Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Op de Consumer Electronics Show 2019 (CES) in Las Vegas heeft Mercedes-Benz de nieuwe CLA Coupé (C118) geïntroduceerd. Het design is sterker dan ooit gebaseerd op dat van de grotere CLS, terwijl de techniek van de A-Klasse komt en enkele nieuwe functionaliteiten biedt. Zo beschikt de auto over de nieuwe “interieur assistent” welke bediening van allerlei functies door middel van gebaren mogelijk maakt. De nieuwe CLA Coupé is ook beschikbaar als Edition 1 uitvoering en wordt geproduceerd in de Hongaarse fabriek in Kecskemét. De eerste leveringen vinden plaats in mei 2019.
De vormgeving doet op vele punten denken aan dat van de huidige CLS Coupé (C257). De combinatie van een lang uitgestrekte daklijn en stijlloze zijruiten zorgen voor een sportief en elegant karakter. Ook bijdragend aan het krachtige voorkomen zijn de naar voren gekantelde ‘haaienneus’ en de lange motorkap met powerdomes.
De koplampen zijn redelijk plat en flankeren de sportieve diamantgrille met centrale Ster. Door de laag geplaatste achterste kentekenplaat en de tweedelige achterlichten die in de zijschermen doorlopen oogt de auto breed. De ontwerpers hebben minder lijnen gebruikt in het ontwerp om een preciezere flankvormgeving toe te passen. Hierbij werd bijvoorbeeld de bovenste vouw van de vorige CLA weggelaten.
De CLA is in bijna alle richtingen gegroeid. De lengte nam met 48 mm toe naar 4.688 mm. De breedte (zonder spiegels) nam met 53 mm toe tot 1.830 mm (met spiegels 1.999 mm; -33 mm). De nieuwe CLA is met 1.439 mm ongeveer 2 mm lager geworden. De wielbasis bedraagt 2.729 mm (+30 mm), de spoorbreedte vóór is nu 1.612 mm (+63 mm) en achteraan 1.602 mm (+55 mm). Verder hebben de ontwerpers en ingenieurs het ontwerp zo weten te optimaliseren dat de cw-waarde 0,23 bedraagt.
In het interieur vormen “High Tech” en “Avantgarde” de thema’s voor vormgeving en uitrusting. Het dashboard is gebaseerd op dat van de A-Klasse en zorgt voor een ruimere indruk. Het vleugelvormige basisvolume verbindt zonder eigenlijke onderbreking het linker portier met het rechter portier. De wagen is voorzien van de vrijstaande Widescreen Cockpit, het onderste volume van het dashboard oogt dankzij een groef gescheiden van het bovenste volume en lijkt daardoor te zweven. Het effect wordt versterkt door de ambientverlichting. De CLA wordt net als de A-Klasse voorzien van uitstroomopeningen in turbine-optiek. De auto beschikt over een nieuwe interieur-assistent waarmee functies bedient kunnen worden met slechts gebaren of arm- en handbewegingen. Het systeem is hierbij in staat om onderscheid te maken tussen bewegingen van de bestuurder en van de voorpassagier. Het Energizing Comfort systeem is uitgebreid en kan vooruit denkende verscheidene functies aansturen op basis van gegevens afkomstig van draagbare technologie zoals smartwatches en fitheidsapparaatjes.
De maximale hoofdruimte van de nieuwe CLA Coupé bedraagt nu 1.023 mm (+17 mm) voorin en 908 mm (+3 mm) achterin. De beenruimte is gelijk gebleven met 1.062 mm voorin en 861 mm achterin. De elleboogbreedte groeide met 35 mm voorin en 44 mm achterin naar 1.457 mm voorin en 1.454 mm achterin. De schouderbreedte ligt nu op 1.400 mm voorin en 1.472 mm achterin (+9 mm en +22 mm). De maximale breedte van de bagageruimte meet nu 1.444 mm (+113 mm) en de diepte meet 1.054 mm (+24 mm). De openingsbreedte naar de bagageruimte is met 262 mm gegroeid naar 891 mm, terwijl het laadvolume met 10 liter is afgenomen naar 460 liter.
In tegenstelling tot de A-Klasse beschikt de nieuwe CLA Coupé standaard bij elke motorisering over een akoestisch en dynamisch geoptimaliseerde en losgekoppelde wielophanging. De vooras is voorzien van een tandheugelsturing met hydraulische lagering, dankzij een stabilisatorstang met grotere diameter wordt het kantelen van de koets gereduceerd. Optioneel is de CLA leverbaar met actieve verstelbare ophanging. Het aanbod aan wielen varieert van 205/60 R 16 banden met 16-inch velgen tot 225/40 R19 banden met 19-inch velgen.
Om de aerodynamica van de CLA te verbeteren werd er andermaal in detail gekeken naar onder andere de achterbumper, de grille en de diffuser. De wielkasten zijn voortaan voorzien van vinnen in lengterichting geplaatst om de luchtstroom beter om de wielen heen te geleiden. Ook zijn alle velgen geoptimaliseerd voor betere aerodynamische eigenschappen. Standaard wordt het front van de nieuwe CLA Coupé voorzien van een tweedelig jaloezieënsysteem achter de grille om beter de luchtstroming door de motorruimte te reguleren. De onderzijde van de auto is bijna volledig afgedicht en met vlakke beschermplaten uitgerust.
Mercedes-Benz meldt dat de nieuwe CLA Coupé over een verbeterde versie van MBUX beschikt. Zo laat de spraakbediening zich niet meer ‘irriteren’ door meerdere gespreksvoerende passagiers, maar reageert het systeem alleen op de laatste oproep met “Hey, Mercedes”. Ook kan het systeem voortaan voor nog meer onderwerpen antwoorden bieden, zoals de uitslag van een onlangs gespeelde sportwedstrijd, de laatste aandeelwaardes op de beurs, maar ook algemenere vragen zoals de grootte van een staat of provincie of wat de vetgehaltes zijn van specifieke etenswaren.
Net als de A-Klasse neemt de CLA Coupé meerdere assistentiesystemen over van de S-Klasse. De auto kan deels autonoom rijden dankzij camera- en radarsystemen die tot wel 500 meter vooruit kunnen waarnemen. Ook wordt informatie gebruikt uit kaart- en navigatiedata. De wagen kan worden voorzien van actieve afstandsassistent Distronic, de actieve inhaalassistent en PRE-SAFE Plus. Standaard beschikt de auto over de actieve remassistent die overstekende voetgangers en fietsers herkent, evenals over de actieve spoorassistent die tussen 60 en 200 km/h werkzaam is. De Multibeam LED koplampen beschikken over 18 onafhankelijk aangestuurde LED’s zoals bij de A-Klasse. De achterlichten zijn optioneel ook volledig LED uitgevoerd.
De CLA Coupé debuteerde in Las Vegas in de vorm van een rode CLA 250 met 225 pk (165 kW) en 350 Nm koppel wat naar de wielen wordt gestuurd door de 7G-DCT transmissie. Het gecombineerde verbruik ligt tussen de 6,3 en 6,1 liter op 100 kilometer, de gecombineerde CO2-uitstoot bedraagt tussen 143 en 140 gram per kilometer. Uiteindelijk zal het aanbod bestaan uit diesel- en benzinemotoriseringen, handgeschakelde en automatische transmissies en er zullen meerdere varianten met 4Matic leverbaar worden. Er zal ook een CLA Shooting Brake komen en Mercedes-AMG werkt aan de CLA35 en CLA45.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden van Daimler AG en Mercedes-Benz Passion Blog