Mercedes-Benz toont derde generatie B-Klasse (W247) in Parijs

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 okt 2018 19:23

De B-Klasse is aangekomen bij de derde generatie en beschikt onder andere over MBUX en geavanceerde rij- en veiligheidssystemen.
De B-Klasse is aangekomen bij de derde generatie en beschikt onder andere over MBUX en geavanceerde rij- en veiligheidssystemen.
W247-debute-13.jpg (138.67 KiB) 6814 keer bekeken
Momenteel vindt de autosalon van Parijs plaats en Mercedes-Benz maakt gebruik van de gelegenheid om de derde generatie B-Klasse (W247) te onthullen. “Onverminderd praktisch, chique als nooit tevoren”, aldus Britta Seeger, lid in de raad van bestuur voor Mercedes-Benz Personenwagens Marketing & Sales. Niet alleen van binnen is de B-Klasse grondig vernieuwd, waarbij de A-Klasse duidelijk als inspiratiebron diende, maar ook het exterieur is aangepakt.

Vijf motoren leverbaar vanaf verkoopvrijgave in december
De B-Klasse zal in eerste instantie leverbaar zijn in vijf motoriseringen. De B200 d en B220 d zijn gekoppeld aan de 8G-DCT transmissie.

- B180: 100 kW (136 pk), 200 Nm koppel, 7G-DCT
gecombineerd verbruik 5,6 - 5,4 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 128 - 124 gram per kilometer *.
- B200: 120 kW (163 pk), 250 Nm koppel, 7G-DCT
gecombineerd verbruik 5,6 - 5,4 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 129 - 124 gram per kilometer *.
- B180 d: 85 kW (116 pk), 260 Nm koppel, 7G-DCT
gecombineerd verbruik 4,4 - 4,1 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 115 - 109 gram per kilometer *.
- B200 d: 110 kW (150 pk), 320 Nm koppel, 8G-DCT
gecombineerd verbruik 4,5 - 4,2 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 119 - 112 gram per kilometer *.
- B220 d: 140 kW (190 pk), 400 Nm koppel, 7G-DCT
gecombineerd verbruik 4,5 - 4,4 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 119 - 116 gram per kilometer *.

De nieuwe OM654q, een dwarsgeplaatste variant van de OM654, beschikt over stalen zuigers met getrapte bovenzijde in een aluminium basisblok en cilinders met Nanoslide-coating. Dankzij de cilinderafstand van slechts 90 mm is het mogelijk om de onderdelen van de uitlaatgasbehandeling direct op de motor te monteren. De krachtbron is naar Euro 6 d gecertificeert en voldoet al aan de tweede fase van RDE, oftewel Real Driving Emissions. Dit is mogelijk dankzij een additionele SCR catalysator met ammoniakfiltering. Zodoende kan er meer AdBlue worden ingespoten en wordt een overschot aan uitstootgassen omgezet in de tweede SCR. Een ammoniakoverschot vindt vooral plaats bij vlotte temperatuursveranderingen in het uitlaattraject, zoals de wissel van stadsverkeer naar snelweg.

De nieuwe B-Klasse heeft een wielbasis van 2.729 mm met korte overhangen vóór en achter en een licht aflopende daklijn. Er kan gekozen worden uit wielen tussen 16 en 19 inch in diameter. Mede dankzij de grotere velgen, een vlakke motorkap en de schouderlijnen oogt de auto in zijn geheel sportiever dan voorheen.

Er zijn meerdere verlichtingsvarianten leverbaar. Standaard wordt de B-Klasse nog uitgerust met H7 schijnwerpers gecombineerd met LED dagrijverlichting. Pas bij de variant met compleet in LED uitgevoerde verlichting is de eigen dubbele lichtsignatuur van de B-Klasse zichtbaar. Optioneel is net als bij de A-Klasse het Multibeam LED systeem leverbaar. Tevens zijn ook bij de B-Klasse de achterlichten tweedelig en zijn de reflectoren in de bumper verwerkt. Dankzij een grotere dakspoiler en zwarte zijspoilers langs de achterruit is de aerodynamica verbeterd en scoort de nieuwe B-Klasse een cw-waarde van 0,24, ten opzichte van 0,25 van het uitgaande model (W246/W242).

Het interieur van de nieuwe B-Klasse beschikt over een betere zitgeometrie en een lagere gordelhoogte wat voor meer ruimtegevoel zorgt. De bestuurder zit 90 mm hoger dan in een A-Klasse. De dwarsdoorsnedes van de dakstijlbekleding is daarnaast geoptimaliseerd wat resulteert in een beter overzicht dankzij kleinere dode hoeken.

In het interieur beschikt de B-Klasse over veel elementen uit de A-Klasse maar doet het geheel toch zelfstandig aan. Waar het dashboard van de A-Klasse uit meerdere volumes lijkt te bestaan, is dit bij de B-Klasse slechts één basisvolume. Het dashboard beschikt recht voor de bestuurder over het bekende vrijstaande beeldscherm voor instrumentarium en multimedia. Ook bij de B-Klasse zijn drie uitvoeringen mogelijk: standaard met 2x 7-inch displays, 1x 7-inch en 1x 10,25-inch, en bij de Widescreen Cockpit met 2x 10,25-inch. Optioneel is een Head-up Display leverbaar.

