We hebben een tijdje terug een 2018 S-klasse mogen voorzien van een rijassistentiepakket - en dat was een behoorlijke uitdaging .
Nadat ik heb geprobeerd deze aanvraag per telefoon netjes te beantwoorden met een "het inruilen op een andere auto is waarschijnlijk goedkoper", werd mij toch vriendelijk verzocht om de kosten voor deze ombouw maar eens te berekenen en door te geven.
2018 is het eerste jaar van de gefacelifte 222er S-klasse en in dit geval betekent dat ook een volledig nieuw radarsysteem voor het rijassistentiepakket en omdat het tegenwoordig amper meer te bevatten is wat waar op welk model hoe hoort te werken ben ik eerst eens een avond bezig geweest met de online configurator, de online gebruikershandleiding en de diverse elektrische schema's in WIS voordat ik daadwerkelijk onderdelen ben uit gaan zoeken in EPC (en het wordt er echt niet simpeler op tegenwoordig ).
De onderdelen zijn uitgezocht, de prijzen berekend, het totaalbedrag doorgegeven en meteen een akkoord gekregen waarna de onderdelen zijn besteld en alles volledig stil kwam te liggen omdat mercedes weer eens een paar onderdelen niet aangeleverd wist te krijgen .
Nadat alle onderdelen -eindelijk- geleverd waren, ben ik begonnen aan de ombouw zelf waarvoor allereerst (het wordt tegenwoordig al haast een gewoonte bij de achteraf inbouw van opties) een ander contactslot moest worden besteld/aangeleerd. De ombouw zelf viel mij eerlijk gezegd ontzettend mee; ik had die veel moeilijker/lastiger verwacht maar dit 2018 systeem is eigenlijk vele malen simpeler dan wat mercedes destijds in de 221er S (& 212er E) aan rijassistentiepakket bedacht had.
De enige misser in mijn voorbereiding was het ontbreken van houders voor de achterste twee radarsensoren maar dat kwam meer omdat de prefacelift houders WEL en de facelift houders NIET los te bestellen waren (dus had ik die besteld in plaats van een complete achterbumper). Bij de ombouw bleek echter dat de voormalige zijwaarts geplaatste dodehoek sensoren tegenwoordig achterin de hoek van de bumper onder een 45 graden hoek worden gemonteerd zodat men met slechts 2 sensoren kan doen wat men in het verleden met 3 sensoren heeft gedaan (het bekijken van het verkeer naast en achter de auto) en dus waren de prefacelift houders volledig onbruikbaar.
Al met al zijn aan deze auto de volgende opties toegevoegd:
23P rijassistentiepakket
233 distronic plus inclusief stuurassistent & actieve dodehoekassistent (niet te verwarren met 239 distronic pro zonder verdere assistenten)
266 distonic dwarsverkeer ondersteuning
K32 aktieve rijbaanwisselassistent (weer een stapje beter dan de (237) aktieve spoorassistent)
K33 autonome herstart bij stop & go verkeer
K34 routegebaseerde snelheidsaanpassing
De snelheidslimietassistent (optiecode 513) was op deze auto al aanwezig.
