R171 Airscarf repareren (optiecode 403)

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

12 aug 2015 14:16

Symptoom: Airscarf schakelt niet in (indicator op knoppenpaneel schakelt binnen 2 sec. uit).
Mogelijke oorzaken:
• Motortje kapot --> Gehele Airscarf vervangen
• Verwarmingselement kapot --> Gehele Airscarf unit vervangen
• Regelunit defect (achter tapijt bestuurdersstoel; regelt allebei de stoelen; echter kleine kans)
• Knoppenpaneel defect (kleine kans)
• Stekkerbehuizing Airscarf defect: A0465458228, EUR3,50 incl. BTW

Mocht de Airscarf niet werken, dan is vervangen natuurlijk het gemakkelijkst… het enige nadeel aan vervangen is echter dat je gelijk het hele element moet vervangen (waar de motor, en het verwarmingselement inzitten, alsmede de regelunit, en de gehele behuizing). Dit is onderdeelnr. A1718300008, welke een luttele EUR700 excl. BTW kost…. :'(
Wat is de kans dat je Airscarf kapot gaat? Het motortje is onderhoudsarm (bijv. geen koolborstels) en zou volgens de fabrikant ca. 40.000 uren mee moeten gaan. Dit betekent dat als je de Airscarf 2 uur per dag aan zou hebben, 5 dagen per week, 8 maanden per jaar, dat de ventilator nog steeds 100 jaar mee zou moeten gaan. Als die ventilator voor 40.000 uur is ontworpen, dan zal het verwarmingselement ook wel zoiets zijn. Dus: Als je Airscarf niet werkt dan heb je ofwel domme pech dat uitgerekend jouw module wèl vroegtijdig overlijdt, dan wel… er is iets anders aan de hand.

In mijn auto werkte de Airscarf niet, en uitlezen gaf aan dat het verwarmingselement kapot was en de module dus geheel vervangen moest worden. Echter… de zekering was nog goed, en als je met een multimeter de stekker mat die naar het verwarmingselement ging dan kwam er 0 Volt op. :?

Oplossing 1: Check de stekker!!!
De tip van de mogelijk kapotte stekkerbehuizing vond ik hier Echter… die Duitse website liet geen foto’s zien en ook niet waar de stekker nu precies zat. Om alles na te kunnen gaan heb ik de hele stoel uitgebouwd; iets wat (achteraf bezien) ABSOLUUT NIET HOEFT!
Het enige wat je hoeft te controleren is de voedende stekker die onder je stoel zit. Onderstaand wat foto’s.
Vooraanzicht onder de (bestuurders)stoel
Vooraanzicht onder de (bestuurders)stoel
AirscarfRep00a.jpg (122.42 KiB) 9277 keer bekeken
AirscarfRep01a.jpg
AirscarfRep01a.jpg (128.31 KiB) 9277 keer bekeken
AirscarfRep02a.jpg
AirscarfRep02a.jpg (186.79 KiB) 9277 keer bekeken
Zie hier de kapotte stekkerbehuizing
Zie hier de kapotte stekkerbehuizing
AirscarfRep03a.jpg (110.81 KiB) 9351 keer bekeken
AirscarfRep04a.jpg
AirscarfRep04a.jpg (104.38 KiB) 9351 keer bekeken
Nieuwe stekkerbehuizing MET tussenschot (achterzijde stekker)
Nieuwe stekkerbehuizing MET tussenschot (achterzijde stekker)
AirscarfRep05.jpg (116.42 KiB) 9351 keer bekeken


Zoals je op de voorlaatste foto ziet was in mijn auto het plastic “tussenschot” tussen de plus- en de minkabel weggesmolten. Gevolg: Kortsluiting, waardoor de regelunit een fout geeft en gelijk uitschakelt.
Op de laatste foto zie je de achterkant van de nieuwe stekker, waar overduidelijk WEL een schotje tussen de plus en de min zit.
Mocht je dit ook hebben: Wip deze stekkerbehuizing uit de grote platter stekker, door het lipje aan de zijkant met een fittingschroevendraaier in te drukken (en dan dit stekkertje uit de platte stekker te trekken). Haal nu even de pinnetjes uit je kapotte stekkerbehuizing, door bijv. een mini tie wrap in te steken en de pinnetjes te lossen.

LET OP: Op bovenstaande foto's had ik alle stekkers even los (omdat ik de stoel eruit had gehaald om te kijken waar het stekkertje nou moest). Dit is dus niet nodig! Mocht je dit wel willen doen (om welke reden dan ook) haal dan even de spanning van de accu om te voorkomen dat je een "SRS airbag" foutmelding in je combi-instrument krijgt. De gele stekker is voor je airbag. Wellicht is "contact af" ook voldoende, maar ik heb even een paar minuten de stroom eraf gehaald alvorens de kabelboom los te maken.


Oplossing 2: Wissel de Airscarf unit om
De Airscarf units zijn links en rechts hetzelfde.
Mocht je niets geks vinden in de uitgebouwde Airscarf unit, dan zou je ‘m kunnen verwisselen met de unit van de andere stoel, en kijken of het nou aan de unit of de bekabeling lag. Een handleiding om de stoel uit te bouwen vind je bijv. hier:
1. Beweeg de stoel naar voren, en kantel de rugleuning (en stoel?) naar voren. Maak de 2 Torx schroefjes onderaan de afdekplaat van de rugleuning los.
2. Zet de stoel rechtop, en trek de hoofdsteun geheel omhoog. Onder de rubber harmonica zitten 2 Torx schroefjes die de afdekplaat van de rugleuning vasthouden.
3. Nu de 4 Torx schroefjes los zijn, kun je de afdekplaat losklikken.
4. De Airscarf module zit vast met 4 Torx schroeven.
5. Mocht je de gehele Airscarf unit eruit willen halen, dan het contact van de auto uit, de bedrading losmaken, en de unit overzetten (waarbij je bij de uitblaasmond in de hoofdsteun begint). De bedrading met de gele stekkers is van de airbag (afblijven!).
Zie hier een PDF met een toelichting op het Airscarf systeem.

Veel succes met repareren :goedzo:

Arjen.
Laatst gewijzigd door Arjen op 12 aug 2015 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 aug 2015 19:53

mischien zie ik iets over het hoofd - maar...

greetingz,
Bijlagen
file1.php.jpg
file1.php.jpg (170.05 KiB) 9304 keer bekeken
file2.php.jpg
file2.php.jpg (242.88 KiB) 9304 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

12 aug 2015 20:06

Heb ik het nou verkeerd getekend? :o :roll: :?

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

12 aug 2015 20:28

Tjonge! Stom zeg! :stom:
Het is dus inderdaad de stekker die aan de buitenkant zit...
Dankjewel voor de correctie! :goedzo: Ik pas straks gelijk de plaatjes even aan!

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

12 aug 2015 20:34

Dat overkomt zelfs de beste :owja:

Ben toch benieuwd hoe zo'n bruggetje breekt. In principe staat er toch geen kracht op die bedrading/stekker? Of gebeurt dat bij extreem verstellen of spullen voor/onder je stoel leggen oid?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

12 aug 2015 20:56

Plaatjes aangepast! Dankjewel Steve! :goedzo:

Peter: Goede vraag. Ik denk dat het simpelweg te heet is geworden in het stekkertje. Je merkt dat de stekkerbehuizing helemaal verhard is, en als je erop knijpt dat deze zelfs verbrokkelt/uit elkaar spat (terwijl die Tyco stekkertjes echt wel aardig wat weekmakers hebben in het kunststof).
Ik heb geen idee waarom het daar nou te heet is geworden. Wellicht komt het door veel stroom door de draadjes (bij extreme belasting) in combinatie met de stoel op de laagste stand ofzo.
Ik heb echt geen idee. Wellicht kunnen we het in de categorie "Ontwerpfout" gooien?

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 aug 2015 21:56

ik denk dat de vorige eigenaar de airscarf erg vaak en lang aan had staan...en dan smelt er wel eens wat stekker materiaal weg (net als met de achterruit verwarmingsstekker in de 211 taxi's)

arjen - die andere stekker op t vloerkleed die je had omcirkeld is van de memory stoel en de omcirkelde stekker onder de stoel is van een deel van de memory stuurunit

greetingz,
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

12 aug 2015 22:28

Super! Heb ik er nog wat van geleerd ook! Dank voor de toelichting Steve! :goedzo: Klinkt heel plausibel.

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
solubel
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 apr 2013 23:35
Mercedes-Benz: w245
Locatie: Hellevoetsluis

13 aug 2015 00:10

Mis wel één ding in de "how to" begint met een D en eindigt met YSON... :lol: :lol:
file2A.php.jpg
file2A.php.jpg (244.79 KiB) 9221 keer bekeken
Ik denk altijd heel goed na voordat ik wat doms zeg
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

13 aug 2015 07:29

solubel schreef:Mis wel één ding in de "how to" begint met een D en eindigt met YSON... :lol: :lol:
Ja gek heh, Lennerd? Ik snapte dat ook niet. Het leek wel alsof werkelijk niemand van de vorige eigenaren nou eens lekker zijn voorstoelen eruit had gehaald om er eens flink onder te stofzuigen :S 8-) Is daarna uiteraard wel gedaan (maar toen werd het al laat). Het tapijt zag er trouwens nog verrassend fris uit (na het stofzuigen).

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
animalfonz
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2018 21:47
Mercedes-Benz: (w204 300 sold) / SLK R171 350/ e63AMG S212
Specialisatie: wrappen
Locatie: Wageningen

10 sep 2019 19:09

waar haal je zo een niew stekkertje vandaan ?
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

11 sep 2019 10:35

Bij de MB dealer.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
animalfonz
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2018 21:47
Mercedes-Benz: (w204 300 sold) / SLK R171 350/ e63AMG S212
Specialisatie: wrappen
Locatie: Wageningen

21 sep 2019 18:59

kun jij die niet ff repareren haha
Plaats reactie