Mercedes-AMG A35 4Matic: instapper uit Affalterbach met 306 pk

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

19 sep 2018 21:30

De A-Klasse is onder handen genomen door Mercedes-AMG en is als A35 4Matic de eerste van twee A-Klasse AMG-varianten voor de W177.
De A-Klasse is onder handen genomen door Mercedes-AMG en is als A35 4Matic de eerste van twee A-Klasse AMG-varianten voor de W177.
W177-A35-debute-23.jpg (144.32 KiB) 5062 keer bekeken
Mercedes-AMG heeft een nieuw ‘instapmodel’ naar de wereld van Affalterbach onthuld. De A35 4Matic is de eerste van twee AMG motoriseringen voor de W177 A-Klasse en beschikt over een nieuw ontwikkelde turbomotor op basis van de M260. De viercilinder motor beschikt over een slagvolume van 2,0-liter en levert 225 kW (306 pk) en 400 Nm koppel bij 3.000 toeren per minuut. Hierdoor is het mogelijk te versnellen naar 100 km/h in slechts 4,7 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Volgens de voorlopig nog NEDC-bepaalde cijfers ligt het gecombineerde verbruik tussen 7,4 en 7,1 liter op 100 kilometer en is de CO2-uitstoot 169-167 gram per kilometer.

Het exterieurontwerp is natuurlijk in de basis de bekende A-Klasse vijfdeurs, aangevuld met kenmerkende AMG-elementen zoals de grille met dubbele lamellen, een AMG voorbumper met opzetranden rond de luchtinlaten, een frontsplitter en sierelementen in zilverchroom op de lamellen van de buitenste luchtinlaten. Van de zijkant toont de auto sportiever mede dankzij 18-inch lichtmetalen velgen in dubbelspaaks design en AMG dorpels. Aan de achterzijde is de A35 4Matic te herkennen aan een speciale achtervleugel op de dakspoiler en een nieuwe diffuser met twee ronde uitlaatsierstukken.

Het interieur van de A35 4Matic volgt de ‘Entry Performance’ logica van Mercedes-AMG met stoelen bekleed in lederlook Artico met microvezel Dinamica in zwart met rood stiksel en rode gordels of in lederlook Artico in zwart/digitaalgrijs. Verdere rode accenten zoals rondom de uitstroomopeningen benadrukken het sportieve aspect.

In het instrumentarium kan de bestuurder kiezen uit drie AMG stijlcombinaties voor de weergave. Vooral opvallend is de “Supersport Mode” met centrale ronde toerenteller waarbij verdere informatie wordt weergeven met balkgrafieken links en rechts van de toerenteller. De balken reiken in driedimensionaal perspectief naar een kunstmatige horizon op de achtergrond. Via het AMG menu kan de bestuurder extra informatie opvragen zoals Warm-Up, Set-Up, G-krachten en motordata.

Het nieuwe AMG Performance stuurwiel is optioneel met extra bedieningselementen uit te rusten welke aan de onderzijde van de spaken zijn gepositioneerd. Het gekozen rijprogramma wordt op een LCD kleurendisplay weergeven die direct in de draaiknop geïntegreerd is. Verdere AMG functionaliteiten zijn beschikbaar middels naar keuze configureerbare schakelaars.

Bij de A35 4Matic is elk detail afgestemd op maximale rijdynamiek zonder dat dit ten koste gaat van het alledaagse comfort. “De nieuwe A35 staat in elk detail teken voor ons streven naar Driving Performance, en biedt een verbazingwekkend dynamisch rijgedrag dat op gelijke hoogte staat met dat van de uitgaande A45 AMG,” aldus Tobias Moers. Dit wordt versterkt door het feit dat Mercedes-AMG vanaf het begin al onderdeel uitmaakte van de ontwikkeling van de nieuwe A-Klasse, wat ook zijn voordelen gaat hebben bij de nog te introduceren W177 A45 4Matic.

Maatregelen in de chassisbouw
Dankzij de vroege betrokkenheid van Mercedes-AMG is via gerichte verstevigingen voorin de voertuigstructuur de basis gelegd voor een nauwkeurig stuurgedrag en rijstabiliteit, evenals voor een betere weerstand van de aandrijflijn, ook bij de zwaarste en meest sportieve inzet. De torsiestijfheid van de voorste voertuigstructuur is verhoogd door een aluminium plaat onder de motor aan het frame te bevestigen. Twee diagonaalliggers reduceren het torderen van de bodemplaat en verhogen de algehele stijfheid van het voertuig.

Nieuw ontwikkelde motor op basis van M260 viercilinder
De nieuwe 2,0-liter viercilinder turbomotor is gebaseerd op de M260. De aandrijflijn overtuigt met vlugge respons op gaspedaalbediening, een hoge trekkracht (400 Nm maximum koppel vanaf 3.000 toeren per minuut), een uitnodigend motorkarakter en emotioneel motorgeluid. Het uit hogegraads licht aluminium gegoten carter zorgt voor een lager zwaartepunt waardoor de rijdynamiek verbeterd wordt. De drukvulling wordt verzorgd door een twin-scroll turbo die een optimaal aanspreekgedrag bij lage toerentallen combineert met een hoge vermogenstoename bij hogere toerentallen. De behuizing van de turbo is verdeeld in twee parallel verlopende stromingskanalen. Samen met twee eveneens gescheiden uitlaatkanalen in het spruitstuk wordt het mogelijk om nauwkeurig de uitlaatgassen langs de turbine te leiden.

De cilinders zijn in twee groepen verdeeld en worden zo ieder naar een kanaal naar de turbines gevoerd. De cilindergroepen zijn bepaald op ontstekingsvolgorde. De twin-scroll technologie biedt hierbij het voordeel dat de nadelige invloed van een enkele cilinder bij belastingswisselingen wordt geminimaliseerd. Hierdoor wordt de uitlaattegendruk gereduceerd en worden de belastingswisselingen en de motorefficiëntie verbeterd.

Verdere maatregelen om de efficiëntie te verhogen zijn onder andere de kleppenaansturing Camtronic, een intelligent thermo-management voor motor en olietraject, zeer precieze Piëzo-injectoren, Multi-Spark ontsteking en de gepatenteerde Conicshape® boring van de cilinders waarmee de interne wrijving wordt verlaagd.

De A35 4Matic is voorzien van de AMG Speedshift DCT 7G transmissie met dubbele koppeling. De versnellingsoverbrengingen zijn zo gedefineerd dat de bestuurder bij alle snelheden een uiterst directe versnelling beleeft, gecombineerd met korte schakeltijden en optimale overgangen bij laat schakelen.

Standaard Race-start
De standaard aanwezige Race-start functie biedt maximale versnelling uit stilstand en is een bijzondere belevenis. De functies van de transmissie worden aangevuld door de via de schakelflippers te bedienen M-Modus evenals door het handmatige schakelprogramma “M”.
Het variabele AMG Performance 4Matic systeem combineert hierbij maximale tractie met veel rijplezier. In het teken van de hoge rijdynamiek is de koppelverdeling traploos variabel. Het spectrum reikt van puur voorwielaangedreven tot een 50/50 verhouding op voor- en achteras.

De variabele verdeling van het koppel tussen de vooras en achteras wordt mogelijk gemaakt door een meerplatenkoppeling die in de achterasbehuizing is geïntegreerd. De aansturing is elektro-mechanisch en kijkt onder andere naar de actuele snelheid, de langs- en dwarsversnellingen, de stuurhoek, het snelheidsverschil per wiel, de actuele versnelling en de pedaalinstellingen. Ten opzichte van een elektro-hydraulisch systeem biedt de elektro-mechanische aansturing het voordeel dat de rijdynamiek verfijnder is, vooral dankzij de duidelijk snellere reactietijden en de toerentalonafhankelijke werking van de koppelingsplaten over het gehele bereik.

Als het ESP® geactiveerd is, zit het 4Matic systeem in “Comfort”-mode. Als de bestuurder “ESP® Sport Handling” of “ESP® Off” kiest, schakelt het 4Matic systeem naar “Sport”-mode voor een nog wendbaardere wegligging en een hoger grensbereik. De vijf AMG Dynamic Select rijprogramma’s zijn “Gladheid”, “Comfort”, “Sport”, “Sport+” en “Individual” bieden een nog grotere spreiding van het voertuigkarakter tussen comfortabel en dynamisch. Daarbij worden verscheidene parameters zoals het aansprekingsvermogen van motor en transmissie veranderd.

Een nieuwe functie van AMG Dynamic Select is AMG Dynamics. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling biedt naar wens een uitbreiding op de stabiliserende functies van ESP® en het ingrijpgedrag. Het systeem kan in de bochten een scherper stuurgedrag bereiken door het binnenste achterwiel kort af te remmen.

De ingrepen van AMG Dynamics worden benoemd met de termen “Basic” en “Advanced”, waarbij de keuze op het multi-media display te zien is met een nieuw AMG Dynamics symbool.