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
2018 V222 S-klasse nu met een rijassitentiepakket
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
- Bijlagen
-
- de originele schakelaarlijst met weinig assistentie
- IMG_3888.jpg (85.34 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de originele grille zonder distronic plaat
- IMG_3873.jpg (88.48 KiB) 8644 keer bekeken
-
- er hoefde niet zo heel veel uit het interieur te worden verwijderd
- IMG_3906.jpg (91.29 KiB) 8644 keer bekeken
-
- kaalgebouwd portier in verband met uit te wisselen spiegel(s)
- IMG_3925.jpg (100.56 KiB) 8644 keer bekeken
-
- zonder achterbumper en met lege kofferruimte
- IMG_3953.jpg (110.87 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de ruimte achter de grille, zonder distronic en met nachtzichtcamera
- IMG_3877.jpg (97.41 KiB) 8644 keer bekeken
-
- diezelfde ruimte achter de grille; nu met distronic oog
- IMG_3884.jpg (101.44 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de originele monocamera (type C)
- IMG_3898.jpg (94.91 KiB) 8644 keer bekeken
-
- zonder camera
- IMG_3899.jpg (79.61 KiB) 8644 keer bekeken
-
- en nu met de voor de distronic benodigde stereocamera
- IMG_3904.jpg (109.17 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het oude contactslot (-eveneens- type C) en het nieuwe contactslot (type D)
- IMG_3909.jpg (72.52 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het verschil in de beide contactsloten...een aantal extra contactpinnetjes voor de flexray "stern" (ipv "linien")
- IMG_3912.jpg (61.74 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het stuur zonder trillingsmotor(tje)
- IMG_3928.jpg (102.97 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het stuur met trillingsmotor(tje)
- IMG_3930.jpg (95.33 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de stuurwielschakelaars met en zonder distronic afstandswieltje
- IMG_3932.jpg (87.04 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de stuurunit waaraan de verschillende radarsensoren worden gekoppeld
- IMG_3946.jpg (96.31 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de achterbumper die nieuw besteld moest worden om zo aan de (los te bevestigen) sensorhouders te komen
- IMG_4101.jpg (84.6 KiB) 8644 keer bekeken
-
- 1 van de 2 achterste radarsensoren in ingebouwde toestand
- IMG_4105.jpg (91.47 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het driehoekje van de dodehoekassistent
- IMG_4003.jpg (86.08 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het menu voor de dodehoekassistent
- IMG_3978.jpg (53.04 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de dodehoekassistent is ingeschakeld
- IMG_3981.jpg (77.22 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het menu voor de rijbaanassistent
- IMG_3986.jpg (49.7 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de adaptieve rijbaanassistent is ingeschakeld
- IMG_3987.jpg (77.59 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het menu voor de aktieve remassistent
- IMG_3990.jpg (52.09 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het menu voor de verkeerstekenassistent
- IMG_3992.jpg (61.19 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het menu voor de snelheidslimietassistent
- IMG_3995.jpg (54.97 KiB) 8644 keer bekeken
-
- het menu voor de rijbaanwisselassistent
- IMG_3984.jpg (57.22 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de auto zelf
- IMG_4127.jpg (139.28 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de stuurwielschakelaars met distronic afstandswieltje
- IMG_3999.jpg (90.41 KiB) 8644 keer bekeken
-
- de distronic op 80kmh en een volgsnelheid van ca 40kmh...er komt een scherpe bocht aan, de max. snelheid wordt 30kmh en de ingestelde volgafstand is op zijn kortst
- IMG_3961.jpg (74.83 KiB) 8632 keer bekeken
-
- distronic op 102kmh en een volgsnelheid van ca 90kmh
- IMG_3967.jpg (85.57 KiB) 8632 keer bekeken
-
- de stuurassistent is van mening dat er genoeg foto's zijn gemaakt en dat er wel weer gestuurd mag worden
- IMG_3976.jpg (97.27 KiB) 8632 keer bekeken
-
- de nieuwe schakelaarlijst met meer assistentie
- IMG_3998.jpg (84.64 KiB) 8632 keer bekeken
- ElGriffo
- Berichten: 8351
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Respect weer voor deze klus
Is er iets wat je niet lukt ?
Wat betreft de “nieuwe” EPC ik kan er nog niet aan wennen
Is er iets wat je niet lukt ?
Wat betreft de “nieuwe” EPC ik kan er nog niet aan wennen
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
ja...maar dat heeft meer te maken met het feit dat mercedes sommige dingen niet aan wil (laten) passen zoals extra optie(code)s bij op de mercedes-(connect-)me server (als ze dat soort simpele IT-handelingen aanboden voor 500 tot 1000 euro per optiecode dan weet ik zeker dat er nog best veel bij te verdienen was)ElGriffo schreef:Is er iets wat je niet lukt ?
Wat betreft de “nieuwe” EPC ik kan er nog niet aan wennen
ennuh...die nieuwe EPC hoef ik nog steeds niet te gebruiken (ik heb nog steeds 2 verschillende online EPC's waar wel mee valt te werken)
@plorie: op dergelijke klussen is de marge gelukkig wel wat groter dan de kosten van 1 bumper (en die bumper ligt er natuurlijk ook altijd nog - die wordt ook nog wel weer eens omgezet in geld)
greetingz,
- MIKE C200
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 03 jul 2005 12:43
- Mercedes-Benz: C200 + C36(bouwpakket) SMART 451
- Specialisatie: W202/208/210 Electra
- Locatie: limburg
- Contacteer:
Netjes.
Vraag me toch af hoeveel de contactslot pinnetjes besparing is voor Mercedes
Vraag me toch af hoeveel de contactslot pinnetjes besparing is voor Mercedes
Wer später bremst ist länger schnell
Wer sein Auto liebt der schiebt
Wer sein Auto liebt der schiebt
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Maar goed dat het kreng zo'n beetje vanzelf rijdt. Want met zoveel instellingen en mogelijkheden kom je haast niet meer aan het verkeer toe. Impressive!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Sterdriver
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 02 okt 2017 18:00
- Mercedes-Benz: V-klasse 220d L W447
- Specialisatie: design
- Locatie: Midden Nederland
Mooi om ons zo een kijkje in de keuken te geven van wat je doet. Daar komt veel kennis aan te pas. Ben je er altijd zeker van dat je zo’n klus aanpakken kan of geeft de Mercedes electronica ook wel eens problemen met bijvoorbeeld het niet synchroniseren of accepteren van andere, achteraf, aangesloten electonica?
And so the adventure begins...
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
als het af-fabriek ingebouwd en gecodeerd kan worden, dan moet dat achteraf doorgaans ook kunnenSterdriver schreef:Ben je er altijd zeker van dat je zo’n klus aanpakken kan of geeft de Mercedes electronica ook wel eens problemen met bijvoorbeeld het niet synchroniseren of accepteren van andere, achteraf, aangesloten electonica?
de meeste problemen kom ik tegenwoordig tegen in taxi's...daar zit de taximeter dan in de voorste "asbak" verbouwd en die kan daar niet uit en dan moet je maar zien dat je je werk gedaan krijgt met zo'n middenconsolepaneel dat in de weg hangt te bungelen aan een taximeterkabel (taxi's pak ik dan ook lang niet altijd aan)
en dan natuurlijk nog de reeds gerepareerde schade auto's waar men meteen van halogeen naar LED lampen is gegaan en waarbij de schadereparatie niet echt fijn te noemen is...bij dat soort auto's wordt het aansluiten en aangeleerd krijgen van de LED lampen soms nog een hele uitdaging
greetingz,
- S_W204
- Berichten: 3602
- Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
- Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)
Wat is de leukste/meest uitdagende klus die je ooit hebt gehad? Ben best benieuwd.
En uiteraard wederom prachtig werk. Was altijd wel benieuwd naar het achteraf inbouwen van het rijassistentiepakket.
En uiteraard wederom prachtig werk. Was altijd wel benieuwd naar het achteraf inbouwen van het rijassistentiepakket.
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
nee...sinds 18-12-2018 zijn dit soort actieve rij-assistenten niet meer achteraf in te bouwen...en dat wil zeggen dat mercedes op die datum een hele zwik optiecodes van actieve rijassistenten heeft geblokkeerd voor wat betreft het achteraf toevoegen aan een bestaande datakaart en dan krijgen wij bij gevolg die optie na het inbouwen niet meer gecodeerd
en ik weet wel dat er bedrijven zijn die via achterdeur programmeringen wel weer eea aan de gang krijgen van deze assistent systemen maar de eerste de beste keer dat je daarna met je auto bij mercedes binnenkomt ivm een of andere kleine storing dan gaat de auto aan de kast en sordt er eea aan software updates uitgevoerd en dan heb je daarna een auto met de nodige fouten en problemen...dat is dus 3x niks
greetingz,