Dag,
Sinds kort ben ik trots eigenaar van deze mooie oldtimer camper.
Hij rijdt op benzine en LPG en dat is waar mijn vraag over gaat.
De vorige eigenaar vertelde mij dat het van belang is de motor te starten en te stoppen op benzine.
Kan iemand mij misschien vertellen waarom dit van belang is of is er meer informatie nodig om deze vragen te beantwoorden?
Mag ik hem nooit starten op gas en waarom zou dat niet mogen?
Ik hoop dat iemand mijn vraag beantwoorden kan,
met vriendelijke groet,
Jens
LPG 308 camper (1978)
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10 sep 2019 16:32
- Mercedes-Benz: Mercedes benz 308
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Meestal starten ze simpeler op LPG. Door jezelf te dwingen op benzine te starten, droogt het benzinesysteem niet helemaal uit. Dat is ook belangrijk.
Mocht je het incidenteel vergeten, zal hij echt wel starten op LPG bij normale temperaturen. In de winter loop je de kans dat het verdampen (van vloeibaar naar gas) zoveel warmte onttrekt dat je verdamper bevriest.
gr J
Mocht je het incidenteel vergeten, zal hij echt wel starten op LPG bij normale temperaturen. In de winter loop je de kans dat het verdampen (van vloeibaar naar gas) zoveel warmte onttrekt dat je verdamper bevriest.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10 sep 2019 16:32
- Mercedes-Benz: Mercedes benz 308
Bedankt voor je reactie,
Zijn dat de enige redenen om op benzine te starten? Heeft het verder geen invloed op de motor?
Het is dus enkel ter voorkoming van het uitdrogen van het benzine systeem en en bij lage temperaturen beter om op benzine te starten?
En stoppen is daar nog een goede reden voor te bedenken?
Zijn dat de enige redenen om op benzine te starten? Heeft het verder geen invloed op de motor?
Het is dus enkel ter voorkoming van het uitdrogen van het benzine systeem en en bij lage temperaturen beter om op benzine te starten?
En stoppen is daar nog een goede reden voor te bedenken?
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Als je niet het laatste stukje op LPG rijdt is het bij de oudere systemen bijna onmogelijk om op benzine te starten.
Maak er een gewoonte van de laatste 500 meter en de eerste 500 meter op benzine te rijden en je weet al snel niet meer beter.
En begrijp me goed: Als jij beslist om alleen op LPG te rijden, slaap ik er geen minuut minder door.
gr J
Maak er een gewoonte van de laatste 500 meter en de eerste 500 meter op benzine te rijden en je weet al snel niet meer beter.
En begrijp me goed: Als jij beslist om alleen op LPG te rijden, slaap ik er geen minuut minder door.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10 sep 2019 16:32
- Mercedes-Benz: Mercedes benz 308
En de motor draait hij er een minuut meer of minder door?
- snorremans_14
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
- Mercedes-Benz: W 247
- Specialisatie: Techniek
- Locatie: Zeist
Alleen als je nooit op benzine rijd en de camper een keer niet op LPG wil starten, dan loopt de motor vele minuten minderMercedesJens schreef:En de motor draait hij er een minuut meer of minder door?
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Of hij loopt dan helemaal niet meer. Bij een k-jettronic gaat de regel plunjer vast zitten.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ik heb het niet helemaal scherp voor ogen, maar heeft zo'n benzine TN niet gewoon een ouderwetse carburateur? (Stromberg dacht ik)
Nogmaals: Ik denk dat je een goed advies hebt gekregen, hier op het forum is uitgelegd wat de achterliggende reden is. Wat jij er mee doet moet je zelf weten.
Nogmaals: Ik denk dat je een goed advies hebt gekregen, hier op het forum is uitgelegd wat de achterliggende reden is. Wat jij er mee doet moet je zelf weten.
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10 sep 2019 16:32
- Mercedes-Benz: Mercedes benz 308
Bedankt voor de adviezen ik denk dat ik hier wel een eind.mee.kom. Is er overigens nog iets wat voor de motor belangrijk is om te doen alvorens ik hem straks in de stalling zet? Of wanneer ik hem er over een.paar maanden weer uit haal?
Groet Jens
Groet Jens
- 1967
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 20 feb 2017 13:45
- Mercedes-Benz: op zoek naar een mooie bolhoed uit de jaren 60 :)
- Specialisatie: turbo-tuning, laswerk, draaien
of als je pech hebt door een backfire, je koude startverrijking vind starten op lpg niet zo heel geweldig,
tevens is het swinters zeker een afrader, lpg ontrekt warmte aan de omgeving,
als je geregeld een bevroren carb of verdamper wil hebben is koud op lpg starten wel een aanrader
tevens is het swinters zeker een afrader, lpg ontrekt warmte aan de omgeving,
als je geregeld een bevroren carb of verdamper wil hebben is koud op lpg starten wel een aanrader
Ik neem aan dat je benzine bedoeld JeroenMercedesJens schreef:En de motor draait hij er een minuut meer of minder door?
Jeroen schreef:Als je niet het laatste stukje op benzine rijdt is het bij de oudere systemen bijna onmogelijk om op benzine te starten.
Maak er een gewoonte van de laatste 500 meter en de eerste 500 meter op benzine te rijden en je weet al snel niet meer beter.
gr J
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Natuurlijk1967 schreef:
Ik neem aan dat je benzine bedoeld Jeroen
Jeroen schreef:Als je niet het laatste stukje op benzine rijdt is het bij de oudere systemen bijna onmogelijk om op benzine te starten.
Maak er een gewoonte van de laatste 500 meter en de eerste 500 meter op benzine te rijden en je weet al snel niet meer beter.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)