Dan wordt het zoeken naar de oorzaak. Aangezien het nu anders is dan de vorige meetpoging zou ik concluderen dat er iets is dat voor een variablee waarde zorgt. Achter heb je ook diverse draagarmen waar speling op kan zitten, als ook de bus achter de asdrager. Even goed alles uitlepelen.merak schreef:Even terugkomen op het meten van wielbasis. Of ik ben gek of ik heb de vorige keer wat verkeerd gedaan.
Ik heb daarnet even zitten meten en ik krijg 292,5 cm rechts en 293,3 links. Heb echt een keer of 3 maal gemeten en iedere keer hetzelfde.. Rechts is hij korter dan links......
W211 trekt naar rechts
- B-Buster
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17 jan 2016 14:40
- Mercedes-Benz: CLS 500 | Opel Omega 3.0
- Specialisatie: Detailing
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Geluid sinds bandenwissel zullen vast niet je lagers zijn.
Zijn er ooit draagarmen vervangen? Baggermerken zijn niet altijd even maatvast.
Zijn er ooit draagarmen vervangen? Baggermerken zijn niet altijd even maatvast.
Logboek S500.
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Ik heb er ooit 1 vervangen met FEBI, maar het probleem was daarvoor al aanwezig. Volgens onderhoudsboekje is er verder links grote arm vervangen bij dealer door de vorige eigenaar.plorie schreef:Geluid sinds bandenwissel zullen vast niet je lagers zijn.
Zijn er ooit draagarmen vervangen? Baggermerken zijn niet altijd even maatvast.
Der. Die. DAS.
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Aha. Als ie rechts korter is dan links kan het o.a. zijn dat de rubber bussen van de draagarmen achter wat slap zijn geworden en een arm wat scheef staat als je hard rijdt / er veel aandrijfkrachten op in werken. Hetzelfde geldt voor het subframe achter dat ook met ik meen 4 bussen vast zit op de carrosserie. Checken en nameten dus. Ja, wiellager speling kan je voelen met de wielen van de grond en vervolgens langs de horizontale en verticale as wrikken met beide handen. Heel klein beetje speling moet/mag omdat eea uitzet als het warm wordt door draaien/remmen etc.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Kijk bij een 211 wel uit dat je de wiellagers niet strak zet, daar hoort een fractie speling op te zitten.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Zou er dan in principe geen speling voelbaar moeten zijn? Ik heb de achterkant opgetild en gekeken naar speling en ook tijdens op de wielen gekeken en gevoeld naar speling op de achter armen en op het wiel zelf voor de lager, kon nergens merkbare speling voelen..René SLK230 schreef:Aha. Als ie rechts korter is dan links kan het o.a. zijn dat de rubber bussen van de draagarmen achter wat slap zijn geworden en een arm wat scheef staat als je hard rijdt / er veel aandrijfkrachten op in werken. Hetzelfde geldt voor het subframe achter dat ook met ik meen 4 bussen vast zit op de carrosserie. Checken en nameten dus. Ja, wiellager speling kan je voelen met de wielen van de grond en vervolgens langs de horizontale en verticale as wrikken met beide handen. Heel klein beetje speling moet/mag omdat eea uitzet als het warm wordt door draaien/remmen etc.
Wat betreft de subframe rubbers, die zien er goed uit, en ook daar zit geen enkel stukje speling.Cornelis schreef:Kijk bij een 211 wel uit dat je de wiellagers niet strak zet, daar hoort een fractie speling op te zitten.
Ik voelde totaal geen speling, misschien zijn de lagers te strak vastgezet?
Nee, het remmen heeft geen enkel gevolg tijdens het indrukken van rempedaal. Het is meer het gewicht van de auto die naar voren duwt bij snelheid verlagen wat de auto een beetje naar rechts toe doet trekken.ER270CDI schreef:Lopen je remmen niet aan, aan een kant?
Der. Die. DAS.
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Lagerspeling voel je niet echt als je het wiel beweegt. Als je het wel voelt is het veel te veel.
Ivm verschillende lengte L/R zou ik je ophanging en merk draagarmen en subframerubbers toch maar eens beter bekijken.
Aanbod staat nog btw
Ivm verschillende lengte L/R zou ik je ophanging en merk draagarmen en subframerubbers toch maar eens beter bekijken.
Aanbod staat nog btw
Logboek S500.
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Wat plorie zegtplorie schreef:Lagerspeling voel je niet echt als je het wiel beweegt. Als je het wel voelt is het veel te veel.
Ivm verschillende lengte L/R zou ik je ophanging en merk draagarmen en subframerubbers toch maar eens beter bekijken.
Aanbod staat nog btw
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Wanneer heb je tijd?plorie schreef:Lagerspeling voel je niet echt als je het wiel beweegt. Als je het wel voelt is het veel te veel.
Ivm verschillende lengte L/R zou ik je ophanging en merk draagarmen en subframerubbers toch maar eens beter bekijken.
Aanbod staat nog btw
Der. Die. DAS.
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Even een update:
Samen met Plorie gekeken naar het onderstel. Bleek dat er een verschil zat bij een van de draagarmen. De linker grote draagarm was 1 centimeter korter dan de rechter draagarm. Peter had daarbij de theorie van doordat de linker wiel iets verder naar voren staat dat het daardoor kon komen dat de auto naar rechts trekt.
Ik heb vandaag de draagarm vervangen en goed gekeken naar de maten. Daarna meteen uitgelijnd. En....... helaas... de auto trekt nogsteeds even hard naar rechts.
Dus mochten er verder nog tips en theorieën zijn dan hoor ik dat graag.
EDIT: Mocht het probleem aan de subframerubbers liggen, hoort hij dan niet links en rechts te trekken in plaats van alleen links?
Samen met Plorie gekeken naar het onderstel. Bleek dat er een verschil zat bij een van de draagarmen. De linker grote draagarm was 1 centimeter korter dan de rechter draagarm. Peter had daarbij de theorie van doordat de linker wiel iets verder naar voren staat dat het daardoor kon komen dat de auto naar rechts trekt.
Ik heb vandaag de draagarm vervangen en goed gekeken naar de maten. Daarna meteen uitgelijnd. En....... helaas... de auto trekt nogsteeds even hard naar rechts.
Dus mochten er verder nog tips en theorieën zijn dan hoor ik dat graag.
EDIT: Mocht het probleem aan de subframerubbers liggen, hoort hij dan niet links en rechts te trekken in plaats van alleen links?
Der. Die. DAS.
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Das mooi balen.merak schreef:Even een update:
Samen met Plorie gekeken naar het onderstel. Bleek dat er een verschil zat bij een van de draagarmen. De linker grote draagarm was 1 centimeter korter dan de rechter draagarm. Peter had daarbij de theorie van doordat de linker wiel iets verder naar voren staat dat het daardoor kon komen dat de auto naar rechts trekt.
Ik heb vandaag de draagarm vervangen en goed gekeken naar de maten. Daarna meteen uitgelijnd. En....... helaas... de auto trekt nogsteeds even hard naar rechts.
Dus mochten er verder nog tips en theorieën zijn dan hoor ik dat graag.
EDIT: Mocht het probleem aan de subframerubbers liggen, hoort hij dan niet links en rechts te trekken in plaats van alleen links?
Maar als na het vervangen van een wieldraagarm en uitlijnen een wielstand wat is veranderd, duurt het even voordat je band vlgs die nieuwe instelling is afgesleten; een km of 600 werd me wel eens verteld. Waarmee niet is gezegd dat het dan weg is. Voel je geheel geen verschil?
Je zou nog kunnen proberen je wielen van voor naar achter te wisselen als je ze verdenkt van schuin afslijten.
Kan je een kopietje van dat uitlijnrapport plaatsen/ Misschien zien de "geleerden" hier er wat aan
Eerder meldde je dat er verschil was. Is die wielbasis l/r (afstand voor / achterwiel) nu wel precies gelijk?
De vraag irt dat subframe achter was eerder of het misschien wat los of scheef zit. Is dat gecheckt?
En ovrgs lopen de meeste wegen naar rechts af; verkanting om het regenwater af te voeren. Niet naar links.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Waar is hij nu uitgelijnd? En idd graag het rapport hier plaatsen.
Je gaf aan dat hij niet trekt bij spoorvorming, om die reden zou ik de rubbers niet verdenken. Je subframerubbers achter waren niet heel fris, maar juist die moet je bij spoorvorming merken.
Alle andere rubbers zagen er goed uit en stuurhuis stond recht.
Zijn er camberbouten gebruikt?
Je gaf aan dat hij niet trekt bij spoorvorming, om die reden zou ik de rubbers niet verdenken. Je subframerubbers achter waren niet heel fris, maar juist die moet je bij spoorvorming merken.
Alle andere rubbers zagen er goed uit en stuurhuis stond recht.
Zijn er camberbouten gebruikt?
Logboek S500.
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Heb er al vaker van gehoord, een W211 euvel is het naar rechts trekken. Bij mij ook het geval. Er zijn er weinig die deze auto goed kunnen uitlijnen.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Heb een keer meegemaakt bij een w203 dat er aan een zijde een aftermarket reactiearm werd gemonteerd ivm fuseekogel speling. De andere kant (orgineel) werd niet vv omdat die nog goed was. Die trok ook naar een kant. Keertje naar de dealer brengen misschien? (makkelijk gezegd natuurlijk )