Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-AMG heeft een nieuw ‘instapmodel’ naar de wereld van Affalterbach onthuld. De A35 4Matic is de eerste van twee AMG motoriseringen voor de W177 A-Klasse en beschikt over een nieuw ontwikkelde turbomotor op basis van de M260. De viercilinder motor beschikt over een slagvolume van 2,0-liter en levert 225 kW (306 pk) en 400 Nm koppel bij 3.000 toeren per minuut. Hierdoor is het mogelijk te versnellen naar 100 km/h in slechts 4,7 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Volgens de voorlopig nog NEDC-bepaalde cijfers ligt het gecombineerde verbruik tussen 7,4 en 7,1 liter op 100 kilometer en is de CO2-uitstoot 169-167 gram per kilometer.
Het exterieurontwerp is natuurlijk in de basis de bekende A-Klasse vijfdeurs, aangevuld met kenmerkende AMG-elementen zoals de grille met dubbele lamellen, een AMG voorbumper met opzetranden rond de luchtinlaten, een frontsplitter en sierelementen in zilverchroom op de lamellen van de buitenste luchtinlaten. Van de zijkant toont de auto sportiever mede dankzij 18-inch lichtmetalen velgen in dubbelspaaks design en AMG dorpels. Aan de achterzijde is de A35 4Matic te herkennen aan een speciale achtervleugel op de dakspoiler en een nieuwe diffuser met twee ronde uitlaatsierstukken.
Het interieur van de A35 4Matic volgt de ‘Entry Performance’ logica van Mercedes-AMG met stoelen bekleed in lederlook Artico met microvezel Dinamica in zwart met rood stiksel en rode gordels of in lederlook Artico in zwart/digitaalgrijs. Verdere rode accenten zoals rondom de uitstroomopeningen benadrukken het sportieve aspect.
In het instrumentarium kan de bestuurder kiezen uit drie AMG stijlcombinaties voor de weergave. Vooral opvallend is de “Supersport Mode” met centrale ronde toerenteller waarbij verdere informatie wordt weergeven met balkgrafieken links en rechts van de toerenteller. De balken reiken in driedimensionaal perspectief naar een kunstmatige horizon op de achtergrond. Via het AMG menu kan de bestuurder extra informatie opvragen zoals Warm-Up, Set-Up, G-krachten en motordata.
Het nieuwe AMG Performance stuurwiel is optioneel met extra bedieningselementen uit te rusten welke aan de onderzijde van de spaken zijn gepositioneerd. Het gekozen rijprogramma wordt op een LCD kleurendisplay weergeven die direct in de draaiknop geïntegreerd is. Verdere AMG functionaliteiten zijn beschikbaar middels naar keuze configureerbare schakelaars.
Bij de A35 4Matic is elk detail afgestemd op maximale rijdynamiek zonder dat dit ten koste gaat van het alledaagse comfort. “De nieuwe A35 staat in elk detail teken voor ons streven naar Driving Performance, en biedt een verbazingwekkend dynamisch rijgedrag dat op gelijke hoogte staat met dat van de uitgaande A45 AMG,” aldus Tobias Moers. Dit wordt versterkt door het feit dat Mercedes-AMG vanaf het begin al onderdeel uitmaakte van de ontwikkeling van de nieuwe A-Klasse, wat ook zijn voordelen gaat hebben bij de nog te introduceren W177 A45 4Matic.
Maatregelen in de chassisbouw
Dankzij de vroege betrokkenheid van Mercedes-AMG is via gerichte verstevigingen voorin de voertuigstructuur de basis gelegd voor een nauwkeurig stuurgedrag en rijstabiliteit, evenals voor een betere weerstand van de aandrijflijn, ook bij de zwaarste en meest sportieve inzet. De torsiestijfheid van de voorste voertuigstructuur is verhoogd door een aluminium plaat onder de motor aan het frame te bevestigen. Twee diagonaalliggers reduceren het torderen van de bodemplaat en verhogen de algehele stijfheid van het voertuig.
Nieuw ontwikkelde motor op basis van M260 viercilinder
De nieuwe 2,0-liter viercilinder turbomotor is gebaseerd op de M260. De aandrijflijn overtuigt met vlugge respons op gaspedaalbediening, een hoge trekkracht (400 Nm maximum koppel vanaf 3.000 toeren per minuut), een uitnodigend motorkarakter en emotioneel motorgeluid. Het uit hogegraads licht aluminium gegoten carter zorgt voor een lager zwaartepunt waardoor de rijdynamiek verbeterd wordt. De drukvulling wordt verzorgd door een twin-scroll turbo die een optimaal aanspreekgedrag bij lage toerentallen combineert met een hoge vermogenstoename bij hogere toerentallen. De behuizing van de turbo is verdeeld in twee parallel verlopende stromingskanalen. Samen met twee eveneens gescheiden uitlaatkanalen in het spruitstuk wordt het mogelijk om nauwkeurig de uitlaatgassen langs de turbine te leiden.
De cilinders zijn in twee groepen verdeeld en worden zo ieder naar een kanaal naar de turbines gevoerd. De cilindergroepen zijn bepaald op ontstekingsvolgorde. De twin-scroll technologie biedt hierbij het voordeel dat de nadelige invloed van een enkele cilinder bij belastingswisselingen wordt geminimaliseerd. Hierdoor wordt de uitlaattegendruk gereduceerd en worden de belastingswisselingen en de motorefficiëntie verbeterd.
Verdere maatregelen om de efficiëntie te verhogen zijn onder andere de kleppenaansturing Camtronic, een intelligent thermo-management voor motor en olietraject, zeer precieze Piëzo-injectoren, Multi-Spark ontsteking en de gepatenteerde Conicshape® boring van de cilinders waarmee de interne wrijving wordt verlaagd.
De A35 4Matic is voorzien van de AMG Speedshift DCT 7G transmissie met dubbele koppeling. De versnellingsoverbrengingen zijn zo gedefineerd dat de bestuurder bij alle snelheden een uiterst directe versnelling beleeft, gecombineerd met korte schakeltijden en optimale overgangen bij laat schakelen.
Standaard Race-start
De standaard aanwezige Race-start functie biedt maximale versnelling uit stilstand en is een bijzondere belevenis. De functies van de transmissie worden aangevuld door de via de schakelflippers te bedienen M-Modus evenals door het handmatige schakelprogramma “M”.
Het variabele AMG Performance 4Matic systeem combineert hierbij maximale tractie met veel rijplezier. In het teken van de hoge rijdynamiek is de koppelverdeling traploos variabel. Het spectrum reikt van puur voorwielaangedreven tot een 50/50 verhouding op voor- en achteras.
De variabele verdeling van het koppel tussen de vooras en achteras wordt mogelijk gemaakt door een meerplatenkoppeling die in de achterasbehuizing is geïntegreerd. De aansturing is elektro-mechanisch en kijkt onder andere naar de actuele snelheid, de langs- en dwarsversnellingen, de stuurhoek, het snelheidsverschil per wiel, de actuele versnelling en de pedaalinstellingen. Ten opzichte van een elektro-hydraulisch systeem biedt de elektro-mechanische aansturing het voordeel dat de rijdynamiek verfijnder is, vooral dankzij de duidelijk snellere reactietijden en de toerentalonafhankelijke werking van de koppelingsplaten over het gehele bereik.
Als het ESP® geactiveerd is, zit het 4Matic systeem in “Comfort”-mode. Als de bestuurder “ESP® Sport Handling” of “ESP® Off” kiest, schakelt het 4Matic systeem naar “Sport”-mode voor een nog wendbaardere wegligging en een hoger grensbereik. De vijf AMG Dynamic Select rijprogramma’s zijn “Gladheid”, “Comfort”, “Sport”, “Sport+” en “Individual” bieden een nog grotere spreiding van het voertuigkarakter tussen comfortabel en dynamisch. Daarbij worden verscheidene parameters zoals het aansprekingsvermogen van motor en transmissie veranderd.
