Beste Leden,
DE AUTO:
W211 eind 2004, E280 CDI R6 met DPF, 5 traps Automaat.
DE PROBLEMEN:
Probleem 1.
SOMS, doet de auto stationair 805 toeren draaien i.p.v. 680 toeren. Ongeacht airco aan/uit, in N, R, P, D. Motor koud/warm maakt allemaal niks uit.
Ik vermoed zelf een vieze EGR? Motorolie, luchtfilter, olie filter, bak filter, brandstof filter zijn allemaal paar weken geleden vervangen.
Probleem 2.
Bij snelheden boven de 80 km/u doet de auto bonkend inhouden zodra ik het gaspedaal vol intrap. Hij doet mooi terugschakelen gaat dan lekker vermogen leveren en de auto met mooie snelheid vooruit duwen maar doet dat helaas wel met 2-3 keer inhouden over het gehele toerental. Dit probleem is er altijd, ongeacht met/zonder noodloop/motorstoringslampje.
DPF is geforceerd gegenereerd, en is volgens sensor schoon en zonder problemen.
Heb ook een schoonmaakmiddel in de tank gegooid in combinatie met Diesel V Power van Shell en heb er een lang stuk meer gereden op snelweg.
DIAGNOSE:
Sinds aanschaf van de auto doet motorlampje branden, en dan gaat de auto natuurlijk in dit geval in noodloop van tijd tot tijd (eens in de week/2 weken).
Uitgelezen middels STAR en de volgende foutcodes komen eruit:
2641-008 " Check component B60 (Exhaust back pressure sensor). Plausibilty "
2632-008 " Check system 'Charge pressure control'. Charge pressure too high. "
Bij aanschaf van auto had ik met de verkoper afgesproken dat het onderdeel B60 (uitlaattegendruk sensor) vervangen zou worden. Heb er verder ook niet op gecheckt of het wel echt is vervangen.
MIJN IDEE:
Ik heb vele dingen gelezen over acuatator (?) van de Turbo die kapot zou zijn of olie in de Turbo die dit probleem doet veroorzaken.
Ik denk ook dat het iets richting de Turbo is omdat hij soms aanvoelt alsof hij wat vermogen mist en alsof hij aarzelt wanneer vermogen te geven en wanneer niet.
Ik hoor graag jullie bevindingen hierover...
W211 noodloop vermogensverlies inhouden motor
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Laatst iets soortgelijks gelezen op AMT. Daar bleek uiteindelijk dat er een scheurtje in een membraan zat van de vacuumbediening voor de Variabele Turbo Geometrie.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Membraan vervangen en het was opgelost?Jeroen schreef:Laatst iets soortgelijks gelezen op AMT. Daar bleek uiteindelijk dat er een scheurtje in een membraan zat van de vacuumbediening voor de Variabele Turbo Geometrie.
gr J
UPDATE Probleem 1:
Heb EGR klep getest, volledig functioneel en geen fouten. Losgehaald en schoongemaakt... Was een dikke zwarte smeurie..
Auto loopt heerlijk, veel kalmer en rustiger, maar het probleem is er nogsteeds, helemaal uit het niets bij veel gas geven blijven de toeren bij stationair hangen op 800, tot ongeveer 5 minuten lang, daarna zakt het weer rustig terug naar 680 toeren.
Misschien dat probleem 1 een verband heeft met probleem 2?
Der. Die. DAS.
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Was (IIRC) het membraan in de versteller. Hij was wel goed gangbaar, maar door het scheurtje reageerde de verstelling te langzaam op het veranderende vacuum. Opgelost met nieuwe versteller.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Ik denk dat het geen lek (lucht) ergens is. Anders zou het probleem altijd voor moeten doen toch?
Eerste tweede versnelling doet hij het perfect. Pas na de +- 80 km/u doet hij inhouden.
By the way, dat probleem met stationair, zou dat met knokkenassensor te maken kunnen hebben?
Eerste tweede versnelling doet hij het perfect. Pas na de +- 80 km/u doet hij inhouden.
By the way, dat probleem met stationair, zou dat met knokkenassensor te maken kunnen hebben?
Der. Die. DAS.
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Update: Het probleem van plotse 810 rpm stationair heb ik even bijgehouden. Duurt iedere keer precies (ongeveer) een half uur. Daarna zakt het weer naar normaal 680 rpm.
+
Brandstofverbruik gaat niet normaal zwaar omhoog tijdens dat half uur....
Iemand enig idee? Zou het eventueel dpf kunnen zijn, ECU die geforceerd regeneren doet misschien?
+
Brandstofverbruik gaat niet normaal zwaar omhoog tijdens dat half uur....
Iemand enig idee? Zou het eventueel dpf kunnen zijn, ECU die geforceerd regeneren doet misschien?
Der. Die. DAS.
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Update numero 2:
Probleem 2 opgelost!
Oplossing: Turbo vervangen door een nieuwe.
Heel misschien is hiermee probleem 1 ook opgelost, omdat de foutcodes nu verdwenen zijn. Ik zal over een paar weken posten of het probleem weg is. Altijd handig voor andere leden.
Moet wel zeggen.. wat is mijn E280 heerlijk rustig geworden?! Verbruik is ook flink omlaag volgens boordcomputer. Normaal kreeg ik em niet onder de 6.5l/100km. Nu gaatie met gemak naar de 5.5.
Probleem 2 opgelost!
Oplossing: Turbo vervangen door een nieuwe.
Heel misschien is hiermee probleem 1 ook opgelost, omdat de foutcodes nu verdwenen zijn. Ik zal over een paar weken posten of het probleem weg is. Altijd handig voor andere leden.
Moet wel zeggen.. wat is mijn E280 heerlijk rustig geworden?! Verbruik is ook flink omlaag volgens boordcomputer. Normaal kreeg ik em niet onder de 6.5l/100km. Nu gaatie met gemak naar de 5.5.
Der. Die. DAS.
- TheDiver
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
- Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
- Specialisatie: Wereldreiziger
Turbo vervangen voor een nieuwe.
Die kunnen ze toch ook heel goed reviseren of had je daar geen zin in.
grtzz
Die kunnen ze toch ook heel goed reviseren of had je daar geen zin in.
grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Denk dat TS de nieuwe turbo als garantiedingetje heeft gekregen want idd het reviseren van een turbo (laatst meegeholpen bij zon revisie) is minder werk dan bijv. dubbel pots verroeste remklauwen reviseren...mooi dat je nu weer kunt genieten!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
TheDiver schreef:Turbo vervangen voor een nieuwe.
Die kunnen ze toch ook heel goed reviseren of had je daar geen zin in.
grtzz
Inderdaad. Er was ongeveer 300 euro verschil tussen een gereviseerde en een nieuwe Turbo. Ik dacht dan ga ik liever voor een nog niet gebruikte.c1k320 schreef:Denk dat TS de nieuwe turbo als garantiedingetje heeft gekregen want idd het reviseren van een turbo (laatst meegeholpen bij zon revisie) is minder werk dan bijv. dubbel pots verroeste remklauwen reviseren...mooi dat je nu weer kunt genieten!
Ik las namelijk op een Engels talige forum dat een persoon precies de zelfde problemen als ik had. Hij heeft vervolgens een gereviseerde Turbo gebruikt, maar de problemen doken na ongeveer 1 maand weer terug op. Pas na gebruik van een nieuwe turbo was het probleem helemaal weg.
Goedkoop is duurkoop much?
Der. Die. DAS.