Het dashboard is voorzien van vijf ronde uitstroomopeningen in turbine-look, welke in de uitrustingsline “Style” in het midden gekleurd is en daarmee op een naverbrander van een straaljager lijkt. De middenconsole is net als in de E-Klasse uitgevoerd in “Black Panel” optiek en beschikt over een aanraakbedieningssysteem. De ambientverlichting is een primeur in het segment en kan worden ingesteld met de keuze uit 64 kleuren en tien kleurcombinaties, evenals naar individuele instellingen.

De stoelen bieden een vlakkere zitpositie en een groter verstelbereik, waarbij ook de hoofdruimte is toegenomen. De elleboogbreedte voorin bedraagt 1.456 mm en is daarmee gelijkwaardig aan auto’s uit de middenklasse. Voortaan zijn op de B-Klasse ook volledig elektrisch verstelbare multicontourstoelen met memory en massagefuncties leverbaar, evenals stoelklimatisering en Energizing stoelkinetica, welke tijdens lange ritten de hoeken van zit- en steunkussens aanpast en altijd een optimale orthopedische zithouding garandeert.

Dankzij een verbeterde instapmaat bij de middentunnel is de middelste achterzitplaats beter bereikbaar. De rugleuningen van de tweede zitrij zijn standaard neerklapbaar in 40:20:40 verhouding, terwijl afhankelijk van de uitvoering de gehele zitrij vanaf midden 2019 veertien centimeter verschoven kan worden en de rugleuningen steiler om te klappen zijn. Hiermee varieert het laadvolume tussen 455 en 705 liter. De laadruimte is hiermee weliswaar een paar liter kleiner dan bij de voorgaande B-Klasse, maar kan beter benut worden dankzij optimalisaties aan de vormgeving en indeling.
Met volledig platgelegde achterste rugleuningen past er tot aan het dak gemeten tot wel 1.540 liter bagage. Vanaf midden 2019 kan optioneel worden gekozen voor een neerklapbare rugleuning van de voorpassagiersstoel. Eveneens een optie is de Easy-Pack achterklep die via een knop kan worden geopend of gesloten, of in combinatie met Hands-Free Access via een voetbeweging.

MBUX en semi-autonome rijfuncties
De B-Klasse is na de A-Klasse en de nieuwe GLE-Klasse de derde modellijn die voorzien wordt van het MBUX multimediasysteem met standaard aanraakbediening en optionele Widescreen Cockpit en Augmented Reality technologie.

De B-Klasse wordt op het gebied van rij-assistentiesystemen met een flinke zet richting de S-Klasse opgewaardeerd. De verscheidene systemen bieden een coöperatieve ondersteuning voor de bestuurder en staan hiermee garant voor een uitzonderlijk hoog niveau aan actieve veiligheid in deze klasse. De B-Klasse kan onder andere gedeeltelijk autonoom rijden, dankzij een verbeterd camera- en radarsysteem met tot wel 500 meter voorwaarts zicht. Ook wordt als onderdeel van het Bestuurders Assistentie Pakket data van het navigatiesysteem gebruikt in combinatie met Distronic om locatie-gebaseerde ondersteuning te bieden en de snelheid comfortabel aan te passen bij nadering van bochten, kruispunten of gewijzigde verkeerssituaties. De B-Klasse beschikt ook over een actieve noodstopassistent en een intuïtieve actieve spoorassistent. Tot de standaard uitrusting behoort een uitgebreide actieve remassistent.

Verschillende onderstelopties
Afhankelijk van de gekozen variant zijn er meerdere onderstelopties mogelijk, zoals een verlaagd comfortonderstel en een onderstel met actieve adaptieve demping. Bij laatstgenoemde kan de bestuurder tijdens het rijden de demperkarakteristiek beïnvloeden middels Dynamic Select. Hierbij wordt een elektronisch ventiel aangestuurd waardoor de demping per wiel optimaal kan worden afgestemd naar elke rijsituatie.

Bij alle motoriseringen is de vooras uitgevoerd met McPherson veerpoten en een dwarsarm uit gesmeed aluminium waaraan een uit aluminium gegoten wieldrager is bevestigd. Hierdoor is de onafgeveerde massa verminderd en is het rijcomfort verbeterd.

Op de achteras is hetzelfde idee toegepast als bij de A-Klasse. De basismotoriseringen beschikken hierbij zodoende over een torsieas ophanging. Bij de sterkere uitvoeringen wordt een multi-link ophanging toegepast, welke eveneens voor gewichtsreductie uit aluminium vervaardigd is. De drie dwars- en enkele langsarmen per achterwiel worden bevestigd aan een subframe welke middels rubberen lagering van de carrosserie gescheiden is. Hierdoor dringen minder geluiden en vibraties het voertuig binnen. Alle achterasconstructies beschikken over gasdempers en schroefveren.

De nieuwe generatie B-Klasse is vanaf 3 december 2018 bestelbaar en wordt in februari 2019 voor het eerst geleverd.

*: de verbruiks- en uitstootcijfers zijn vooralsnog gemeten volgens NEDC.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

67874 67875 67876 67877

67878 67879 67880 67881

67882 67883 67884 67885

67886 67887 67888 67889

67890 67891 67892 67893

67894 67895 67896 67897

67898 67899 67900

67901 67902 67903


Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

02 okt 2018 21:38

Netjes! Vind het nieuwe dashboards allemaal wel erg mooi eigenlijk :goedzo:
SternGucker
Berichten: 215
Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution

03 okt 2018 15:36

Erg jammer dat ie niet als zevenzitter komt. Had ik wel op gehoopt....
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

03 okt 2018 15:52

Het blijft een B klasse he..... 7 zitplaatsen is gewoon geen plek voor.
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

03 okt 2018 15:54

Kan zomaar zijn dat ze later een verlengde B-Klasse uitbrengen (net als BMW met de 2 GT), of dat de GLB 7-stoelen krijgt.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

03 okt 2018 17:38

SternGucker schreef:Erg jammer dat ie niet als zevenzitter komt. Had ik wel op gehoopt....
S_W204 schreef:Kan zomaar zijn dat ze later een verlengde B-Klasse uitbrengen (net als BMW met de 2 GT), of dat de GLB 7-stoelen krijgt.
Zoals S_W204 al aanhaalt is een tijdje terug bevestigd dat de GLB al dan niet optioneel een zevenzitter wordt. Deze krijgt wel een andere styling (beetje GLK-achtig maar met de nieuwe designtaal) maar staat op hetzelfde platform. Ik ben persoonlijk daar wel blij mee. Deze B lijkt heel netjes in verhouding te zijn, een lange variant daarvan wordt net als die BMW niet om aan te zien (vind ik persoonlijk dan).

Zie ook hier: viewtopic.php?f=55&t=89480
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

03 okt 2018 19:48

Is de R klasse geen verlengde B klasse met 7 zitplaatsen. :twisted: / :P
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

03 okt 2018 20:41

Dat was ie inderdaad. Die twee werden ook als soort koppel geïntroduceerd, Compact Sports Tourer werd later de B, en Grand Sports Tourer werd de R. Maar zoals we weten is de R nooit het succes geworden dat ze hadden gehoopt, ik denk dat ie gewoon te duur was, en de VIP diensten hebben het blijkbaar liever voorzien op Sprinters en V's.

67911 67910 67909

Wat dat betreft gaat die GLB het ongetwijfeld beter doen. Een 7-zitter met off-roader uiterlijk op dezelfde basis dus een stuk betaalbaarder.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2991
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

03 okt 2018 21:39

Mooie bak.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

04 okt 2018 19:52

Ik vind de R best wel een mooie wagen. Voor mij veel te groot, dus hij zal hier nooit voor de deur komen, maar wel mooi.

De B daarentegen is het zeker niet en zal het ook niet worden.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Mercedes-Benz W168
Berichten: 4639
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
Locatie: Brabant

04 okt 2018 20:01

Ik vind hem meer dan geslaagd. Ik kan wel wennen aan het nieuwe ''gezicht'' van Mercedes-Benz.
Groeten, Florent

Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.

Instagram:
allard.benz


Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

04 okt 2018 20:08

Mja, ik heb niets met die “halve busjes”. Zo werd me ooit door een bmw dealer, waar we bij een open dag waren, dat halve busje voorgesteld “want zo handig met een gezin”. Nee, laat maar, m’n C klasse bevalt beter voor m’n gezin, zei ik...
Ik wist niet dat ik er zo als een familieman uitzag. :?
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
lvschie
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 dec 2018 13:24

30 dec 2018 09:32

Even puur praktisch, je kijkt niet meer een tunnel in naar je tellers maar kijkt naar een onbeschermd reflecterend oppervlak waar zonlicht best wel eens flink parten kan gaan spelen. Prachtige wagen, alleen een beetje doorgeslagen naar de foute kant qua dashboard. Lijkt wel een grote iPad. Ik hoop dat dit een optie is. :o
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

30 dec 2018 17:01

Nee, is standaard. Alleen de diagonalen van het effectieve display binnen de zwarte omlijsting kennen optionele grotere varianten (buitenafmeting altijd hetzelfde).

Maar er rijden al genoeg auto's mee. Ga eens kijken bij de dealer of maak een proefrit. Volgens mij hebben ze wel wat gedaan om het scherm altijd leesbaar te houden, maar ik heb zelf niet zo'n auto dus ik kan er niets over zeggen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

30 dec 2018 17:22

Ik rij dagelijks in een 213 met widescreen en ben er grote fan van. Echt super die display's!
Plaats reactie