewoon een tool heb die specifiek voor deze injectoren is (die dus op de plek van het metalen voetje geschoven kan worden zodat je de injector helemaal dicht kan laten), dus heb ik verder geen schade aan m'n injector aangebracht. De injector weer in elkaar gezet, even wat drinken en verder ploeteren was het idee.

MAAR, en dit is nu het probleem: Sinds ik de bovenkant los gehad heb, start de motor niet meer. Na wat onderzoek is duidelijk geworden dat dit hoogstwaarschijnlijk komt omdat de injector geen druk van de rail meer tegenhoudt, en nu dus alle druk van m'n common rail wegvloeit via m'n 1e injector waardoor de rest niet de vereiste druk kan opbouwen. Dit maakt de boel wat lastig, want nu kan ik m'n blok niet meer goed warm krijgen om zo de injectoren op een normale manier los te krijgen.

Om even exact te zeggen wat er gebeurd is toen ik het bovenste deel loshaalde:
1. Tool met uitsparing voor de plastic aansluiting over injector geschoven en ring met minimale kracht losgebroken.
2. Ring losgedraaid met de hand en bovenste kapje langzaam opgetild
3. Smal springveertje zakte naar beneden en kwam voor de helft tevoorschijn uit de bovenkant, deze heb ik gelijk weer voorzichtig terug in de bovenkant geduwd, en de bovenkant ondersteboven veilig weggelegd.
4. Realisatie dat ik fout bezig was, voorzichtig het ontblootte plaatje op de onderste helft (welke ondergedompeld was in diesel) met een velletje keukenpapier vrij gemaakt van zichtbaar vuil (lag een heel klein spikje op). Deze is dus heel kortstondig van z'n plek geweest.
5. Bovenkant gepakt en voorzichtig weer op z'n plek gezet en de boel weer vastgedraait mbh de tool met uitsparing voor plastic. Niet extreem strak aangedraaid, maar strak genoeg dat ik hem met m'n vingers iig niet los kon krijgen.
6. Motor start niet meer. Draait zonder issues rond, geen rare dingen verder (behalve m'n lekke injector die vrolijk diesel de lucht in spuit via de zijkant maar dat was voorheen ook geen issue voor lopen), maar starten ho maar. Als ik luister bij de injectoren tijdens het pogen te starten hoor ik ook geen lucht ontsnappen bij de injector die open geweest is, alleen bij degene die al lekte (maar dat komt uit het blok)

Nu mijn 1e vraag:
Wat kan ik fout gedaan hebben bij het opnieuw in elkaar zetten van de injector waardoor hij geen druk meer opbouwt? Ik ben voor zover ik heb kunnen zien bij het de- en hermonteren geen kleine onderdelen kwijtgeraakt, maar ik kan het mis hebben. Naast die springveer is er iig niets zichtbaar uit gekomen aan de bovenkant. Ik heb ook gezocht naar topics hierover, maar omdat ik toch wel een redelijk specifieke klacht heb, heb ik nog niets kunnen vinden. De CDI injector handleiding gaat over injectoren die net wat afwijken van de mijne, ik heb wel een afbeelding gevonden van de mijne die compleet uit elkaar ligt, maar geen onderdeel kunnen bespeuren wat er uit gekomen had kunnen zijn. Op die afbeelding zie je rechtsboven het veertje dat bij mij er een deel uit kwam, en het plaatje met voetje in het midden welke ik er kortstondig uit gehad heb (heb ze met een pijltje aangemerkt):
Injector blown up.png
Injector blown up.png (1.18 MiB) 1099 keer bekeken
2e vraag:
Mocht ik de injector niet weer "sealend" krijgen zodat ik m'n blok kan starten, is er een manier om de eerste injector aanvoerlijn af te sluiten zodat ik mijn blok tenminste nog op temperatuur kan proberen te krijgen, of is het een vreselijk slecht idee om de motor bewust op 5 cylinders te laten draaien? Of is er een andere manier om de boel goed heet te krijgen?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!
-Maikel
E320 S211 2003
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

14 jan 2020 19:51

het is niet duidelijk te zien op jou foto's, maar ik weet wel dat er een klein kogeltje in zit welke je niet ziet of zomaar kwijt ben. gezien wat je heb geschreven zou dit zomaar kunnen. als je op zeker wil spelen , zonder veel gedoe . schroef hem in elkaar en ga een ruil halen, en lever deze in.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 jan 2020 22:42

Het is lang geleden dat ik er eentje op gehad heb maar het is inderdaad een heeeeeeeel klein kogeltje.
Hafid86
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 nov 2012 02:55
Mercedes-Benz: Nu: S206 c300e & W211 E280CDI 4matic. Ex w203 c220 cdi Ex s205 c220 cdi
Locatie: Dronten

15 jan 2020 02:48

Heb het in t verleden bij mijn w203 CDI ook gedaan. Echter toen 1 the gekocht en de oude voor de fun uit elkaar gehaald. In / op het veertje hoort een klein kogeltje te liggen. Niet ergens laten vallen ?
Nu: s206 c300e & w211 e280 CDI 4matic

Ex: w203 220 CDI & s205 c220 CDI
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

15 jan 2020 08:01

Paar jaar terug is een verslag geweest van iemand die die injectoren zelf reviseerde en hij schrijft:
Het minuscule kapje (nr 7) hoort over een nog minusculer balletje, hier te zien in het midden van de injector.
Je moet dus heel voorzichtig te werk gaan, op het moment dat je 1 van die kleine onderdeeltjes verliest kan je de injector weggooien. Als ik klein zeg bedoel ik ook echt klein, het kapje is 0,9mm in doorsnee en net zo hoog. Het balletje is 0,6 mm.

Hierbij zijn foto's waarin de onderdelen genummerd zijn:
injector1.jpg
injector1.jpg (176.33 KiB) 920 keer bekeken
Injector2.jpg
Injector2.jpg (93.5 KiB) 920 keer bekeken
Succes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

15 jan 2020 16:28

c1k320 schreef: 15 jan 2020 08:01 Paar jaar terug is een verslag geweest van iemand die die injectoren zelf reviseerde en hij schrijft:
Het minuscule kapje (nr 7) hoort over een nog minusculer balletje, hier te zien in het midden van de injector.
Je moet dus heel voorzichtig te werk gaan, op het moment dat je 1 van die kleine onderdeeltjes verliest kan je de injector weggooien. Als ik klein zeg bedoel ik ook echt klein, het kapje is 0,9mm in doorsnee en net zo hoog. Het balletje is 0,6 mm.

Hierbij zijn foto's waarin de onderdelen genummerd zijn:

injector1.jpg

Injector2.jpg

Succes!
Bedankt maar dit is dus een ander type injector als wat ik heb (gaf in de 1e post ook al aan dat ik die handleiding gecheckt had). Kan je zien door naar nr 3 te kijken, dat is een ander "kapje" als wat in de mijne zit (groene pijl). Op mijn foto zie je ook links van de groene pijl een heeeeeel klein balletje en kapje. Deze zitten alleen op de onderste helft van de injector, welke ik dus niet eruit gehad heb. Dus in PRINCIPE zouden die nog op hun plek moeten zitten, of iig in de verstuiver.

Ik zal hem nog een keertje uit elkaar halen en even goed inspecteren wat er nu precies aan de binnenkant zit.
arieene schreef: 14 jan 2020 19:51 het is niet duidelijk te zien op jou foto's, maar ik weet wel dat er een klein kogeltje in zit welke je niet ziet of zomaar kwijt ben. gezien wat je heb geschreven zou dit zomaar kunnen. als je op zeker wil spelen , zonder veel gedoe . schroef hem in elkaar en ga een ruil halen, en lever deze in.
Heb je hier nog een goed adres voor? Ik zie dat ze op winparts met een soort van statiegeld werken van 50 euro en dat je hem dan in kan ruilen voor eentje van +- 300 euro (moet alleen even controleren of die ook geschikt zijn voor mijn motorblok), maar als er ergens een beter alternatief is hoor ik het graag :)
E320 S211 2003
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4048
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

15 jan 2020 20:16

Ga hier niet mee lopen kl*ten met wat pech pist die je zuiger kapot. Gewoon een revisie exemplaar halen, deze kosten niet zoveel meer.
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4574
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

15 jan 2020 20:53

welke motor heb je om 613 of om 648? of in Duitsland bestellen kosten zo rond de 100 tot 120 euro en oude retour een gereviseerde. gewoon kijken naar het nummer wat er bovenop staat of het Mercedes nummer of het Bosch nummer
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

17 jan 2020 11:31

vraag gewoon eens bij je zelf in de omgeving bij Diesel specialisten , is een korter traject, en de kans dat de prijs wel meevalt, het retour sturen via de post is ook een gedoe evenals het statiegeld retour storten.
zoals W204 Avantgarde al vermeld ga voor dat geld niet liggen kl*ten , de risico's en ellende zijn te groot ..
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

20 jan 2020 13:28

Heb nagevraagd bij de lokale Bosch specialist, ga hem daar vanavond heen brengen en die mogen dan de voorste eruit gaan werken. Als ze snel genoeg zijn met die 1e ga ik nog overwegen om ze de rest ook te laten doen, maar dat hangt er even van af.
Bij hun kost een gereviseerde verstuiver +- 250 inclusief btw en inruil. Op zich prima te doen en geen gekloot met opsturen.

@gerardwb heb een OM648. Misschien nog een idee om er eentje uit Duitsland te halen, maar dat zien we nog wel even.
E320 S211 2003
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

21 jan 2020 09:55

Bij de specialist geweest vanochtend om af te spreken hoe/wat. Ook even over de verstuiver gehad en het toch wel grote prijsverschil met een Duitse verstuiver (+- 250 euro hier in NL versus 109 euro in Duitsland), en de directe vraag die ik kreeg was hoe ik het coderen ging doen als ik er zelf eentje uit Duitsland zou halen. Nu lijkt het mij dat ik dit prima bij een garage dan wel de dealer kan laten doen nadat de injector geplaatst is (even kort stukje naar de garage rijden om hem daarna te laten coderen moet te doen zijn toch? Of gaat dan m'n blok naar z'n grootje ivm slechte ontsteking), of ben ik nu onzinnig bezig en kan ik toch maar beter gewoon het door de garage laten regelen?
E320 S211 2003
jordy_s
Berichten: 951
Lid geworden op: 13 jan 2011 22:07
Mercedes-Benz: W202 c240 sport '97 - w210 e270 cdi '01 - w210 e55 amg '99 - w211 e320 cdi '03 -w211 e55 v8 kompressor '03-w211 e320 cdi designo '03

21 jan 2020 10:11

Bii een om648 hoeft niks gecodeert te worden
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

21 jan 2020 10:24

jordy_s schreef: 21 jan 2020 10:11 Bii een om648 hoeft niks gecodeert te worden
Dit dacht ik ook gelezen te hebben, maar hier (viewtopic.php?f=46&t=35575&p=343712&hil ... or#p343712) wordt door Wolfie aangegeven dat als je een andere injector plaatst dit wel nodig is? Dit betreft wel een OM646 EVO (welke van wat ik begrijp de toenmalige vervanger is van mijn blok), ik begrijp dus dat deze anders in elkaar zitten qua verstuiver aansturing?

In dat geval maak ik me nergens druk over en ga ik gewoon een verstuiver uit Duitsland halen :goedzo:
Scheelt me toch krap aan 100 euro (rekening houdend met dieselkosten van het op en neer rijden naar Dortmund) als het niet meer is.

Edit voor leesbaarheid.
E320 S211 2003
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

21 jan 2020 19:04

je heb nu bij een Bosch dealer geïnformeerd, deze is wel geen Mercedes dealer, maar wel een vergelijkbaar bedrijf / dealer. er zijn ook Diesel specialisten welke universeel zijn, veelal een welke thuis een werkplaats heeft, en verder onderweg werkt / repareert , schepen-watersport, land en tuinbouw diesel, grondverzet, generatoren enz. enz. deze werken meestal alleen of met twee man . en hebben soms ook niet zo'n probleem met BTW en/of een rekening..
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

22 jan 2020 10:41

Update: Verstuiver is bevrijdt! Heeft me uiteindelijk 88 euro gekost, zit redelijk wat zwarte aanslag op dus helaas toch vanaf verstuiver #2 wat meuk naar deze gelekt. Dan zal de rest ook pittig gaan worden om te bevrijden.
Zsm even naar Duitsland om een gereviseerde en de boel weer schoonmaken, invetten en inbouwen 8-)
E320 S211 2003
Plaats reactie