Ik kom wat misfires tegen op cilinders 5, 6 en 7, de linkerbank (ja, moet je maar een viercilinder nemen ).
Motor loopt sinds het vervangen van de EGR-klep prima. Enige dat opvalt is dat bij een temperatuur tussen 70 en 86°C (bijna bedrijfswarm dus) de motor soms wat bokt als je rond de 50 rijdt (1300 /min). Eenmaal warm is dat over.
3 bobines tegelijk naar z'n grootje lijkt me niet waarschijnlijk. Bougies zijn vrij recent vervangen. Injectoren zijn vrij recent gereinigd en gecontroleerd op sproeibeeld. Brandstoffilter recent vervangen. Wat gedachten:
- brandstofdruk lijkt me niet het issue, want dan zou je rechts ook iets merken (bovendien zit de aansluiting van de rail links)
- elektronica/bougies/bobines: wel heel toevallig als dat ineens op drie plekken fout gaat
- compressie: verwacht ik niet, waarom zou dat juist bij die drie cilinders ineens een punt zijn?
- lambda: die gaat per bank, dus dat zou m'n eerste verdachte zijn
- katalysator kan natuurlijk ook aan één kant stuk zijn, maar dat wordt niet gemeten bij de vormopf want die heeft maar een enkele lambdasonde
- iets anders?
Kun je de lambda specifiek testen met Star/HHT of is dat op goed geluk vervangen? Moet je ze dan ook allebei vervangen?
Meedenken wordt gewaardeerd!
M113 p0300 misfire op cil 5, 6 en 7
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Het ligt voor de hand (maar hoeft niet) dat het bokken samenhangt met de wzh aan die EGR klep.
Heeft de nieuwe klep krek dezelfde karakteristiek als de oude?
Ik bedoel: Stel zo'n klep ken drie standen a.d.h.v. 3 verschillende spanningsniveaus of werkt traploos in tig standen tussen open en dicht. Als zo'n nieuwe klep een wat ander type is en wat verder of minder ver open gaat of langs een andere curve, dan klopt het mengsel niet met waarmee de ECU in default rekent. Of kent dat ding maar twee standen; open/dicht?
Jou kennende kan ik eventuele lekken rond pakkingen van de nieuwe EGR-klep (als die er zijn) of slangen waardoor valse lucht uitsluiten.
Verder kan ik me voorstellen dat als de oude klep erg vervuild was, met die nieuwe klep bij gelijk gebleven omstandigheden zoals temp en rpm het mengsel van samenstelling is veranderd. Maar ja, dat zal je ECU neem ik aan in no-time bijregelen? Of moet er iets gereset?
Over bijregelen gesproken: Het kan natuurlijk zijn dat nu die EGR-klep weer goed werkt het mengsel dat ism met o.a. je gasklep- en tempsensor lambda-sonde en lmm wordt bewaakt zich nu net buiten het bereik begeeft waar dat voorheen (doordat ook andere onderdelen niet zo jeugdig meer zijn) niet zo was. Zoals een lmm temp sensor en idd een lambdasonde.
Maar ja, waar begin je met zoeken / vervangen...
Ik zou eerst nog eens nagaan of het de goede klep is.
Dan er benieuwd naar zijn wat vaker voorkomende oorzaken zijn van misfires op die bank bij die leeftijd en km-stand en nagaan hoe lang bijv zo'n lambdasonde doorgaans meegaat. Is er een gerede verdenking tegen een van hen, zou je kunnen proberen dat onderdeel te vervangen (de trial-and-error methode) of (beter) hopen op een tip van een specialist.
Het alternatief is naar een diagnose technicus die ofwel dieper kan zien wat de -oorzaak- is van die meldingen, je lambda- en tempsensor en lmm kan "doormeten" of er op proef een andere in zetten of real time lucht en brandstofmengsel kan meten.
Tot zover (op je verzoek) mijn hersenspinsels.
Het zal ovrgs wel iets heel anders zijn
Heeft de nieuwe klep krek dezelfde karakteristiek als de oude?
Ik bedoel: Stel zo'n klep ken drie standen a.d.h.v. 3 verschillende spanningsniveaus of werkt traploos in tig standen tussen open en dicht. Als zo'n nieuwe klep een wat ander type is en wat verder of minder ver open gaat of langs een andere curve, dan klopt het mengsel niet met waarmee de ECU in default rekent. Of kent dat ding maar twee standen; open/dicht?
Jou kennende kan ik eventuele lekken rond pakkingen van de nieuwe EGR-klep (als die er zijn) of slangen waardoor valse lucht uitsluiten.
Verder kan ik me voorstellen dat als de oude klep erg vervuild was, met die nieuwe klep bij gelijk gebleven omstandigheden zoals temp en rpm het mengsel van samenstelling is veranderd. Maar ja, dat zal je ECU neem ik aan in no-time bijregelen? Of moet er iets gereset?
Over bijregelen gesproken: Het kan natuurlijk zijn dat nu die EGR-klep weer goed werkt het mengsel dat ism met o.a. je gasklep- en tempsensor lambda-sonde en lmm wordt bewaakt zich nu net buiten het bereik begeeft waar dat voorheen (doordat ook andere onderdelen niet zo jeugdig meer zijn) niet zo was. Zoals een lmm temp sensor en idd een lambdasonde.
Maar ja, waar begin je met zoeken / vervangen...
Ik zou eerst nog eens nagaan of het de goede klep is.
Dan er benieuwd naar zijn wat vaker voorkomende oorzaken zijn van misfires op die bank bij die leeftijd en km-stand en nagaan hoe lang bijv zo'n lambdasonde doorgaans meegaat. Is er een gerede verdenking tegen een van hen, zou je kunnen proberen dat onderdeel te vervangen (de trial-and-error methode) of (beter) hopen op een tip van een specialist.
Het alternatief is naar een diagnose technicus die ofwel dieper kan zien wat de -oorzaak- is van die meldingen, je lambda- en tempsensor en lmm kan "doormeten" of er op proef een andere in zetten of real time lucht en brandstofmengsel kan meten.
Tot zover (op je verzoek) mijn hersenspinsels.
Het zal ovrgs wel iets heel anders zijn
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
@ René: lijkt me niet het geval, want de misfires zitten op bank 2 (cil 5 t/m 8) terwijl de EGR-klep voor alle 8 cilinders hetzelfde doet. Ik zoek dus iets dat per bank verschil kan maken en niet per cilinder of willekeurig over beide banken. Ik zal er nog eens verder induiken - eerst zien of de fouten terugkomen.
@plorie: zou kunnen, maar ik denk dat ik ze voor de zekerheid gewoon vervang. Ik kom ze toch tegen als ik met de achterste krukaskeerring aan de slag ga en de kosten vallen wel mee.
@plorie: zou kunnen, maar ik denk dat ik ze voor de zekerheid gewoon vervang. Ik kom ze toch tegen als ik met de achterste krukaskeerring aan de slag ga en de kosten vallen wel mee.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Het zal te ver gedacht zijn maar de werking van de EGR klep heeft invloed op de temp van het mengsel. En mogelijk ook op de temp het NOx en O2 gehalte van de uitlaatgassen. En die passeren die lambada sonde.
De kluts kwijt door van v/h afwijkende waarden?
Toeval bestaat. Maar in de techniek heeft een gevolg per definitie een oorzaak. Dan is het wel heel toevallig als dit niets met die EGR klep of de ouwe versie daarvan van doen heeft.
De kluts kwijt door van v/h afwijkende waarden?
Toeval bestaat. Maar in de techniek heeft een gevolg per definitie een oorzaak. Dan is het wel heel toevallig als dit niets met die EGR klep of de ouwe versie daarvan van doen heeft.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Ja klopt op zich. Maar ik twijfel niet echt aan de EGR-klep (nieuw, OEM, juiste onderdeel) of de montage ervan. Het vacuüm is sindsdien dicht, dat merk je duidelijk. De motor loopt ook echt prima.
Volgens de fabrikant (Bosch) heeft een lambdasonde een levensduur van ca. 160.000 km. Joop heeft het dubbele erop zitten en is bijna 21 jaar oud. Verder is alles nagezien. Maar ik zal nog eens wat uitgebreider met Star/HHT in de motorstuurunit kijken hoe het er precies bijstaat, eventueel de adaptatie resetten. Misfires kunnen ook worden veroorzaakt door trillingen uit de aandrijflijn en zo. Kan van alles zijn dus.
Volgens de fabrikant (Bosch) heeft een lambdasonde een levensduur van ca. 160.000 km. Joop heeft het dubbele erop zitten en is bijna 21 jaar oud. Verder is alles nagezien. Maar ik zal nog eens wat uitgebreider met Star/HHT in de motorstuurunit kijken hoe het er precies bijstaat, eventueel de adaptatie resetten. Misfires kunnen ook worden veroorzaakt door trillingen uit de aandrijflijn en zo. Kan van alles zijn dus.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ik heb bij 2 auto’s op lpg, een 850glt 2.5 20v en een Cherokee 4.0 hele vreemde storingen gehad
door defecte lambasondes. Universeel loste de helft op, met oem sondes waren alle problemen weg.
Op lpg zijn de sondes eerder op maar sindsdien weet ik wel dat ze een wezenlijk onderdeel zijn in de keten
om een motor “lekker” te laten lopen naast de lmm
Frappant was dat bij beide de defecte lambdasondes niet naar boven kwamen met uitlezen bij de dealer
door defecte lambasondes. Universeel loste de helft op, met oem sondes waren alle problemen weg.
Op lpg zijn de sondes eerder op maar sindsdien weet ik wel dat ze een wezenlijk onderdeel zijn in de keten
om een motor “lekker” te laten lopen naast de lmm
Frappant was dat bij beide de defecte lambdasondes niet naar boven kwamen met uitlezen bij de dealer
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Misfires worden door het motormanagement toch herkend door het krukassignaal?
Zo ja, zou je dan niet ook de krukaspositiesensor en de bedrading ervan naar het motormanagement controleren?
Voor hetzelfde geld zit er alleen een draadje of stekkertje los.
Zo ja, zou je dan niet ook de krukaspositiesensor en de bedrading ervan naar het motormanagement controleren?
Voor hetzelfde geld zit er alleen een draadje of stekkertje los.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Goeie, Arjen. Zal ik ook naar kijken!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Hm. Foutcodes zijn niet teruggekomen. Even aankijken dus...
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- B-Buster
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17 jan 2016 14:40
- Mercedes-Benz: CLS 500 | Opel Omega 3.0
- Specialisatie: Detailing
Dit had ik laatst ook met m'n M113. Begon op 1 cilinderbank, ook drie stuks, echter zonder noodloop of merkbare andere symptomen. Gewist, 1200km gereden en toen sprong tijdens het rijden ineens het motorlampje weer aan. Deze keer had ik 5 cilinders in de foutmelding. Wederom gewist, LMM gewisseld (was nog origineel, en ondanks pas 76.000km toch 14 jr oud). Ook deze keer ging het een km of 1000 goed, en toen had ik wel een foutmelding inclusief noodloop te pakken. Deze keer 7 cilinders.
Bougies waren volgens de historie pas 21.000km oud (waarvan ik er zelf 14k gereden heb) maar toen ik ze eruit draaide vond ik ze erg matig voor Iridium bougies die 21k oud zouden moeten zijn. Sindsdien loopt ie weer goed.
Bougies waren volgens de historie pas 21.000km oud (waarvan ik er zelf 14k gereden heb) maar toen ik ze eruit draaide vond ik ze erg matig voor Iridium bougies die 21k oud zouden moeten zijn. Sindsdien loopt ie weer goed.
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Denk je dat de nieuwe LMM de doorslag gaf?B-Buster schreef: Wederom gewist, LMM gewisseld (was nog origineel, en ondanks pas 76.000km toch 14 jr oud).
Bougies waren volgens de historie pas 21.000km oud (waarvan ik er zelf 14k gereden heb) maar toen ik ze eruit draaide vond ik ze erg matig voor Iridium bougies die 21k oud zouden moeten zijn. Sindsdien loopt ie weer goed.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- B-Buster
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17 jan 2016 14:40
- Mercedes-Benz: CLS 500 | Opel Omega 3.0
- Specialisatie: Detailing
Als je zo de quote maakt zou je dat kunnen concluderen
Maar zoals ik al schreef was met ong. 1000km na de LMM wissel het mooie lampje wederom aan.
Ik vermoed dat het bij mij de bougies waren. Ze waren niet heel ver op, maar enkele zaten niet echt vast. Gaven praktisch geen weerstand met losdraaien. Vooral bij cilinder 7, die toen ik de live data via STAR aan het bekijken was af en toe buiten zijn normwaarden zat.
Sindsdien iets van 800km probleemloos gereden, en toen ging de raammotor stuk. Dat eerst weer even oplossen.
Maar zoals ik al schreef was met ong. 1000km na de LMM wissel het mooie lampje wederom aan.
Ik vermoed dat het bij mij de bougies waren. Ze waren niet heel ver op, maar enkele zaten niet echt vast. Gaven praktisch geen weerstand met losdraaien. Vooral bij cilinder 7, die toen ik de live data via STAR aan het bekijken was af en toe buiten zijn normwaarden zat.
Sindsdien iets van 800km probleemloos gereden, en toen ging de raammotor stuk. Dat eerst weer even oplossen.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Als de foutcodes terugkomen, zal ik er eens een bougie of wat uitdraaien.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"