Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Momenteel vindt de autosalon van Parijs plaats en Mercedes-Benz maakt gebruik van de gelegenheid om de derde generatie B-Klasse (W247) te onthullen. “Onverminderd praktisch, chique als nooit tevoren”, aldus Britta Seeger, lid in de raad van bestuur voor Mercedes-Benz Personenwagens Marketing & Sales. Niet alleen van binnen is de B-Klasse grondig vernieuwd, waarbij de A-Klasse duidelijk als inspiratiebron diende, maar ook het exterieur is aangepakt.
Vijf motoren leverbaar vanaf verkoopvrijgave in december
De B-Klasse zal in eerste instantie leverbaar zijn in vijf motoriseringen. De B200 d en B220 d zijn gekoppeld aan de 8G-DCT transmissie.
- B180: 100 kW (136 pk), 200 Nm koppel, 7G-DCT
gecombineerd verbruik 5,6 - 5,4 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 128 - 124 gram per kilometer *.
- B200: 120 kW (163 pk), 250 Nm koppel, 7G-DCT
gecombineerd verbruik 5,6 - 5,4 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 129 - 124 gram per kilometer *.
- B180 d: 85 kW (116 pk), 260 Nm koppel, 7G-DCT
gecombineerd verbruik 4,4 - 4,1 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 115 - 109 gram per kilometer *.
- B200 d: 110 kW (150 pk), 320 Nm koppel, 8G-DCT
gecombineerd verbruik 4,5 - 4,2 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 119 - 112 gram per kilometer *.
- B220 d: 140 kW (190 pk), 400 Nm koppel, 7G-DCT
gecombineerd verbruik 4,5 - 4,4 liter op 100 kilometer, gecombineerde CO2-uitstoot 119 - 116 gram per kilometer *.
De nieuwe OM654q, een dwarsgeplaatste variant van de OM654, beschikt over stalen zuigers met getrapte bovenzijde in een aluminium basisblok en cilinders met Nanoslide-coating. Dankzij de cilinderafstand van slechts 90 mm is het mogelijk om de onderdelen van de uitlaatgasbehandeling direct op de motor te monteren. De krachtbron is naar Euro 6 d gecertificeert en voldoet al aan de tweede fase van RDE, oftewel Real Driving Emissions. Dit is mogelijk dankzij een additionele SCR catalysator met ammoniakfiltering. Zodoende kan er meer AdBlue worden ingespoten en wordt een overschot aan uitstootgassen omgezet in de tweede SCR. Een ammoniakoverschot vindt vooral plaats bij vlotte temperatuursveranderingen in het uitlaattraject, zoals de wissel van stadsverkeer naar snelweg.
De nieuwe B-Klasse heeft een wielbasis van 2.729 mm met korte overhangen vóór en achter en een licht aflopende daklijn. Er kan gekozen worden uit wielen tussen 16 en 19 inch in diameter. Mede dankzij de grotere velgen, een vlakke motorkap en de schouderlijnen oogt de auto in zijn geheel sportiever dan voorheen.
Er zijn meerdere verlichtingsvarianten leverbaar. Standaard wordt de B-Klasse nog uitgerust met H7 schijnwerpers gecombineerd met LED dagrijverlichting. Pas bij de variant met compleet in LED uitgevoerde verlichting is de eigen dubbele lichtsignatuur van de B-Klasse zichtbaar. Optioneel is net als bij de A-Klasse het Multibeam LED systeem leverbaar. Tevens zijn ook bij de B-Klasse de achterlichten tweedelig en zijn de reflectoren in de bumper verwerkt. Dankzij een grotere dakspoiler en zwarte zijspoilers langs de achterruit is de aerodynamica verbeterd en scoort de nieuwe B-Klasse een cw-waarde van 0,24, ten opzichte van 0,25 van het uitgaande model (W246/W242).
Het interieur van de nieuwe B-Klasse beschikt over een betere zitgeometrie en een lagere gordelhoogte wat voor meer ruimtegevoel zorgt. De bestuurder zit 90 mm hoger dan in een A-Klasse. De dwarsdoorsnedes van de dakstijlbekleding is daarnaast geoptimaliseerd wat resulteert in een beter overzicht dankzij kleinere dode hoeken.
In het interieur beschikt de B-Klasse over veel elementen uit de A-Klasse maar doet het geheel toch zelfstandig aan. Waar het dashboard van de A-Klasse uit meerdere volumes lijkt te bestaan, is dit bij de B-Klasse slechts één basisvolume. Het dashboard beschikt recht voor de bestuurder over het bekende vrijstaande beeldscherm voor instrumentarium en multimedia. Ook bij de B-Klasse zijn drie uitvoeringen mogelijk: standaard met 2x 7-inch displays, 1x 7-inch en 1x 10,25-inch, en bij de Widescreen Cockpit met 2x 10,25-inch. Optioneel is een Head-up Display leverbaar.
Het dashboard is voorzien van vijf ronde uitstroomopeningen in turbine-look, welke in de uitrustingsline “Style” in het midden gekleurd is en daarmee op een naverbrander van een straaljager lijkt. De middenconsole is net als in de E-Klasse uitgevoerd in “Black Panel” optiek en beschikt over een aanraakbedieningssysteem. De ambientverlichting is een primeur in het segment en kan worden ingesteld met de keuze uit 64 kleuren en tien kleurcombinaties, evenals naar individuele instellingen.
De stoelen bieden een vlakkere zitpositie en een groter verstelbereik, waarbij ook de hoofdruimte is toegenomen. De elleboogbreedte voorin bedraagt 1.456 mm en is daarmee gelijkwaardig aan auto’s uit de middenklasse. Voortaan zijn op de B-Klasse ook volledig elektrisch verstelbare multicontourstoelen met memory en massagefuncties leverbaar, evenals stoelklimatisering en Energizing stoelkinetica, welke tijdens lange ritten de hoeken van zit- en steunkussens aanpast en altijd een optimale orthopedische zithouding garandeert.
Dankzij een verbeterde instapmaat bij de middentunnel is de middelste achterzitplaats beter bereikbaar. De rugleuningen van de tweede zitrij zijn standaard neerklapbaar in 40:20:40 verhouding, terwijl afhankelijk van de uitvoering de gehele zitrij vanaf midden 2019 veertien centimeter verschoven kan worden en de rugleuningen steiler om te klappen zijn. Hiermee varieert het laadvolume tussen 455 en 705 liter. De laadruimte is hiermee weliswaar een paar liter kleiner dan bij de voorgaande B-Klasse, maar kan beter benut worden dankzij optimalisaties aan de vormgeving en indeling.
Met volledig platgelegde achterste rugleuningen past er tot aan het dak gemeten tot wel 1.540 liter bagage. Vanaf midden 2019 kan optioneel worden gekozen voor een neerklapbare rugleuning van de voorpassagiersstoel. Eveneens een optie is de Easy-Pack achterklep die via een knop kan worden geopend of gesloten, of in combinatie met Hands-Free Access via een voetbeweging.
MBUX en semi-autonome rijfuncties
De B-Klasse is na de A-Klasse en de nieuwe GLE-Klasse de derde modellijn die voorzien wordt van het MBUX multimediasysteem met standaard aanraakbediening en optionele Widescreen Cockpit en Augmented Reality technologie.
De B-Klasse wordt op het gebied van rij-assistentiesystemen met een flinke zet richting de S-Klasse opgewaardeerd. De verscheidene systemen bieden een coöperatieve ondersteuning voor de bestuurder en staan hiermee garant voor een uitzonderlijk hoog niveau aan actieve veiligheid in deze klasse. De B-Klasse kan onder andere gedeeltelijk autonoom rijden, dankzij een verbeterd camera- en radarsysteem met tot wel 500 meter voorwaarts zicht. Ook wordt als onderdeel van het Bestuurders Assistentie Pakket data van het navigatiesysteem gebruikt in combinatie met Distronic om locatie-gebaseerde ondersteuning te bieden en de snelheid comfortabel aan te passen bij nadering van bochten, kruispunten of gewijzigde verkeerssituaties. De B-Klasse beschikt ook over een actieve noodstopassistent en een intuïtieve actieve spoorassistent. Tot de standaard uitrusting behoort een uitgebreide actieve remassistent.
Verschillende onderstelopties
Afhankelijk van de gekozen variant zijn er meerdere onderstelopties mogelijk, zoals een verlaagd comfortonderstel en een onderstel met actieve adaptieve demping. Bij laatstgenoemde kan de bestuurder tijdens het rijden de demperkarakteristiek beïnvloeden middels Dynamic Select. Hierbij wordt een elektronisch ventiel aangestuurd waardoor de demping per wiel optimaal kan worden afgestemd naar elke rijsituatie.
Bij alle motoriseringen is de vooras uitgevoerd met McPherson veerpoten en een dwarsarm uit gesmeed aluminium waaraan een uit aluminium gegoten wieldrager is bevestigd. Hierdoor is de onafgeveerde massa verminderd en is het rijcomfort verbeterd.
Op de achteras is hetzelfde idee toegepast als bij de A-Klasse. De basismotoriseringen beschikken hierbij zodoende over een torsieas ophanging. Bij de sterkere uitvoeringen wordt een multi-link ophanging toegepast, welke eveneens voor gewichtsreductie uit aluminium vervaardigd is. De drie dwars- en enkele langsarmen per achterwiel worden bevestigd aan een subframe welke middels rubberen lagering van de carrosserie gescheiden is. Hierdoor dringen minder geluiden en vibraties het voertuig binnen. Alle achterasconstructies beschikken over gasdempers en schroefveren.
De nieuwe generatie B-Klasse is vanaf 3 december 2018 bestelbaar en wordt in februari 2019 voor het eerst geleverd.
*: de verbruiks- en uitstootcijfers zijn vooralsnog gemeten volgens NEDC.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG