W210 - 5 volt ipv 12 volt op OBD-I poort?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

09 okt 2019 15:29

Beste,


Probeer mijn S210 uit te lezen, maar helaas zonder resultaat.

Ik heb zowel een Delphi 150SE dongle geprobeerd, als een Snooper+ , maar helaas. :(
Ook een mede forumlid met betere apparatuur kwam in het verleden niet 'in' het systeem.

Nu viel mij op dat wanneer ik de dongles op andere auto's probeerde, ze netjes 'oplichten' en dat dat niet het geval was op het moment dat ik ze op de S210 aansloot.

Daarom ben ik aan de hand van een OBD-I pinoutschema eens gaan meten op de aansluitpinnen 1 (massa) ,2 (+na contact) en 3 (+permanent)

Wat bleek is dat tussen 1~2 een spanning van 12 volt werd gemeten, maar tussen pinnen 1~3 meet ik maar 5 volt
Nu weet ik niet wat normaal is voor deze auto's, dus is mijn vraag: moet er tussen pin 1~3 12volt of 5volt staan? :?


ps:
Een eenvoudig OBD handscannertje krijgt overigens wel resultaat, maar daarmee kan je alleen de hele basale dingen uitlezen en je check-engine lampje resetten.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4574
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

09 okt 2019 16:22

Wat is het bouwjaar ? de eerste versies de 38 pin bij de zekering box , de nieuwere hebben ook obd 2 bestuurderszijde naast de handel om de motor kap te ontgrendelen. soms zijn er verloopkabels van 38 pin naar obd 2 nodig. Veel oudere modellen werken nog onder hhtwin .
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

09 okt 2019 16:25

Bouwjaar is 1998, en ik ben geen obd-II poort tegengekomen, of ik kijk er wel heel raar overheen.
Ga meteen even kijken nu, maar dacht dat ik alleen de 38-pin in de zekeringbox had zitten.

edit: nope, geen dual poort, alleen obd-1 aanwezig.
Goed dat ik nog even ging kijken, bril lag nog op dak van de auto.... :$
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

10 okt 2019 13:50

Inmiddels behoorlijk stuk verder qua kennis over de OBD-2 poort, ken zelfs de pinnen ondertussen uit mijn hoofd :lol:

Nu kwam ik op de pinoutguide een verloopschema tegen van de 38pin OBD-1 naar de 16pin OBD-2 poort voor Autocom scanners.
Beide pc-scanners die ik gebruik zijn Autocom scanners, alleen andere uitvoeringen.

In elk geval wordt op de pinoutguide gezegd dat pin 3 van de MB OBD-1 scanner naar pin 16 van de OBD-2 scanner moet.
Pin 16 van OBD-2 is de +12volt permanent, op de OBD-2 poort is geen +12volt-na-contact voorzien (pin 2 op MB OBD-1).
Feitelijk zou dus op pin 3 van mijn E240 gewoon 12volt moeten staan, maar ik meet maar de helft van de aanwezige accu spanning.

- Vraag mij af hoe dat kan, iemand een idee?
- Ranzige zekering met een te hoog overgangsweerstand misschien, maar dan, welke?

Linkje naar verloopschema voor MB OBD-1 poort naar 'standaard' OBD-2 poort: https://pinoutguide.com/CarElectronics/ ... nout.shtml
(Standaard blijkt slechts betrekking te hebben op een aantal pinnen, pinnen 1,3,8,9,11,12,13 zijn door fabrikanten vrij te gebruiken)
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
rwijnhov
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 apr 2012 21:50
Mercedes-Benz: S210 300TD

10 okt 2019 15:18

Volgens mij werkt een w210 98 niet met obd2. Alleen met httwin.
Kan uitlezen met Star Diagnose in regio noord-brabant / limburg.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 okt 2019 15:35

Het gaat om een verloopstekker van de 38-pins naar een (hopelijk compatible) OBD-2 uitleestool.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

10 okt 2019 15:56

Volgens opgave zijn beide uitleestools compatible met OBD-1
Heb er dan ook een partij kabels met verloopstekkers bijgekregen van-heb-ik-jou-daar :)

Ondertussen nog een paar metingen gedaan, de spanning tussen 1 en 3 is nu nog maar 0.947 volt :o
- De spanning tussen 1 en 2 is rond de 12 volt na contact, en na starten van de motor rond de 14 volt
- Bij lopende motor (de auto start probleemloos) blijft de spanning tussen 1 en 3 tussen 0.947 tot 0.951 volt i.p.v. de 12~14 volt die het zou moeten zijn.
Ter herinnering, pin 1 is massa, pin 2 is +na_contact en pin 3 is +_permanent

Weinig verwonderlijk dus dat de OBD dongels niet werken, ze vereisen 12volt van de auto, afkomstig van de +_permanent.
Zou pin 2 en 3 tijdelijk kunnen overbruggen t.b.v. de meting, maar het zou verstandiger zijn eerst de oorzaak van die lage spanning te vinden.
Ergens verdwijnt er 11volt, en voor zover ik de kabel kan nalopen (diagnostische plug losgeschroefd en gehele zekeringkast geopend) zie ik nergens een zichtbare breuk of een kabel die bekneld is en dus inwendig stuk kan zijn.

Ook alle zekeringen losgehad behoudens die onder de achterbank. Die OBD poort lijkt vooralsnog ongezekerd.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

10 okt 2019 17:53

En als je een bypass maakt? Als het dan wel goed gaat, is de ogenschijnlijk onbeschadigde kabel toch stuk. En anders verderop multimeteren. Net zolang tot je de verwachte accuspanning hebt.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

10 okt 2019 18:43

Ik ga eens even kijken hoe ik dit het meest netjes en veilig ga aanpakken.
Overweeg een obd-2 splitterkabel te gebruiken, en dan op één van die uiteinden één van de meegeleverde adapterkabeltjes die twee krokodillenbekjes hebben t.b.v. 12volt aansluiting. Zal er wel even een zekering tussen zetten .... de laagste in waarde denk ik 8-)

Net even opgezocht;
- 19-11-2018 heb ik de auto nog succesvol kunnen uitlezen met een eenvoudig handscannertje nadat ik de lambdasondes had vervangen. Jammer genoeg slaagde ik er met dat handscannertje niet in om de bijbehorende foutcodes te wissen. Ook dat handscannertje doet het nu niet meer op deze auto.
- 09-04-2019 is de auto APK gekeurd, daarbij is er iets gelast aan de auto, "in de buurt van de accu" zei men. Was overigens niet APK afkeur maar een advies reparatie. Neem toch aan dat men de accu losgenomen heeft alvorens te gaan lassen :roll: Heb in elk geval geen storingen met de auto gemerkt, dus als er zwerfstromen door de auto zijn gegaan als gevolg van het lassen, zou dat meer gevolgen moeten hebben, lijkt mij.
- 19-07-2019 andere veren geplaatst 'met' een mede forumlid, eerlijkheid gebied me te zeggen dat hij het werk deed :$ Hij heeft ook geprobeerd de auto uit te lezen om voor mij die lambdasonde foutmeldingen te resetten en te zien of er nog meer rondspookte qua foutmeldingen, echter, hij kwam ook niet in het systeem, dus toen is het probleem vermoedelijk al aanwezig geweest.

Verder geen storingen o.i.d.
Ja, de accu loopt vaak langzaam leeg, maar dat is ook omdat ik de auto amper gebruik en het alarm zichzelf automatisch inschakelt. Dat is niet uit te schakelen, hoewel, misschien via obd, maar na uitschakelen 30seconden geen motor gestart, dan gaat die automatisch weer op scherp ongeacht of deuren open zijn of wat dan ook. Zwaar irritant, maar dat was in België verplicht en het is een uit België geïmporteerde auto.

Inmiddels de accu een uur los gehad, als een soort van reset, maar geen resultaat.
Nou ja, eentje dan toch: tussen pin 1 en 3 meet ik nu nog maar 0.6xxvolt :'(
Zal hem voor vanavond aan de acculader knallen, ben ik daar tenminste zeker van, maar zal vrees ik geen oplossing geven want destijds met veren plaatsen was de accu ook helemaal vol.

Heel wonderlijk allemaal.
Jeroen schreef: En anders verderop multimeteren. Net zolang tot je de verwachte accuspanning hebt.
Moeilijk om die kabelboom te volgen, eens kijken of ik ergens een schema kan opduikelen en daar kan zien waar nog meer te meten valt. Heb al gezien dat de betreffende kabel rood/wit is.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 okt 2019 19:54

Er hoort sowieso een ongeschakelde +12V op pin 3 te staan.

Zit er ook een motor in deze S210, en zo ja, welke? Dat maakt voor de bedrading van de diagnoseconnector namelijk uit.

Als we dat weten, is er wel uit Starfinder te halen hoe een en ander gezekerd en geschakeld is. Kan zekering 17 van F1 zijn (de zekeringbox links onder de motorkap), maar ook zekering 1 van K40 (module ESP/ASR in de broodtrommel rechts onder de kap). Hangt van het motortype af.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

10 okt 2019 20:10

Zeker zit er een motor in, de auto is gekeurd en ik rij er af en toe lekker in rond. Het is een E240 met motorcode 112911
Hier is een linkje met alle gegevens gebaseerd op chassisnummer: <verwijderd>
Laatst gewijzigd door DoubleStar op 10 okt 2019 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 okt 2019 20:21

Dank. ;)

Voor de M112 van 1998 zou het zekering K40f1 moeten zijn, dus in de broodtrommel rechts onder de kap. Daar loopt dat rood-witte draadje dus naar toe.

Tip: haal de link naar de VIN-decoder liever weg. Je VIN online zetten is niet aan te raden want je weet nooit welk gespuis meeleest.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

10 okt 2019 20:31

Super bedankt voor de informatie, zal er morgen weer naar kijken, nu te donker :goedzo:
Uhe...rechts onder de kap is de passagierszijde, right? :$
Wist niet dat daar ook zekeringen zaten namelijk, dacht alleen linksvoor, links-bij-lichtschakelaar en rechtsachter bij accu.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 okt 2019 20:35

Zo zou je die zekering wel moeten kunnen vinden, lijkt me. 7,5 Ampere. De geschakelde plus van pin 2 zit op zekering 4 van deze zekeringhouder, mocht je daar ook ooit problemen mee hebben.
Bijlagen
K40f1.png
K40f1.png (186.74 KiB) 581 keer bekeken
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
DoubleStar
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
Mercedes-Benz: B250 ML350
Contacteer:

11 okt 2019 14:11

Het eerste wat ik zag bij openen van de broodtrommel
20191011_113029.jpg
20191011_113029.jpg (64.16 KiB) 515 keer bekeken
Echter nog wel heel en niet de juiste kleur. De combo die ik moest hebben, was rood met een witte signaal kleur.

Deze, dacht ik aanvankelijk
20191011_115616.jpg
20191011_115616.jpg (115.13 KiB) 515 keer bekeken
Op de stekker lijkt die pin 2 te bezetten
20191011_115110.jpg
20191011_115110.jpg (55.47 KiB) 515 keer bekeken
Losgenomen en gemeten, op pin 2 staat netjes 12 volt
20191011_115029.jpg
20191011_115029.jpg (104.29 KiB) 515 keer bekeken
...en toen kwam ik erachter dat er nog een 2 tot drietal rode draden met een witte signaal kleur aanwezig waren, in verschillende diktes.
Nogmaals onder de OBD plug gekeken om de juiste dikte te zien, potverdorie, er zitten ook onder de OBD poort 2 rode draden met een witte signaal kleur

Is er in starfinder ook te zien naar welke pin van welke 'broodtrommel'module de betreffende draad moet uitkomen?

Heb van alles zitten doormeten, ook gekeken of pin-3 van de OBD toevallig ergens massa maakt, maar als duidelijk is naar welke stekker op welke pin die #3 van de 38-polige OBD stekker loopt, dan zou ik hem bij wijze van spreken kunnen vervangen door een bypas
Heb er nu een beetje twijfels bij of deze rood-met-wit draad wel de juiste rood-met-wit draad is, nu ik er meerdere heb aangetroffen. :?

Oja, de afbeelding wijkt af van wat ik zag, weet niet hoe precies deze afbeelding overeen dient te komen maar mijn module was toch in detail's anders.
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
Plaats reactie