Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5031
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Helmy » 20 apr 2019 17:09

X167-debute34.jpg
De nieuwe GLS (X167) is biedt nog meer ruimte, luxe en assistentiesystemen dan voorheen.
X167-debute34.jpg (135.17 KiB) 1866 keer bekeken


In New York debuteert op de International Autoshow de nieuwe generatie GLS (X167), de grootste en meest luxueuze SUV van Mercedes-Benz. Meer ruimte, meer comfort en meer luxe. De auto is groter geworden en debuteert als GLS 580 4Matic met een V8-motor die wordt bijgestaan door EQ Boost en een 48-Volt systeem. Bij de marktinvoering zijn eerst twee dieselvarianten beschikbaar, de GLS 350 d 4Matic en de GLS 400 d 4Matic. De nieuwe GLS kan vanaf 24 april worden besteld, de eerste leveringen in Europa staan gepland voor september 2019.

Ten opzichte van de vorige GLS is het nieuwe model 77mm langer en 22mm breder geworden, de auto is dus voortaan 5.207mm lang en 1.956mm breed. Vooral de tweede zitrij profiteert hierbij van de 60mm langere wielbasis welke nu 3.135mm bedraagt. Het verbruik en het windgeruis is gereduceerd dankzij de cw-waarde van 0,32, waar deze bij het vorige model 0,35 was.

De nieuwe generatie GLS is te herkennen aan een rechtopstaand front met de kenmerkende hoekige SUV-grille. De bodemplaatbescherming aan de voorzijde is verchroomd en bevat drie luchtinlaten. De motorkap beschikt over twee powerdomes. De schijnwerpers zijn standaard met Multibeam LED technologie uitgerust en beschikken over 112 LED’s per schijnwerper. De dagrijdverlichting bestaat uit drie LED-segmenten.

Aan de achterzijde zijn de lichtunits tweedelig en uitgevoerd in LED-technologie met drie-dimensionale optiek. De reflectoren zijn lager op de achterzijde gepositioneerd waardoor het mogelijk werd om plattere achterlichten toe te passen. Een verchroomde sierlijst loopt over de hele breedte van de achterzijde en verbindt de bovenzijdes van de achterlichten. Ook aan de achterzijde is de bodemplaatbescherming verchroomd uitgevoerd.

Zoals bij meerdere Mercedessen van de nieuwe generatie vormt het dashboard een centraal designelement. Het instrumentarium is onderdeel van het brede scherm van de Widescreen Cockpit, welke op eenzelfde manier als bij de GLE in het dashboard geïntegreerd is. De relatief hoge middenconsole is voorzien van twee dominante handgrepen.

De nieuwe GLS is voorzien van MBUX als infotainmentsysteem. Twee beeldschermen van 12,3-inch (31,2cm) zijn standaard, optioneel is het systeem uit te breiden met de MBUX Interieur Assistent en een vol-kleuren Head-up-Display met een beeldresolutie van 720x240 pixels. De verscheidene bedieningselementen bieden haptische en akoestische feedback.

In de nieuwe GLS zijn alle drie zitrijen volledig elektrisch verstelbaar, waarbij de achterste zitrij elektrisch volledig in de bodem te verbergen is om meer laadruimte te bieden. Als ook de tweede zitrij wordt neergeklapt is er 2.400 liter bagageruimte beschikbaar. Voor het eerst is de auto leverbaar als zeszitter met twee individuele comfortstoelen in de tweede zitrij. Optioneel is de tweede zitrij tevens uit te rusten met lendemassagefunctie en stoelventilatie, als onderdeel van het Achtercomfort Pakket Plus. De Europese variant van de GLS zal standaard voorzien worden van een deelbare bank als tweede zitrij met zitvlakverdeling 60:40 en rugleuningverdeling 40:20:40. Optioneel is te kiezen voor de Amerikaanse standaardsamenstelling van twee individuele comfortstoelen met omklapbare armleuningen.

Het interieur van de nieuwe generatie GLS beschikt over talrijke comfortsystemen, waaronder:

- Optionele vijf-zones klimaatregeling
- Derde zitrij met twee volwaardige zitplaatsen voor personen tot 1,94m
- Stoelverwarming en USB-oplaadpoorten voor de derde zitrij.
- Tweede zitrij als bank met drie zitplaatsen of als twee individuele comfortstoelen met armleuningen.
- Eenvoudig bereikbare knop voor het omklappen van de rugleuningen, zowel in de bagageruimte als bij de C-stijl en achterwielbehuizing.
- Standaard elektrische verstelling en Easy-Entry functie voor alle zitplaatsen.
- Achtercomfort Pakket Plus met eigen tablet voor de bediening van alle comfort- en entertainmentfuncties van MBUX voor de achterzitplaatsen.
- MBUX Entertainment achterin met twee aanraakschermen (11,6-inch) voor film, internet en muziek (leverbaar op alle stoelconfiguraties).

De nieuwe generatie GLS neemt alle assistentiesystemen van de nieuwe GLE over, zoals de actieve afstandsassistent Distronic. Nieuw is de actieve file-assistent van het Rij-assistentie Pakket Plus. Deze werkt tot 60 km/h en laat bij stilstandmomenten tot 60 seconden de auto automatisch weer optrekken. De Europese uitvoering van de GLS kan optioneel worden uitgerust met de aanhangerassistent.

Eén van de highlights van de nieuwe GLS is de motorisering van de GLS 580 4Matic. De V8-motor, voorzien van 48-Volt systeem en geïntegreerde starter/generator, levert 489 pk en 700 Nm koppel, korstondig komt daar nog 22 pk en 250 Nm bij middels EQ Boost. Mercedes-Benz meldt een gecombineerd verbruik van 9,8 tot 10 liter op 100 kilometer en een gecombineerde uitstoot tussen de 224 en 229 gram per kilometer. Dankzij de starter/generator is geen riemaandrijving meer nodig voor de nevenaggregaten, waardoor de motorlengte kon worden gereduceerd. De 48-Volt techniek wordt onder andere ingezet voor de grootverbruikers zoals de waterpomp en de compressor voor de klimaatregeling. Buiten Europa wordt de GLS ook geleverd als GLS 450 4Matic met 367 pk en 500 Nm, plus EQ Boost goed voor een extra 22 pk en 250 Nm.

De GLS wordt ook leverbaar met meerdere dieselmotoren. Met de OM656 zes-in-lijn worden twee vermogensvarianten aangeboden, te weten de GLS 350 d 4Matic met 286 pk en 600 Nm, en de GLS 400 d 4Matic met 330 pk en 700 Nm. Het gecombineerde verbruik en uitstoot liggen voor de GLS 350 d 4Matic op 7,6-7,9 liter en 200-208 gram op 100 kilometer, en voor GLS 400 d 4Matic op 7,6-7,9 liter en 208-210 gram op 100 kilometer. Beide dieselmotoriseringen voldoen aan de Euro 6d norm en beschikken over een extra SCR-katalysator met ammonia-katalysator. De AdBlue-tank bevat een volume van 31,6 liter.

Alle motoriseringen worden gekoppeld aan de 9G-Tronic negentraps transmissie en 4Matic. Het systeem kan het aandrijfkoppel verdelen tussern 0 en 100% over beide assen. Optioneel kan worden gekozen voor een verdeelbak met een overbrengingsverhouding voor off-road rijden. De nieuwe GLS beschikt standaard over een doorontwikkelde variant van Airmatic luchtvering met Adaptieve Demperafstelling Plus. Tevens beschikt de auto over een nieuwe wasstraatmodus welke de volgende functies beïnvloedt:
- Instellen van maximale rijhoogte waardoor de spoorbreedte vermindert
- Inklappen van buitenspiegels
- Sluiten van zijruiten en schuifdak
- Uitschakelen van regensensor
- Inschakeling van recirculatiestand van de klimaatregeling
- Inschakelen na 8 seconden van de camera van het 360-graden zichtsysteem
- Uitschakelen van wasstraatmodus bij 20 km/h