- “Basic” is voor de rijprogramma’s “Gladheid” en “Comfort”. De A35 4Matic vertoont een stabiel rijgedrag met hoge gierdemping.
- “Advanced”is beschikbaar bij de rijprogramma’s “Sport” en “Sport+”. Hierbij is de A35 4Matic neutraal gebalanceerd. Een geringere gierdemping, minder stuurhoekverlies en verhoogde wendbaarheid ondersteunen dynamische manoeuvres zoals het rijden op bochtige landwegen.

Asconstructies
De vooras van de A35 4Matic beschikt over een McPherson-constructie. De wielgeleiding wordt bereikt door een dwarsarm onder de as van het wiel, een veerpoot en een spoorstang. De speciale asgeometrie vermindert de invloed van de aandrijving op het stuurgedrag voor een beter comfort en dynamischere wegligging. De nieuwe dwarsarm is van aluminium gemaakt en reduceert daarmee de onafgeveerde massa waardoor de vering gevoeliger kan functioneren. De AMG-specifieke wieldragers op de vooras beschikken over een radiaal verschroefde remklauw, een stukje technologie uit de racerij.

De vier-link achteras is via een subframe star met de carrosserie verbonden. Elk achterwiel beschikt over drie dwars- en langsarmen, de wieldrager en de lagering uit de bewezen A45 AMG.

Met de optionele adaptieve verstelbare dempers kan de bestuurder kiezen tussen drie ophangingskarakteristieken tussen comfortabele en sportieve oriëntatie. Het systeem werkt volledig automatisch en past per wiel de dempingskracht aan naar de actuele rijsituatie bij elke wegtoestand.

De krachtige reminrichting zorgt voor een standvaste vertraging en korte remwegen. De afmetingen zijn gelijk aan die van de uitgaande A45 AMG. De vooras is voorzien van nieuwe monoblock remklauwen met vier zuigers en remschijven met een diameter van 350 millimeter. De achteras beschikt over remklauwen met enkele zuigers en remschijven met een diameter van 330 millimeter. De schijven zijn intern geventileerd en geperforeerd om de warmte beter te geleiden en minder vatbaar te zijn voor remvervaging bij extreme inzet. De remklauwen zijn in zilver gelakt en voorzien van een zwart AMG schrift.

De snelheidsafhankelijke, elektro-mechanische sport-parameterbesturing ondersteunt met een directe stuuroverbrenging een sportieve rijstijl. Het systeem beschikt over een speciale stuurstang met variabele overbrenging voor sportiever of comfortabeler stuurgedrag, afhankelijk van het gekozen rijprogramma. De vaste lagering in de dragende structuur verbindt de besturing nog beter met de carrosserie en verhoogt daarmee de stuurprecisie.

Het uitlaatsysteem van de A35 4Matic beschikt standaard over een automatisch gestuurde uitlaatklep. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma kan hiermee de klank en het volume worden aangepast van gedempt tot krachtig.

De A35 4Matic debuteert voor het publiek op 2 oktober 2018 op de Auto Salon in Parijs. De verkoopsvrijgave volgt nog diezelfde maand, waarna de eerste leveringen plaats vinden in januari 2019.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

67754 67755 67756 67757

67758 67759 67760 67761

67762 67763 67764 67765

67766 67767 67768 67769

67770 67771 67772 67773

67774 67775 67776

67777 67778


Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2990
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

19 sep 2018 21:32

En zo wordt het AMG label steeds verder uitgehold..
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

19 sep 2018 21:56

schim schreef:En zo wordt het AMG label steeds verder uitgehold..
:sst: niet alleen AMG.....heel MB ................

Ooit hadden we een slechts 1 baby benz naast de echte MB’s......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

19 sep 2018 22:24

Tja, ik vind het wel erg gaaf, leuker alternatief op de S3/Golf GTI.
Leuke instap AMG om door te groeien naar een “echte”
Al is deze niet erg laf kwa specs.

De tijd dat je een echte Benz reed is idd voorbij, en de weg gooi en marketing/cijfers tijd is aangebroken.
Ben blij dat ik nog een “echte” babybenz heb maar daar zou prima een knal gele A35 naast kunnen staan.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

19 sep 2018 22:33

Ik vind em zelf ook nog niet zo slecht eigenlijk, en leuk geel kleurtje ook. Ze willen gewoon het gat opvullen dat straks ontstaat tussen de 224-pk A250 en de 400+pk A45. En AMG heeft er zo te lezen best al wat werk in zitten.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

20 sep 2018 00:06

Cornelis schreef:
schim schreef:En zo wordt het AMG label steeds verder uitgehold..
:sst: niet alleen AMG.....heel MB ................

Ooit hadden we een slechts 1 baby benz naast de echte MB’s......
Ik heb al meerdere keren met een 176 gereden.
Kan hem in de verte niet meer vergelijken met een 168.
De naam baby benz hoort niet meer echt bij deze nette harchback. Sommige mensen hebben nu eenmaal niet zo’n grote auto nodig.
greetings Evan
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

20 sep 2018 00:31

“In het teken van de hoge rijdynamiek is de koppelverdeling traploos variabel. Het spectrum reikt van puur voorwielaangedreven tot een 50/50 verhouding op voor- en achteras.”
Waarom niet ook de keuze uit 100% achteras? :? Het is toch een sportauto?
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

20 sep 2018 00:39

Ter voorkoming dat overmoedige testpiloten hem rond een boom krullen als de achterkant voor voorkant wil inhalen? :P
WillemH schreef:De tijd dat je een echte Benz reed is idd voorbij, en de weg gooi en marketing/cijfers tijd is aangebroken.
Dat de A-klasse niet aan te slepen is geeft toch aan dat de kopers het als volwaardige Benz zien.

En ja, alles groter dan een C of GLC verkoopt moeilijk in Nederland, veel moeilijker dan jaren geleden.
Toen waren de S/M/SL hardlopers, nu een moeilijke markt..

Zonde, maar het is niet voor niets dat in NL bovenaan de verkoopaantallen Polo, Fiesta, Clio, Karl en Picanto staan.
In Duitsland zijn dat Golf, Passat, Tiguan, C-klasse, Polo en A4 (2017)
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.

Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Gebruikersavatar
Selatin
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 nov 2015 14:49
Mercedes-Benz: ex: E220 Coupé (2011) / E220 Cabrio (2012) / CLA45 AMG (2019)
Locatie: Limburg, België

20 sep 2018 16:17

Deze A35 is dus een soort van opgevoerde A250? De M260 motorisatie met verscheidene aanpassingen neem ik aan? Wel een leuke auto! Vooral de kleur vind ik geslaagd bij deze.

Langs de andere kant zal je nu vele vaker een 'AMG' zien dan vroeger. Ik heb eerlijk gezegd nog niet zo super veel AMG's zien rijden, al zeker geen 55- en 63 ers. Sinds de opkomst van de 45 serie zijn er een stuk meer (betaalbare) AMG's beschikbaar en dat merk je op de baan. Maakt het AMG wat minder speciaal of "zeldzaam"? Wellicht.. maar nu genieten er zo veel meer mensen van de sportiviteit alsook jongere mensen (zoals ik). Het heeft zijn voor- en nadelen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

20 sep 2018 18:45

Misschien kun je dat wel zo zien ja. Hij vervangt hem in ieder geval wel aangezien de A250 voortaan alleen als reguliere variant te krijgen is (en eventueel met 4Matic).
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Selatin
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 nov 2015 14:49
Mercedes-Benz: ex: E220 Coupé (2011) / E220 Cabrio (2012) / CLA45 AMG (2019)
Locatie: Limburg, België

20 sep 2018 22:06

Ik had het even nagevraagd en hier in België is hij nog als 4Matic. Nu ja de prestaties tussen de A250 en A35 zijn wel een redelijk groot verschil.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

20 sep 2018 23:07

Ja de huidige A250 is er als voorwielaandrijver en eentje met 4Matic. Bij de vorige generatie was er ook een A250 AMG Sport, en die is nu dus vervangen door deze A35. Je betaalt dus wel voor redelijk wat AMG toevoegingen.

Ik ben wel benieuwd waar de A45 nog op gaat verschillen, buiten het vermogen, de badge en de uitlaten.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

01 okt 2018 19:07

En hier is ie in de nieuwe lak "denimblauw" op de Parijse autosalon :honger:
Foto's via Mercedes-Benz Passion Blog:

67867 67868 67869 67870

67871 67872 67873
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

01 okt 2018 19:40

MB is lekker bezig met kleur. Na dat geweldige groen en geel zag ik pas ook een heel mooie donkere blauw metallic op een C, hyancint oid voor de durfals en nu dan deze denim. Back to the future. Beetje flower power (qua kleuren althans)
:goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Mercedes-Benz W168
Berichten: 4639
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
Locatie: Brabant

01 okt 2018 19:41

Het design van de wieltjes bevalt mij ook wel.
Groeten, Florent

Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.

Instagram:
allard.benz


Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Plaats reactie