Wegens een mogelijk defect aan schuif- en kanteldaken roept Daimler ruim 700.000 auto's terug in de VS (ter vergelijking: vorig jaar verkocht Mercedes-Benz net iets meer dan 310.000 personenwagens in de VS). Het gaat voornamelijk om vierdeurs varianten van de C- en E-Klasse, de CLK Coupé en de CLS uit de periode 2001-2011. In totaal gaat het om 744.852 voertuigen, aldus de Amerikaanse verkeersveiligheidsinstantie NHTSA:
- 2001–2007 C-Klasse (BR203)
- 2003–2009 CLK (BR209)
- 2007–2011 CLS (C219)
- 2003–2009 E-Klasse (BR211)
Het probleem ligt volgens Mercedes-Benz in een falende lijmverbinding tussen het frame en de bewegende dakpanelen. Mogelijk zou de lijmverbinding bij aanbrenging door de leverancier niet goed hechten door problemen met het correct coaten van enkele onderdelen. Hierdoor kunnen de panelen uiteindelijk losraken. Het is aan het licht gekomen dankzij een onderzoek dat werd ingesteld door Mercedes-Benz nadat er in december 2017 meerdere gevallen werden gemeld van losgekomen schuifdakpanelen buiten de Verenigde Staten. Pas ergens na november 2018 werd een verklaarbare oorzaak gevonden.
Volgens de berichtgeving zouden Mercedes-werkplaatsen de auto's moeten onderzoeken om de daadwerkelijke risicogevallen te identificeren en gratis te herstellen. Het terughalen van de auto's zou midden februari moeten beginnen.
Eigenaren met een van oorsprong in Amerika geleverde auto kunnen hun VIN-nummer controleren op een speciale website van Mercedes-Benz Amerika: https://www.mbusa.com/en/recall . Of Mercedes-Benz ook elders in de wereld auto's hiervoor gaat terugroepen is vooralsnog niet bekend.
UPDATE 09-01-2020:
Inmiddels worden ook in Duitsland voertuigen teruggeroepen uit dezelfde modelreeksen en periode. Het KBA heeft deze geregistreerd met codes KBA Rückruf: 9617, Herstellercode 7891003.
Bron: Stuttgarter Zeitung en Car and Driver, afbeelding via Netcarshow.com