Nieuws rond Mercedes-Benz: zescilinder AMG GT, Maybach SUV, niveau 3 autonome S-Klasse en einde voor smart?

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 nov 2018 23:48

Das Haus test in volle vaart door met onder andere de nieuwe S-Klasse met niveau 3 autonomie.
Das Haus test in volle vaart door met onder andere de nieuwe S-Klasse met niveau 3 autonomie.
W223-mule1018-01.jpg (109.65 KiB) 6823 keer bekeken
Het voordeel van een voertuigenaanbod zoals dat van Mercedes-Benz is dat de testrijders zich nooit hoeven te vervelen. De afgelopen weken is er al een flink aantal testwagens gespot, een aantal debuteren misschien nog dit jaar terwijl anderen pas na 2020 hun opwachting zullen maken. Wat is er allemaal gezien, en waarom dreigt het einde voor smart?

AMG GT mogelijk bereikbaarder met “53”-aandrijflijn
Naast de al vaker aangehaalde facelift en de in ontwikkeling zijnde Black Series en Clubsport modellen, lijkt de AMG GT (BR190) ook over een nieuwe instapmotorisering te gaan beschikken. Er zijn enkele foto’s verschenen van een witte GT coupé zonder de “V8 BITURBO” badges en met twee dubbele ronde uitlaatpijpen. Dat laatste is hét kenmerk van de “43" en "53” varianten van de C, E, CLS en GT vierdeurs (X290) met de nieuwe zes-in-lijn. Het lijkt er dus op dat er een GT gaat komen zonder de twinturbo 4,0-liter V8. In plaats daarvan zou deze variant gaan beschikken over de 3,0-liter zes-in-lijn met turbo en met ondersteuning van een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van ongeveer 430 pk en 520 Nm koppel. In vergelijking met de huidige instap-V8 GT zou dat een daling van 40 pk betekenen, maar voor diezelfde instap-V8 wordt gesproken over een vermogensstijging naar 500 pk. De vernieuwde GT zou mogelijk al in Los Angeles worden geïntroduceerd. Wanneer de Clubsport verschijnt is nog niet bekend, de Black Series zal pas rond 2020 verschijnen.

Nieuwe generatie CLA wederom in twee varianten
De W177 A-Klasse is inmiddels al een tijdje bekend, maar net als met de vorige generatie komen er ook weer twee CLA varianten, te weten een vierdeurs coupé (C118) en een Shooting Brake (X118). Er is nog maar weinig camouflage aanwezig wat duidt op een nabije introductie, misschien zelfs nog dit jaar. De vierdeurs coupé is ten opzichte van de vierdeurs A-Klasse Limousine te herkennen aan iets andere koplampen en natuurlijk de meer aflopende daklijn. De CLA zal veel techniek en uitrusting overnemen van die A-Klasse Limousine maar zal wel iets duurder worden en mogelijk een rijkere standaarduitrusting hebben. In een later stadium volgen er ook “35” en “45” motoriseringen.
Het lijkt misschien opmerkelijk dat de CLA Shooting Brake een vervolg krijgt, gezien het feit dat de Shooting Brake van de CLS een eenmalige oefening bleek te zijn die niet echt aansloeg bij het publiek. Bij de CLA werden echter behoorlijk meer exemplaren verkocht en dus verschijnt daar wel een opvolger van. Net als de A-Klasse lijken beide CLA-varianten voortaan tweedelige achterlichten te krijgen, zodoende wordt de toegang naar de bagageruimte een stukje breder.

GLS weer met AMG-motorisering, Maybach SUV ‘gewoon’ een vijfdeurs SUV
In deze tijd van steeds meer downsizing en alternatieve aandrijvingen is het toch wel opmerkelijk om een mastodont als de volgende generatie AMG GLS63 tegen te komen. Dat het om de AMG-variant gaat is te zien aan de hokjescamouflage op de grille, maar ook aan de enorme sportvelgen met daarachter eveneens gigantische remschijven. De bekende 4,0-liter twinturbo V8 zal ruim 600 pk leveren en zal ervoor zorgen dat mensen toch vooral zelf willen rijden, in plaats van gebruik te maken van de vele rijassistenten en autonome mogelijkheden. De volgende generatie GLS (X167) kan mogelijk al over enkele weken in Los Angeles zijn debuut vieren, en anders vroeg in 2019 in Detroit. De AMG variant zal waarschijnlijk nog wat langer op zich laten wachten.

Over een Maybach variant van de GLS werd al langer gesproken en nu zijn foto’s verschenen van een van de testwagens. Misschien wel het meest opvallende is dat de auto een reguliere vijfdeurs-SUV lijkt te worden, in tegenstelling tot het onconventionele sedan-achtige uiterlijk van de Ultimate Luxury concept. Voor de GLS Maybach wordt gesproken over een volgende generatie in wielophangingstechniek om ultiem comfort te bieden. Mogelijk wordt dit verzorgd door een doorontwikkelde versie van Magic Body Control. Daarnaast zou er een extra rijmodus beschikbaar worden die specifiek bedoeld is voor chauffeursdiensten.

C-Klasse BR206 voor het eerst op pad
Ook groot nieuws is dat de volgende generatie C-Klasse voor het eerst gespot is. Momenteel is er nog niets bevestigd, maar er zou gebruik gemaakt worden van een doorontwikkeld MRA2-platform met dezelfde wielbasis als nu maar met iets meer interieurruimte. Er zal minstens één hybride variant komen en naast de vele viercilinders zouden er ook een aantal zescilinders moeten komen, zowel op benzine als op diesel. Waarschijnlijk zal voor de AMG C63 geen V8 meer worden toegepast, en ook de achterwielaandrijving zal bij een wederom toegenomen vermogen twijfelachtig worden. Een BR206 C63 met 4Matic+ en zes-in-lijn lijkt momenteel de meest voor de hand liggende optie. Verder zal de nieuwe generatie C-Klasse logischerwijs een enorme sprong gaan maken in veiligheids- en connectiviteitstechnologie. De BR206 zou in 2020 al kunnen debuteren maar zal waarschijnlijk pas in 2021 op de markt komen.

W223 S-Klasse krijgt level-3 “Conditionele Autonomie”
Bovenaan het programma staat de S-Klasse die inmiddels als W222-generatie ook al een facelift heeft gehad. De opvolger, W223, rijdt al enige tijd rond en Automotive News heeft meer gehoord over de autonome technologie voor de volgende S-Klasse.

Het hoogste niveau aan autonome technologie dat momenteel leverbaar is, is niveau 2. Dit niveau wordt gehaald door bijvoorbeeld Mercedes’ Distronic Plus en Tesla’s Autopilot en staat voor gedeeltelijke autonomie middels geavanceerde bestuurdersassistenten die invloed kunnen uitoefenen op de rem-, stuur- en versnellingsfuncties van een voertuig. Ola Kaellenius, hoofd ontwikkeling bij Daimler en aankomend CEO, vertelt: “We staan op het punt om de sprong naar niveau 3 te maken, dat is ons doel voor de volgende generatie S-Klasse. Je kunt dit dan als optionele uitrusting kopen en voor een merk als Mercedes is het relatief makkelijk om het in korte tijd in steeds meer modellen aan te bieden.” Aan het prototype op de foto’s is verder nog weinig te zien, het is dik ingepakt en beschikt zoals kenmerkend in de vroege testfases nog over tijdelijke lichteenheden.

Niveau 3 in autonome technologie heet “Conditionele Autonomie”. De sprong van niveau 2 naar niveau 3 is een stuk complexer dan die van niveau 1 naar niveau 2. Conditionele autonomie houdt in dat de bestuurder op specifieke delen van de route geen aandacht aan het rijden hoeft te besteden en de auto dus delen van de route geheel zelfstandig kan afleggen en de omgeving kan scannen voor eventueel gevaar. De bestuurder moet echter wel altijd paraat staan om in te grijpen als het voertuig hierom vraagt. Als het Mercedes-Benz lukt om in 2020 met de W223 conditionele autonomie op de markt te brengen, dan verslaat het merk hiermee de directe concurrenten Audi A8 en BMW iNext. Audi claimt de eerste te zijn om een auto te verkopen met dit niveau aan autonomie, maar mede door de vele juridische onzekerheden en goedkeuringen is het voorlopig nog niet op de markt beschikbaar.

smart mogelijk vervangen door Mercedesmodel onder A-Klasse
Het afsluitende nieuwtje komt van Automobile Magazine en betreft smart. Het merk is momenteel in de overgangsfase naar een 100% elektrisch modellenaanbod in 2022, maar volgens het medium bekijkt Daimler de mogelijkheid om het merk te laten ophouden met bestaan. De reden hiervoor zou liggen in het platform waar de huidige smarts gebruik van maken. Dit platform wordt namelijk gedeeld met Renault voor de Twingo en ForFour, maar Renault zou binnen tien jaar stoppen met het samenwerkingsverband.

Momenteel wordt er gekeken naar meerdere opties. Eén daarvan is een samenwerking met een andere fabrikant, zoals Geely. Mocht er geen nieuwe samenwerkingspartner worden gevonden, dan bestaat de kans dat smart in 2026 ophoudt met bestaan. In dat geval zijn er twee mogelijkheden voor opvolging van het merk: geen opvolger voor de smart, of een opvolger in het Mercedes-Benz programma.

Naar alle waarschijnlijkheid zal de eindbeslissing rond 2021 vallen, de tijd wanneer de goedkeuring moet worden gegeven voor de opvolger van de W177-generatie A-Klasse en afgeleiden die rond 2025/2026 moeten verschijnen. Die volgende generatie compacte auto’s zou gebruik gaan maken van een nieuw platform (codenaam MX1) dat nog meer geschikt moet worden voor alle mogelijke krachtbronnen (verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en elektrische aandrijving) en in schaalbaarheid voor voertuigen in verscheidene segmenten.

De auto wordt voorlopig in de media aangeduid als U-Klasse voor “urban” en “universal” en zou de volgende vol-elektrische varianten moeten omvatten:
- U-Klasse City, een drie-deurs hatchbackachtige met een optie voor een vijfdeursvariant, kort en hoog en relatief met extra lange wielbasis.
- U-Klasse Shuttle, een variant voor de on-demand voertuigdeeldiensten voor “last-mile” gedeeld vervoer met volledige autonomie en mogelijkheden tot exclusief gebruik.
- U-Klasse Cargo, een bestelwagenvariant met toegang tot diensten van service-providers voor stadsvervoer
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

CLA-Klasse BR118:
67984 67985 67986 67987

67988 67989 67990 67991

67992 67993 67994 67995

67996 67997 67998 67999

68000 68001 68002 68003

68004 68005 68006 68007

68044 68045 68046 68047

68048 68049 68050 68051

68052


AMG GT '53':
68008 68009 68010 68011


C-Klasse W206:
68012 68013 68014 68015

68016 68017 68018 68019

68020 68021 68022 68023

68024 68025 68026 68027

68028 68029 68030 68031

68032 68033 68034 68035

68036


S-Klasse W223:
68037 68038 68039 68040

68041 68042 68043


GLS-Klasse X167:
68053 68054 68055 68056

68057 68058 68059 68060

68061 68062 68063 68064

68065 68066 68067 68068

68069 68070 68071 68072

68073 68074 68075 68076

68077 68078 68079 68080

68081 68082 68083 68084

68085 68086 68087

68088 68089


Bron: twee maal de CLA-Coupé en de CLA Shooting Brake, BR206 C-Klasse, de S-Klasse met niveau 3 autonomie, AMG’s mogelijke instap-GT, de AMG GLS 63 en Maybach GLS, en smart’s mogelijke einde via Motor1.com
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
HummerHealey
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2015 22:09
Mercedes-Benz: C350e BE Plus my2016

11 nov 2018 12:07

Smart hoort ook niet bij Mercedes. De kwaliteit van die dingen is ver beneden peil. Op zich is het concept ok, maar de uitvoering ervan....
Ach het is maar een stukkie blik,...
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2990
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

11 nov 2018 19:44

HummerHealey schreef:Smart hoort ook niet bij Mercedes. De kwaliteit van die dingen is ver beneden peil. Op zich is het concept ok, maar de uitvoering ervan....
Gaat het ook niet om, tegen elke verkochte SMART kunnen ze weer een AMG verkopen, zo blijft de gemiddelde co2 uitstoot voor de fabrikant binnen de perken.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

12 nov 2018 00:50

Smart wordt in Nederland volgens jaar al volledig electrisch.
Vanaf juni 2019 worden in NL enkel nog electrische smarts geleverd, dus wie nog een nieuwe benzine wil, moet er snel bij zijn.
maar net als met de vorige generatie komen er ook weer twee CLA varianten, te weten een vierdeurs coupé (C118) en een Shooting Brake (X118). Er is nog maar weinig camouflage aanwezig wat duidt op een nabije introductie, misschien zelfs nog dit jaar.
De huidige CLA wordt nog tot maart 2019 gebouwd.
Coupe intro maart/april, Shooting Brake intro augustus ongeveer.
dan bestaat de kans dat smart in 2026 ophoudt met bestaan
8 jaar vooruit kan ik ook wel voorspellingen doen, 50% dat het goed is :S :stom:
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.

Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Dennis combi
Berichten: 5886
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

12 nov 2018 16:18

op een vreemde manier doet die eerste foto mij meer aan een bmw denken .....
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

20 nov 2018 18:46

Helmy schreef: Naast de al vaker aangehaalde facelift en de in ontwikkeling zijnde Black Series en Clubsport modellen, lijkt de AMG GT (BR190) ook over een nieuwe instapmotorisering te gaan beschikken.

...

