Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Het voordeel van een voertuigenaanbod zoals dat van Mercedes-Benz is dat de testrijders zich nooit hoeven te vervelen. De afgelopen weken is er al een flink aantal testwagens gespot, een aantal debuteren misschien nog dit jaar terwijl anderen pas na 2020 hun opwachting zullen maken. Wat is er allemaal gezien, en waarom dreigt het einde voor smart?
AMG GT mogelijk bereikbaarder met “53”-aandrijflijn
Naast de al vaker aangehaalde facelift en de in ontwikkeling zijnde Black Series en Clubsport modellen, lijkt de AMG GT (BR190) ook over een nieuwe instapmotorisering te gaan beschikken. Er zijn enkele foto’s verschenen van een witte GT coupé zonder de “V8 BITURBO” badges en met twee dubbele ronde uitlaatpijpen. Dat laatste is hét kenmerk van de “43" en "53” varianten van de C, E, CLS en GT vierdeurs (X290) met de nieuwe zes-in-lijn. Het lijkt er dus op dat er een GT gaat komen zonder de twinturbo 4,0-liter V8. In plaats daarvan zou deze variant gaan beschikken over de 3,0-liter zes-in-lijn met turbo en met ondersteuning van een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van ongeveer 430 pk en 520 Nm koppel. In vergelijking met de huidige instap-V8 GT zou dat een daling van 40 pk betekenen, maar voor diezelfde instap-V8 wordt gesproken over een vermogensstijging naar 500 pk. De vernieuwde GT zou mogelijk al in Los Angeles worden geïntroduceerd. Wanneer de Clubsport verschijnt is nog niet bekend, de Black Series zal pas rond 2020 verschijnen.
Nieuwe generatie CLA wederom in twee varianten
De W177 A-Klasse is inmiddels al een tijdje bekend, maar net als met de vorige generatie komen er ook weer twee CLA varianten, te weten een vierdeurs coupé (C118) en een Shooting Brake (X118). Er is nog maar weinig camouflage aanwezig wat duidt op een nabije introductie, misschien zelfs nog dit jaar. De vierdeurs coupé is ten opzichte van de vierdeurs A-Klasse Limousine te herkennen aan iets andere koplampen en natuurlijk de meer aflopende daklijn. De CLA zal veel techniek en uitrusting overnemen van die A-Klasse Limousine maar zal wel iets duurder worden en mogelijk een rijkere standaarduitrusting hebben. In een later stadium volgen er ook “35” en “45” motoriseringen.
Het lijkt misschien opmerkelijk dat de CLA Shooting Brake een vervolg krijgt, gezien het feit dat de Shooting Brake van de CLS een eenmalige oefening bleek te zijn die niet echt aansloeg bij het publiek. Bij de CLA werden echter behoorlijk meer exemplaren verkocht en dus verschijnt daar wel een opvolger van. Net als de A-Klasse lijken beide CLA-varianten voortaan tweedelige achterlichten te krijgen, zodoende wordt de toegang naar de bagageruimte een stukje breder.
GLS weer met AMG-motorisering, Maybach SUV ‘gewoon’ een vijfdeurs SUV
In deze tijd van steeds meer downsizing en alternatieve aandrijvingen is het toch wel opmerkelijk om een mastodont als de volgende generatie AMG GLS63 tegen te komen. Dat het om de AMG-variant gaat is te zien aan de hokjescamouflage op de grille, maar ook aan de enorme sportvelgen met daarachter eveneens gigantische remschijven. De bekende 4,0-liter twinturbo V8 zal ruim 600 pk leveren en zal ervoor zorgen dat mensen toch vooral zelf willen rijden, in plaats van gebruik te maken van de vele rijassistenten en autonome mogelijkheden. De volgende generatie GLS (X167) kan mogelijk al over enkele weken in Los Angeles zijn debuut vieren, en anders vroeg in 2019 in Detroit. De AMG variant zal waarschijnlijk nog wat langer op zich laten wachten.
Over een Maybach variant van de GLS werd al langer gesproken en nu zijn foto’s verschenen van een van de testwagens. Misschien wel het meest opvallende is dat de auto een reguliere vijfdeurs-SUV lijkt te worden, in tegenstelling tot het onconventionele sedan-achtige uiterlijk van de Ultimate Luxury concept. Voor de GLS Maybach wordt gesproken over een volgende generatie in wielophangingstechniek om ultiem comfort te bieden. Mogelijk wordt dit verzorgd door een doorontwikkelde versie van Magic Body Control. Daarnaast zou er een extra rijmodus beschikbaar worden die specifiek bedoeld is voor chauffeursdiensten.
C-Klasse BR206 voor het eerst op pad
Ook groot nieuws is dat de volgende generatie C-Klasse voor het eerst gespot is. Momenteel is er nog niets bevestigd, maar er zou gebruik gemaakt worden van een doorontwikkeld MRA2-platform met dezelfde wielbasis als nu maar met iets meer interieurruimte. Er zal minstens één hybride variant komen en naast de vele viercilinders zouden er ook een aantal zescilinders moeten komen, zowel op benzine als op diesel. Waarschijnlijk zal voor de AMG C63 geen V8 meer worden toegepast, en ook de achterwielaandrijving zal bij een wederom toegenomen vermogen twijfelachtig worden. Een BR206 C63 met 4Matic+ en zes-in-lijn lijkt momenteel de meest voor de hand liggende optie. Verder zal de nieuwe generatie C-Klasse logischerwijs een enorme sprong gaan maken in veiligheids- en connectiviteitstechnologie. De BR206 zou in 2020 al kunnen debuteren maar zal waarschijnlijk pas in 2021 op de markt komen.
W223 S-Klasse krijgt level-3 “Conditionele Autonomie”
Bovenaan het programma staat de S-Klasse die inmiddels als W222-generatie ook al een facelift heeft gehad. De opvolger, W223, rijdt al enige tijd rond en Automotive News heeft meer gehoord over de autonome technologie voor de volgende S-Klasse.
Het hoogste niveau aan autonome technologie dat momenteel leverbaar is, is niveau 2. Dit niveau wordt gehaald door bijvoorbeeld Mercedes’ Distronic Plus en Tesla’s Autopilot en staat voor gedeeltelijke autonomie middels geavanceerde bestuurdersassistenten die invloed kunnen uitoefenen op de rem-, stuur- en versnellingsfuncties van een voertuig. Ola Kaellenius, hoofd ontwikkeling bij Daimler en aankomend CEO, vertelt: “We staan op het punt om de sprong naar niveau 3 te maken, dat is ons doel voor de volgende generatie S-Klasse. Je kunt dit dan als optionele uitrusting kopen en voor een merk als Mercedes is het relatief makkelijk om het in korte tijd in steeds meer modellen aan te bieden.” Aan het prototype op de foto’s is verder nog weinig te zien, het is dik ingepakt en beschikt zoals kenmerkend in de vroege testfases nog over tijdelijke lichteenheden.
Niveau 3 in autonome technologie heet “Conditionele Autonomie”. De sprong van niveau 2 naar niveau 3 is een stuk complexer dan die van niveau 1 naar niveau 2. Conditionele autonomie houdt in dat de bestuurder op specifieke delen van de route geen aandacht aan het rijden hoeft te besteden en de auto dus delen van de route geheel zelfstandig kan afleggen en de omgeving kan scannen voor eventueel gevaar. De bestuurder moet echter wel altijd paraat staan om in te grijpen als het voertuig hierom vraagt. Als het Mercedes-Benz lukt om in 2020 met de W223 conditionele autonomie op de markt te brengen, dan verslaat het merk hiermee de directe concurrenten Audi A8 en BMW iNext. Audi claimt de eerste te zijn om een auto te verkopen met dit niveau aan autonomie, maar mede door de vele juridische onzekerheden en goedkeuringen is het voorlopig nog niet op de markt beschikbaar.
smart mogelijk vervangen door Mercedesmodel onder A-Klasse
Het afsluitende nieuwtje komt van Automobile Magazine en betreft smart. Het merk is momenteel in de overgangsfase naar een 100% elektrisch modellenaanbod in 2022, maar volgens het medium bekijkt Daimler de mogelijkheid om het merk te laten ophouden met bestaan. De reden hiervoor zou liggen in het platform waar de huidige smarts gebruik van maken. Dit platform wordt namelijk gedeeld met Renault voor de Twingo en ForFour, maar Renault zou binnen tien jaar stoppen met het samenwerkingsverband.
Momenteel wordt er gekeken naar meerdere opties. Eén daarvan is een samenwerking met een andere fabrikant, zoals Geely. Mocht er geen nieuwe samenwerkingspartner worden gevonden, dan bestaat de kans dat smart in 2026 ophoudt met bestaan. In dat geval zijn er twee mogelijkheden voor opvolging van het merk: geen opvolger voor de smart, of een opvolger in het Mercedes-Benz programma.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de eindbeslissing rond 2021 vallen, de tijd wanneer de goedkeuring moet worden gegeven voor de opvolger van de W177-generatie A-Klasse en afgeleiden die rond 2025/2026 moeten verschijnen. Die volgende generatie compacte auto’s zou gebruik gaan maken van een nieuw platform (codenaam MX1) dat nog meer geschikt moet worden voor alle mogelijke krachtbronnen (verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en elektrische aandrijving) en in schaalbaarheid voor voertuigen in verscheidene segmenten.
De auto wordt voorlopig in de media aangeduid als U-Klasse voor “urban” en “universal” en zou de volgende vol-elektrische varianten moeten omvatten:
- U-Klasse City, een drie-deurs hatchbackachtige met een optie voor een vijfdeursvariant, kort en hoog en relatief met extra lange wielbasis.
- U-Klasse Shuttle, een variant voor de on-demand voertuigdeeldiensten voor “last-mile” gedeeld vervoer met volledige autonomie en mogelijkheden tot exclusief gebruik.
- U-Klasse Cargo, een bestelwagenvariant met toegang tot diensten van service-providers voor stadsvervoer
CLA-Klasse BR118:
AMG GT '53':
C-Klasse W206:
S-Klasse W223:
GLS-Klasse X167:
Bron: twee maal de CLA-Coupé en de CLA Shooting Brake, BR206 C-Klasse, de S-Klasse met niveau 3 autonomie, AMG’s mogelijke instap-GT, de AMG GLS 63 en Maybach GLS, en smart’s mogelijke einde via Motor1.com