Verkeersbordherkenning & Speedtronic/Distronic

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
B_S
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2019 00:48
Mercedes-Benz: c350e

11 aug 2019 12:28

Ik heb ergens gelezen dat het in een E klasse mogelijk is om de auto automatisch de snelheid te laten aanpassen aan de hand van de verkeersborden die de auto herkend.

Nu was ik benieuwd of dit ook mogelijk is met een c350e (W205).
rgcintveld
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:11
Mercedes-Benz: W222 S500e
Specialisatie: Elektronica
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

11 aug 2019 13:05

Dat zou ik dus niet willen.

Mijn w205 ziet regelmatig een bord van een parallel weg.
Die langzamer moeten rijden.

Als ik op de snelweg rij langs een pomp dan wil hij het bord bij de pomp wel eens pakken. Die is dan 70 of 50. Moet er niet aan denken dat mijn auto vanzelf afremt als ik er met 130 voorbij gaat.

Ook in de bebouwde kom zie hij wel eens borden van een wijk waar je 30 mag terwel ik op een weg van 50 zit.
W222 S500e
W205 c180 (verkocht)
W221 s500 (verkocht)
W220 s500 (verkocht)
W140 s500 (verkocht)
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20660
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11 aug 2019 14:53

de adaptieve snelheidslimietassistent was in het verleden (link) al niet achteraf in te bouwen (die optiecode was destijds al geblokkeerd (als in niet aan een datakaart toe te voegen)) en de rest van de rijassistentie systemen zijn afgelopen december door mercedes geblokkeerd...achteraf is daar dus helemaal niets meer mee mogelijk


en na een eind rond gereden te hebben met een 213 lijkwagen met die optie en die mij tot 2x toe onaangenaam verrast heeft door vol op de rem te gaan ter plaatse van een tijdelijke snelheidsbeperking waarbij er 1x bijna iemand achterin de auto reed, is dat zeer zeker een optie die ik zelf nooit zou willen hebben

greetingz,
E94
Berichten: 379
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:50
Mercedes-Benz: Nu E-klasse, eerst C-klasse

11 aug 2019 21:11

Ik heb het bij mijn auto uitgezet. Dit omdat de bordenherkenning mijn inziens 95% nauwkeurig is. Daarbij vind ik het niet gewenst dat de auto ook versneld als ik het niet wil.
Het is een onderdeel van een gekozen optie, dus niet apart besteld.
Groetjes

Olav
B_S
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2019 00:48
Mercedes-Benz: c350e

13 aug 2019 22:45

Dat gedrag op de snelweg is me zelf de afgelopen dagen ook opgevallen.. Wens komt daarmee idd te vervallen.
E94
Berichten: 379
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:50
Mercedes-Benz: Nu E-klasse, eerst C-klasse

14 aug 2019 07:35

Daarom kan je het uitzetten. ;)

Los daarvan, het "andere" deel van deze optie was voor mij een overweging het gehele pakket wel te nemen. :)
Groetjes

Olav
gerson
Berichten: 708
Lid geworden op: 22 jan 2014 13:09
Mercedes-Benz: S213 E200

14 aug 2019 08:42

Heb dezelfde ervaringen met mijn S213.
Autonoom rijden is nog ver weg.
Alleen al hiervoor moeten eerst "wat" borden verplaatst worden.
Overigens valt de snelheid van afremmen wel mee , hij gaat niet vol in de remmen, en kan je dit opvangen door gas te geven.
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

14 aug 2019 11:28

Je beiden overrulen door het pedaal aan te raken, maar je schikt je af en toe wél de pleuris.
Van 100 naar 130 als een gek versnellen
Vol in de ankers voor een verdwaald 80 bord op een 120 snelweg
Was onze wegbewijzering 100% dan zou het goed werken, maar nu is het niet prettig i.d.d,
dutchtbi
Berichten: 1272
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

14 aug 2019 12:30

Van 100 naar 130 als een gek versnellen
Vreemd dat dat zo werkt :o . De met borden aangegeven snelheid is de maximaal toegestane snelheid op dat wegvak, geen snelheid die je vanaf dat moment verplicht bent op te rijden, dus zou je als bestuurder zelf moeten kunnen uitmaken of je 100 wil rijden op een 130 km weg of niet. Als dat niet zo werkt is het systeem geen knip voor de neus waard en ronduit risicoverhogend( lees Mercedes onwaardig). niet elke vernieuwing is een verbetering.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4573
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

14 aug 2019 12:35

dutchtbi schreef:
Van 100 naar 130 als een gek versnellen
Vreemd dat dat zo werkt :o . De met borden aangegeven snelheid is de maximaal toegestane snelheid op dat wegvak, geen snelheid die je vanaf dat moment verplicht bent op te rijden, dus zou je als bestuurder zelf moeten kunnen uitmaken of je 100 wil rijden op een 130 km weg of niet. Als dat niet zo werkt is het systeem geen knip voor de neus waard en ronduit risicoverhogend( lees Mercedes onwaardig). niet elke vernieuwing is een verbetering.

Over een paar jaar worden nieuwe autos met dit systeem uitgerust , en dan kun je niet meer harder rijden dan de toegestane snelheid
dan houdt de motor in.

https://www.ad.nl/auto/eu-snelheidsbegr ... ~ad323ad6/
Lars_
Berichten: 368
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:24
Mercedes-Benz: S213
Locatie: GLD

14 aug 2019 12:37

Raphie schreef: Was onze wegbewijzering 100% dan zou het goed werken, maar nu is het niet prettig i.d.d,
Ik ben ook van mening dat de wegbewijzering beter moet(voor de analoge rijder?). Maar voor systemen als dit is een andere bron wellicht wenselijker (bijv. Flitsmeister gebruikt ook andere bronnen voor die info)
dutchtbi schreef: Vreemd dat dat zo werkt :o . De met borden aangegeven snelheid is de maximaal toegestane snelheid op dat wegvak, geen snelheid die je vanaf dat moment verplicht bent op te rijden, dus zou je als bestuurder zelf moeten kunnen uitmaken of je 100 wil rijden op een 130 km weg of niet. Als dat niet zo werkt is het systeem geen knip voor de neus waard en ronduit risicoverhogend( lees Mercedes onwaardig). niet elke vernieuwing is een verbetering.
Hoe er versneld dient te worden kun je over twisten, daar heeft Mercedes een kans dit naar behoefte te ontwikkelen. Het lijkt mij niet risicoverhogend wanneer het in combinatie met Distronic gebruikt wordt; er blijft voldoende afstand op je voorligger.
dutchtbi
Berichten: 1272
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

14 aug 2019 13:08

Hoe er versneld dient te worden kun je over twisten, daar heeft Mercedes een kans dit naar behoefte te ontwikkelen
Ik bedoel meer dat het systeem niet automatisch zou moeten versnellen, alleen omdat de snelheidslimiet hoger wordt, maar wellicht is dat te ondervangen door de cruise-control gewoon vast te zetten op bijv. 100 km/u. Ik heb geen ervaring met dat soort systemen in m'n inmiddels al weer bijna 8 jaar oude beestje ;)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20660
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

14 aug 2019 13:46

dutchtbi schreef:Ik bedoel meer dat het systeem niet automatisch zou moeten versnellen, alleen omdat er snelheidslimiet hoger wordt,
dat doet die ook niet als je je distronic op een lagere snelheid ingesteld hebt staan

men kan dit in de toekomst wel willen verplichten in alle auto's maar daar gaat het verkeer zeker niet veiliger van worden

greetingz,
dutchtbi
Berichten: 1272
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

14 aug 2019 18:19

Inderdaad, zeker als dat niet gestandaardiseerd wordt. Als ieder merk zelf uit mag maken hoe snel er geaccelereerd en afgeremd wordt , wordt het een zooitje.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
McDaddy
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 dec 2020 11:46
Mercedes-Benz: Mercedes GLB200d

05 jan 2021 12:58

Even inpikken hier. Ik reed al 4 jaar met ACC op de Tiguan en dat ging heerlijk. Nu blijkt dat de X247 GLB dus nog een stapje verder gaat (Nieuwe Tiguan ook trouwens) en dus zelfs al afremt naar rotondes en op- en afritten en nog wat van die dingen.

Ik ben er nog altijd niet aan uit of ik die snelheidsaanpassing ga laten aan staan of niet. Denk dat het soms wel handig is en soms niet, want heb wel al eens een flitsboete gehad door gewoon zelf het bord te missen.

Maar hoe meer je ermee rijdt, hoe meer je het systeem begint te kennen. Dus heb ondertussen wel al door wanneer hij neigt om een snelheid te nemen die niet moet, en werk dan even met het knopje. In BE is er een wildgroei aan borden en dat geeft wel eens wat. Zo mogen vrachtwagens soms trager rijden als auto's en neemt hij het bord voor de vrachtwagens. Op zich niet zo een probleem.

Wat me wel stoort in het hele verhaal is dat het systeem geregeld een update krijgt en dat in België al enkele jaren de snelheid op secundaire wegen 70km/u is waar dat vroeger 90km/u was. Blijkbaar is dat bij Mercedes nog niet toegekomen :-). Dus als ik de bebouwde kom buiten rij, of hij ziet een wit bord met zwarte streep door, dan springt hij naar 90km/u ipv naar 70km/u.
Of kan ik dat zelf ergens aanpassen? Heb al zitten zoeken, maar nog geen menu voor gevonden.

Mss dat ik het uiteindelijk ga uitzetten en dan bv als ik op reis ga naar Oostenrijk en door de vele wegenwerken in DE moet, dat ik het dan aan zet, want daar is dat wel nuttig.
Plaats reactie