Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Voorafgaande aan de persdagen van Auto China 2019 in Shanghai heeft Mercedes-Benz de eerste beelden en informatie vrijgegeven over de nieuwe Concept GLB. De auto is een voorbode op de GLB-Klasse (X247) welke later dit jaar zal worden onthuld en hoogstwaarschijnlijk debuteert op de IAA 2019 in Frankfurt.
De hoekige Concept GLB is 4.634mm lang en 1.890mm breed. De hoogte bedraagt maximaal 1.900mm maar dit is inclusief de dakkoffer zoals aanwezig op de concept car. Het uiteindelijke productiemodel zal het gat opvullen tussen de GLA en GLC en zal grotendeels hetzelfde hoekige ontwerp meekrijgen. Ook de zeven zitplaatsen zullen uiteindelijk worden aangeboden in de GLB-Klasse, al dan niet optioneel.
De Concept GLB beschikt over een rechtopstaand front met markante Multibeam LED schijnwerpers en zowel vooraan als achteraan een korte overhang. De zijkant oogt strak en bevat weinig vouwen, de schouderlijn is duidelijk zichtbaar en zorgt voor een gespierd uiterlijk, vooral in combinatie met de tredeplanken aan de dorpels. De buitenzijde is voorzien van vele contrasterende kunststoffen elementen waardoor het Off-Road karakter duidelijk zichtbaar is.
De showcar is afgewerkt in designo kashmirwit magno en verscheidene opzetstukken en de geïntegreerde dakkoffer zijn hoogglans zwart. Er zijn verscheidene oranje accenten aangebracht zoals in de grille en op de zijspiegelbehuizingen. De carterbescherming en bodemplaatbescherming aan de achterzijde zijn verchroomd en voorzien van luchtinlaten in edelstaaloptiek.
Zoals zo vaak bij een concept car zijn er nog wat extra opvallende zaken aanwezig, zoals twee verhogingen zowel voorop als achterop het dak waarin LED verstralers zijn geplaatst. De zwarte dakrails lopen vloeiend vanuit de voorruitlijsten naar de achterzijde waar de dakkoffer gemonteerd zit. De tweekleurige velgen meten 17 inch in diameter en zijn voorzien van grote off-road banden.
Het interieur van de Concept GLB oogt al bijna vertrouwd vanwege de vele gelijkenissen met de nieuwe reeks compacte Mercedessen. Opvallende noviteit zijn de zeven zitplaatsen, verdeeld over twee stoelen voorin, een tweede zitrij met drie zitplaatsen en nog twee losse zitplaatsen achterin. Deze achterste stoelen kunnen bij behoefte aan meer bagageruimte volledig worden opgevouwen in de bodem van de bagageruimte. De achterste zitplaatsen dienen hierbij echter vooral als ‘noodzitplaatsen’. De rugleuningen van de middelste zitrij kunnen in verhoudingen 40:20:40 omgeklapt worden waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. De zittingen zijn verdeeld in 40:60. De tweede zitrij is in de lengte 140mm verstelbaar, naar voren om een ruimere instap te bieden voor de achterste passagiers, en naar achteren om bijzonder veel beenruimte te bieden in vijfpersoonsopstelling. Met de Easy-Entry functie kan de tweede zitrij eenvoudig vooruitschuiven en kantelen om de instap naar de derde zitrij makkelijker te maken. Op de tweede en derde zitrijen kunnen in totaal vier kinderzitjes worden bevestigd.
Voor de concept car is gekozen voor een bijzondere lederen afwerking en speciale siermaterialen. Het dashboard, de stoelen en de deurpanelen zijn bekleed met nappaleder en nubuckleder in de kleur kastanjebruin. Net zoals aan de buitenzijde zijn in het interieur enkele details in oranje afgewerkt. In het midden van de rugleuningen bevinden zich twee evenwijdige gevlochten banen waarachter een oranjekleurige stof zichtbaar is. De meeste sierdelen zijn afgewerkt in openporig walnotenhout met gefreeste honingraatstructuren welke naar de randen toe langzaam verdwijnen. De pedalen zijn uitgevoerd met hetzelfde materiaal met een glimmend metalen rand. Verder zijn er nieuwe buisvormige sierelementen uit gefreest aluminium op het dashboard en de middentunnel. Betreffende het multimediasysteem is de Concept GLB voorzien van MBUX met Widescreen Cockpit.
De Concept GLB zou beschikken over de viercilinder M260 benzinemotor met 8G-DCT transmissie met dubbele koppeling. De motor levert maximaal 224 pk (165 kW) en 350 Nm koppel welke via 4Matic met volvariabele koppelverdeling naar de wielen wordt gestuurd. Het rijgedrag van 4Matic kan worden aangepast met Dynamic Select. In de modus “Eco/Comfort” is de aandrijvingsverdeling vóór/achter 80:20 en in modus “Sport” 70:30. In de Off-Road modus wordt de koppeling tussen voor- en achteras vastgezet en is de verdeling 50:50.
Bron: Mercedes-Benz passion Blog