W211 E320 (benzine) koelvloeistof temperatuur

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

13 feb 2019 17:39

Cornelis schreef:
Don-W211 schreef:Ik heb hetzelfde, maar mijn radiateur is lek (glycol in de bak) wellicht hier ook naar kijken?
Dat heeft helemaal niets, en dan echt ook helemaal niets met elkaar te maken 8-)

Als jij de thermostaat van jouw auto vervangt houd je de dezelfde problemen met je bak en doe je een half
stapje vooruit namelijk een temperatuurmeter die 1 of 2 streepjes hoger staat en eindelijk een motorblok op
bedrijfstemperatuur .....
Dat bedoelde ik ook niet, maar in eht geval van Ts als hij koelvloeistofverlies zou hebben.. Dat dit door een lekke radiateur kan komen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Designparts
Donateur
Berichten: 471
Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
Mercedes-Benz: W212 Combi 2012
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

13 feb 2019 18:03

ELO schreef:
Designparts schreef:Vandaag maar even de koelvloeistof en thermostaat vervangen. ( zat me toch niet lekker ) :x

en verdomd ... 2 streepies erbij .. :P

kunnen we met een gerust hart richting de wintersport over een paar dagen. :goedzo:

IMG_7264.JPG
Ziet er goed uit.
Hoeveel heeft dit gekost?

7 tientjes .. heb het zelf gedaan.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13294
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: Streng doch rechtvaardig
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

13 feb 2019 20:52

Don-W211 schreef:
Cornelis schreef:
Don-W211 schreef:Ik heb hetzelfde, maar mijn radiateur is lek (glycol in de bak) wellicht hier ook naar kijken?
Dat heeft helemaal niets, en dan echt ook helemaal niets met elkaar te maken 8-)

Als jij de thermostaat van jouw auto vervangt houd je de dezelfde problemen met je bak en doe je een half
stapje vooruit namelijk een temperatuurmeter die 1 of 2 streepjes hoger staat en eindelijk een motorblok op
bedrijfstemperatuur .....
Dat bedoelde ik ook niet, maar in eht geval van Ts als hij koelvloeistofverlies zou hebben.. Dat dit door een lekke radiateur kan komen natuurlijk.
Jouw radiateur lekt inwendig en in kleine hoeveelheden. Er zit een secundair circuit in de radiateur waar de bak olie mee gekoeld wordt en ergens op een lasnaadje oid komt er koelvloeistof in de bak olie.

Kortom: laat je niet gek maken en praat jezelf niet meer problemen aan dan je daadwerkelijk hebt. Los eerst je bakproblemen op. Als twee deskundige bedrijven iets over de koppelomvormer roepen zou ik in die richting zoeken.

Met alle kennis en antwoorden die je hier hebt gekregen heb je inmiddels genoeg informatie om door te vragen als je bij een bedrijf aanklopt.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Omer37
Berichten: 428
Lid geworden op: 04 nov 2013 19:28
Mercedes-Benz: W211 E280 CDI

13 feb 2019 21:16

Bij mijn E220CDI had ik de thermostaat vervangen en kwam die weer op juiste temperatuur (ook bij vriestemperaturen).
Bijlagen
Na vervangen thermostaat
Na vervangen thermostaat
43A88246-0C39-4F95-995F-B2B3647852AB.jpeg (162.67 KiB) 598 keer bekeken
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 6419
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975 (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

13 feb 2019 21:23

Leuke rubriek :owja:
3F8DF39A-7EBC-49EA-B58C-FD413553DBBF.jpeg
3F8DF39A-7EBC-49EA-B58C-FD413553DBBF.jpeg (145.58 KiB) 590 keer bekeken
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 17915
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W211 E320cdi Avantgarde, W169 A200 Elegance (ex W220 S320 en S320cdi, W210 E430, S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

13 feb 2019 22:35

Hoe dan? De motor is de hittebron, die gekoeld wordt. Met te weinig koelvloeistof wordt hij toch niet kouder?
Logboek E320 cdi en A200.
ELO
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 jul 2018 23:37
Mercedes-Benz: E320 W211

14 feb 2019 11:16

gfgf schreef:Heeft de 211 ook niet zo'n trucje om via het Klimaschermpje gegevens uit te lezen? Zes seconden op 'rest' drukken en dan optie 6 is het bij de 210.
Tnx! Handig inderdaad.

6 seconden op "rest" & "0" drukken en met de linker rode "warmer" knop naar optie 6 voor de koelvloeistof temperatuur..

Tijdens het rijden uitgetest en ik kan zien dat de vloeistof warmer wordt, echter zie ik de temp ook terugzakken voordat uberhaupt de 80 graden is bereikt..
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 2633
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" - W126 2800SS '82 "Henk"
Specialisatie: tobben
Locatie: Groene Hart

14 feb 2019 11:36

Dat doet je kachel. Bij mij zie je - met de kachel uit - de temperatuur keurig oplopen tot 87°C, dan als de thermostaat opent iets zakken tot 85°C, dan weer oplopen totdat bij iets over de 90°C de viscoventilator erin komt. Best handig.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
S210 E430T '98 "Joop" | W126 2800SS '82 "Henk" | Union rijwiel '55 | OV 1e klas
BenzMercedes
Berichten: 308
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

15 feb 2019 15:01

86 graden...
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 17915
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W211 E320cdi Avantgarde, W169 A200 Elegance (ex W220 S320 en S320cdi, W210 E430, S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

15 feb 2019 18:53

BenzMercedes schreef:86 graden...
Gaan we bingo doen?
Logboek E320 cdi en A200.
BenzMercedes
Berichten: 308
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

15 feb 2019 19:22

Nee, mijne blijft op 86 graden steken. Bij stationair draaien gaat ie wel omhoog.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 2633
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" - W126 2800SS '82 "Henk"
Specialisatie: tobben
Locatie: Groene Hart

15 feb 2019 19:43

Ja hier ook natuurlijk, behalve bij stationair draaien of op de zomerdag met de airco vol aan en zo. Wat ik beschreef, was de testcyclus om te kijken of thermostaat, viscofan en elektrische fans goed werken.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
S210 E430T '98 "Joop" | W126 2800SS '82 "Henk" | Union rijwiel '55 | OV 1e klas
ELO
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 jul 2018 23:37
Mercedes-Benz: E320 W211

06 apr 2019 23:56

Vandaag de volgende onderdelen vervangen;
Waterpomp (febi/bilstein)
Spanrol + geleiderol + multiriem (SKF)
Thermostaat (Wahler)

Koelvloeistof temperatuur meter stijgt veel sneller..
Ook heb ik de temperatuur niet eerder zo hoog zien gaan met de oude thermostaat..
Bijlagen
20190406_234725.jpg
20190406_234725.jpg (129.6 KiB) 280 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 42150
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: Ja
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

07 apr 2019 06:56

ELO schreef:...Koelvloeistof temperatuur meter stijgt veel sneller..
Ook heb ik de temperatuur niet eerder zo hoog zien gaan met de oude thermostaat..
Lijkt me nu goed?

PS: Je hebt de auto wel een flinke tijd stationair laten draaien :-)
#doeslief
ELO
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 jul 2018 23:37
Mercedes-Benz: E320 W211

07 apr 2019 10:10

Ja dit is veel beter als voorheen.

De tijd die staat staat afgebeeld is incl rit naar de garage, stationair draaien na opnieuw vullen van antivries/water, en rit naar huis..
Plaats reactie