Optioneel is de nieuwe GLS, net als de nieuwe GLE, uit te rusten met E-Active Body Control. Deze wielophanging kan gecombineerd worden met Airmatic en kan per wiel onafhankelijk veer- en dempereigenschappen veranderen. Met Road Surface Scan kan de SUV het wegdek scannen en de ophanging hierop voorbereiden. Het systeem beschikt ook over de Curve-mode voor naderende bochten. Net als de GLE beschikt de nieuwe GLS over de losrijdmodus, en kan in off-road situaties elk wiel onafhankelijk worden afgeregeld via het media-display.


Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

68785 68786 68787 68788

68789 68790 68791 68792

68793 68794 68795 68796

68797 68798 68799 68800

68801 68802 68803 68804

68805 68806 68807 68808

68809 68810 68811 68812

68813 68814 68815 68816

68817 68818 68819 68820

68821 68822 68823 68824

68825 68826 68827 68828

68829 68830 68831 68832

68833 68834 68835 68836

68837 68838 68839 68840

68841 68842 68843 68844

68845 68846 68847 68848

68849 68850 68851 68852

68853 68854 68855 68856

68857 68858 68859 68860

68861 68862 68863 68864

68865 68866 68867 68868

68869 68870 68871 68872

68873 68874 68875 68876

68877 68878 68879 68880

68881 68882 68883 68884

68885 68886 68887


Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, extra foto’s via Motor1.com
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 2953
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e
Locatie: Flevopolder

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Borgmonster » 20 apr 2019 17:17

Ik zag de GLS altijd als luxe asfaltwagen, maar deze ziet er in mijn beleving meer off-road uit dan die truck die ze vorig jaar hebben gelanceerd.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste Mercedes sinds de 190D lesauto - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 5947
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S212 200CDI - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Tom » 20 apr 2019 19:39

Ik vind hem best goed gelukt.

Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 2439
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor S_W204 » 21 apr 2019 00:27

Ik merk het bij de mopf GLC ook al; de neus klopt gewoon niet helemaal.. Koplampen zijn te klein en de grille ziet er vreemd uit. Misschien is het in het echt minder erg.

Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 41731
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: Ja
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Peter » 21 apr 2019 07:49

Tom schreef:Ik vind hem best goed gelukt.
Ik vind hem helemaal geweldig :D
My life, My choice

Gebruikersavatar
dutchtbi
Berichten: 675
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2011 S212 E200CGI Avantgarde 125 sport edition.

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor dutchtbi » 21 apr 2019 13:40

Prachtig, precies zoals een SUV hoort te zijn: groot, vierkant en lomp. Veel beter dal al die lifestyle wannabees.

Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 2953
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e
Locatie: Flevopolder

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Borgmonster » 21 apr 2019 15:10

Tom schreef:Ik vind hem best goed gelukt.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind hem ook erg mooi geworden. Eindelijk stoer zoals een grote SUV hoort te zijn.

dutchtbi schreef:Prachtig, precies zoals een SUV hoort te zijn: groot, vierkant en lomp. Veel beter dal al die lifestyle wannabees.

Exact dus!
Groet, Koos

C350e - mijn eerste Mercedes sinds de 190D lesauto - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij

Gebruikersavatar
merc240
Berichten: 224
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:42
Mercedes-Benz: W203 C55 W202 240
Locatie: amsterdam

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor merc240 » 21 apr 2019 15:30

Erg mooi, ook het interieur precies wat je van mercedes verwacht, alleen ik moet nog steeds erg wennen aan dat enorme grote platte (tablet) uitziende display...ook bij eerdere andere modellen blijf ik daar toch steeds op hangen.
W202 combi V6 1999 verkocht/ w203 C5 AMG V8 ;)

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5031
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Helmy » 21 apr 2019 16:22

Ik vind em van buiten best goed gelukt, al had die grille niet groter moeten zijn en de koplampen niet kleiner. Interieur ziet er ook goed uit. De schermen zelf vind ik best aardig, en alle mogelijkheden zijn best gaaf. Enige wat ik niet mooi vind is het vrijstaande bij de compacte auto's. Dat hebben ze hier iets beter opgelost door het dashboard net zo hoog op te trekken zodat het iets minder een achteraf-besef lijkt.

En ik denk dat als je serieus gebruik wilt maken van de extra zitcapaciteit, dat je toch echt deze moet hebben ipv de GLE. Van wat ik zie op een aantal foto's is het inderdaad aanzienlijk ruimer, ook 'ganz hinten'.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5031
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Helmy » 23 apr 2019 19:27

En wat afmetingen:
Bijlagen
X167-dims-01.jpg
X167-dims-01.jpg (81.54 KiB) 1161 keer bekeken
X167-dims-02.jpg
X167-dims-02.jpg (71.9 KiB) 1161 keer bekeken
X167-dims-03.jpg
X167-dims-03.jpg (236.96 KiB) 1161 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5031
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Helmy » 15 mei 2019 19:34

Wat beelden van ondersteltechniek en hoe de GLS zichzelf kan helpen, mede dankzij hetzelfde Skippybal Assist (E-Active Body Control) als in de GLE. Filmpje via 4Drive Time.

Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 41731
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: Ja
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Peter » 15 mei 2019 19:50

Leuk om bij de McDrive te doen tijdens bestellen :-)
My life, My choice

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 5947
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S212 200CDI - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor Tom » 15 mei 2019 20:11

Ik moet ineens aan "You can win if you wan't" denken. :lol:

Gebruikersavatar
georgeske
Forum Held
Berichten: 652
Lid geworden op: 28 aug 2010 13:00
Mercedes-Benz: X 156 GLA 200 met GLA 45er look
Locatie: brecht

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor georgeske » 16 mei 2019 17:43

@Peter, deze lijkt me wel geschikt om een rondje strand in Kijkduin te doen, daar geraak je terug mee weg als je vastzit. :P :lol:


Groetjes, Georges.
Stel nooit uit tot morgen, wat je vandaag door een ander kan laten doen.
Wie geeft wat ie heeft, blijft arm achter.

andor
Berichten: 869
Lid geworden op: 01 jul 2010 21:21
Mercedes-Benz: W251 R320 CDI
Locatie: in de buurt van glane

Re: Nieuwe generatie GLS (X167) debuteert in New York: Groter, ruimer en luxueuzer

Berichtdoor andor » 17 mei 2019 17:53

Heb er na zitten kijken , en vindt het oude aflopende model mooier ,als vervanger voor de R . En de eerste w164 vindt ik ook gaaf hebben een robuust en nog echt herkenbaar uiterlijk ,lekker vierkant ,heb dat helaas wel vaker de laatste tijd
Die nieuwe a klasse vindt ik ook geen verbetering kwa uiterlijk, maar de nieuwste C en E en S met AMG pakket weer wel
Gelukkig zijn we allemaal verschillend en hebben we daarom zo veel keus
En het zal aan mij liggen maar heb niet meer de zelfde beleving als vroeger 35 jaar gelden (was toen 12 ) als er toen een S of een G voor bij reed was je er van onder de indruk.
Als ik dat afspiegel met wat mij kids nu gaaf / mooi vinden zijn dat echt de mega dure super cars die je zelden ziet
En neigen best vaak naar oudere modellen die ook zeldzaam zijn
Heb er eentje net 16 ,waar ik bijna zeker van weet dat zijn eerste auto een mustang moet worden met een grote V8 ,hij zit er vaak naar te kijken en wat de prijzen doen ,om zodra het kan er eentje te kopen
En die beleving en dat gevoel had ik vroeger bij een S of een Porsche
En helaas bijna niet meer bij de nieuwe generatie auto’s