De zilverpijl van de toekomst: EQ Silver Arrow

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

25 aug 2018 14:05

EQ-Silver-Arrow-16.jpg
EQ-Silver-Arrow-16.jpg (135.44 KiB) 2089 keer bekeken
In het Californische Pebble Beach heeft Mercedes-Benz tijdens de Monterey Car Week (18-26 augustus) de EQ Silver Arrow concept car geïntroduceerd. De éénzitter is een hommage aan de succesvolle recordauto W125 uit 1937, waarbij de lak in alubeam zilver doet denken aan de historische ‘Silberpfeile’ van weleer. In het interieur domineren traditionele, hoogwaardige materialen als leder, geborsteld aluminium en walnotenhout. Een digitiale cockpit wijst naar de toekomst en bevat een gebogen panorama-beeldscherm en een in het stuur geïntegreerd aanraakscherm.

“Met de historische zilverpijl racewagens was Mercedes-Benz 80 jaar geleden een echte snelheidspionier, mede dankzij de vele ontwikkelingen in gestroomlijnde vormgeving”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler AG. “Daar sluit de concept car EQ Silver Arrow op aan. De wagen is gericht op snelheid en rijplezier en belichaamt progressieve luxe waarbij het een blik biedt op de toekomst van onze ontwerpen. Het toont ons doel met de vormgevingstaal die wordt ingezet voor het nieuwe submerk EQ.”

Het EQ submerk wordt gevormd door een op zichzelf staande, avantgardische esthetiek. Deze ontstaat door een samenspel van digitale en analoge elementen en de naadloze overgang van intuïtief en fysiek design.

Sportief silhouette
De EQ Silver Arrow heeft een duidelijk en naadloos stroomlijnontwerp en is 5,30 meter lang en 1 meter hoog. De carrosserie is vervaardigd uit koolstofvezel, terwijl de meerlaagse lak in alubeam zilver als vloeibaar metaal hierop ligt. Het exterieur bevat meerdere functionele componenten uit koolstofvezel zoals de frontsplitter. De voorzijde beschikt over een soort masker dat aan een groot beeldscherm doet denken, en over een doorlopende lichtband. Ook in de flanken zijn enkele verlichte elementen te vinden, waaronder een dieper gepositioneerd blauw EQ-logo achter de voorwielen.

Verdere highlights zijn onder andere de cockpitoverkapping die naar voren openklapt, en de deels onbedekte wielen, waarbij de gedeeltelijke bedekkingselementen en niet-meedraaiende naafkappen een stilistisch en innovatief hoogtepunt vormen. De velgen bevatten 168 spaken uit licht aluminium en zijn, kenmerkend voor EQ modellen, in een roségoudkleur gespoten.

Voor maximale tractie en een bijzonder snelle acceleratie bezit de EQ Silver Arrow profielloze banden in de maten 255/25 R24 vóór en 305/25 R26 achter. Ook hier is aan de kleinste details gedacht, zoals de Mercedes-stervormen in het loopvlak van elke band, die in samenwerking met Pirelli zijn ontwikkeld.

Aan de achterzijde doet een grote diffusor denken aan de racerij. Twee uitklapbare achterspoilers functioneren hierbij als luchtremmen door de luchtweerstand aanzienlijk te verhogen waardoor de snelheid nog sneller afneemt.

Een interieur tussen traditionele en moderne vormgeving
Het interieur van de EQ Silver Arrow combineert tijdloze esthetiek met futuristische visies. Met de cockpitoverkapping opengeklapt is het verrassend brede interieur zichtbaar. Ook hier zijn de contrasten aanwezig: zo worden er traditionele hoogwaardige materialen toegepast zoals zadelbruin leder op de stoel en het stuur, geborsteld aluminium in het interieur en walnotenhout met donkere naden op de vloer. Hiermee wordt een verbinding gemaakt met de historische raceauto’s uit het zilverpijl-tijdperk.
Anderzijds beschikt de auto over moderne high-tech oplossingen zoals een groot panoramabeeldscherm en innovatieve interactie-oplossingen voor de gebruiker zoals virtuele races, als het ware zoals een computerspel. Het geheel vormt een bijzondere verbinding tussen het verleden en de toekomst.

Zit- en steunvlaken zijn afgewerkt in vormen die aan de zitcontour zijn aangepast. Met behulp van lasergravering zijn de Mercedes-sterren uitgesneden. De stoel beschikt over Airscarf nekverwarming en een op de racerij geïnspireerde vierpuntsgordel. De pedalen zijn te verplaatsen naar gelang de lengte van de bestuurder middels een bedieningselement op de stoel. Passend met de buitenlak is langs de bovenzijde van het interieur grijs buckskin (wolleer) toegepast.

Dubbel beeldscherm en virtueel racen
De bestuurder van de EQ Silver Arrow wordt omring door een groot panorama-beeldscherm waarbij een beamer achter het scherm een 3D-beeld van de omgeving projecteert. Als voorsprong op mogelijke toekomstige oplaadtechnologie kan hiermee op het scherm elk spoor in de rijbaan worden weergeven waarop inductief opladen mogelijk is.

Met behulp van kunstmatige intelligentie is het mogelijk om virtueel te racen tegen historische of huidige zilverpijl racewagens. Hierbij wordt op het beeldscherm een virtuele racebaan gecombineerd met de werkelijke omgeving. De tegenstanders zijn hierbij als zogenaamde ‘ghosts’ zichtbaar: doorzichtige tegenstanders waar geen botsingen mee mogelijk zijn. Door tijdens de race aanwijzingen te geven kan de bestuurder dankzij de assistent “Virtual Race Coach” een betere coureur worden.

In het stuur zit eveneens een beeldscherm verwerkt. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit rijmodi als Comfort, Sport en Sport+ met onderscheidende rijkarakteristieken. Ook kunnen hiermee geluidsinstellingen worden geconfigureerd. Hierbij kan de bestuurder kiezen uit motorgeluiden van een huidige Formule-1 auto of een Mercedes-AMG V8.

Emissievrij
De EQ Silver Arrow is een elektrisch voertuig. De geruisloze zilverpijl beschikt over 550 kW (750 PK). De platte accu in de bodemplaat heeft een capaciteit van 80 kWh en is goed voor een omgerekend bereik van ruim 400 kilometer volgens WLTP. De accu wordt gekoeld middels sleuven bovenin de flanken.

EQ conceptvoertuigen: vooruitblik op elektrische auto’s in alle segmenten
Met de conceptauto EQA heeft Mercedes-Benz in 2017 op de IAA in Frankfurt getoond hoe de EQ strategie kan worden uitgevoerd in de compacte klasse. De elektrische auto beschikt over een elektromotor op de vooras en eentje op de achteras met een gecombineerd vermogen van ruim 200 kW. De rijkarakteristiek kan worden aangepast middels een variabele koppelverdeling in de permanente vierwielaandrijving. De virtuele grille van de EQA toont hierbij welke rijmodus gekozen is.

Met de smart vision EQ fortwo toonde smart op diezelfde beurs een elektrische en autonome visie voor uiterst efficiënt en flexibel korte-afstandsverkeer. De autonome en elektrische concept is daarmee een voorbode op toekomstige stedelijke mobiliteit en het principe van ‘car-sharing’. De auto haalt de passagiers op vanaf elke gewenste locatie en beschikt niet over een stuur of pedalen.

Reeds in 2016 op de Parijse autoshow toonde Mercedes-Benz de Concept EQ als voorbode op het product- en technologielabel EQ. Het ging hierbij om een concept SUV waar uiteindelijk de Mercedes-Benz EQC uit is voortgekomen die in 2019 in productie gaat.

De inspiratiebron: de recordauto uit 1937
Ter inspiratie voor de EQ Silver Arrow hebben de ontwerpers vooral gekeken naar de W125 Rekordwagen die Mercedes-Benz in 1937 bouwde op basis van de W125 Grand-Prix raceauto. Om het wereldrecord voor de hoogste snelheid van een auto te behalen, werd de auto voorzien van een uiterst gestroomlijnde carrosserie met vele elementen uit de vliegtuigindustrie. Zo waren onder andere de vliegtuigfabriek van Ernst Heinkel en Willy Messerschmitt betrokken bij de ontwikkeling van het ontwerp. Zij raadden onder andere aan om de voorste overhang te verkorten en de neus ronder te maken. Tevens werd de neus verder naar beneden geplaatst en liep bovenaan steiler op zodat de lift op de vooras werd verminderd. Een langer uitgerekte achterzijde reduceerde de lift op de achteras. Een bijzonder kenmerk dat ook op de EQ Silver Arrow terug te vinden is, is de glazen cockpitomlijsting met een ronde basisvorm en een druppelvorm in de doorsnede.

De W125 Rekordwagen beschikte, in tegenstelling tot de acht-in-lijn van de Grand-Prix auto, over een lagere 5,5-liter V12 met twee Roots superchargers, in totaal goed voor 736 pk. Koeling werd verzorgt door koelvloeistof met ijs als supplement; de luchtinlaten werden namelijk zo klein mogelijk gehouden om de aerodynamische luchtstroming over en rond de auto te verbeteren. De motor werd gekoppeld aan een viertraps handmatige versnellingsbak. Op 28 januari 1938 vestigde Rudolf Caracciola op de A5 tussen Frankfurt en Darmstadt een record van 432,7 km/h, een gemiddelde van de heen- en terugrit zoals vereist voor recordruns. Het was ’s werelds hoogste snelheid ooit officieel gemeten op de openbare weg, een record dat pas in november 2017 zou worden verbroken. De W125 is, samen met onder andere de destijds boogde maar nooit ingezette opvolger T80, te bezichtigen in het Mercedes Museum in Stuttgart.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

67580 67581 67582 67583

67584 67585 67586 67587

67588 67589 67590 67591

67592 67593 67594 67595

67596 67597 67598 67599

67600 67601 67602 67603

67604 67605 67606 67607

67608 67609 67610 67611

67612 67613 67614 67615

67616 67617 67618 67619

67620 67621


Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

25 aug 2018 20:14

Wat een knap verhaal weer Helmy!
#doeslief
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3179
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

25 aug 2018 20:51

Totdat de chinezen bepalen dat ie niet in zilver meer leverbaar is....
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

25 aug 2018 23:00

Thanks Peter :)

@Poppel: :lol2:

Maar wees gerust... er is geen versie met meer beenruimte van, dus ze hebben geen interesse. :P
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

26 aug 2018 13:47

En zo ziet hij er in het echt uit. En ja, het ding rijdt, in ieder geval op afstandsbediening en waarschijnlijk ook via stuur/pedalen zelf. Afbeeldingen via motor1.com.

67622 67623 67624 67625

67626 67627 67628 67629

67630 67631
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

26 aug 2018 14:11

Helmy schreef:en waarschijnlijk ook via stuur/pedalen zelf.
Stuur heeft hij niet nodig 8-)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Selatin
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 nov 2015 14:49
Mercedes-Benz: ex: E220 Coupé (2011) / E220 Cabrio (2012) / CLA45 AMG (2019)
Locatie: Limburg, België

27 aug 2018 14:56

Poppel180 schreef:Totdat de chinezen bepalen dat ie niet in zilver meer leverbaar is....
Ik ben er slachtoffer van :lol: Alhoewel ik door de Chinezen nu wel een aardig bedrag erbovenop heb aan aanpassingen.
Plaats reactie