Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:In New York debuteert op de International Autoshow de nieuwe generatie GLS (X167), de grootste en meest luxueuze SUV van Mercedes-Benz. Meer ruimte, meer comfort en meer luxe. De auto is groter geworden en debuteert als GLS 580 4Matic met een V8-motor die wordt bijgestaan door EQ Boost en een 48-Volt systeem. Bij de marktinvoering zijn eerst twee dieselvarianten beschikbaar, de GLS 350 d 4Matic en de GLS 400 d 4Matic. De nieuwe GLS kan vanaf 24 april worden besteld, de eerste leveringen in Europa staan gepland voor september 2019.
Ten opzichte van de vorige GLS is het nieuwe model 77mm langer en 22mm breder geworden, de auto is dus voortaan 5.207mm lang en 1.956mm breed. Vooral de tweede zitrij profiteert hierbij van de 60mm langere wielbasis welke nu 3.135mm bedraagt. Het verbruik en het windgeruis is gereduceerd dankzij de cw-waarde van 0,32, waar deze bij het vorige model 0,35 was.
De nieuwe generatie GLS is te herkennen aan een rechtopstaand front met de kenmerkende hoekige SUV-grille. De bodemplaatbescherming aan de voorzijde is verchroomd en bevat drie luchtinlaten. De motorkap beschikt over twee powerdomes. De schijnwerpers zijn standaard met Multibeam LED technologie uitgerust en beschikken over 112 LED’s per schijnwerper. De dagrijdverlichting bestaat uit drie LED-segmenten.
Aan de achterzijde zijn de lichtunits tweedelig en uitgevoerd in LED-technologie met drie-dimensionale optiek. De reflectoren zijn lager op de achterzijde gepositioneerd waardoor het mogelijk werd om plattere achterlichten toe te passen. Een verchroomde sierlijst loopt over de hele breedte van de achterzijde en verbindt de bovenzijdes van de achterlichten. Ook aan de achterzijde is de bodemplaatbescherming verchroomd uitgevoerd.
Zoals bij meerdere Mercedessen van de nieuwe generatie vormt het dashboard een centraal designelement. Het instrumentarium is onderdeel van het brede scherm van de Widescreen Cockpit, welke op eenzelfde manier als bij de GLE in het dashboard geïntegreerd is. De relatief hoge middenconsole is voorzien van twee dominante handgrepen.
De nieuwe GLS is voorzien van MBUX als infotainmentsysteem. Twee beeldschermen van 12,3-inch (31,2cm) zijn standaard, optioneel is het systeem uit te breiden met de MBUX Interieur Assistent en een vol-kleuren Head-up-Display met een beeldresolutie van 720x240 pixels. De verscheidene bedieningselementen bieden haptische en akoestische feedback.
In de nieuwe GLS zijn alle drie zitrijen volledig elektrisch verstelbaar, waarbij de achterste zitrij elektrisch volledig in de bodem te verbergen is om meer laadruimte te bieden. Als ook de tweede zitrij wordt neergeklapt is er 2.400 liter bagageruimte beschikbaar. Voor het eerst is de auto leverbaar als zeszitter met twee individuele comfortstoelen in de tweede zitrij. Optioneel is de tweede zitrij tevens uit te rusten met lendemassagefunctie en stoelventilatie, als onderdeel van het Achtercomfort Pakket Plus. De Europese variant van de GLS zal standaard voorzien worden van een deelbare bank als tweede zitrij met zitvlakverdeling 60:40 en rugleuningverdeling 40:20:40. Optioneel is te kiezen voor de Amerikaanse standaardsamenstelling van twee individuele comfortstoelen met omklapbare armleuningen.
Het interieur van de nieuwe generatie GLS beschikt over talrijke comfortsystemen, waaronder:
- Optionele vijf-zones klimaatregeling
- Derde zitrij met twee volwaardige zitplaatsen voor personen tot 1,94m
- Stoelverwarming en USB-oplaadpoorten voor de derde zitrij.
- Tweede zitrij als bank met drie zitplaatsen of als twee individuele comfortstoelen met armleuningen.
- Eenvoudig bereikbare knop voor het omklappen van de rugleuningen, zowel in de bagageruimte als bij de C-stijl en achterwielbehuizing.
- Standaard elektrische verstelling en Easy-Entry functie voor alle zitplaatsen.
- Achtercomfort Pakket Plus met eigen tablet voor de bediening van alle comfort- en entertainmentfuncties van MBUX voor de achterzitplaatsen.
- MBUX Entertainment achterin met twee aanraakschermen (11,6-inch) voor film, internet en muziek (leverbaar op alle stoelconfiguraties).
De nieuwe generatie GLS neemt alle assistentiesystemen van de nieuwe GLE over, zoals de actieve afstandsassistent Distronic. Nieuw is de actieve file-assistent van het Rij-assistentie Pakket Plus. Deze werkt tot 60 km/h en laat bij stilstandmomenten tot 60 seconden de auto automatisch weer optrekken. De Europese uitvoering van de GLS kan optioneel worden uitgerust met de aanhangerassistent.
Eén van de highlights van de nieuwe GLS is de motorisering van de GLS 580 4Matic. De V8-motor, voorzien van 48-Volt systeem en geïntegreerde starter/generator, levert 489 pk en 700 Nm koppel, korstondig komt daar nog 22 pk en 250 Nm bij middels EQ Boost. Mercedes-Benz meldt een gecombineerd verbruik van 9,8 tot 10 liter op 100 kilometer en een gecombineerde uitstoot tussen de 224 en 229 gram per kilometer. Dankzij de starter/generator is geen riemaandrijving meer nodig voor de nevenaggregaten, waardoor de motorlengte kon worden gereduceerd. De 48-Volt techniek wordt onder andere ingezet voor de grootverbruikers zoals de waterpomp en de compressor voor de klimaatregeling. Buiten Europa wordt de GLS ook geleverd als GLS 450 4Matic met 367 pk en 500 Nm, plus EQ Boost goed voor een extra 22 pk en 250 Nm.
De GLS wordt ook leverbaar met meerdere dieselmotoren. Met de OM656 zes-in-lijn worden twee vermogensvarianten aangeboden, te weten de GLS 350 d 4Matic met 286 pk en 600 Nm, en de GLS 400 d 4Matic met 330 pk en 700 Nm. Het gecombineerde verbruik en uitstoot liggen voor de GLS 350 d 4Matic op 7,6-7,9 liter en 200-208 gram op 100 kilometer, en voor GLS 400 d 4Matic op 7,6-7,9 liter en 208-210 gram op 100 kilometer. Beide dieselmotoriseringen voldoen aan de Euro 6d norm en beschikken over een extra SCR-katalysator met ammonia-katalysator. De AdBlue-tank bevat een volume van 31,6 liter.
Alle motoriseringen worden gekoppeld aan de 9G-Tronic negentraps transmissie en 4Matic. Het systeem kan het aandrijfkoppel verdelen tussern 0 en 100% over beide assen. Optioneel kan worden gekozen voor een verdeelbak met een overbrengingsverhouding voor off-road rijden. De nieuwe GLS beschikt standaard over een doorontwikkelde variant van Airmatic luchtvering met Adaptieve Demperafstelling Plus. Tevens beschikt de auto over een nieuwe wasstraatmodus welke de volgende functies beïnvloedt:
- Instellen van maximale rijhoogte waardoor de spoorbreedte vermindert
- Inklappen van buitenspiegels
- Sluiten van zijruiten en schuifdak
- Uitschakelen van regensensor
- Inschakeling van recirculatiestand van de klimaatregeling
- Inschakelen na 8 seconden van de camera van het 360-graden zichtsysteem
- Uitschakelen van wasstraatmodus bij 20 km/h
Optioneel is de nieuwe GLS, net als de nieuwe GLE, uit te rusten met E-Active Body Control. Deze wielophanging kan gecombineerd worden met Airmatic en kan per wiel onafhankelijk veer- en dempereigenschappen veranderen. Met Road Surface Scan kan de SUV het wegdek scannen en de ophanging hierop voorbereiden. Het systeem beschikt ook over de Curve-mode voor naderende bochten. Net als de GLE beschikt de nieuwe GLS over de losrijdmodus, en kan in off-road situaties elk wiel onafhankelijk worden afgeregeld via het media-display.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, extra foto’s via Motor1.com