Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

11 mei 2019 15:11

Helmy schreef:
Rainaldo schreef:
CoPilot schreef:EQC bestellen, jaja,... Er zit geen BPM op, alleen maar btw. We hebben vrije handel binnen Europa dus vraag ik mij af waarom de basisprijs is Duitsland €9700 lager ligt dan in Nederland. Wellicht heeft de calculator bij MB in Utrecht een nieuwe accu nodig ;) . Dus ik weet wel waar ik hem zou bestellen. Alleen is de EQC helaas niet mijn keuze dus blijf ik gezellig door dieselen.
Omdat de standaarduitrusting in Nederland veel completer is dan de Duitse standaard.
Schuifdak, keyless-go, energizing pakket, electric art pakket, parkeerpakket, burmester soundsystem etc zijn voor NL basisuitrusting ;)

Daarmee 10.000 goedkoper dan een I-Pace en 11.000 goedkoper dan een E-tron in vergelijkbare uitrusting.
Kijk, dat verklaart nog eens wat, ik snapte ook niet waar dat verschil vandaan komt maar dit past er perfect bij.

EDIT: en net nu ik wil kijken hoeveel dit de Duitsers zou kosten, staat ie niet meer in de configurator...
Heb kunnen vergelijken op de EQC op standaarduitrusting, maar niet alle zaken van de NL auto staan op de Duitse site beschikbaar als optie. De Duitse uitvoering mist volgens de websites dus standaard:

- Opbergpakket (kost in DE +€184,45)
- Keyless Go Comfort (DE alleen Start, Comfort kost in DE +€773,50)
- Electric Interieur met Artico dashboard en stof Sunnyvale blauw (DE standaard interieur met stof Aberdeen zwart, Electric Art kost in DE +€535,50)
- Style pakket
- Premium pakket
- Air Balance (kost in DE +€398,65)
- Energizing comfort (kost in DE +€1.023,40)
- Sierdelen aluminium (DE matrixoptiek, alu kost in DE +€47,60)
- Privacy glas zijruiten + achter (kost in DE +€440,30)
- Schuifdak (kost in DE +€1.249,50)
- Dimmende binnen- en buitenspiegels
- Bagageruimte antislipmat
- Stoelverwarming vóór (kost in DE +€386,75)
- Voorbereiding Vehicle Monitoring
- Voorbereiding MB Link
- Burmester Surround Sound (kost in DE +€595,-)
- Voorbereiding Vehicle Setup
- Voorbereiding EQ Remote & navigatie
- Draadloos laden van mobiele apparatuur (kost in DE +€238,-)
- Dodehoekassistent (kost in DE +€535,50)
- Laadkabel 4m stopcontact (DE heeft standaard 4m kabel voor openbaar, voor stopcontact kost in DE +€285,60)
- Akoestische omgevingsbescherming
- Handsfree Access
- Actieve spoorassistent
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

11 mei 2019 15:31

Ben benieuwd of deze de 400 wel haalt de e-tron bij lange na niet.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

11 mei 2019 16:06

We hadden in Brussel denk ik een hoop geld kunnen besparen door de EPA gewoon over te nemen ipv iets nieuws te verzinnen. Volgens EPA de e-tron gewaardeerd op 204 mijlen of 328 kilometer ipv WLTP 417 km, Bas van Putten heeft er ca. 338 van weten te maken lees ik in een recent artikel van NRC. Dat zou dan denk ik ook wel het geval gaan worden voor de EQC.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

19 mei 2019 14:23

En zoals het ook verwacht zou zijn voor een elektrische auto, heeft Mercedes het navigatiesysteem uitgebreid voor de EQC. Nu worden ook zaken als verkeersdrukte en weersomstandigheden geanalyseerd en meegenomen in de routeberekening, natuurlijk met het oogpunt op de nog beperkte hoeveelheid laadstations. Ook wanneer er geen route berekend wordt, zal de auto bij start op het navigatiescherm laten visualiseren wat het bereik is.

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog
Bijlagen
2048_EQC_400_4MATIC_Mercedes-Benz_Fahrtest_Testfahrt_N293_2019_19C0338_101.jpg
2048_EQC_400_4MATIC_Mercedes-Benz_Fahrtest_Testfahrt_N293_2019_19C0338_101.jpg (101.06 KiB) 4579 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Lars_
Berichten: 368
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:24
Mercedes-Benz: S213
Locatie: GLD

20 mei 2019 12:55

Prima oplossing voor de problemen anno 2019, het bereik van een auto ;)
Gebruikersavatar
CoPilot
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 jan 2010 19:16
Mercedes-Benz: S212 E350 cdi - W297 EQS450+
Specialisatie: CD-DVD-Video-USB sticks
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

22 mei 2019 17:27

En rondom zitten 360 graden camera's, Je kan zelfs het rijden vooruit op je scherm zien maar ze hebben helaas dan weer geen functie bedacht om dat beeld te kunnen vastleggen op een USB stick of ander medium. Een dashcam is wel zo handig als bewijs als er iets voor of achter je gebeurd. Heb begrepen dat er geen MB dashcam bestaat omdat het niet in alle landen is toegestaan. Dan lever je die functie toch niet op de nieuwe auto in die landen en in de rest wel. Nu moeten we nog steeds zelf iets inbouwen met weer stekkertjes en kabeltjes,... Jammer is dat. Kunnen we geen handtekeningenactie opzetten en dat naar Duitsland sturen?
Centurion
Voor uw CD - DVD - Video - USB sticks
website
Taxi:
website
S212 - E350 cdi Estate / W297 - EQS450+
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

22 mei 2019 17:38

Heeft iets te maken met Duitse wetgeving.
Eelco77
Berichten: 842
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01 aug 2019 15:18

66FE9CF5-86C1-4077-9BB4-4326A4DCFEFA.jpeg
66FE9CF5-86C1-4077-9BB4-4326A4DCFEFA.jpeg (256.78 KiB) 4304 keer bekeken
21B3699C-6528-4D9B-8C06-B3E7C4E85566.jpeg
21B3699C-6528-4D9B-8C06-B3E7C4E85566.jpeg (258.38 KiB) 4304 keer bekeken
01B3027D-5612-4AFA-98A5-4D5677243D0B.jpeg
01B3027D-5612-4AFA-98A5-4D5677243D0B.jpeg (288.64 KiB) 4304 keer bekeken
D279092A-7437-46BF-B2BF-BDA96BA05EC3.jpeg
D279092A-7437-46BF-B2BF-BDA96BA05EC3.jpeg (268.76 KiB) 4304 keer bekeken
Mbdb den haag heeft m inmiddels ook staan
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

28 aug 2020 08:44

Inmiddels nog wat nieuwtjes: zoals onlangs al aangehaald komt er binnenkort ook een 3-fase 11kW lader waarmee de laadtijd van 11 naar 7,5 uur wordt teruggebracht.

Daarnaast is er een tweede EQC aangekondigd, te weten de EQC 350 4Matic. De auto wordt al een tijdje in China geleverd en komt nu dus ook naar o.a. Duitsland. In China kost ie omgerekend 10.000 euro minder dan de EQC 400 (61.307,95 Euro vs 71.135,08 Euro). Volgens Mercedes-Benz Passion Blog krijgt deze 286pk en 415 Nm mee, tegenover de 408pk en 760Nm van de EQC 400. Acceleratie naar 100 km/h is gedaan in 6,9 seconden (400 5,1), terwijl topsnelheid, bereik en accucapaciteit gelijk blijven.

Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, is hoe die auto goedkoper is gemaakt. De techniek is 100% hetzelfde als de 400 dus het prestatieverschil is het gevolg van puur softwarematige begrenzing. Als de accu's en aandrijflijn niet goedkoper worden, dan moet het haast alleen nog komen van snijden in de standaarduitrusting? :?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

14 okt 2020 07:04

Mercedes-Benz Passion Blog heeft een video geupload van een EQC demonstrator voor geluidsbeleving. Mercedes wil elektrische auto's geluid laten maken, welke gekozen kunnen worden door de bestuurder en zodoende een eigen indruk kunnen geven zoals het nu nog bij verbrandingsmotoren het geval is. Via MBUX kan gekozen worden uit verschillende geluidsvarianten, of kunnen deze uitgeschakeld worden. Het gaat hier om geluid dat over de speakers in het interieur worden afgespeeld. Het geluid wordt gevormd aan de hand van verscheidene parameters, zoals de gekozen rijdynamiek en hoe ver het gaspedaal is ingedrukt. In een Sportmodus klinkt de auto luider en sportiever. Mercedes ziet het als iets dat ook aan veiligheid kan bijdragen; men krijgt weer enigszins een indruk van snelheid door de toonhoogte en mogelijke simulatie van luider windgeruis, en het voorkomt slaapverwekkende stilte binnenin. Verder werkt het systeem ook met speakers aan de buitenzijde om bijvoorbeeld een geluidssignaal te geven bij wanneer de auto wordt ingeplugd of juist vol opgeladen is.

Mogelijk debuteert dit systeem in de EQS.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3179
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

14 okt 2020 09:54

8-)
Bijlagen
mercedes-benz-eqc-4x4x2-2.jpg
mercedes-benz-eqc-4x4x2-2.jpg (90.94 KiB) 3240 keer bekeken
mercedes-benz-eqc-4x4x2-5.jpg
mercedes-benz-eqc-4x4x2-5.jpg (88.24 KiB) 3240 keer bekeken
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

14 okt 2020 10:51

Zag hem ook net. Leuk experiment maar het zal er waarschijnlijk wel bij blijven, die 213 All Terrain 4x4² hebben we ook niet terug gezien.

Of dit moet de denkrichting zijn voor het G submerk dat naar verluid zou worden geintroduceerd (dus Benz, Maybach, AMG, EQ en G).
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

05 jan 2021 11:52

Helmy schreef: 28 aug 2020 08:44 Daarnaast is er een tweede EQC aangekondigd, te weten de EQC 350 4Matic. De auto wordt al een tijdje in China geleverd en komt nu dus ook naar o.a. Duitsland. In China kost ie omgerekend 10.000 euro minder dan de EQC 400 (61.307,95 Euro vs 71.135,08 Euro). Volgens Mercedes-Benz Passion Blog krijgt deze 286pk en 415 Nm mee, tegenover de 408pk en 760Nm van de EQC 400. Acceleratie naar 100 km/h is gedaan in 6,9 seconden (400 5,1), terwijl topsnelheid, bereik en accucapaciteit gelijk blijven.

Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, is hoe die auto goedkoper is gemaakt. De techniek is 100% hetzelfde als de 400 dus het prestatieverschil is het gevolg van puur softwarematige begrenzing. Als de accu's en aandrijflijn niet goedkoper worden, dan moet het haast alleen nog komen van snijden in de standaarduitrusting? :?
En dit gaat inmiddels niet meer op. De EQC 350 4Matic, die inderdaad een puur softwarematig begrensde 400 is, wordt al een tijdje in Azië geleverd maar komt volgens Mercedes-Benz Passion Blog definitief niet naar andere markten. Overigens zal de EQC niet al te lang meer leverbaar zijn, naar verwachting wordt de auto rond dezelfde tijd als de X253 GLC uitgefaseerd wanneer die rond 2022/2023 plaats zal maken voor opvolger X254
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie