Ik heb dit ook nagevraagd, juist ook om dat er zoveel problemen met de ketting zijn.
Ik heb ze zelf niet gecontroleerd of laten controleren.
Maar de ene garage zegt dat als hij een paar seconden rammelt dat dat geen probleem is omdat de spanner nog op druk moet komen, en de ander zegt meteen de ketting, tandwielen en spanner en geleiders die moeten vervangen worden.
Mooie klus natuurlijk voor de garage houder, dat begrijp ik, en als hij zegt het kan geen kwaad en de ketting knapt toch? Dat risico willen ze niet lopen.
Ik heb een heleboel video’s bekeken op youtube, en de “echt” slechte kettingen haal je er wel uit.
Die rammelen/klapperen behoorlijk veel erger als die van jou en mij.
De kleppendeksel gaan ze niet lichten voor je in de garantie, dat is wel zeker inderdaad.
Een andere optie zou zijn bij een willekeurige garage/specialist/dealer laten doen.
Kost je een “paar” honderd euro, maar dan weet je wel waar je aan toe bent, mits je een eerlijk antwoord krijgt, want die willen het risico natuurlijk niet lopen dat op hun advies de ketting toch knapt.
Nog een optie is de ketting preventief vervangen, maar dan praat je over bedragen van over de 2000€.
Ik zou zeggen bekijk eens wat video’s op youtube en maak voor jezelf de beslissing waar jij je het best bij voelt.
W204 vreemde geluiden bij koude start
Dat is een flink bedrag om even preventief te vervangen .
Had al wat video’s bekeken waar je echt duidelijk de ketting hoort ratelen. Dat is bij mij “nog” niet het geval.
Hoeveel km heeft jouw auto gereden? De mijne zit op 120dkm en bij deze km stand hoort zeker geen opgerekte ketting bij dit soort auto’s. Mijn W204 is ook altijd MB onderhouden.
Had al wat video’s bekeken waar je echt duidelijk de ketting hoort ratelen. Dat is bij mij “nog” niet het geval.
Hoeveel km heeft jouw auto gereden? De mijne zit op 120dkm en bij deze km stand hoort zeker geen opgerekte ketting bij dit soort auto’s. Mijn W204 is ook altijd MB onderhouden.
Zo erg als op de video’s ratelt die van mij ook niet.D0nMark schreef:Dat is een flink bedrag om even preventief te vervangen .
Had al wat video’s bekeken waar je echt duidelijk de ketting hoort ratelen. Dat is bij mij “nog” niet het geval.
Hoeveel km heeft jouw auto gereden? De mijne zit op 120dkm en bij deze km stand hoort zeker geen opgerekte ketting bij dit soort auto’s. Mijn W204 is ook altijd MB onderhouden.
Enkel bij koude start 2 seconden en daarna niet meer, precies zoals jou opname.
Mijn auto staat nu op 80000km, ook dealer onderhouden tot ik hem kocht. Doe het meeste onderhoud nu zelf.
Heb er nu 20000km zelf mee gereden, en het ratelend geluid is in de 2 jaar dat ik hem heb niet veranderd.
Maar zoals ik al zei, laat een garage het kleppendeksel demonteren als je meer zekerheid wilt. De staat van de tandwielen kan je visueel controleren, en de rek van de ketting is in de afwijking in graden te meten.
Kost een paar euro, maar dan weet je wel meer.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
het zoemen zou ik niet al te wakker van liggen. De enen doet het harder dan de ander. Heeft ook te maken met laten omlopen van de lucht.
Dat motorbijgeluid zou ik wel laten checken. Kan in het gunstigste geval worden veroorzaakt door een imitatie oliefilter. In het slechtste geval kettingspanner en/of tandwielen (met stellers).
En wat betreft de olie discussie: mijn vorige 200k en huidige 180cgi hebben alle 2 150.000+ gedaan met 5w40 Total Quartz
Dat motorbijgeluid zou ik wel laten checken. Kan in het gunstigste geval worden veroorzaakt door een imitatie oliefilter. In het slechtste geval kettingspanner en/of tandwielen (met stellers).
En wat betreft de olie discussie: mijn vorige 200k en huidige 180cgi hebben alle 2 150.000+ gedaan met 5w40 Total Quartz
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Oliefilter zal origineel zijn aangezien hij MB dealer is onderhouden.Raimon schreef:het zoemen zou ik niet al te wakker van liggen. De enen doet het harder dan de ander. Heeft ook te maken met laten omlopen van de lucht.
Dat motorbijgeluid zou ik wel laten checken. Kan in het gunstigste geval worden veroorzaakt door een imitatie oliefilter. In het slechtste geval kettingspanner en/of tandwielen (met stellers).
En wat betreft de olie discussie: mijn vorige 200k en huidige 180cgi hebben alle 2 150.000+ gedaan met 5w40 Total Quartz
Ik zal binnenkort een afspraak maken om het geluid te laten checken wat de oorzaak is.
Heb jij een idee wat ik ongeveer kan verwachten qua kosten om te laten checken? En is het dan verstandig om het meteen te laten herstellen als de kleppendeksel er toch af ligt?
Wat zal het totaal ongeveer gaan kosten met het vervangen van de kettingspanner?
- Arjan-w205
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 11 jan 2019 15:40
- Mercedes-Benz: C-klasse 180 S205
- Locatie: Gelderland
Beste Mark,
Ik herken het geluid meteen. Mijn broer heeft een W203 C 180 benzine automaat. Zijn auto maakt exact hetzelfde geluid tijdens het starten.
Destijds is de ketting met alle bijbehorende onderdelen onder garantie bij Wensink vervangen, maar het geluid blijft. Inmiddels dacht ik rond de 240.000 km op de teller en draait nog als een zonnetje.
De dealer gaf volgens mij aan dat het een producteigenschap is en geen kwaad kan.
Ik herken het geluid meteen. Mijn broer heeft een W203 C 180 benzine automaat. Zijn auto maakt exact hetzelfde geluid tijdens het starten.
Destijds is de ketting met alle bijbehorende onderdelen onder garantie bij Wensink vervangen, maar het geluid blijft. Inmiddels dacht ik rond de 240.000 km op de teller en draait nog als een zonnetje.
De dealer gaf volgens mij aan dat het een producteigenschap is en geen kwaad kan.
Beste D0nMark,
Naar aanleiding van je pb had ik toegezegd hier te reageren. Mijn 200K klinkt bij een koude start vergelijkbaar. Bij mij zijn begin dit jaar de ketting en tandwielen vervangen bij 175.000 km (viewtopic.php?f=46&t=93745&hilit=David_ ... 15#p924983) en ik hoor geen verschil tussen voor vervanging en na vervanging.
Overigens moet ik erkennen dat de noodzaak van het vervangen van de distributie ketting aan het licht is gekomen door het laten uitlezen na het aangaan van het motormanagementlampje. Ik twijfelde vooraf wel een eens "klinkt ie nou anders dan anders?" maar had geen verschil gehoord. Maar ik ben ook niet zo technisch
Naar aanleiding van je pb had ik toegezegd hier te reageren. Mijn 200K klinkt bij een koude start vergelijkbaar. Bij mij zijn begin dit jaar de ketting en tandwielen vervangen bij 175.000 km (viewtopic.php?f=46&t=93745&hilit=David_ ... 15#p924983) en ik hoor geen verschil tussen voor vervanging en na vervanging.
Overigens moet ik erkennen dat de noodzaak van het vervangen van de distributie ketting aan het licht is gekomen door het laten uitlezen na het aangaan van het motormanagementlampje. Ik twijfelde vooraf wel een eens "klinkt ie nou anders dan anders?" maar had geen verschil gehoord. Maar ik ben ook niet zo technisch
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Hoi David_O,David_O schreef:Beste D0nMark,
Naar aanleiding van je pb had ik toegezegd hier te reageren. Mijn 200K klinkt bij een koude start vergelijkbaar. Bij mij zijn begin dit jaar de ketting en tandwielen vervangen bij 175.000 km (viewtopic.php?f=46&t=93745&hilit=David_ ... 15#p924983) en ik hoor geen verschil tussen voor vervanging en na vervanging.
Overigens moet ik erkennen dat de noodzaak van het vervangen van de distributie ketting aan het licht is gekomen door het laten uitlezen na het aangaan van het motormanagementlampje. Ik twijfelde vooraf wel een eens "klinkt ie nou anders dan anders?" maar had geen verschil gehoord. Maar ik ben ook niet zo technisch
Bedankt voor je reactie. Stelt me toch wat gerust.
Binnenkort ga ik wel een afspraak maken om de tandwielen en ketting(rek) te laten controleren.
Is bij jou de kettingspanner ook vervangen?
Wat waren de totale kosten als ik vragen mag en heb je het laten uitvoeren bij een MB-dealer?
Over de kosten: het totaal was €2.300 incl. BTW. In de distributieset (€1.250 ex BTW) zat de spanner inbegrepen: viewtopic.php?f=46&t=93745&hilit=David_ ... 30#p925756
Werkzaamheden zijn uitgevoerd door MB specialist in de omgeving van Leiden.
Jammer genoeg was de mijne net een paar weken daarvoor binnen geweest voor de 175.000 km beurt en moest er uit voorzorg nu weer nieuwe olie en filters in. Dus mocht je eea preventief laten doen, laat het dan samenvallen met een onderhoudsbeurt.
Werkzaamheden zijn uitgevoerd door MB specialist in de omgeving van Leiden.
Jammer genoeg was de mijne net een paar weken daarvoor binnen geweest voor de 175.000 km beurt en moest er uit voorzorg nu weer nieuwe olie en filters in. Dus mocht je eea preventief laten doen, laat het dan samenvallen met een onderhoudsbeurt.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
- S_W204
- Berichten: 3602
- Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
- Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)
Uit interesse.. Wordt er in de mijne ook 5W40 gegooid? 229.52 of 229.51?Raimon schreef:En wat betreft de olie discussie: mijn vorige 200k en huidige 180cgi hebben alle 2 150.000+ gedaan met 5w40 Total Quartz
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Op dit moment 229.5 5W40 shell ***** en daarvoor Total Quartz
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Beste 2Xtreme,2Xtreme schreef: ↑07 aug 2019 11:22 Mijn C180 1.6 Blue Effiency is van 11-2009 met maar 90000 op de teller. Hoor geen verschil bij een koude of warme motor. Wel heb ik begrepen dat de oliesoort erg belangrijk is. Bij de firma Malex in Helmond adviseren ze Petronas Syntium Racer 7000 10w60 omdat de ketting dit toch wat prettiger zou vinden en ze erg goede ervaringen hebben met Petronas. Een andere garage wilde er Shell helix 0w30 in doen. Maar het verhaal van Malex die uit ervaring spreekt klinkt erg aannemelijk en daarbij gebruiken ze bij de Mercedes F1 ook Petronas olie. Dus ik ga dan ook binnenkort naar Malex toe voor een oliewissel. Alhoewel mijn auto aangeeft dat pas over 70 dagen een oliewissel nodig is.
Ik ben omgeving Helmond opzoek naar een goede Mercedes garage voor onderhoud van mijn Mercedes W204 C200Kompressor,
Wat is je ervaring met Malex,?
Alvast bedankt,