De vernieuwde GT zou mogelijk al in Los Angeles worden geïntroduceerd. Wanneer de Clubsport verschijnt is nog niet bekend, de Black Series zal pas rond 2020 verschijnen.
En inmiddels is er meer duidelijk. AMG-baas Tobias Moers heeft bevestigd dat in Los Angeles binnenkort de AMG GT R PRO debuteert naast de facelift van de rest van de GT range. Deze GT R PRO is de auto die tot nu toe als "Clubsport" werd aangeduid, en heeft zijn namen te danken aan het feit dat deze GT R variant nóg meer gericht is op circuitrijden. De wagen wordt slechts in beperkte oplage gebouwd en is ontwikkeld aan de hand van feedback uit het GT3 en GT4 Customer Racing programma. Het is dan ook al duidelijk te zien dat de auto vooral vooraan beschikt over flink wat extra toevoegingen voor de aerodynamica.
Bijlagen
AMG-GTR-PRO-teaser01.jpg
AMG-GTR-PRO-teaser01.jpg (138.98 KiB) 6336 keer bekeken
AMG-GTR-PRO-teaser02.jpg
AMG-GTR-PRO-teaser02.jpg (130.56 KiB) 6336 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

21 nov 2018 09:49

Mercedes kan de smart toch als golfkar 2.0 verkopen (als dat ding electrisch is). :lol: :lol: Voor op de weg is het nooit iets geweest, en zal het ook nooit iets worden.
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

30 nov 2018 13:02

Inmiddels is de AMG GT vernieuwd en de GT R PRO ook officieel geintroduceerd, vooralsnog is er niets bekend gemaakt over al dan niet een zescilinder variant. Ook beschikt de reguliere GT blijkbaar nu over ronde uitlaatpijpen dus de mogelijkheid bestaat dat de GT in de eerste post van dit topic toch de reguliere GT facelift was maar wel met V8.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

17 dec 2018 13:43

De nieuwe generatie CLA is inmiddels bevestigd voor een debuut op 8 januari op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. De wagen zal ten opzichte van de A-Klasse over een uitgebreidere variant van MBUX beschikken maar tot zover is er nog niet bekend wat er precies nieuw zal zijn.
Bijlagen
C118-CES-tease01.jpg
C118-CES-tease01.jpg (19.16 KiB) 5845 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

17 dec 2018 14:49

CES? Ik begrijp dat je daar MBUX en wat wagens laat zien, maar om een wereldpremière daar te houden? Apart.

Ben benieuwd of de huidige W177's ook geüpdatet kunnen worden of dat er nieuwe hardware voor nodig is.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

17 dec 2018 15:00

De auto is bedoeld voor jonger publiek en staat in het teken van tech en gadgetry. Dus ik begrijp het ergens wel. Als auto's steeds meer ook met apps etc gaan werken is het eigenlijk een logische stap, niet alleen ter vertoning maar ook voor introducties. En het zal qua timing ook goed uitkomen denk ik. Ok, twee maanden later is er Geneve, dat is dan het Europese debuut.

In eerste instantie zou ik verwachten/hopen dat het met een update te regelen is, of laat ik het zo zeggen: ik zie in eerste instantie nog niet echt wat een CLA zou moeten hebben dat een A niet heeft. Zo ongeveer alle assistentiesystemen zijn er op leverbaar, of het moet echt een verbeterde versie zijn voor ondersteuning naar nieuwere apps/apparaten.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

17 dec 2018 15:01

Als het op de CES gebeurt zal de elektronica inderdaad wel flink opgewaardeerd zijn.

Alleen de software vernieuwen lijkt me voor de gemiddelde CES bezoeker niet voldoende.

Ik ben benieuwd!
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

05 jan 2019 13:52

Ik denk dat het ook met de rest van het programma te maken heeft. Mercedes toont niet alleen de nieuwe CLA daar, maar het wordt ook het Amerikaanse bodem debuut voor de EQC. Er komt nog een concept bestelbus te staan, en men wil daar hun visie laten zien op autonoom goederenvervoer. CES geeft ze de mogelijkheid zowel trucks als personenauto's en concepts te tonen, vooral wat betreft nieuwe tech.

Daarbij: Mercedes zal naast BMW en Audi NIET aanwezig zijn op de grote autoshow in Detroit. Ik denk dat de recente Europese ontwikkelingen mbt elektrische auto's er mede voor zorgen dat de NAIAS gewoon slecht uitkomt en niet de exposure danwel klanten trekt die de merken willen bereiken. Dan kun je je afvragen of het wel zin heeft om auto's te verschepen en grote stands op te bouwen, als je toch al weet dat op die beurs geen serieuze gegadigden zouden komen.

De C118 CLA wordt trouwens over drie dagen onthuld op 8 januari rond 20:00 onze tijd, en er zal een livestream voor plaatsvinden die te volgen is via Mercedes-Benz Passion Blog.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

08 jan 2019 19:12

Heb in bovenstaande post de afbeelding vervangen voor de daadwerkelijke video van de live onthulling vanaf 20:00 onze tijd.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

08 jan 2019 20:45

Wel, daar gaat het exclusieve van de CLS. :lol:
Plaats reactie