Lubberende Distributieketting bij een C180 CDI

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Jur63
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2015 23:16

14 mar 2019 01:36

Hoi Allemaal!
Ik heb mezelf net even voorgesteld (onder "Even Voorstellen") en ben nu van plan een actieve zoektocht naar m'n eerste Mercedes Benz te starten. De voorkeur gaat uit naar een C-klasse. Ik kwam al twee mooie 180 CDI Avangarde-exemplaren tegen. Alleen las ik op dit forum al dat er behoorlijk wat eigenaren waren die reeds met lage kilometerstanden en redelijk jonge auto's de distributieketting al moesten vervangen i.v.m. ruimte in of lubberen van de ketting. Dat is blijkbaar een dure aangelegenheid!

Nu is mijn vraag of dat werkelijk zo is dat dit veel voorkomt en of er eigenaren zijn van exemplaren met bj 2011/2012 die daar wat over kunnen vertellen. Is dat anders bij exemplaren met een 220 CDI motor? Zijn er bouwjaren waar je wat voor op moet passen en misschien hebben jullie wel wat suggesties bij welke MB-specialist, garage of dealer ik gewoon regelmatig zou moeten gaan kijken?

Dank je wel alvast voor je reactie
Gr, Jur
Gebruikersavatar
jangel
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 feb 2014 06:14
Mercedes-Benz: S205 200d Estate AMG line 2017

14 mar 2019 11:07

Het verschil bij een 220 CDI en een 180 CDI van een c-klasse w/s204 is dat de 180 CDI de "geknepen" versie is van 120 pk en de 220 is (in België 163 pk). Ik heb een S204 180 CDI van 2012 gehad en ik vond het prima rijden. Het is zeker geen strepentrekker maar kan vlot mee in het dagelijks verkeer.
De turboslang durft het wel eens te begeven (motorstoring lampje, vermogen verlies, noodloop) 1 keer voorgehad, bij de dealer binnen gedaan en autooke reed weer super. En ook een sensor kapot in de uitlaat (Was garantie)
Van kettingrek had ik geen last, mijn auto had 190000km op de klok.
S205 200 d Estate AMG Line
Jur63
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2015 23:16

14 mar 2019 15:51

Dank je wel Jangel voor je snelle reactie! Begrijp ik het goed dat zowel de 180 als de 220 dezelfde motor heeft en dus dezelfde mankementen kunnen vertonen?
Gebruikersavatar
Snel
Berichten: 1454
Lid geworden op: 17 apr 2010 23:28
Specialisatie: Nuxing
Locatie: Omg. Utrecht

14 mar 2019 16:18

Volgens mij, is je verhaal van de lubberende distributieketting voornamelijk van toepassing op de M271 benzinemotoren en niet de dieselmotoren?
Groet,
Pieter
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

14 mar 2019 16:59

Da's toch de OM651 die er in ligt? Ik dacht dat de 220 en 250 berucht waren om problemen met de Delphi verstuivers. De 200 uitvoering dan weer niet, daar zaten andere verstuivers in dacht ik.Neem aan dat in de 180 uitvoering dan ook andere verstuivers zitten.
Staat me bij dat er ook problemen met de kettingspanner waren maar geen idee of dat voor alle types geldt.
Effe Googlen denk ik, komt vast wel iets naar boven.
Gebruikersavatar
RenevK
Berichten: 623
Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
Specialisatie: Autodetailing

14 mar 2019 17:58

Ik heb een MOPF S204 C200 CDI bwjr nov 2012. Hier zit een (beruchte) OM651 motor in. De motoren van een C180 t/m de C250 zijn OM651 motoren. De C180 en C200 CDI’s hebben een enkele turbo en de C220 en C250 een dubbele. Verder zit er natuurlijk verschil in aantal PK’s.
De problemen met de Delphi verstuivers waren alleen met de eerste type, dus rond 2008, 2009. De C180 en C200 waren er pas later en zijn deze problemen allemaal opgelost.

Ik heb mijn S204 bijna 3 jaar geleden aangeschaft met een kmstand van ong 138.000, inmiddels staat de teller op 225.000 km. In deze periode heb ik een aantal (mijn inziens) kleine zaken gehad die wat mij betreft niet noemenswaardig zijn.
Naast regulier onderhoud heb ik o.a. een gescheurde turboslang gehad, is de kettingspanner vervangen en de waterpomp. Dat zijn ook meteen de aandachtspunten. Als de kettingspanner tijdig wordt vervangen is ook de kans op problemen met de ketting een heel stuk kleiner. Ik heb begrepen dat de originele kettingspanner er ook voor kan zorgen dat de ketting rekt. Ze vervangen deze dan ook voor een gemodificeerd exemplaar.

Ik heb een logboek op het forum, waar al deze zaken in zijn terug te vinden. Tot op heden ben ik heel erg blij met de S204 en hoop er nog heel veel kilometers mee te kunnnen rijden.
Logboek S204
Jur63
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2015 23:16

15 mar 2019 21:23

Jullie hebben mij zeer verder geholpen!!

Dank je wel!
gr,
Jur
rarebear
Berichten: 209
Lid geworden op: 12 sep 2011 14:13
Mercedes-Benz: W204 C250 CDI

20 jun 2019 16:26

de diesel motoren hebben (weinig of ) geen last van gerekte distributie kettingen omdat ze simpelweg weinig toeren draaien..vergeleken met de benzine motoren. De slijtage is minder.
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

20 jun 2019 16:36

Alleen de kettingen van tegenwoordig zijn enkel voorheen dubbel het zijn tegenwoordig net fietskettingen, en een om 651 heeft een vrij korte ketting.
Plaats reactie