Een nieuwe functie van AMG Dynamic Select is AMG Dynamics. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling biedt naar wens een uitbreiding op de stabiliserende functies van ESP® en het ingrijpgedrag. Het systeem kan in de bochten een scherper stuurgedrag bereiken door het binnenste achterwiel kort af te remmen.
De ingrepen van AMG Dynamics worden benoemd met de termen “Basic” en “Advanced”, waarbij de keuze op het multi-media display te zien is met een nieuw AMG Dynamics symbool.
- “Basic” is voor de rijprogramma’s “Gladheid” en “Comfort”. De A35 4Matic vertoont een stabiel rijgedrag met hoge gierdemping.
- “Advanced”is beschikbaar bij de rijprogramma’s “Sport” en “Sport+”. Hierbij is de A35 4Matic neutraal gebalanceerd. Een geringere gierdemping, minder stuurhoekverlies en verhoogde wendbaarheid ondersteunen dynamische manoeuvres zoals het rijden op bochtige landwegen.
Asconstructies
De vooras van de A35 4Matic beschikt over een McPherson-constructie. De wielgeleiding wordt bereikt door een dwarsarm onder de as van het wiel, een veerpoot en een spoorstang. De speciale asgeometrie vermindert de invloed van de aandrijving op het stuurgedrag voor een beter comfort en dynamischere wegligging. De nieuwe dwarsarm is van aluminium gemaakt en reduceert daarmee de onafgeveerde massa waardoor de vering gevoeliger kan functioneren. De AMG-specifieke wieldragers op de vooras beschikken over een radiaal verschroefde remklauw, een stukje technologie uit de racerij.
De vier-link achteras is via een subframe star met de carrosserie verbonden. Elk achterwiel beschikt over drie dwars- en langsarmen, de wieldrager en de lagering uit de bewezen A45 AMG.
Met de optionele adaptieve verstelbare dempers kan de bestuurder kiezen tussen drie ophangingskarakteristieken tussen comfortabele en sportieve oriëntatie. Het systeem werkt volledig automatisch en past per wiel de dempingskracht aan naar de actuele rijsituatie bij elke wegtoestand.
De krachtige reminrichting zorgt voor een standvaste vertraging en korte remwegen. De afmetingen zijn gelijk aan die van de uitgaande A45 AMG. De vooras is voorzien van nieuwe monoblock remklauwen met vier zuigers en remschijven met een diameter van 350 millimeter. De achteras beschikt over remklauwen met enkele zuigers en remschijven met een diameter van 330 millimeter. De schijven zijn intern geventileerd en geperforeerd om de warmte beter te geleiden en minder vatbaar te zijn voor remvervaging bij extreme inzet. De remklauwen zijn in zilver gelakt en voorzien van een zwart AMG schrift.
De snelheidsafhankelijke, elektro-mechanische sport-parameterbesturing ondersteunt met een directe stuuroverbrenging een sportieve rijstijl. Het systeem beschikt over een speciale stuurstang met variabele overbrenging voor sportiever of comfortabeler stuurgedrag, afhankelijk van het gekozen rijprogramma. De vaste lagering in de dragende structuur verbindt de besturing nog beter met de carrosserie en verhoogt daarmee de stuurprecisie.
Het uitlaatsysteem van de A35 4Matic beschikt standaard over een automatisch gestuurde uitlaatklep. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma kan hiermee de klank en het volume worden aangepast van gedempt tot krachtig.
De A35 4Matic debuteert voor het publiek op 2 oktober 2018 op de Auto Salon in Parijs. De verkoopsvrijgave volgt nog diezelfde maand, waarna de eerste leveringen plaats vinden in januari 2019.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG