C126 500SEC aankoop en vragen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

16 dec 2018 00:43

De aankoop van de E300 TE gaat niet door.
Het probleem met de stuurdoos raakte maar niet opgelost. Jeroen vond er geen, niet NOS, niet tweedehands en niemand die aan de stuurdoos wilt werken.

Dus aan de ene kant spijtig omdat je een Amerikaanse E300 TE hier nooit ziet, geribbeld dak en voorlichten met wissers, én een 7-zitter, aan de andere kant YES YES YES.
Ik zag een andere wagen op VC's website staan, heb Jeroen gecontacteerd, en we zijn makkelijk tot een overeenkomst gekomen.
Dus er komt een 1983 500 SEC voor in de plaats.
Zwart met een zwart lederen interieur, en AMG velgen. Zo cliché als maar kan, maar zo vind ik ze het mooist :D
De W126 is al sinds mijn jeugd een droomwagen; er reed er hier vroeger eentje rond in Brugge (zwart/zwart/AMG velgen); en voor mij in de top-10 van mooiste wagens die Mercedes gemaakt heeft, dus een geluk bij een ongeluk.

De zoektocht naar de origine van de wagen, eindigt dus hier.
Bedankt voor de hulp. Dat jullie meteen bereid waren een vreemde te helpen, zegt veel over jullie attitude :)
benzkepower
Berichten: 3847
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

18 dec 2018 17:58

Mooi, post je een paar foto's van de SEC?
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8346
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

18 dec 2018 18:23

+1

(A)
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

20 dec 2018 01:22

Dat was ik sowieso al van plan. Ik ben zelf benieuwd hoe de wagen eruit ziet. M'n E46 heeft wss een computerprobleem, dus ik heb ook de 500 sec gekocht op foto's, maar zonder interieur foto's te zien. En "even" de trein nemen om de wagen te bekijken, is een hoop gedoe, en die krengen rijden nooit op tijd.
Moet ik nu mijn naam veranderen naar 500 SEC? :D
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

31 dec 2018 02:35

Ik heb de wagen nog niet, maar heb vandaag het taxatierapport ontvangen via e-mail. Daar staat niets in dat niet normaal is voor een wagen van die leeftijd.
*Het originele kleur was Cypress Green metallic, nu zwart, er zijn lichte sporen van gebruik merkbaar, motor en interieur zijn vervangen, originele interieur was beige, nu zwart. Er is beginnende roest aan spatborden links vooraan en achteraan, kofferdeksel en onder de achterruit. De motor en alle aanhorigheden (starter, alternator, luchtfilter, injectiesysteem, radiator, …) zijn van correcte specificaties en verkeren visueel in licht vervuilde maar correcte staat.*
Dus er is niets opgekuist om het er mooier te laten uitzien dan wat het is. De versnellingsbak is ook vervangen.
Een wagen die ooit herspoten is, omdat een zwarte sec, makkelijker verkoopt denk ik, goed onderhouden is, met enkele punten om in het oog te houden (roest).
Ik post foto's asap, hopelijk kunnen we de wagen volgende vrijdag oppikken, want ik heb nog niets van papieren ontvangen (inschrijvingsbewijs, verzekering). De foto's in het taxatierapport zijn niet wat ze moeten zijn, dus die post ik liever niet.
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

31 dec 2018 07:46

Ik zou niet te lichtzinnig denken over de roestvorming onder het achterruit icm de roestvorming bij de achterschermen.
Een "126" serie is daar redelijk berucht om en kan het begin van het einde zijn.

Maar begrijp ik nou goed dat jij ongezien een oude auto koopt die verre van origineel is ??
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

31 dec 2018 08:58

80% van de Amerikaanse autos worden ook ongezien gekocht . Als de prijs maar goed is.
Bezit, W639 2.2CDI/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

01 jan 2019 00:24

Het is niet enkel de W126's, die berucht zijn om roest aan de onderkant van de achterruit. Dat is een probleem bij zowat elke wagen/merk ouder dan 25 jaar, net zoals de roestvorming aan de voor- en achterschermen. Daar blijft nu eenmaal water staan als het regent, ik maak me er geen zorgen over. Het is beginnende roest, geen ramp, en 't vrouwtje zei meteen, je moet het maar laten in orde brengen voor het een probleem word. Ik wist dat er een reden was dat we al bijna 25 jaar samen zijn :D Onze bmw staat al een jaar stil, ik wil niemand lastig vallen om naar een wagen gaan kijken, en de trein nemen is een hoop rotzooi, vertragingen, en ik mag niet roken. En heb je de thread niet gelezen? Ik had de E300 ook gekocht op foto's, die verkoop is niet doorgegaan omdat een onderdeel niet vervangen raakte/gevonden werd, dus dan koop je een andere wagen bij dezelfde garage haha. Ik had hier wel de indruk dat Jeroen betrouwbaar is, anders had ik gewoon mijn centen terug gevraagd ipv de 500 te kopen. En "als de prijs maar goed is", zowel de vraagprijs van de E300 en de 500 SEC, is exact wat het taxatierapport vermeld als schatting.
@mod: het zal wss meer over de 500 sec gaan vanaf nu. Is het mogelijk deze thread op te splitsen, en een deel te verplaatsen naar een meer gepast onderwerp? Ik vind geen "stel je wagen voor" of zo, mss is dat een idee? Niet dat mijn wagen zo speciaal is, maar ik lees wel graag over andere wagens.
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

08 jan 2019 23:48

Het duurt een eeuwigheid voor ik de wagen kan oppikken. Niet Jeroen z'n schuld voor de duidelijkheid, want de wagen staat klaar, gekeurd en met nummerplaten. Maar de nummerplaten moeten overgeschreven worden van de 300 TE naar de 500 SEC, dus ik heb nog geen inschrijvingsbewijs, en ik heb ook nog geen verzekeringspapieren. Ik heb enkele foto's van Jeroen, en enkele van het taxatierapport geüpload, dan staat er toch al iets. Ik had op de foto's van het kofferdeksel gezien dat het te laag zit, ik vermoed dat er daar rubberen stops zitten die vervangen moeten worden? Ik post dan later wel betere foto's. Of toch eigen foto's, als ze beter gaan zijn valt nog te bezien.
4.jpg
4.jpg (39.77 KiB) 1396 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (43.33 KiB) 1396 keer bekeken
9.jpg
9.jpg (31.65 KiB) 1396 keer bekeken
13.jpg
13.jpg (40.57 KiB) 1396 keer bekeken
tax002.jpg
tax002.jpg (114.19 KiB) 1396 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1227
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

11 jan 2019 08:10

Ziet er vanaf de foto mooi uit.
Hoop dat vooral de roest onder de achterruit en bij de achterschermen meevalt en echt beginnend is( voorspatborden kun je er makkelijk opzetten).
Ja er zijn nieuwe inlasstukken voor de roestgevoelige plaatsen te krijgen maar het uitslijpen/ pas maken en erin lassen is en blijft een hoop werk. Als je eraan begint weet je nooit waar je uiteindelijk uitkomt en je bent meteen toe aan het overspuiten van je auto.
Ik help je mee met duimen dat dit een goede goede koop is!
Je vrouw heeft wel gelijk, beter nu goed aanpakken voordat de gaten erin vallen.
Groet, Mark
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

13 jan 2019 21:55

Bedankt voor je bericht Mark :) Ik ben het met je eens, hopelijk zijn het enkele blaasjes aan de achterruit en achterspatbord. Makkelijk op te lossen, zonder failliet te gaan. Het schattingsverslag vermeld ook niets verontrustend, enkel normale gebruikssporen, maar wel banden die aan vervanging toe zijn, 1mm en 2mm, veel te weinig dus. Er zit wel een andere motor en versnellingsbak in, geen idee waarom want net die V8 is zowat onverwoestbaar. De wagen zal nog voor de komende week niet zijn, nog steeds geen bericht ivm de omnium, dus zelfs als ik dat morgen krijg, zij de overschrijving binnen hebben, en ik de groene kaart krijg, zijn we een week verder. Het begint serieus op m'n zenuwen te werken, ik wil m'n wagen ophalen.
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

17 feb 2019 23:39

Na veel gedoe, misverstanden en wachten op papieren, hebben we vrijdag de wagen eindelijk kunnen ophalen. De wagen volgetankt, en alles prima tijdens de rit naar Brugge.
In Brugge naar de Quick om een hamburger te eten. Na een half uurtje of zo, willen we naar huis en de wagen start niet. De startmotor draait wel, maar de motor slaat niet aan. Na meerdere pogingen start de wagen, maar het stationair toerental is onregelmatig en zakt, en de wagen valt stil. Opnieuw gestart, en zelf de wagen tijdens het remmen op 1000tpm gehouden tijdens de rit naar huis.
Dus de eerste stop morgen, naar de garage. Het begint al goed...
Ik dacht eerst, 70 liter getankt in een tank van 90 liter, verontreinigingen in de tank, maar het is maar nadat de wagen afgekoeld was, dat het probleem opdook. En het benzinestation was maar 2km, dus te weinig tijd om de motor op te warmen. Ik ben vergeten aan de motorkap voelen voor we vertrokken, dus ik weet niet als de wagen warmgestookt was, toen we uit Londerzeel vertrokken.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8346
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

18 feb 2019 06:40

Warm start is wel een veel voorkomende klacht.
Wat ik wel merk van de paar auto’s die ik wel eens krijg is dat er geen of slechts onderhoud is gepleegd en na 30 jaar alle rubbers we op zijn eind zijn.

Ook wordt er aan geknutseld door mensen die zeggen het te weten.

Het regelen van het stationair toerental , zeker met de 117.963 geeft na lange stilstand regelmatig problemen.
Regeleenheid en leerlaufsteller.

Laat er kenner naar kijken voordat het een teleurstelling wordt.

Ik hoop dat het mee valt en dat je kunt gaan genieten
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

21 feb 2019 00:38

Bedankt voor je bericht ElGriffo. Er was een specialist in Brugge, ik ben er vandaag naar toe gereden, maar de man is blijkbaar gestopt. Er was nu een mechanieker niet wist hoe hij de motorkap moest openen. Moest ik het hem niet getoond hebben, ik stond er nu wss nog.
Ik weet nog een garage waar er een oudere eigenaar is die meewerkt, dus die zal ook wel aan wagens kunnen werken, zonder eerst op een computer te moeten kijken wat er mis is.
Vandaag draaide de motor goed, maar het is iets warmer dan toen we de wagen oppikten.
Er komen wel nog andere problemen boven. Hoe flikken ze het ~cencuur~ om dingen één dag te laten werken?
Die "joystick" op de middenconsole, onder de knoppen voor de ramen, is om de spiegel aan de passagierskant te verstellen vermoed ik? Werkt niet.
Verwarming/airco werkt niet.
Slot v/d koffer kan ik maar naar links, van 12 uur naar 7 uur draaien, zonder de sleutel uit te halen. Wil ik de sleutel uithalen, moet ik terug naar 12 uur, en als ik de kofferklep dan dicht doe, is de koffer gesloten. Dus de sleutel nooit in de koffer leggen.
En de tankklep kan open als de wagen gesloten is. Sluit die niet samen met de centrale vergrendeling van deuren? Want op de tankdop zit geen slot.
De veiligheidsgordel passagierskant kan niet in het slot. Geen idee hoe dat kan, maar het is nog iets om te repareren.
Gelukkig geniet ik van het geluid van de 8-cylinder, want anders zou een mens van frustratie tegen een muur rijden.
Nog een vraagje. het stuur is nogal vaag, en zeker op de autosnelweg moest ik veel bijsturen. Ik weet dat veel oudere wagens nogal vaag rijden, maar is dat normaal voor een w126, of nog iets waar ik moet laten naar kijken?
Bedankt voor het advies, en opbeurende woorden. Als je tegenwoordig een tweedehands koopt, kan je blijkbaar bijna niemand meer vertrouwen, en zou je een advocaat moeten meebrengen haha.
Edit: dit was ik nog vergeten, dit is m'n eerste automaat. Ik zet de wagen in N aan een rood licht of in file, moet dat? En mag ik de wagen van D naar N zetten tijdens het uitlopen naar een stop?
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

21 feb 2019 06:38

Edit: dit was ik nog vergeten, dit is m'n eerste automaat. Ik zet de wagen in N aan een rood licht of in file, moet dat?
Nee, gewoon in D laten staan en de voet op de rem.
En mag ik de wagen van D naar N zetten tijdens het uitlopen naar een stop?Het mag maar is nutteloos en je maakt geen gebruik van het remmend vermogen van de bak.
Zo min mogelijk met "de pook roeren", het is een automaat.

Overigens wel slecht afgeleverd door de verkoper, de genoemde problemen zijn geen " klein dingetje, dat fix ik wel ff".
Een W126 rijdt normaal gesproken redelijk strak, er zal nu wel wat slijtage/speling in het onderstel zijn.
Gezien de rest van de problemen lijkt het of de auto weinig "liefde" heeft gekend in de afgelopen jaren.
Laatst gewijzigd door W220L op 21 feb 2019 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie