Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Alles is anders, ondanks dat de auto vertrouwd lijkt. Mercedes-Benz heeft de eerste informatie en beelden vrijgegeven van de nieuwe generatie GLE-Klasse (V167) en toont hiermee een flink pakket aan innovaties zoals het E-Active Body Control onderstel op 48-Volt basis, een vernieuwde reeks rij-assistenten, MBUX met “Interieur Assistent” die hand- en armbewegingen kan herkennen, en een nieuw aanbod aan motoren. Eveneens een primeur is dat er voortaan kan worden gekozen voor een derde zitrij. De nieuwe GLE is daarmee niet alleen optisch naar een hoger plan getild, maar ook in weggedrag op en naast de gebaande paden. Duidelijk merkbaar is de extra ruimte binnenin, het nieuwe bedieningsconcept en de vernieuwde en uitgebreide reeks aan assistentiesystemen. Tevens is de nieuwe GLE gelijk al een recordhouder met de beste cw-waarde in zijn segment van slechts 0,29, waar de vorige GLE een cw-waarde van 0,32 had.
De nieuwe GLE-Klasse komt begin 2019 naar Amerika en Europa en zal net als voorheen worden geproduceerd in de Amerikaanse fabriek in Tuscaloosa, Alabama. De eerste exemplaren staan in februari al bij de dealers in Duitsland, en in het voorjaar van 2019 komt de auto ook naar China. De bestelvrijgave volgt later deze herfst wanneer ook de prijzen worden gepubliceerd.
Hieronder een overzicht van de vijf belangrijkste innovaties op de nieuwe GLE-Klasse:
E-Active Body Control
Volledig variable hydropneumatisch actieve wielophanging op 48-Volt basis, voor het eerst ook in combinatie met een eveneens nieuw ontwikkelde luchtvering. Als het enige systeem op de markt kunnen de veer- en dempingskracht per wiel onafhankelijk worden geregeld. Daarmee worden duik- en rolbewegingen van de auto geneutraliseerd.
Actieve file-assistent
Als onderdeel van de rij-assistenten kan de GLE voortaan vroegtijdig files herkennen, de bestuurder bij stop-en-go verkeer tot 60 km/h actief ondersteunen, en zelfs ruimte maken voor nooddiensten.
Bochtenfunctie bij de actieve remassistent
Wanneer er bij het afslaan van de rijbaan botsingsgevaar ontstaat met tegemoetkomend verkeer kan de GLE zelf tot stilstand afremmen (bij snelheden typerend voor het afslaan op kruisingen).
4Matic met TonD
Voor het eerst worden voertuigen met zes- en achtcilindermotoren en de plug-in hybrides uitgerust met een volledig variabele vierwielaandrijving: 4Matic met Torque on Demand (TonD). Hierbij wordt de koppelverdeling tussen voor- en achteras van 0 tot 100% geregeld afhankelijk van het gekozen rijprogramma. Met het optionele Off-road Pakket wordt de vierwielaandrijving met TonD uitgebreid met low- en highrange ratios en wordt de GLE nog geschikter voor off-road rijden dan ooit tevoren.
Zitcomfort
De nieuwe GLE biedt merkbaar meer interieurruimte dankzij de met 80 mm toegenomen wielbasis. De tweede zitrij is naar wens volledig elektrisch verstelbaar te configureren, en optioneel is er een derde zitrij leverbaar.
De nieuwe GLE is vormgegeven met een lange wielbasis, korte voor- en achteroverhang en iets meer naar buiten gepositioneerde wielen. De grille staat rechter overeind en heeft een achthoekige vorm. Zowel vóór als achter is een prominente verchroomde bodembescherming aanwezig, en de motorkap is uitgerust met twee ‘power domes’. Een duidelijk kenmerk voor de nieuwe GLE vormen de koplampen met geheel eigen vormgeving. Er kan voor de verlichting onder andere gekozen worden voor Ultra Range grootlicht met Multibeam LED technologie.
Van de zijkant is de auto onmiskenbaar een GLE dankzij de kenmerkende brede C-stijl. Velgen zijn leverbaar in maten tussen 18 en 22 inch. De dakrailing is nieuw vormgegeven, en optioneel zijn verlichte tredeplanken beschikbaar. Aan de achterkant is de wagen voorzien van platte twee-delige achterlichten en naar onder verplaatste reflectoren. In het donker zijn de voor Mercedes-Benz kenmerkende lichtblokken zichtbaar, in dit geval in Edge-Light uitvoering met achtergrondverlichting.
In het interieur is het centrale designelement het dashboard dat is ingericht als een cockpiteenheid. De onderste helft van het dashboard loopt vloeiend over in de deurpanelen, evenals de sierlijsten. De middenconsole is hoog geplaatst en beschikt over twee dominante handgrepen. Alle bedienings- en weergave-elementen zijn opnieuw vormgegeven. De bedieningselementen met haptische en akoestische feedback zijn ontworpen alsof deze uit een blok metaal zijn gefreesd.
In vergelijking met het voorgaande model beschikt de nieuwe GLE over een aanzienlijk grotere wielbasis (2.995 millimeter, +80 mm). Dit is van binnen duidelijk merkbaar door de extra interieurruimte, vooral voor de achterpassagiers. De beenruimte voor de tweede zitrij is met 69 millimeter toegenomen naar 1.045 millimeter. De hoofdruimte achterin voor de tweede zitrij met 40:20:40 neerklapverdeling is eveneens toegenomen met 33 millimeter naar 1.025 millimeter. Dankzij de steiler staande A-stijl is ook het gevoel van ruimte en het instapcomfort voor de voorste inzittenden verbeterd.
Indien gewenst is, voor het eerst in een SUV, een zesvoudig volledig elektrisch verstelbare tweede zitrij leverbaar. Daarbij is het mogelijk de linker en rechter zitplaats onafhankelijk tot 100 millimeter in de lengte te verstellen, de kantelhoek van de rugleuning te veranderen en in verhoudingen 40:20:40 neer te klappen, en de hoofdsteunen in hoogte te verstellen. Dit alles is bedienbaar via de voor Mercedes kenmerkende schakelaars in de deurpanelen. Ook het neerklappen van de rugleuningen geschiedt volledig elektrisch via een schakelaar in de bagageruimte.
De bagageruimte bedraagt tot 825 liter achter de tweede zitrij en met omgeklapte rugleuningen tot 2.055 liter. Een 72 millimeter bredere laadopening maakt het mogelijk om beter de bagage in te delen. Voor het praktisch onderbrengen van vrijetijdsobjecten zijn speciale opbergaccessoires leverbaar. In combinatie met de luchtvering Airmatic kan de achterzijde van de auto middels een schakelaar tot 40 millimeter zakken. De optionele derde zitrij met twee zitplaatsen kan probleemloos worden bereikt via de Easy-Entry functie voor de tweede zitrij.
Nieuw is de Energizing zitplaatskinetica welke beschikbaar is voor de voorste zitplaatsen in combinatie met de volledig elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie. Deze functionaliteit kan door middel van zeer kleine aanpassingen in de stoelkussens de zithouding op elk moment optimaal houden. Middels Energizing Comfort kunnen de sfeerverlichting en audio-instellingen aangestuurd worden. Het nieuwe Energizing Coach kan hierin individueel een aanbeveling maken voor specifieke programma’s, welke verder afgestemd kunnen worden op de bestuurder middels Garmin draagbare accessoires.
De nieuwe GLE-Klasse beschikt standaard over het multimediasysteem MBUX zoals inmiddels al bekend uit de A-Klasse. In tegenstelling tot het compacte model wordt de GLE standaard al uitgerust met twee 12,3-inch schermen. Er zijn vier stijlen te kiezen voor de weergaves: Modern Klassiek, Sportief, Progressief en Discreet. Nieuw en optioneel leverbaar is de uitbreiding MBUX Interieur Assistent. Hiermee wordt het mogelijk om verschillende comfort- en MBUX-gerelateerde functies aan te sturen middels de herkenning van arm- en handbewegingen. Een camera in de dakbedieningseenheid registeert daarbij de bewegingen van de bestuurder en de voorste passagier. Wanneer een hand in de buurt van het aanraakscherm of de touch-pad komt, verandert het scherm waarbij specifieke elementen naar de voorgrond worden gebracht. Het systeem kan zelf herkennen of de hand in kwestie van de bestuurder of de passagier is, en weet daarmee bijvoorbeeld voor welke stoel de massagefuncties moeten worden ingesteld. Dankzij dit nieuwe systeem is het onder andere mogelijk om de leeslampjes aan en uit te zetten door naar de binnenspiegel te reiken. Daarnaast kunnen de bestuurder en voorpassagier hun eigen favoriete functies aanduiden door met wijsvinger en middelvinger een V-gebaar te maken.
De algemene MBUX-bediening is op talrijke punten doorontwikkeld. Zo hebben instellingsmenu’s een nieuwe vormgeving en is de hulpfunctie voor de eerste instellingen verbeterd. Tot de circa 40 nieuwe MBUX-functies van de Mercedes-Benz GLE behoren onder andere:
- Ondersteuning van specifieke off-road rijprogramma’s (zoals individuele wielaansturing)
- Extra off-road weergaves in het instrumentarium en Head-Up Display (zoals langs- en dwarshoeken, Torque on Demand, rijhoogte, etc.)
- Directe veranderingsmogelijkheden voor de volledig-scherm weergave van de navigatiekaart
- Energizing Coach
- ‘Adapt’ verstelling van de bestuurdersstoel; lichaamslengte kan worden opgegeven waarna de stoel automatisch naar een algemeen passende positie wordt versteld
- Extra online-functies zoals ‘bureau in auto’ waarmee e-mails voorgelezen en ingesproken kunnen worden
- Integratie van Online Muziek (Tidal) in Europa
- Uitgebreid App-aanbod zoals specifieke functies voor een bepaalde regio. In China staat bijvoorbeeld online muziek ter beschikking via de aanbieder Kuwo. Informatie voor bijzondere plaatsen wordt hierbij verzorgd via Baidu Wiki.
Ook in de nieuwe GLE kan worden gekozen voor MBUX met Augmented Reality navigatieaanwijzingen (aanwijzingen geprojecteerd op camerabeelden van de actuele route en positie), evenals een geïntegreerde Head-Up Display (720 x 240 pixels)
De nieuwe Mercedes-Benz GLE (V167) krijgt wederom een gevarieerd aanbod aan motoren waaronder diesels en een plug-in hybride. Eerst wordt echter voorlopig alleen de GLE 450 4Matic geleverd. Deze beschikt over de nieuwe zes-in-lijn met 367 pk en 500 Nm koppel. De geïntegreerde startmotor-generator (ISG) vervult hierbij de hybridefuncties zoals het terugwinnen van energie en EQ Boost, waarmee tijdelijk 22 pk en 250 Nm extra beschikbaar zijn. Het gecombineerd verbruik zoals momenteel gecommuniceerd ligt tussen de 8,3 en 9,6 liter op 100 kilometer, met een CO2-uitstoot van tussen de 190 en 220 gram per kilometer. Alle motoriseringen van de nieuwe GLE worden gekoppeld aan de 9G-Tronic negentraps automatische transmissie.
Bij de later leverbare viercilinder-varianten met 4Matic wordt het koppel in een vaste verhouding van 50:50 verdeeld. De overige motoriseringen kunnen standaard via een verdeler met elektrisch aangestuurde meerplaten-koppeling, waardoor de Torque on Demand variabele koppelverdeling tussen 0 en 100 % beschikbaar is. Optioneel leverbaar is een verdeelbak die speciaal is afgestemd op het off-road rijden. Deze beschikt naast Torque on Demand over een extra overbrengingstrap en een automatisch sper welke tussen 0 en 100% spert.
De rij-assistenten voor de GLE zijn duidelijk doorontwikkeld, vooral met betrekking tot zogenaamde Intelligent Drive functionaliteiten. Zo kan Distronic voortaan de snelheid aanpassen afhankelijk van de actuele route. Files kunnen van tevoren worden herkend voordat de bestuurder deze opmerkt als verhindering van het verkeer, en de snelheid wordt daarbij teruggebracht tot 100 km/h. Hierdoor is het voor de actieve remassistent mogelijk om op tijd de staart van de file te herkennen en tot stilstand te komen. De actieve file-assistent kan in deze situaties tot 60 seconden na stilstand zelf doorrijden tot 60 km/h. Uiteindelijk kan Distronic het einde van de file herkennen en wordt doorgereden naar de vooraf ingestelde snelheid, indien gewenst met inachtneming van de geldende snelheidsbeperkingen.
De actieve file-assistent baseert zich bij herkenning van een file op wegcategorie, snelheid en afstand tot voorliggers en flankerende voertuigen. Naast de Stereo Multi-Purpose Camera (SMPC) en lange-afstandsradar gebruikt het systeem gegevens van de voorste Multi-Mode-hoekradars voor de herkenning van invoegende voertuigen. Als de actieve stuurassistent en actieve afstandsassistent zijn geactiveerd, wordt de actieve file-assistent automatisch ingeschakeld bij een opgemerkte file op de weg. Dit wordt duidelijk gemaakt in het instrumentarium met de melding “File-assistent actief”. Als het systeem eenmaal actief is en het voertuig zich in de file voortbeweegt, wordt in het instrumentarium het icoon met groen stuurwieltje van de actieve stuurassistent aangevuld met een file-icoon.
De actieve stuurassistent kan bij meerbaanswegen de bestuurder ondersteunen door een vrije doorgang voor nooddiensten uit te beelden. Het voertuig oriënteert zich, volgens de wettelijke vereisten, afhankelijk van de rijbaan naar de rand van deze rijbaan. Bij snelheden tot 60 km/h in een herkende file kan het voertuig bij aanwezige optische baanmarkering zelf naar de buitenzijde van de rijbaan bewegen. Als er geen baanmarkering aanwezig is, let het systeem op de voorligger.
Dankzij de assistentiesystemen wordt de GLE naar het niveau getild van de actuele S-Klasse (BR222), waarbij de actieve stuurassistent de snelheden kan aanpassen in bochten of bij kruispunten. Ook aanwezig zijn een uitwijkingsassistent en een verbeterde spoorassistent.
Wanneer bij het afslaan van de rijbaan botsingsgevaar ontstaat met een tegenligger, dan kan de GLE zelf afremmen bij lage snelheden die typerend zijn voor afslaande bewegingen. Het systeem komt in actie wanneer de richtingaanwijzer is aangezet. Tegenliggers worden opgemerkt door de lange-afstandsradar in de voorzijde van de auto en door de Stereo Multi-Purpose Camera.
Nog meer rijcomfort, behendigheid en nieuwe functies zijn beschikbaar middels het optionele E-Active Body Control onderstel dat gecombineerd is met de herontwikkelde luchtvering Airmatic. Het systeem is het enige op de markt beschikbare systeem waarmee veer- en dempingskrachten per wiel onafhankelijk kunnen worden aangestuurd en geregeld. Hiermee wordt hellen en kantelen van de carrosserie tegengegaan. E-Active Body Control behaalt zodoende samen met Road Surface Scan en bochtenfunctie Curve een nieuwe beleving in rijcomfort. Het systeem is volledig in eigen beheer ontwikkeld en werkt middels een 48-Volt systeem. Het is optioneel leverbaar voor de zescilinder-motoriseringen.
Op slecht wegdek kan het systeem elektrische energie terugwinnen. De hydropneumatiek overtuigt met dynamische krachten die voor extra ondersteuning en demping zorgen. Het systeem beschikt ook over bochtenfunctie Curve waarmee in bochten wordt tegengekanteld zoals bij een motorrijder. Hiermee worden de centrifugaalkrachten op de inzittende verminderd.
Nieuw en onderdeel van de off-road functionaliteiten is de zogenaamde bevrijdingsmodus. Als de GLE zich bijvoorbeeld in een zandduin heeft vastgereden, kan het systeem helpen om het voertuig los te krijgen door bijvoorbeeld meervoudig de rijhoogte te verhogen en te verlagen. Hierdoor verandert de druk van de wielen op de ondergrond en kan de tractie worden verbeterd. Een verdere nieuwe functie is de onafhankelijke wielaansturing. Via het aanraakscherm kan het niveau van elk wiel onafhankelijk versteld worden om de off-road prestaties te verbeteren.
De GLE is ook leverbaar met een nieuw ontwikkeld onderstel met stalen veren en een doorontwikkeling van luchtvering Airmatic met het Adaptieve Dempingssysteem Plus (ADS+).
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG