Extra koeling bij rijden met caravan
Mijn C 200 is van maart 2018. Ergens in september 2018 heb ik er door de dealer een originele MB trekhaak onder laten zetten omdat we plotseling besloten dat we met de caravan op vakantie zouden willen. We bestelden de caravan (beladen 1.600 kG) ook in september en moesten vervolgens wachten tot april 2019. Vanaf dag 1 met de caravan vond ik ik automaat wat slepend opschakelen van 3 naar 4. Later dit jaar in heuvelachtig gebied ging de overgang van 3 naar 4 gepaard met een sprongetje in het toerental van ca. 300 r.p.m. en weer iets later dit jaar (bij warm weer) werd het sprongetje 500 r.p.m. en altijd alleen bij opschakelen van 3 naar 4 boven de 3000 r.p.m. bij versnellen. De overige versnellingen gaven geen ander beeld dan zonder caravan. Zonder belasting, b.v. bergaf of trage acceleratie is er ook niets aan de hand. Vandaag kreeg ik te horen dat dit aan de koeling ligt en er aanpassingen nodig zijn. Ik heb daar inmiddels opdracht voor gegeven maar ik vraag mij toch wel af wat er in de automaat, of elektronica, gebeurt waardoor het lijkt alsof er even geen grip is in de bak en er tussen de 3 en 4 een gat lijkt te zitten.
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
In ieder geval wordt meestal (9 vd 10x) een zwaardere ventilator geplaatst achter de radiateur als er een
trekhaak wordt gemonteerd in de fabriek en bij oem achteraf plaatsing bij de dealer ook als er volgens
het boekje gewerkt wordt.
Bij het plaatsen van niet originele trekhaken wordt dit vaak gemakshalve “vergeten” en wordt de prijs ineens
ook veel lager dan oem.......
De automatische bak heeft een eigen oliekoeler, al dan niet geïntegreerd in de koelvloestofradiateur of een
losse koeler afhankelijk van type en bak.
trekhaak wordt gemonteerd in de fabriek en bij oem achteraf plaatsing bij de dealer ook als er volgens
het boekje gewerkt wordt.
Bij het plaatsen van niet originele trekhaken wordt dit vaak gemakshalve “vergeten” en wordt de prijs ineens
ook veel lager dan oem.......
De automatische bak heeft een eigen oliekoeler, al dan niet geïntegreerd in de koelvloestofradiateur of een
losse koeler afhankelijk van type en bak.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
- Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Volgens de topic starter is de originele trekhaak door de dealer geplaatst, dus je zou verwachten dat deze ook volgens het boekje werkt. Vreemd dat dan achteraf zou blijken dat de koeling aangepast moet worden.
- Higgins
- Berichten: 1510
- Lid geworden op: 26 aug 2006 10:53
- Mercedes-Benz: X253 GLC 350e
- Specialisatie: slap zeveren
- Locatie: Horst
Op de montage van een nieuwe fan, of op de montage van de trekhaak omdat men geen grotere fan geplaatst heeft?Jekihero schreef:Idd had ik ook verwacht. De dealer trekt het zich ook aan en geeft daarom een korting op de montage.
- snorremans_14
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
- Mercedes-Benz: W 247
- Specialisatie: Techniek
- Locatie: Zeist
Ja er word alleen een zwaardere fan gemonteerd, ten minste bij mijn B 250 moest er vanwege de trekhaak en het motortype B 250 een verzwaarde koeling ( fan ) gemonteerd worden, de oude was 400 watt en de nieuwe fan 600 watt geloof ik. wel ff € 500 incl. montage en inleren aftikkenJekihero schreef:Op de fan. De haak is al langer geleden afgerekend.
Maarruh, het zal toch niet alleen een fan zijn? Dat gaat verschil toch niet maken?
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
- snorremans_14
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
- Mercedes-Benz: W 247
- Specialisatie: Techniek
- Locatie: Zeist
De € 500 is alleen voor de verzwaarde koeling incl. montage niet voor de trekhaak.Jekihero schreef:Zacht prijsje......Daar heb ik het ook met korting niet voor, komt niet eens in de buurt!
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Mijn C200 (benzine) is van 2008, staat mij hetzelfde te wachten?, of gewoon eerst gaan rijden met de caravan en als er geen problemen zijn, het gewoon zo laten.
Ik heb zoiets ook al eens met een V70 diesel gehad, de automaat zorgde dat de motortemperatuur flink opliep. Alternatief was om wat hoger in toeren te rijden door zelf te schakelen ipv door de automaat.
Ik heb zoiets ook al eens met een V70 diesel gehad, de automaat zorgde dat de motortemperatuur flink opliep. Alternatief was om wat hoger in toeren te rijden door zelf te schakelen ipv door de automaat.