Misfire? na wisselen bougies M112 2.4L

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
jerome16v
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2016 12:30
Mercedes-Benz: W202 1999 C240 Elegance Selection
Specialisatie: lassen, Constructie
Locatie: Overijssel

12 jul 2018 22:11

Goedenavond,

Een week of 3 geleden ben ik overgestapt van de C180 die ik had naar een C240 elegance selection automaat uit 1999 met 180dkm op de klok, een erg mooie en goed onderhouden exemplaar (fotos enzo volgen in een ander topic).
Deze auto heb ik gekocht met wat ik toen nog niet wist een defecte LMM, deze is na wat testen vervangen op kosten van de verkopende partij en na een reset liep het allemaal als een zonnetje, een bak meer vermogen als voorheen en motorisch was en is er eigenlijk niks op aan te merken.
De automaatbak schakelt wel nog een beetje apart en hier is denk ik ook wel "iets" mee aan de hand maar ook dat is voor een ander en later topic, waar het me nu om gaat is het volgende, eergisteren heb ik uit voorzorg alle 12 bougies vervangen omdat ik niet kon terugvinden in de papieren wanneer deze waren gewisseld, na wat googlen en via automaterialen sites te hebben gezocht 12 NGK pfr5r-11 bougie's besteld en deze dus later ook gemonteerd.
De oude bougies zagen er nog wel aardig goed uit alleen waren ze erg oud en tijdens het testritje viel me dan ook meteen op dat de motor een stuk beter reageerde, vooral onderin was het merkbaar dus ik was al helemaal blij haha :lol: .
Tot ik stil kwam te staan en merkte dat de motor heel onregelmatig 1 cilinder over slaat stationair, het is heel subtiel maar zeker weten hoorbaar,voelbaar en zichtbaar,
Via google kom ik veel uit op bougies als mogelijke oorzaak maar als hij echt 1 cilinder zou overslaan is een bougie niet erg aannemelijk aangezien deze motor 2 bougies per cilinder heeft, ik moet het dus denk ik meer zoeken in vonk overslag of bobines of bekabeling ?
Zeker weten dat het een misfire is doe ik natuulijk nog niet maar aangezien dat dat het enige is wat ik gedaan heb die avond moet het haast wel in die hoek zitten, zelfs het ontbrekende "plofje" in de uitlaat is aanwezig, of juist niet moet ik dan eigenlijk zeggen.
De motor loopt trouwens verder echt hartstikke mooi en tijdens het rijden lijkt het dan ook allemaal goed en soepel, al merk je bij een 6 cilinder al heel snel weinig tot niks van een korte misfire af en toe

Ben er vandaag al even mee aan het werk geweest en heb alle bougiekabels weer gedemonteerd en doorgemeten en ze zaten allemaal op 2300 tot 2400 ohm, ook zagen ze er optisch nog goed uit en het lijkt met net als bij het bougieverhaal sterk dat het hier mee te maken heeft eigenlijk.
Ook heb ik het even zo donker mogelijk gemaakt onder de motorkap en ben met een draaiende motor aan het spuiten geweest met een plantenspuit met wat water maar kon nergens een vonk ondekken helaas.

Daarom mijn vraag of iemand hier misschien nog een idee heeft waar ik eventueel nog even naar kan kijken of wie er Anno 2018 nog kan uitlezen met Star software ?, mijn geld mag voor zulke dingen best naar de dealer maar mijn voorkeur gaat toch wel uit om er samen met iemand van het forum naar te kijken en het zelf op te lossen
Morgen wil ik iig nog even met mijn oude vertrouwde flitslamp meekijken of ik de misfire kan ontdekken en dus verder kan testen.
Sorry trouwens voor het lange verhaal maar ik haat als ik iets vergeet te vermelden haha.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 jul 2018 22:27

Ff wat "domme" vragen. Bij 12 bougies vergeet je er snel een. Zitten ze alle op zeker vast? Controleren.
Er zitten 6 bobines in en per stuk twee bougiekabels, 1 en 2. Ook ff in de doppen kijken of diep binnenin het veertje niet is gecorrodeerd / verbogen. Anders maakt het misschien niet goed contact met je bougie. Zitten daar busjes opgedraaid of hebben de bougies een draadeindje bovenop? Moeten iig bij elkaar passen. Niet ergens 1 en 2 gedraaid?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

12 jul 2018 22:48

Waar heb jij de laatste jaren gezeten ?
Kan nog steeds gewoon bij elke dealer en specialist met Star diagnose Xentry
uitgelezen worden. Welke regio zoek je ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 jul 2018 07:17

Zaten daar dezelfde bougies in voor het wisselen?
Zijn bij alle 12 bougies ook de electrodeafstand gecontroleerd en/of bijgesteld?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
jerome16v
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2016 12:30
Mercedes-Benz: W202 1999 C240 Elegance Selection
Specialisatie: lassen, Constructie
Locatie: Overijssel

13 jul 2018 08:18

Gisteren heb ik alles nogmaals gecontroleerd. Kabels doorgemeten en de bougies nagetrokken, ook de kabels nagelopen of ze op goede bougie zaten en alles zit gewoon zoals het hoort.
Het zijn niet dezelfde bougies nee. Er zaten bosch bougies in maar de Ngk's die er nu in zitten worden vaker gebruikt voor deze motor dus het zou goed moeten zijn.

En over de dealer en het uitlezen van de auto, ik zei toch ook dat het wel bij de dealer kan en mag. Ik heb gisteren al gebeld met baan twente hier in hengelo alleen hebben die pas over 2.5 week tijd en zou er gewoon graag nog deze week mee verder gaan, vandaar dat de voorkeur ook uit gaat om hem met een forumlid uit te lezen.

De electroden afstanden heb ik niet gecontroleerd helaas, dit word de volgende stap als ik na het zoeken met de stroboscoop niks kan vinden.

De bougies hebben trouwens het goeie "dopje" voor in de dop en alles ziet er schoon en netjes uit. Gisteren nog extra in de doppen gekeken en schoon gemaakt waar nodig.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

13 jul 2018 08:53

Vlgs de NGK catalogus is dit idd het juiste type bougie, als je hebt geleverd gekregen wat je hebt besteld. Heb ze ook in mijn M112 blok. Verder, omdat je alles al dubbel gecheckt hebt, geen idee.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Dies
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 apr 2016 12:31
Locatie: Amsterdam

13 jul 2018 09:31

Ook een nieuwe bougies kan zomaar stuk zijn.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

13 jul 2018 11:29

Uitlezen, STAR/DAS vertelt je gelijk welke cilinder(s) gezeur geeft/geven. Meten = weten, gissen = missen.

Vermeld even je regio, misschien zit er een (betaald) vrijwilliger in je buurt en anders blijft inderdaad de eerder voorgestelde MB specialist of dealer je enige optie (behalve trial & error).
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

13 jul 2018 11:43

Gezien de leeftijd van de bobines, zou het ook kunnen zijn dat er eentje minder aan het worden is en dat het gewoon stom toeval is dat 1 van de 6 bobines het nu aan het begeven is?
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

13 jul 2018 21:42

Deze bougiekabels worden regelmatig defect getrokken met demonteren.

Locatie slecht werkende cilinder bepalen en de bobine inclusief kabels wisselen en kijken of het probleem verschoven is.

Officieel kun je een sensor op de bobine monteren en daarna met de scope de werking controleren
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4048
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

14 jul 2018 10:26

Er kunnen maar paar dingen aan de hand zijn...

* een of meerdere nieuwe bougies kapot.
* met monteren zonder een bougiedop de bougie laten vallen in de schagt, waarbij de elektrode afstand niet meer klopt.
* een van de bougiekabels met lostrekken kapot.
* toch spontaan een bobine stuk.

Dit allemaal erg makkelijk te achterhalen met Stardiagnosis of een andere goede uitleeskast.

Van stationair foutloop de waardes bekijken, en je weet binnen 5min welke cilinder(s) loopt te etteren.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

14 jul 2018 21:15

Raimon schreef:Deze bougiekabels worden regelmatig defect getrokken met demonteren.
Als je aan de kabels hebt getrokken loop je die kans zeker. Voorgeschreven is een speciale steeksleutel 17mm die eigenlijk bedoeld is voor het kleppen stellen van de M110-motor. Die kun je van Hazet kopen.

Zelf heb ik een ringsleutel 17mm van een setje uit de 5-euro bak opengeslepen. Werkt als een zonnetje! Zie: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 35#p666535 tweede foto.

Verder wat al is gezegd: die misfires vind je meteen als de ME-unit uitleest. Dat kan iedere dealer; mogelijk kom je er ook met een universeel apparaat.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
jerome16v
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2016 12:30
Mercedes-Benz: W202 1999 C240 Elegance Selection
Specialisatie: lassen, Constructie
Locatie: Overijssel

16 jul 2018 20:51

Uitlezen bij de dealer gaat over een week of 2 ook zowieso gebeuren, dat was de bedoeling al voordat ik dit probleempje kreeg dus ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
Maar aangezien ik nog nooit in mijn leven een auto naar de garage heb gebracht wou ik het niet laten bij een afspraak bij de dealer dus ben ik er gisterenavond nog even mee bezig geweest en ik heb het kunnen oplossen, wat het nou uiteindelijk geweest is weet ik eigenlijk niet, nadat ik bobines en kabels heb omgewisseld was het probleem eigenlijk opgelost
Met een stroboscoop ben ik alle kabels afgegaan en de cilinder rechtsachter (weet zo ff niet welke cilinder dat is) deed heel af en toe niet mee stationair.
Omdat deze bobine en kabels slecht te bereiken zijn bedacht ik mij om deze naar de voorste cilinder over te zetten zodat ik A: kan zien of het probleem zich zou mee verplaatsen en B: ik er de volgende keer gemakkelijker bij zou kunnen dus zo gezegd zo gedaan en voila, probleem totaal opgelost.
Heb niks anders als anders gedaan eigenlijk alleen 2 bobines en 4 kabels gewisseld van plaats.
Electrode afstand heb ik helaas nog niet kunnen controleren door tijdgebrek en aan de ene kant wil ik dit nog wel even doen maar aan de andere kant zit ik er nu ook liever even niet meer aan aangezien die het nu gewoon doet haha.

Edit: toevallig heb ik de bougiedoppen ook los gehaald met een sleutel 17, gewoon een steeksleutel werkte al prima. Mijn omgeving is trouwens Overijssel, Hengelo voornamelijk dus vandaar dat Baan Twente de eerste keus was als de auto naar de dealer zou gaan, al zou uitlezen met een forum lid nog steeds het mooist zijn.
Laatst gewijzigd door jerome16v op 16 jul 2018 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

16 jul 2018 20:57

Zal er een dop wel niet helemaal lekker contact hebben gemaakt.
Mn ervaring na 3 x wisselen van bougies met NGK is dat de elektrodeafstand prima is.
Ik zou het nu lekker laten zitten en niet meer aan denken. Tenzij het terug komt :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

17 jul 2018 15:57

Als ie het goed doet zit die electrodenafstand wel goed. Afblijven en lekker gaan rijden ;)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Plaats reactie