Terugroepactie vanwege defecte schuif/kanteldaken

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

07 jan 2020 19:22

Mercedes-Benz roept in de VS ruim 700.000 auto's terug vanwege hechtingsproblemen in schuif/kanteldaken van onder andere de BR211 E-Klasse.
Mercedes-Benz roept in de VS ruim 700.000 auto's terug vanwege hechtingsproblemen in schuif/kanteldaken van onder andere de BR211 E-Klasse.
W211-roof-recall.jpg (79.81 KiB) 7216 keer bekeken
Wegens een mogelijk defect aan schuif- en kanteldaken roept Daimler ruim 700.000 auto's terug in de VS (ter vergelijking: vorig jaar verkocht Mercedes-Benz net iets meer dan 310.000 personenwagens in de VS). Het gaat voornamelijk om vierdeurs varianten van de C- en E-Klasse, de CLK Coupé en de CLS uit de periode 2001-2011. In totaal gaat het om 744.852 voertuigen, aldus de Amerikaanse verkeersveiligheidsinstantie NHTSA:
- 2001–2007 C-Klasse (BR203)
- 2003–2009 CLK (BR209)
- 2007–2011 CLS (C219)
- 2003–2009 E-Klasse (BR211)

Het probleem ligt volgens Mercedes-Benz in een falende lijmverbinding tussen het frame en de bewegende dakpanelen. Mogelijk zou de lijmverbinding bij aanbrenging door de leverancier niet goed hechten door problemen met het correct coaten van enkele onderdelen. Hierdoor kunnen de panelen uiteindelijk losraken. Het is aan het licht gekomen dankzij een onderzoek dat werd ingesteld door Mercedes-Benz nadat er in december 2017 meerdere gevallen werden gemeld van losgekomen schuifdakpanelen buiten de Verenigde Staten. Pas ergens na november 2018 werd een verklaarbare oorzaak gevonden.

Volgens de berichtgeving zouden Mercedes-werkplaatsen de auto's moeten onderzoeken om de daadwerkelijke risicogevallen te identificeren en gratis te herstellen. Het terughalen van de auto's zou midden februari moeten beginnen.

Eigenaren met een van oorsprong in Amerika geleverde auto kunnen hun VIN-nummer controleren op een speciale website van Mercedes-Benz Amerika: https://www.mbusa.com/en/recall . Of Mercedes-Benz ook elders in de wereld auto's hiervoor gaat terugroepen is vooralsnog niet bekend.

UPDATE 09-01-2020:
Inmiddels worden ook in Duitsland voertuigen teruggeroepen uit dezelfde modelreeksen en periode. Het KBA heeft deze geregistreerd met codes KBA Rückruf: 9617, Herstellercode 7891003.

Bron: Stuttgarter Zeitung en Car and Driver, afbeelding via Netcarshow.com
Laatst gewijzigd door Helmy op 07 jan 2020 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

07 jan 2020 22:05

Vertaald, aangevuld en verplaatst. Vanaf mijn zijde een aanvulling over de VIN-checker: mijn 218's VIN wordt niet herkend omdat Europese VIN-nummers een andere opbouw hebben dan Amerikaanse (WDD218 kan bijvoorbeeld WDDD1D zijn voor een Amerikaans geleverde auto). Ik moest het wel proberen want mijn collega's wisten me gelijk te vinden met dit nieuws :lol:

Het moet dus echt gaan om een Amerikaans VIN-nummer, dus een auto die in eerste instantie voor de Amerikaanse markt bedoeld is. Dat is overigens weer NIET hetzelfde als productieplaats, want de genoemde auto's zijn allen van Duitse fabrieken afkomstig.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

08 jan 2020 08:22

Ben benieuwd zie vanaf 2001, mijn e klasse is van 2002 maar wel W210 en geen W211

Edit:

2002 E430W
VIN: WDBJFxxxxx
There are no recalls for your vehicle at this time.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

