Beste Forumleden,
Ja hoor.. daar is die weer. Dat naar rechts trekken van de Mercedessen.
Ik zit met een behoorlijk probleem waar ik totaal geen oplossing voor heb kunnen vinden.
Mijn W211 E280 CDI uit 2004 trekt naar rechts, en nee het is niet een klein beetje wat tussen de oren zit, maar echt tegensturen om 'em recht te houden. Ik heb een heleboel topics gelezen en heb van alles zitten proberen.
Nu zijn ongeveer alle armen, (fusee)kogels en bouten nagekeken. Op stuurstang (heel kleine speling) na zat er nergens speling. Stuurstang links en rechts vervangen, geen speling meer. De auto is eerst 'gewoon' uitgelijnd. Mocht niet baten. Vervolgens naar een specialist die al 31 jaar lang dat vak doet, ook uitgelijnd en zag verder niks bijzonders. Camber was goed, alle lijnen en sporen waren helemaal goed, nergens niks geks gezien bij het meten.
Ik heb er ook 4 nieuwe banden van Michelin eronder gezet en ook dat verhielp het probleem niet..
Mis ik iets.. of is hier een speciaal oplossing voor? Ik hoor het graag.
EDIT: Ik bedenk me nu ineens. Zou het aan wiellager kunnen zitten? (Al hoor ik geen geluid bij rijden op snelheid)
W211 trekt naar rechts
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Nee, niet als je daar niet specifiek naar kijkt en ze hoeven visueel ook niet stuk te zijn
maar kunnen wel te soepel zijn geworden
maar kunnen wel te soepel zijn geworden
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Niet extreem, maar zeker ook niet normaal. Onrustig is hij zeker..plorie schreef:Wordt hij extreem onrustig bij stevige spoorvorming?
Heb net naar de rubbers gekeken zit geen voelbare speling in. Qua visueel zien ze der nog goed uit.Cornelis schreef:Nee, niet als je daar niet specifiek naar kijkt en ze hoeven visueel ook niet stuk te zijn
maar kunnen wel te soepel zijn geworden
Der. Die. DAS.
- Designparts
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
- Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Mijn auto trekt ook IETS naar rechts.. is normaal bij dit model.
volgens mij is daar een oplossing voor verzonnen .. maar dan moet je een gemodificeerd stuurhuis monteren.
extreem of hinderlijk naar rechts trekken doet mijn auto niet... maar dan moet je de oorzaak elders zoeken.
misschien ook richting je stuurhuis.
volgens mij is daar een oplossing voor verzonnen .. maar dan moet je een gemodificeerd stuurhuis monteren.
extreem of hinderlijk naar rechts trekken doet mijn auto niet... maar dan moet je de oorzaak elders zoeken.
misschien ook richting je stuurhuis.
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Zijn allemaal nog heel en goed.gerardwb schreef:Is je schroefveer nog heel , geen stukje van afgebroken ?
Dat dacht ik eerst ook maar het is helaas niet "iets naar rechts".Designparts schreef:Mijn auto trekt ook IETS naar rechts.. is normaal bij dit model.
volgens mij is daar een oplossing voor verzonnen .. maar dan moet je een gemodificeerd stuurhuis monteren.
extreem of hinderlijk naar rechts trekken doet mijn auto niet... maar dan moet je de oorzaak elders zoeken.
misschien ook richting je stuurhuis.
Ik denk dat als het aan het stuurhuis zou zitten dat dan de auto met een kleine beweging naar rechts ver naar rechts zou moeten gaan.
Der. Die. DAS.
- B-Buster
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17 jan 2016 14:40
- Mercedes-Benz: CLS 500 | Opel Omega 3.0
- Specialisatie: Detailing
Mijn vorige CLS trok ook naar rechts, extreem. Mijn huidige CLS trekt niet maar loopt wel iets naar rechts, net als de W211 die ik voor de beide CLS'en had. Dat is 'by design' en als ik m'n linkerhand op het stuur legt is dat al afdoende om het tegen te gaan. Met stelbouten in de onderste armen om de camber iets beter af te stellen tegen de naar rechts aflopende wegen is de eigenschap vaak nog wat te verminderen.
Bij de CLS die echt trok heb ik veel vervangen voor en achter, maanden mee bezig geweest. Draagarm bussen, kogels, armen, stuurhuis, wiellagers.. tot 4 instelbare K-MAC bussen in de voorste draagarmen aan toe zodat zowel de camber- als casterwaarden af te stellen werden. In die periode 5 uitlijners bezocht. Stond allemaal volgens de juiste specs, reed waardeloos. Tenslotte bleken de instelbare bussen iets waar menig uitlijner zich op stukbeet.
Uiteindelijk bij Van der Valk in Berlicum terecht gekomen, die is uitgebreid gaan meten en afstellen. Hij kwam tot de conclusie dat de afstand tussen het voor- en achterwiel rechts anders was dan links bij gelijke instellingen van de armen. Weet niet precies meer wat het scheelde, was niet veel, maar wel de reden voor het ongewenste weggedrag. Met mijn instelbare bussen was dat goed te corrigeren.
Daarna reed en stuurde deze CLS prima. Omdat de K-MAC bussen van PU zijn was hij wel wat gevoeliger geworden voor stuurbewegingen, maar erg koersvast.
Waar het bij dit eigenwijze apparaat destijds aan gelegen heeft weet ik niet, er is geen schade aan geconstateerd en niemand begreep het destijds.
Bij de CLS die echt trok heb ik veel vervangen voor en achter, maanden mee bezig geweest. Draagarm bussen, kogels, armen, stuurhuis, wiellagers.. tot 4 instelbare K-MAC bussen in de voorste draagarmen aan toe zodat zowel de camber- als casterwaarden af te stellen werden. In die periode 5 uitlijners bezocht. Stond allemaal volgens de juiste specs, reed waardeloos. Tenslotte bleken de instelbare bussen iets waar menig uitlijner zich op stukbeet.
Uiteindelijk bij Van der Valk in Berlicum terecht gekomen, die is uitgebreid gaan meten en afstellen. Hij kwam tot de conclusie dat de afstand tussen het voor- en achterwiel rechts anders was dan links bij gelijke instellingen van de armen. Weet niet precies meer wat het scheelde, was niet veel, maar wel de reden voor het ongewenste weggedrag. Met mijn instelbare bussen was dat goed te corrigeren.
Daarna reed en stuurde deze CLS prima. Omdat de K-MAC bussen van PU zijn was hij wel wat gevoeliger geworden voor stuurbewegingen, maar erg koersvast.
Waar het bij dit eigenwijze apparaat destijds aan gelegen heeft weet ik niet, er is geen schade aan geconstateerd en niemand begreep het destijds.
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Dat is wel iets om in de gaten te houden... maarja hoe wil je zoiets echt constateren...
Welicht iets interresants: De harder ik ga rijden des te harder hij naar rechts trekt. Boven 120 km/u is het onverdragelijk..
Ik heb geprobeerd de rechtervoorband een hogere spanning te geven. Het probleem voelde minder. Ik denk dat het dus een rechts-voor probleem is, maar wat?
Welicht iets interresants: De harder ik ga rijden des te harder hij naar rechts trekt. Boven 120 km/u is het onverdragelijk..
Ik heb geprobeerd de rechtervoorband een hogere spanning te geven. Het probleem voelde minder. Ik denk dat het dus een rechts-voor probleem is, maar wat?
Der. Die. DAS.