Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

04 sep 2018 20:42

Mercedes-Benz zet de knop om en bereikt een nieuwe mijlpaal met de eerste volledig elektrische Mercedes-Benz voor serieproductie.
Mercedes-Benz zet de knop om en bereikt een nieuwe mijlpaal met de eerste volledig elektrische Mercedes-Benz voor serieproductie.
EQC-debute-05.jpg (181.66 KiB) 5310 keer bekeken
Mercedes-Benz heeft in Stockholm “de knop omgezet” en introduceert de EQC, de eerste elektrische productieauto voor het EQ label. De belangrijkste gegevens: ruim 450 kilometer bereik (volgens NEDC, voorlopige waarde), een energieverbruik van 22,2 kWh per 100 kilometer en een systeemvermogen van 300 kW (408 pk).

Ondanks dat Mercedes-Benz, ver voor de marktinvoering in 2019, slechts een voorlopig bereik kan melden, is men trots op een bereik van ruim 450 kilometer volgens NEDC. De beide varianten van de EQC hebben een vermogen van 408 pk waarbij het maximale koppel op 765 Nm ligt. De lithium-ion accu heeft een capaciteit van 80 kWh en beschikt over een watergekoelde on-board lader met een vermogen van 7,4 kW. Sneller laden is mogelijk over gelijkstroom – standaard bij de EQC – middels CCS (Combined Charging Systems) in Europa en de Verenigde Staten, middels CHAdeMO in Japan, of via GB/T in China. Afhankelijk van de laadtoestand (SoC – Status of Charge) laat het voertuig met een maximaal laadvermogen tot 100 kW. De laadtijd bedraagt 40 minuten bij 10% tot 80% SoC.

Een eerste blik op de door Mercedes-Benz gepubliceerde data:

Stroomverbruik van 22,2 kWh 100 kilometer
Bereik van ruim 450 kilometer (volgens NEDC, voorlopige waarde)
Vermogen van 300 kW (408 pk), 765 Nm koppel
Topsnelheid van 180 km/h (begrensd)
0-100 km/h in 5,1 seconden
Lithium-ion accu met 80 kWh capaciteit (750 kg)
Lengte van 4.761 mm
Breedte van 1.884 mm (2.096 mm inclusief spiegels)
Hoogte van 1.624 mm
Wielbasis van 2.873 mm
Bagageruimte van circa 500 liter
Leeggewicht van 2.425 kg
Maximaal toegestaan gewicht van 2.930 kg
Toelaatbare aanhangerslast bij 12% helling van 1.800 kg
Velgen in de maten 19” tot 21”, aerodynamisch geoptimaliseerd en in twee-kleurige uitvoering
Line “Electric Art” of AMG Line (interieur + exterieur)

De EQC zal vanaf 2019 worden geproduceerd in Bremen waar de accu’s parallel worden geproduceerd in de daarvoor bestemde fabriek in Kamenz (bij Dresden). Voor de Chinese markt bereidt momenteel de joint-venture Beijing Benz Automobile Co Ltd (BBAC) de productie van de EQC voor.

Van buiten en van binnen combineert de EQC digitale en analoge elementen. De EQC is een crossover SUV. Optisch valt de auto tussen een SUV en SUV Coupé dankzij een gestrekte daklijn, kenmerkende schouderlijn en aflopende daklijn.

Een opvallend kenmerk aan de voorzijde is het grote ‘black-panel’ oppervlak die de koplampen en de grille omringt. De bovenrand van het paneel is verlicht en vormt een verbinding tussen kenmerkende eenheden voor de Mercedes-Benz dagrijverlichting. De binnenzijden van de standaard Multibeam LED koplampen zijn afgewerkt in hoogglans zwart terwijl verscheidene blauwe elementen en het blauwe Multibeam schrift tonen dat het model onderdeel is van de nieuwe EQ-modellenreeks.

Het dashboard is vormgegeven als een bestuurdersgerichte cockpit. Het voor Mercedes-Benz typische vleugelprofiel is asymmetrisch uitgevoerd en wordt als het ware afgesneden bij de inzittenden. Eén van de optische highlights is een technisch-ogende casette in hoogglans afwerking. Hierin zijn platte uitstroomopeningen verwerkt met sleutelvormige, roségoudkleurige lamellen.

Als debutant binnen het nieuwe product- en technologielabel EQ beschikt de EQC over een compleet nieuw aandrijfsysteem met op zowel de voor- als achteras een elektrische aandrijflijn (e-ATS). Daarmee heeft de EQC de rijeigenschappen van een vierwielaangedreven voertuig. Voor vermindering van het stroomverbruik en ter verbetering van de dynamiek zijn de twee e-ATS eenheden aangepast naar specifieke toepassingen. De voorste elektromotor is geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie in het lage- en middenlastbereik. De achterste elektromotor is specifiek afgesteld voor rijdynamiek.

Om zo min mogelijk geluid door te laten naar de fluisterstille cabine zijn de e-ATS eenheden voorzien van een dubbele ophanging op rubberen lagers: tussen elektromotor en subframe, en tussen subframe en de hoofdstructuur. De lithium-ion accu van 80 kWh (NEDC) voorziet de EQC van energie. Het stroomverbruik en bereik zijn zeer afhankelijk van de rijstijl, en daarom beschikt de EQC over vijf verschillende rijprogramma’s: Comfort, Eco, Max Range, Sport en Individual. In de efficiëntie-gerichte programma’s is een bijzondere rol weggelegd voor het haptische gaspedaal die de bestuurder begeleidt bij het zuinige rijden. De bestuurder kan daarnaast via de klassieke schakelflippers kiezen uit verschillende sterktes van energieterugwinning bij het uitrollen.

De nieuwe Eco-assistent helpt de bestuurder met anticiperend rijden. Het systeem kijkt hierbij naar de ingestelde terugwinningssterkte, de geldende snelheidslimiet, navigatiedata, verkeersbordenherkenning en informatie uit de radar- en cameragestuurde veiligheidssystemen.

De EQC beschikt over het nieuwe multimediasysteem MBUX welke is uitgebreid met specifieke EQ functies en inhoud, zoals het tonen van bereik, laadtoestand en energieverbruik. Voor EQ geoptimaliseerde navigatie, rijprogramma’s en ritgegevens laten zich eveneens bedienen via MBUX. De speciale EQ functionaliteiten zijn bereikbaar via een speciaal EQ-icoon op het MBUX scherm, evenals via een speciale knop linksonder in het bedienbereik.

Speciale nieuwe services en functionaliteiten van de EQC zijn onder andere:

- Voorklimatisering: het interieur heeft bij vertrek al de gewenste temperatuur. Programmering is mogelijk via MBUX of via de Mercedes me app. Het systeem werkt middels warmtepompen en elektrische verwarmingselementen.
- EQ-geoptimaliseerde navigatie berekent de snelste route en houdt rekening met zo kort mogelijke laadtijden. De routeplanner reageert dynamisch op veranderingen en kan zowel binnen als buiten (via de Mercedes me app) het voertuig worden bediend. Het navigatiesysteem maakt het makkelijker om laadpunten te vinden en via Mercedes me Charge is direct toegang mogelijk tot laadpunten van vele aanbieders, ook in het buitenland, waarbij de afrekening eenvoudig voltooid wordt via geïntegreerde betaalfuncties.

De EQC beschikt over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de rijassistentie-systemen van Mercedes-Benz. Hiertoe behoren onder andere een vooruitkijkende snelheidsassistent die files herkent en middels afstandsassistent Distronic de snelheid zelf aanpast. In de file kan het systeem een virtuele doorgang tonen voor reddingsdiensten.

Ondanks dat de complete voertuigstructuur van de EQC specifiek is ontworpen voor de eisen van elektrische aandrijfsystemen, is het geheel dermate samengebouwd dat de hoge veiligheidsstandaard evengoed bereikt wordt. Zo is er een speciaal buizenframe om de voorasaandrijving gebouwd om deze bij aanrijdingen te beschermen. Ook de hoogspanningsaccu’s in de voertuigbodem worden omhuld door een bijzonder sterk frame dat bestand is tegen hoge impactenergie. Daarnaast zijn er tussen de accu’s en het frame speciale vervormingselementen aangebracht die dankzij hun vervorming kracht wegnemen in het geval van een zijdelingse botsing.

Omvangrijke ervaringen van Mercedes-Benz met hoogvoltage aandrijvingssystemen hebben geleid tot een meerfasig veiligheidsconcept in het geval van een ongeluk. Het hoogvoltagesysteem schakelt zich na een ongeval zelfstandig uit (omkeerbaar of onomkeerbaar). Daarnaast zijn er speciale toegangspunten aanwezig waarmee nooddiensten het systeem handmatig mee kunnen uitschakelen.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

67651 67652 67653 67654

67655 67656 67657 67658

67659 67660 67661 67662

67663 67664 67665 67666

67667 67668 67669 67646

67647 67648 67649 67650

67685 67686 67687 67688

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

04 sep 2018 22:36

Thnxs voor alle info en de foto's Helmy :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

04 sep 2018 23:08

Tsja, zoals ik in het vorige topic al schreef: de achterkant is net een Cayenne. En de neus? Kijk maar eens naar de nieuwe Touareg. Ik heb MB altijd vrij uniek gevonden qua design, maar dat gaat bij dit model niet op.

Ik ben wel erg benieuwd naar de techniek en rijbeleving.
Gebruikersavatar
rfidder
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 sep 2012 09:49
Mercedes-Benz: Smart Forfour (W453) - 2018
Specialisatie: IT
Locatie: Dordrecht

05 sep 2018 09:06

Uitgebreide video-review van Autogefühl (26 min):
- Electric Line en AMG-line
- van binnen en buiten
- techniek
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

05 sep 2018 13:01

@S_W204: dat met die Touareg neus vind ik zelf eigenlijk wel meevallen en niet echt slecht staan (al lijk ik bijna de enige te zijn, gezien de reacties op het internet), dat komt puur door het zwart om de grille heen. Als je de auto in het zwart zou hebben zou dat niet eens opvallen.

Heb wat concurrerende modellen op een rijtje gezet. Data volgens WLTP kan ik tot zover alleen bevestigd vinden van de I-Pace. Voor de prijzen heb ik de Duitse prijzen vermeld, maar de Nederlandse prijzen wijken nog geen 3.000 euro af. Voor de EQC is eerder een streefprijs van ongeveer 70.000 genoemd.

Code: Selecteer alles

                  EQC400    I-Pace    Model X 75D  Model X 90D
Prijs (DE)        n.n.b.    77.850      94.850       109.400
Accucapaciteit    80 kWh    90 kWh      75 kWh       90 kWh 
Leeggewicht       2425 kg   2208 kg     2373 kg      2389 kg   
Vermogen          408 pk    400 pk      328 pk       525 pk
Koppel            765 Nm    696 Nm      525 Nm       600 Nm
0-100km/h          5,1s      4,8s        5,2s         5,0s
Topsnelheid       180km/h   200km/h     210km/h      250km/h
kWh/100km (NEDC)   22,2       -           ?            ?
kWh/100km (WLTP)  n.n.b.     21,2       n.n.b.       n.n.b.
Bereik (NEDC)     450+ km     -         417 km       489 km
Bereik (WLTP)     400+ km   480 km      n.n.b.       n.n.b.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

05 sep 2018 22:54

Helmy schreef:@S_W204: dat met die Touareg neus vind ik zelf eigenlijk wel meevallen en niet echt slecht staan (al lijk ik bijna de enige te zijn, gezien de reacties op het internet), dat komt puur door het zwart om de grille heen. Als je de auto in het zwart zou hebben zou dat niet eens opvallen.
De neus vind ik ook niet zo -heel- erg, maar wat mij 'stoort' Is dat Mercedes is gegaan van een uniek en vooruitstrevend design naar dit. Mercedes heeft, voor zover ik mij herinner, altijd z'n eigen (design)weg gekozen, maar nu lijkt het te veel op de concurrentie als je het mij vraagt.
vs.jpg
vs.jpg (126.08 KiB) 5074 keer bekeken
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

06 sep 2018 12:57

Ergens snap ik het wel inderdaad. Maar ik zie het bij alle merken, en soms schandaliger nog dan de EQC vs Cayenne. Hebben we hier op het werk zelfs een foto van hangen, mensen moeten 2 minuten staan turen voor ze doorhebben dat het een Duitser en een Koreaan zijn. En de Duitser was later dan de Korean :P

Verder lijkt hij best aardig nog op de EQ Concept. Maar misschien had het masker voor de achterlichten beter gestaan dan wat er nu op zit. Zou beter matchen met de neus én wat anders lijken t.o.v. de rest.

64598

EDIT: komt er ook in donkere kleuren :D

67685 67686 67687 67688
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
koert79
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 nov 2017 23:02
Mercedes-Benz: W204 C180 2007

08 sep 2018 01:15

Interieur ademt niet veel Mercedes.


Goede techniek, betrouwbaarheid en specs maken misschien veel goed :P
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

08 sep 2018 07:33

koert79 schreef:Interieur ademt niet veel Mercedes.
Dit is het nieuwe mercedes. Veel van de interieur elementen zie je overigens al (een tijdje) terug in andere modellen. Het "widescreen" KI is gewoon prachtig vind ik. Als je er aan gewend bent gewoon ideaal.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

08 sep 2018 13:17

Zoals Tom al zegt, het is juist herkenbaar modern Mercedes. Zie hier, de EQC, de E-Coupé, de GLC en de S-Klasse

67654 65032 61091 65794


Overigens lijkt de auto ook een nieuwe baureihe-aanduiding te lanceren, volgens Mercedes-Benz Passion Blog is het voor de EQC "N293".
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
koert79
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 nov 2017 23:02
Mercedes-Benz: W204 C180 2007

09 sep 2018 14:07

Helmy schreef:Zoals Tom al zegt, het is juist herkenbaar modern Mercedes. Zie hier, de EQC, de E-Coupé, de GLC en de S-Klasse

67654 65032 61091 65794


Overigens lijkt de auto ook een nieuwe baureihe-aanduiding te lanceren, volgens Mercedes-Benz Passion Blog is het voor de EQC "N293".
Die voorbeelden geven mij wél een Mercedes gevoel. Ik denk dat het hem vooral zit in die dunne (verticaal en horizontaal) ventilatieroosters en het dashboard dat zo als een gekanteld groot vlak staat. Ook is bij de andere modellen het scherm het enige deel dat de symmetrie doorbreekt. Bij de EQC worden (o.a. met die blauwe lijn) de ventilatieroosters bij het 'bestuurderdeel' gehouden, die zaten normaal symmetrisch in 't midden. Neutraal tussen bestuurder en passagier. Audi en BMW doen dat al heel lang: een stuk van de middenconsole bij het cluster instrumenten van de bestuurder trekken (met een kader of door het te draaien). Ik vind dat niet mooi.
Gebruikersavatar
koert79
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 nov 2017 23:02
Mercedes-Benz: W204 C180 2007

09 sep 2018 19:16

Trouwens, een accu van 750kg..is dat gangbaar? Jezus wat een gewicht.

Lijkt me zo dat een gemiddelde waterstoftank met energie voor dezelfde actieradius een stuk lichter is :-#
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

09 sep 2018 20:38

Ja dat is gangbaar. Een Kia Soul EV heeft een 30 kWh accupakket dat ongeveer 275 kg weegt.

Waterstof is inderdaad een lichter systeem, maar er heerst een waanbeeld dat elke waterstofauto een deobus met een aansteker is. Er zitten nog wat uitdagingen in het compact krijgen van de tanks waar het spul op hoge druk in moet worden opgeslagen, en er zijn in Nederland volgens mij nog geen 5 locaties waar je waterstof kan tanken. Vandaar dat er (helaas) enkel en massaal op EV's wordt ingezet. Maar daar komen we nog wel achter, hardleers...
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

22 sep 2018 14:06

Helmy schreef:Ja dat is gangbaar. Een Kia Soul EV heeft een 30 kWh accupakket dat ongeveer 275 kg weegt.

Waterstof is inderdaad een lichter systeem, maar er heerst een waanbeeld dat elke waterstofauto een deobus met een aansteker is. Er zitten nog wat uitdagingen in het compact krijgen van de tanks waar het spul op hoge druk in moet worden opgeslagen, en er zijn in Nederland volgens mij nog geen 5 locaties waar je waterstof kan tanken. Vandaar dat er (helaas) enkel en massaal op EV's wordt ingezet. Maar daar komen we nog wel achter, hardleers...
Er zijn 3 waterstof stations in NL. Waterstof is erg inefficient en duur. De meeste waterstof wordt gewonnen uit aardgas, iets awat NL zelfs gaat afbouwen.

Waarom "helaas"? De ontwikkelingen op dit gebied gaan redelijk snel en met de aanstaande accutechnologie kan je verder rijden en sneller laden. Alhoewel 400 snelwegkilometers voldoende is in 99% van de gevallen.

Een elektromotor is op alle vlakken superieur ten opzichte van een brandstofmotor.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

22 sep 2018 18:03

Porsche heeft een laadsysteem ontwikkeld voor hun nieuwe e-mobiel. Die laadt met 350 kW bij 800 V. Dat is 437 Ampère.

Je kunt dan in 20 minuten 400 km bijladen.

Nou, elektrisch heeft op deze manier in mijn ogen echt niet de toekomst als je zulke amperages nodig hebt om slechts 400 km in een nog veel te lange tijd bij te kunnen laden in veel te zware accu’s.

Een systeem om H2 mee te nemen is veel efficiënter, vooral qua mee te zeulen gewicht.

Edit: H2 werkt ook met elektromotoren.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Plaats reactie