Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz heeft meerdere primeurs meegenomen naar de autotentoonstelling in Geneve. Zo toont het merk onder andere de vernieuwde GLC (X253) en de nieuwe AMG GLE53 4Matic+, maar er worden nog meer nieuwe auto’s voor het eerst getoond zoals de nieuwe CLA Shooting Brake en AMG GT R Roadster. Ook is er een speciale Final Edition uitvoering van de AMG S 65 en toont men de laatste ontwikkelingen voor het EQ-merk voor elektrische voertuigen.
CLA Shooting Brake als tweede generatie nog praktischer
Nu al op de beursvloer en vanaf september 2019 ter aflevering is de tweede generatie CLA Shooting Brake (X118). Waar deze variant bij de CLS geen vervolg kreeg vanwege de achterblijvende belangstelling, werden er dermate veel CLA-exemplaren verkocht dat er nu dus een nieuw model is geïntroduceerd. De nieuwe CLA Shooting Brake is een echte designauto met een lang uitgestrekte motorkap, een compacte cockpit en een coupé-achtige daklijn en gespierde schouderlijnen boven de achteras. De bovenste ruitenlijn ligt achteraan hoger dan voorheen waardoor de instap achterin verbeterd is.
Net als bij de W177 A-Klasse en C118 CLA Coupé zijn de achterlichten van de nieuwe Shooting Brake voortaan tweedelig wat een grotere laadruimte-opening mogelijk maakt (+236 mm naar nu 871 mm). De achterklep laat zich per Easy Pack functies en via Hands-Free Access openen zonder aanraking.
In het interieur is de wagen wat betreft techniek en uitrusting grotendeels identiek aan de Coupé. Zo is de wagen onder andere voorzien van MBUX met interieursassistent, en Energizing comfortregeling. De nieuwe CLA Shooting Brake beschikt over meer hoofdruimte (voorin +9 mm, achterin +8 mm) en meer elleboogbreedte (voorin +35 mm, achterin +44 mm). In de bagageruimte is de maximale breedte met 66 mm toegenomen naar 1.394 mm en de diepte is toegenomen naar 1.054 mm (+51 mm). Het laadvolume bedraagt voortaan 505 liter, 10 liter meer dan voorheen.
Aan de buitenzijde oogt de nieuwe CLA Shooting Brake nog sportiever, mede dankzij de met 48 mm toegenomen lengte en 53 mm toegenomen breedte, terwijl de hoogte nu 2 mm lager is. De auto is standaard voorzien van multilink ophanging aan de achteras. Het ESP systeem is speciaal afgestemd op de Shooting Brake. Optioneel kan de auto voorzien worden van adaptieve instelbare dempers. De velgenkeuze varieert van 16 tot 19 inch.
Voorlopig is de topmotorisering de CLA 250 met 225 pk (165 kW) en 350 Nm koppel. De motor is gekoppeld aan de 7G-DCT transmissie. Het gecombineerd verbruik ligt hierbij op 6,5 tot 6,2 liter op 100 kilometer, de gecombineerde CO2-uitstoot ligt tussen 149 en 143 gram per kilometer. Later volgen nog meer motoriseringen waaronder ook de 421-pk sterke CLA 45 S 4Matic+.
AMG GT R Roadster beperkt tot 750 exemplaren
De AMG GT familie blijft uitbreiden en het volgende wapenfeit is de GT R Roadster welke debuteert in Geneve. De GT R Roadster vormt de 16de versie van de GT. Verspreid over alle motoriseringen en carrosserievarianten zijn er nu vijf Coupés, vier Roadsters, vijf 4-Deurs Coupés en twee racewagens voor klantenraceteams. De GT R Roadster debuteert met een nieuwe matte lak die nu ook zal worden aangeboden op de GT R Coupé: designo grafietgrijs magno. Daarmee zijn er nu 14 kleuren beschikbaar voor de GT.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar de prestaties wel, en die zijn praktisch gelijk aan die van de dichte GT R. De 4,0-liter V8 biturbo levert 585 pk (430 kW) en beschikt over een koppel van 700 Nm tussen 2.100 en 5.500 toeren per minuut. Van 0 naar 100 km/h duurt slechts 3,6 seconden, en de topsnelheid ligt op 317 km/h – slechts 1 km/h lager dan die van de dichte GT R. Ook de CO2-uitstoot van 284 gram per kilometer en het verbruik van 12,4 liter op 100 kilometer liggen gelijk met dat van de GT R Coupé. Het leeggewicht van de GT R Roadster bedraagt 1.710 kg, slechts 80 kg meer dan de GT R Coupé. De stoffen kap is voorzien van een lichtgewicht mechanische constructie uit staal, magnesium en aluminium wat bijdraagt aan het lage zwaartepunt van de auto.
Mercedes-AMG S 65 Final Edition: einde V12-tijdperk in S-Klasse
Met de speciale Final Edition van de S65 neemt Mercedes-AMG afscheid van de bekende 6,0-liter V12 biturbomotor in de S-Klasse, nadat deze motor ook niet meer in de vernieuwde G-Klasse leverbaar is. De Final Edition wordt in een beperkte oplage van 130 exemplaren beschikbaar gemaakt, welke allemaal geleverd worden in obsidiaanzwart metallic. De uitlaateindstukken zijn afgewerkt in hoogglans zwart en de 20-inch veelspaaksvelgen, de luchtinlaatrasters en het AMG-wapen op de C-stijl in de bijzondere kleur matbrons.
Binnenin wordt dezelfde indruk doorgevoerd met nappaleder Exclusief in zwart met koperkleurige contrasterende siernaden en sierdelen in koolstofvezel met koperkleurige glans. Ook de vloermatten zijn voorzien van koperkleurige siernaden, en op de middenconsole prijkt een Final Edition embleem met opschrift “1 of 130” ter herinnering aan de beperkte oplage. De koperkleur komt eveneens terug op het stuurwiel met “AMG Edition” label en in de vooraf geconfigureerde speciale kleur van de ambientverlichting.
Ook onder de motorkap beschikt de S 65 Final Edition over speciale kenmerken, zoals een opnieuw vormgegeven en zwartkleurig kenplaatje voor de monteur van de motor (“One Man – One Engine”). Motorisch is er niets gewijzigd aan de 630-pk sterke V12 met 1.000 Nm koppel.
De S65 Final Edition wordt ook voorzien van een riante standaarduitrusting met onder meer:
- Panoramadak met Magic Sky Control
- Warmtecomfortpakket
- First Class interieur achterin: individuele zitplaatsen, doorlopende Business middenconsole met verwarmbare/koelbare bekerhouders
- Executive voorpassagiersstoel met benensteun en leuningsverstelling tot 43,5°
- AMG Driver Package met elektronische snelheidsbregrenzer op 300 km/h
- Speciale AMG Indoor autohoes met opschrift “AMG S 65 FINAL EDITION”
Concept EQV vol-elektrisch vervoer voor acht
Mercedes-Benz blijft het EQ-merk uitbreiden en het volgende wapenfeit is de introductie van de Concept EQV. De wagen is gebaseerd op de onlangs vernieuwde V-Klasse en zal de plaats in gaan nemen van de oorspronkelijk geplande plug-in V-Klasse. De Concept EQV is onderdeel van de edrive@Vans strategie waartoe ook de eVito en eSprinter behoren. Op de vooras beschikt de Concept EQV over een compacte elektromotor met een vermogen van 150 kW. De motor, de transmissie met vaste overbrenging, het koelsysteem en de aansturingselektronica vormen een geïntegreerde compacte eenheid. De energie komt uit een 100 kWh lithium-ion accu waarmee een bereik tot wel 400 kilometer mogelijk moet zijn, terwijl de topsnelheid op 160 km/h ligt. De wagen kan worden opgeladen via een zogenaamde Wallbox of via een standaard stopcontact. Tevens is er een snellaadfunctie aanwezig waarmee in 15 minuten energie voor een bereik van 100 kilometer kan worden opgenomen.
Het accupakket van de Concept EQV is in de bodem geplaatst waardoor er binnenin net zo veel ruimte beschikbaar is als bij de reguliere V-Klasse. Ook de Concept EQV beschikt dus over zes onafhankelijke stoelen om als shuttle-voertuig dienst te doen, maar er zijn ook andere configuraties mogelijk voor personenvervoer en het vervoer van goederen of outdooruitrusting, ook met 7 of 8 zitplaatsen.
Aan de buitenzijde is de Concept EQV onmiskenbaar onderdeel van het EQ-merk. Het front beschikt over een zwart verbindingsstuk tussen koplampen en grille, de grille is voorzien van meerdere dunne verchroomde lamellen en bovenin de grille zit een LED lichtband die ook de verlichtingselementen in de koplampen visueel verbinden.
Binnenin oogt de Concept EQV modern maar vertrouwt dankzij het nieuwe MBUX en een specifieke afwerking met zwart en blauwkleurig lederen bekleding en verscheidene accenten uitgevoerd in roségoud en donkerkleurig chroom. Verder is de enige hint naar de speciale aandrijving de toerenteller die vervangen is voor een vermogenspercentagemeter.
EQ Silver Arrow 01 toont aankomende entrée Formule E
Nadat Mercedes-Benz vorig jaar bekend maakte de DTM in te ruilen voor deelname aan de Formule E, wordt nu de auto onthuld waarmee men wilt gaan strijden. De EQ Silver Arrow 01 debuteert tussen alle andere nieuwe auto's met een speciale “Teaser Livery” kleurstelling met blauwe accenten (link naar het EQ-merk) en een subtiel contrast tussen mat en glans afwerking. De kleuren waarmee daadwerkelijk geracet zullen worden maakt men later bekend vlak voor het begin van het nieuwe seizoen 2019/2020, waarin het Formule E team van Mercedes-Benz met twee auto’s zal meedoen en als enige autofabrikant daarmee actief is in zowel Formule 1 als Formule E. Men hoopt hiermee nog beter te kunnen profiteren voor de ontwikkeling van productieauto’s met technologie uit beide raceklasses.
Technische gegevens EQ Silver Arrow 01:
- 5.160 mm x 1.770 mm x 1.050 mm (lxbxh)
- Spoorbreedte vóór 1.553 mm
- Spoorbreedte achter 1.505 mm
- Max. Rijhoogte 75 mm
- Wielbasis 3.100 mm
- Gewicht inclusief bestuurder 900 kg
- Gewicht accupakket 385 kg
- Accu capaciteit 52 kWh
- Laadtijd 45 minuten
- Vermogen (training/kwalificatie) max. 250 kW (340 pk)
- Vermogen (race) max. 200 kW (272 pk)
- “Attack” modus max. 225 kW (306 pk)
- “FanBoost” modus max. 250 kW (340 pk)
- Topsnelheid 280 km/h
- 0-100 km/h in 2,8 seconden
X118 CLA Shooting Brake:
AMG GT R Roadster:
AMG S 65 Final Edition:
Concept EQV:
EQ Silver Arrow 01:
Bron: via Mercedes-Benz passion Blog: CLA Shooting Brake (X118), AMG GT R Roadster, AMG S 65 Final Edition, Concept EQV, EQ Silver Arrow 01