08 jan 2020 10:03

de schuifdaken in de US zijn exact hetzelfde als in de rest van de wereld...dus waarom de auto's daar WEL en voor de rest van de wereld NIET worden teruggeroepen? dat zal waarschijnlijk wel zijn omdat een schuifdak in de US op bijna alle modellen standaard verbouwd zit en omdat de rechtzaken daar "iets" agressiever zijn

@Helmy: het enige wat van belang is bij die VIN nummers zijn de laatste 6 cijfers - dat is allemaal hetzelfde en als je een volwaardig amerikaans chassisnummer in EPC invoert, geeft EPC je er meteen een leesbare 218 variant van en kun je die van jou er zo "tussen passen"

@WillemH: als je het glasdak van die auto nu na 18 - 19 jaar nog niet kwijt bent geworden, dan blijft die de komende paar jaar ook nog wel vastzitten...het is in nederland (op de laatste 2 zomers na) nooit warm en zonnig genoeg om net zo veel schade aan daken & hemels aangericht te krijgen als in de US (& japan)

en gaat het nu om de normale schuifdaken (tekst) of om de panorama daken (foto)?

greetingz,
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

08 jan 2020 10:19

Ik hoopte op een nieuw onderdeel in mijn bijna 400.000 km gereden e klasse maar helaas.
Kon er gelijk een andere hemel in, en idd die hangt :)
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

08 jan 2020 11:42

Over schuifdaken gesproken..
Een paar jaar geleden(eind 2014) liet bij mij het schuifdak( weliswaar een Audi A8 D3) los op de Autobahn en zeilde in één geheel de rijbanen over en klapte links tegen de vangrail in stukjes.
Wil niet weten wat er gebeurd zou zijn als er een andere weggebruiker achter mij had gereden....
De auto heeft ruim twee maanden bij de dealer gestaan ivm onderzoeken door de verzekeringsmaatschappij, de importeur (Pon) en de fabrikant.
Uiteindelijk een nieuw paneel gemonteerd en is er inmiddels een recall( ook via RDW in te zien) op deze daken. Toch nog ergens goed voor geweest... ;)
Schijnt dat het idd de combinatie van lijm en coating op het glas de oorzaak is.
Gebruikersavatar
S.Pathuis
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2019 17:05
Mercedes-Benz: Slk200 K
Specialisatie: Genieten van het rijden
Locatie: Nieuwe Pekela

08 jan 2020 12:18

Ik ben sinds afgelopen maandag de trotse eigenaar van een E-klasse van René...
Deze komt wel uit Amerika, VIN zojuist gecheckt via de link in het bericht.
Deze gaf aan dat er op dat nummer geen terugroepactie was.
Voor de zekerheid toch ff checken bij de dealer hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

08 jan 2020 12:31

MBenzNL schreef: 08 jan 2020 10:03 de schuifdaken in de US zijn exact hetzelfde als in de rest van de wereld...dus waarom de auto's daar WEL en voor de rest van de wereld NIET worden teruggeroepen? dat zal waarschijnlijk wel zijn omdat een schuifdak in de US op bijna alle modellen standaard verbouwd zit en omdat de rechtzaken daar "iets" agressiever zijn

@Helmy: het enige wat van belang is bij die VIN nummers zijn de laatste 6 cijfers - dat is allemaal hetzelfde en als je een volwaardig amerikaans chassisnummer in EPC invoert, geeft EPC je er meteen een leesbare 218 variant van en kun je die van jou er zo "tussen passen"

@WillemH: als je het glasdak van die auto nu na 18 - 19 jaar nog niet kwijt bent geworden, dan blijft die de komende paar jaar ook nog wel vastzitten...het is in nederland (op de laatste 2 zomers na) nooit warm en zonnig genoeg om net zo veel schade aan daken & hemels aangericht te krijgen als in de US (& japan)

en gaat het nu om de normale schuifdaken (tekst) of om de panorama daken (foto)?

greetingz,
Ik denk dat de rest van de wereld dan nog moet volgen want daken zijn inderdaad hetzelfde, het zal zoals je zegt te maken hebben met de claimcultuur in Amerika dat men daar eerst de grote claims wilt vermijden.

Volgens de circulerende lijstjes gaat het bij de CLS alleen om de C219, niet de C218. Ik heb het overigens ook gecontroleerd, mijn glaspaneel zit niet gelijmd maar waarschijnlijk bevestigd met beugels in een plastic omspuiting.

Ik weet niet om welke daken het nou precies gaat, er wordt alleen gesproken over schuifdaken. Omdat het ook om de C, CLK en CLS gaat zou ik denken dat het alleen om de kleinere panelen gaat omdat de grotere panelen geschroefd worden. Maar dat weet ik niet zeker, dan moet je andere daken gaan bekijken hoe het glas precies bevestigd zit.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

08 jan 2020 19:52

Andere merken hebben het ook.
Tijd geleden ook op de mitsubishi outlander geweest van een bepaalde productie datum. Lot nummers in het dak controleren of deze in de verkeerde serie vielen. Glsspaneel vervangen als dit het geval was.
Die schuifdaken komen volgens mij van verschillende merken bij 1 fabriek vandaan.
Zelfde als met de takata airbags. Honda, Mazda, mitsubishi, BMW allemaal dezelfde airbag ontsteker
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

09 jan 2020 07:34

UPDATE: de terugroepactie wordt, zoals door een aantal al werd voorspeld, inmiddels ook aangekondigd voor andere regio's. In dit geval meldt Mercedes-Benz Passion Blog dat ook in Duitsland auto's worden teruggeroepen uit hetzelfde tijdsvak onder KBA Rückruf: 9617, Herstellercode 7891003.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

10 jan 2020 20:29

MBenzNL schreef: 08 jan 2020 10:03 @WillemH: als je het glasdak van die auto nu na 18 - 19 jaar nog niet kwijt bent geworden, dan blijft die de komende paar jaar ook nog wel vastzitten...
Mijn idee, maar ja...
Kan wel gelijk die lelijk geworden vilt/rubber rand mee vervangen worden ;)
Kom maar op met die terugroepactie :D
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
W211
Berichten: 1063
Lid geworden op: 11 jul 2007 06:30
Mercedes-Benz: S 213

13 jan 2020 10:39

8-) het panoramadak van mijn W212 van 2014 maakt sinds een maand ook een soort van geluid als of het los zit ...
Novazezi
Berichten: 108
Lid geworden op: 06 jan 2016 10:58
Mercedes-Benz: S212 V8 biturbo W212 63AMG
Specialisatie: Compounding
Locatie: Tiel

13 jan 2020 10:54

Hmm, even volgen want mijn panoramadak gaat vanaf 230km/h flink fluiten.... alsof je het raam op een kiertje zet.
w211 bouwjaar 2008....
johnwoo
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 nov 2015 09:43
Mercedes-Benz: 2004 E500 estate
Locatie: Oosterhout NB

13 jan 2020 22:42

Iemand enig idee hoe dit internationaal is geregeld? Mijn S211 was tot eind vorig jaar een Duitser. Als er in Duitsland nu een terugroepactie komt maar in Nederland niet, zou ik er dan mee naar Duitsland moeten, of nemen importeurs (binnen de EU?) die taken van elkaar over onder de hoed van MB? Of als er straks in Nederland wel een terugroepactie zou komen, zouden ze in NL dan wel (origineel) Duitse auto's "behandelen"?

Om hiervoor nu naar Duitsland op en neer te moeten, dat zou (mede afhankelijk van de reparatietijd) nog wel een tijdrovend klusje worden. Maar dat je dak eraf kan zeilen is nu ook niet bepaald een fijn idee.
Gebruikersavatar
Joël.
Berichten: 309
Lid geworden op: 27 aug 2010 22:27
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, S212 E350 4-matic, ex: R129 300SL-24
Locatie: Bennebroek/Delft

14 jan 2020 21:24

Novazezi schreef: 13 jan 2020 10:54 Hmm, even volgen want mijn panoramadak gaat vanaf 230km/h flink fluiten.... alsof je het raam op een kiertje zet.
w211 bouwjaar 2008....
Hier geen probleem bij 320 km/h :P
Plaats reactie