Revisiesetje was nog geen 40 euro inclusief verzendkosten maar kan ook 30 euro zijn geweest; vond dat zeer goedkoop maar als je dat niet zelf kan...ja, dan krijg je wss hetzelfde verhaal als bij dynamo's...laten reviseren is duur en vaak bijna even duur als op wat op ebay aan koopjes is te vinden. Maar fijn dat je weer kan genieten van je Mercedes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Precies, dan heb je natuurlijk altijd nog risico dat een revisie niet voldoende is, en dus dat het probleem terug keert. Heb mijn turbo ook via Ebay, expres gekozen voor een Garret, net omdat ze een betere bouwkwaliteit vertonen dan de rest.c1k320 schreef:Revisiesetje was nog geen 40 euro inclusief verzendkosten maar kan ook 30 euro zijn geweest; vond dat zeer goedkoop maar als je dat niet zelf kan...ja, dan krijg je wss hetzelfde verhaal als bij dynamo's...laten reviseren is duur en vaak bijna even duur als op wat op ebay aan koopjes is te vinden. Maar fijn dat je weer kan genieten van je Mercedes!
Laatste UPDATE:
Oorzaak probleem 1 gevonden; Diesel Partikel Filter / Diesel Particulate Filter / DPF
Heb het probleem zitten loggen, en kwam er dus achter dat het verhoogde toeren per minuut iedere keer ongeveer 36 minuten in beslag nam,(regenereren dus). Blijkt dat de W211 ( E280 CDI) niet perse een hoog toerental nodig heeft om te regenereren, maar kan dat dus ook gewoon op stationair. Ik dacht eerst dat dat het niet kon zijn omdat het probleem soms wel 2 keer per dag gebeurde. Uiteindelijk eens de waardes per dag in de gaten gehouden, en wat blijkt? De Roetfilter gaat iedere dag na 100 km snelweg rijden steeds maar weer vol?
Oplossing: Roetfilter vervangen / Reinigen / Verwijderen.
Ik heb persoonlijk voor dat laatste gekozen. Daarmee is het probleem opgelost en is tot op heden niet meer voorgekomen.
Engelse trefwoorden voor internationale probleem oplossing zoekers: rough idle , 800 rpm , dpf , sudden change , 36 minutes , E320 , E280 , CDI
Der. Die. DAS.
- Evan
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
Mooi dat je t probleem gevonden hebt, hoe doe je volgende APK?merak schreef:Precies, dan heb je natuurlijk altijd nog risico dat een revisie niet voldoende is, en dus dat het probleem terug keert. Heb mijn turbo ook via Ebay, expres gekozen voor een Garret, net omdat ze een betere bouwkwaliteit vertonen dan de rest.c1k320 schreef:Revisiesetje was nog geen 40 euro inclusief verzendkosten maar kan ook 30 euro zijn geweest; vond dat zeer goedkoop maar als je dat niet zelf kan...ja, dan krijg je wss hetzelfde verhaal als bij dynamo's...laten reviseren is duur en vaak bijna even duur als op wat op ebay aan koopjes is te vinden. Maar fijn dat je weer kan genieten van je Mercedes!
Laatste UPDATE:
Oorzaak probleem 1 gevonden; Diesel Partikel Filter / Diesel Particulate Filter / DPF
Heb het probleem zitten loggen, en kwam er dus achter dat het verhoogde toeren per minuut iedere keer ongeveer 36 minuten in beslag nam,(regenereren dus). Blijkt dat de W211 ( E280 CDI) niet perse een hoog toerental nodig heeft om te regenereren, maar kan dat dus ook gewoon op stationair. Ik dacht eerst dat dat het niet kon zijn omdat het probleem soms wel 2 keer per dag gebeurde. Uiteindelijk eens de waardes per dag in de gaten gehouden, en wat blijkt? De Roetfilter gaat iedere dag na 100 km snelweg rijden steeds maar weer vol?
Oplossing: Roetfilter vervangen / Reinigen / Verwijderen.
Ik heb persoonlijk voor dat laatste gekozen. Daarmee is het probleem opgelost en is tot op heden niet meer voorgekomen.
Engelse trefwoorden voor internationale probleem oplossing zoekers: rough idle , 800 rpm , dpf , sudden change , 36 minutes , E320 , E280 , CDI
greetings Evan
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Is opzich geen probleem. Doorgeven bij RDW dat roetfilter eruit is. Brengt een aantal nadelen met zich mee, maar gelukkig niks storend voor mij.Evan schreef: Mooi dat je t probleem gevonden hebt, hoe doe je volgende APK?
Der. Die. DAS.