Probleempje: mijn vito tourer, 119 cdi, bleutec, 2016, 190.000 km geeft af en toe aan dat het oliepeil 'te hoog' is. Dat gebeurt dan tegen de tijd dat-ie aan een beurt toe is. Nu lijkt me dat niet een probleem, maar... ik vraag me wel af waardoor het zou kunnen komen. 'Vroeger' was het eigenlijk alleen dat er dieselolie langs de zuigers naar beneden lekt, of, als de inspuitpomp meeliep op de motorsmering en de plujers/barrels teveel lekten, ja, kon ook.
Maar tegenwoordig met de common-rails...? Geen idee. Of is de oliegroei een zwak puntje van de motor en is het een kwaal?
W447 Tourer 119 cdi oliepeil stijgt
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Regeneratieproces en inspuiting van extra diesel.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Ja, dat zit er op. Maar hoe moet dat invloed hebben? Die dingen gebeuren in de verbrandingsruimte/uitlaat etc, niet in de olieruimte. Of is dat te simpel gedacht?Jeroen schreef:Regeneratieproces en inspuiting van extra diesel.
gr J
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Maar dat teveel lekt dan nog steeds gemakkelijk via zuiger- en olieschraapveren naar je carter.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Hoe zou dat dan kunnen? Die diesel wordt ingespoten en verbrandt dan toch, in verbrandingsruimte of in het roetfilter
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Wat jij wil.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Nee, sorry, niet wat ik wil, ik zeg niet dat jij geen gelijk hebt, ik wil het alleen begrijpen.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Tja, da's geluk voor jou. Ik heb het ook in een korte rit,na 20 km, zodra e.e.a. op temperatuur is.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
-
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
- Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Bij regeneratie wordt er in de uitgaande slag wat diesel ingespoten,wat dan uiteindelijk het roetfilter opstookt.
Een heel klein beetje kan langs de schraapveren lopen en zo in het Carter terecht komen. Ik had dit met al mijn common rail diesels ook altijd dat het oliepeil wat hoger stond z richting een beurt. Vooral met de jtd,s die een interval van 35K of 2 jaar hadden.
Een heel klein beetje kan langs de schraapveren lopen en zo in het Carter terecht komen. Ik had dit met al mijn common rail diesels ook altijd dat het oliepeil wat hoger stond z richting een beurt. Vooral met de jtd,s die een interval van 35K of 2 jaar hadden.
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Ah, dan verklaart dat wel wat Jeroen al opmerkte. Tijdens de uitlaatslag inspuiten, dan zit er vloeibare siesek op die cilinderwand. Dan snap ik m. Dank!
Maar, kunnen er nog meer dingen meespelen? Lekkage keerring bij hogedrukpomp, kwaaltje, of iets vergelijkbaars misschien?
Ik lees net dat de X-klasse ook als vijfpersoons met grijs kenteken komt.
Vito inruilen?
Maar, kunnen er nog meer dingen meespelen? Lekkage keerring bij hogedrukpomp, kwaaltje, of iets vergelijkbaars misschien?
Ik lees net dat de X-klasse ook als vijfpersoons met grijs kenteken komt.
Vito inruilen?
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Die hogedrukpomp wordt toch door diesel gesmeerd en niet met motorolie?
Dat van die regeneratie is een "common" (pun intended) probleem. Dat heeft een X-klasse dus ook.
gr J
Dat van die regeneratie is een "common" (pun intended) probleem. Dat heeft een X-klasse dus ook.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Ja, klopt, de diesel smeert m. Maar de motor drijft m mechanisch aan. Dus de lek van die pomp, in de nokas, die staat in verbinding met de motorolie, met een keerring er tussen. Die wil t nog wel eens begeven, zo is mij verteld.Jeroen schreef:Die hogedrukpomp wordt toch door diesel gesmeerd en niet met motorolie?
Dat van die regeneratie is een "common" (pun intended) probleem. Dat heeft een X-klasse dus ook.
gr J
En die x. Japanse motor er in laten liggen...? Grrr...
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Ter info:
De hogedrukpomp is getest en bleek niet de juiste drukken te halen. En dat betekent dat er lekkage is tussen barrel en plunjer. En dat lekt naar binnen, en lekte door naar de motor, via de keerring op het aandrijfasje.
Ofwel: die lekkage was blijkbaar de oorzaak van het stijgende motoroliepeil. Ik heb er nu, na ophalen dinsdagochtend, er 1100 km opzitten en het oliepel is gelijk gebleven.
Tegelijk is het roken 'weg'. Er was een beetje teveel zwarte rook, onverbrande diesel. En dat kan ook komen omdat de verstuiverdruk te laag was om goed te vernevelen.
Het rijd weer erg lekker met de toetoet. Allen dank voor het meedenken. En Jeroen, wat jij vertelde kán inderdaad (dat het nu hier niet was, doet niet ter zake) maar ik wou het ff snappen, het is niet dat ik je niet vertrouwde/geloofde, ik wou het snappen.
De hogedrukpomp is getest en bleek niet de juiste drukken te halen. En dat betekent dat er lekkage is tussen barrel en plunjer. En dat lekt naar binnen, en lekte door naar de motor, via de keerring op het aandrijfasje.
Ofwel: die lekkage was blijkbaar de oorzaak van het stijgende motoroliepeil. Ik heb er nu, na ophalen dinsdagochtend, er 1100 km opzitten en het oliepel is gelijk gebleven.
Tegelijk is het roken 'weg'. Er was een beetje teveel zwarte rook, onverbrande diesel. En dat kan ook komen omdat de verstuiverdruk te laag was om goed te vernevelen.
Het rijd weer erg lekker met de toetoet. Allen dank voor het meedenken. En Jeroen, wat jij vertelde kán inderdaad (dat het nu hier niet was, doet niet ter zake) maar ik wou het ff snappen, het is niet dat ik je niet vertrouwde/geloofde, ik wou het snappen.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed