Mercedes-Benz onthult nieuwe A-Klasse (W177)

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 jul 2018 23:05

snoopy_belgium schreef:Ik ben benieuwd of andere fans van Mercedes daar ook zo over denken of een andere opinie hebben.
Als je het niet erg vindt, een paar van mijn gedachtes (geschikt voor alle leeftijden) :)
- de nieuwe A is enorm gegroeid (+12 cm) maar de inhoud van de koffer is niet groter dan kortere concurrenten zoals de Golf. T.o.v. mijn oude A met een lengte van 3,60 is de nieuwe A meer dan 80 cm langer, maar de kofferruimte is nog steeds even groot. Mercedes was vroeger een merk dat functionele auto's bouwde maar dat is al heel lang geleden.
De oude A was een stuk hoger dan de nieuwe A en de zijkanten/stijlen liepen vroeger een stuk minder naar binnen toe bij het dak, dus dat kan heel goed dat de totale inhoud onder de streep hetzelfde lijkt gebleven. Overigens zie ik bij de Golf en zijn concurrentie niet bijster veel meer liters aan bagageruimte: W177 heeft 370-1210 l, Golf heeft 380-1270 l, Focus heeft 375-1354 l en de Astra heeft 370-1210 l (stoelen overeind danwel stoelen plat).
Vroeger maakte Mercedes relatief grote auto's met een magere body-in-white zodat je alsnog veel ruimte had binnenin. Om meer auto's te verkopen moesten er ook goedkopere modellen bij komen en dan moet je dus minder materialen gebruiken en kleinere lichtere auto's met kleinere motoren bouwen, terwijl er wel hetzelfde wordt verwacht mbt isolatiemateriaal, luxe en veiligheid tegen crashes binnen dat handzame buitenformaat. Dan heb je dus minder bagageruimte dan vroeger, maar de A is niet bedoeld als ruimtewonder en zoals gezegd bestond dit segment toen nog niet. Als je wel graag een Benz wilt, onder de C maar met meer ruimte dan een C: er komt nog een A sedan, CLA Coupé en Shooting Brake, B-Klasse en GLB. Is wel eventjes wachten nog maar tegen eind dit jaar moeten er al weer een paar zijn onthuld.
Tegenwoordig is het visuele het belangrijkste en de praktische zijde komt pas op de tweede plaats.
Dat is natuurlijk bij enorm veel auto's zo maar dat ligt ook aan hoe de auto in de markt wordt gezet. Zoals net aangehaald, de A wordt niet verkocht als zijnde een opbergwonder. De A wordt niet echt aangeboden als oplossing voor het hele gezin, daar zul je straks de CLA Shooting Brake denk ik eerder voor moeten hebben.
- de nieuwe A is geen goedkope auto maar Mercedes heeft gekozen voor een torsieas terwijl de concurrenten een multilink achteras hebben. Jarenlang heeft Mercedes reclame gemaakt met zijn vernieuwende multilink en nu gaat om te besparen die multilink eruit tenzij in optie of op de modellen met een zware motor.
Astra en Audi A1 hebben in de basisversies ook semi-onafhankelijke ophanging. Nu is het er bij de A inderdaad uit als kostenbesparing waarschijnlijk, ik gok omdat de auto's mede door de nieuwe testmethodes ook al duurder zijn geworden en omdat de A moest beschikken over een hoop systemen van de grotere Benzen. Het zal zeker iets anders rijden, maar rijdt het ook echt storend erger? Zo ja is dat best jammer inderdaad :(
- de nieuwe A is geen goedkope auto maar Mercedes heeft gekozen voor kleine Renault motoren. A160, A180 en A200 hebben allemaal dezelfde 1,33l motor waar de turbokracht het verschil maakt. Maar wanneer die turbo niet op volle kracht draait blijft het een kleine motor met weinig trekkracht. Door de nieuwe Europese testmethodes voor CO2 bepaling stoppen andere merken met de downsizing van motoren (een kleine motor die hard moet werken verbruikt meer dan een grotere motor die niet tot aan zijn limiet moet worden geduwd), maar Mercedes stapt nu pas in die downsizing filosofie. Renault motoren zijn op zich niet slecht maar wanneer je veel geld geeft voor een Mercedes wil de klant geen Renault motor maar een Mercedes motor, anders kan je evengoed een Renault Megane kopen.
Mercedes is al wel wat langer dan vandaag bezig met downsizing, die Renault motoren komen uit hun samenwerking met Renault-Nissan waarbij beide partijen van elkaar lenen. Ze doen het om de ontwikkelingskosten omlaag te krijgen. Voor de praat is het inderdaad niet echt fijn te zeggen dat je een Renault motor hebt, maar dat is wel beperkt tot het basisblok. Turbo, randapparaten en mapping komen allemaal vanuit Mercedes.
- de nieuwe A is geen goedkope auto en een Mercedes is dat nooit geweest. Maar: wanneer ik zo'n wagen koop wil ik die dan ook uitrusten overeenkomstig mijn wensen. Maar alles zit in pakketten en een vrije keuze is helaas niet mogelijk. Een witte dakhemel is enkel mogelijk in de standaard versie, een tweezone airco enkel in Progressive (dan krijg je de zwarte hemel er ook bij), elektrisch inklapbare spiegels zijn er niet in de standaard versie enz. De grotere dashboard displays worden sinds enkele weken enkel aangeboden in dure pakketten. Dit doet mij denken aan de Japanse karretjes van jaren geleden: daar had je ook de keuze tussen enkele modellen. Wou je een airco dan moest je het duurste model nemen en kreeg je alle andere toeters en belletjes die je helemaal niet wenst er ook bij. Bij Mercedes Duitsland kan er veel vrijer worden gekozen, bij Mercedes België en Nederland is er weinig keuze. Bij de concurrentie gaat dit wel allemaal. Op die manier jaagt Mercedes zijn klanten naar de concurrentie.
Ik denk dat op dit moment Lexus en misschien Kia de enige zijn als gerelateerde auto's die geen of heel weinig opties aanbieden. Het is een beetje gemene business, de A bijv. standaard zonder meegespoten sideskirts aan te bieden en als je dat wel wilt moet je gelijk 1800 euro uitgeven aan de eerstvolgende Line. Maar dat is hoe ze het geld binnenhalen. Dat van die hemelbekleding slaat inderdaad nergens op, misschien dat een van de dealermedewerkers hier op het forum kan zeggen of het mogelijk is om alsnog de lichtgrijze te bestellen in combinatie met Thermotronic. Of anders contact opnemen met je locale dealer of in het 'ergste' geval de importeur. In Duitsland kan het inderdaad wel. Die grotere displays heb ik in de online configurator vanaf het begin af aan alleen zien zitten in de optionele MBUX cockpit, als ik dat niet kies heeft hij standaard de twee kleinere schermpjes.


Natuurlijk kan ik verder niets doen aan de eventuele teleurstelling die je het hebt bevonden (behalve te adviseren de overige varianten af te wachten), maar dit wilde ik gewoon even kwijt.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

11 jul 2018 00:50

Wauw Helmy, goede opsomming!

Even een dingetje eruit pikken: de wegligging icm torsieas. Mijn dealer gaf aan dat de tekortkoming op wegligging inderdaad te wijten zou zijn aan die torsieas ipv onafhankelijke ophanging. Los, instabiel, stuiterde aan de achterzijde, licht. Vooral heel goed merkbaar op slechtere wegen. Op vlak wegdek is het nog wel te doen, maar bij een stuurbeweging merk je de vreemde beweging al direct weer.

Maar als je daar geen last van hebt is het mbux wel erg mooi.

O ja, mijn vrouw heeft de afgelopen tien jaar niet meer last gehad van wagenziekte. Totdat ze (voorin) meereed in deze nieuwe A klasse met torsieas.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 dec 2017 11:08
Mercedes-Benz: A200 Business Solution AMG-Line 7G-DCT (W177)

11 jul 2018 06:54

dvs123 schreef:Dat verhaal heb ik dus ook gehoord.
Maar is het wel zeker dat het geschil eind augustus is opgelost?
Volgens mijn leverende dealer wel. Dus moet daar maar op vertrouwen.
Hij gaf aan dat mijn auto gewoon met Smartphone integratie geleverd gaat worden.
W177 Mercedes A200 Business Solution AMG 7G-DCT | Kleur: Mountain Grey (Opties: Connectiviteit Smartphone, DAB+, Panoramaschuifdak, Privacy Glass) Showroom Topic
snoopy_belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018 10:11

12 jul 2018 08:07

Funswijk schreef:@Snoopy: mooi en duidelijk verhaal en je hebt helemaal gelijk! Ik zou ook niet voor de nieuwe A-klasse gaan en zeker niet eentje met automaat (automaten van MB zonder koppelomvormer zijn MB-onwaardig), misschien toch bij een ander merk gaan shoppen? Zoals genoemd zit een Golf 7 veel beter in elkaar, maar ja, dan moet je wel VW willen rijden. Gezien de problemen, die bij een VW vaak vanaf ± 75.000 km beginnen, zou ik er zeker geen 16 in gaan rijden. En misschien een andere optie, een B-klasse? Ik weet dat dit een beetje een ouwe lullen-bak is, maar hij rijdt wel fijn en je hebt veel zicht rondom, iets wat je lang niet meer bij alle modellen hebt!
Bedankt voor je reactie. Wat die koppelomvormer betreft weet ik het zo nog niet. Automaten met dubbele koppeling kunnen, wanneer ze goed gemaakt zijn, heel efficiënt zijn (lager verbruik want geen verlies in de omvormer) en aangenaam om mee te rijden, dus zonder schokken. In de nieuwe A-klasse gaat het wel over een Getrag versnellingsbak, dus hopelijk past die goed bij de Renault motoren. Wanneer de constructeur de volledige aandrijflijn ontwerpt en produceert, zoals Mercedes vroeger altijd deed, was de afstelling altijd zeer goed. Nu valt het nog af te wachten.

Een Golf is inderdaad een heel goed alternatief. Mijn eerste auto is een Golf en deze is na 26 jaar en 180.000 km nog steeds in gebruik zonder enig mechanisch probleem aan de motor. Dus met de betrouwbaarheid valt het goed mee. Daar ligt ook het probleem voor de A-klasse: de concurrentie bouwt ook heel goede wagens die beter uitgerust zijn voor een veel lagere prijs. En door de besparingen zet Mercedes daar minder en minder tegenover.

De B-klasse is inderdaad ook een mogelijkheid, maar echt mooi is die wel niet. Ook het overzicht van de wagen valt dik tegen. Bij mijn oude A zie ik de neus van de wagen niet want het zicht houdt op aan de voorruit, maar het grote voordeel van de oude A is de zeer korte neus. Bij de B is er wel nog een lange neus voor de voorruit.

Eigenlijk had ik graag een nieuwe C gekocht met Exclusive exterieur want die heeft nog een ster op de motorkap staan. Wanneer ik in die wagen ga zitten denk ik met veel heimwee terug aan de wagen van mijn vader waar ik eerst mee heb gereden: een W123 200 van 1976.
Maar helaas: De Exclusive wordt in de configurator niet meer aangeboden in Nederland en België, wel nog in Duitsland.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 jul 2018 08:09

snoopy_belgium schreef:Maar helaas: De Exclusive wordt in de configurator niet meer aangeboden in Nederland en België, wel nog in Duitsland.
Dan koop je hem toch in Duitsland?
#doeslief
snoopy_belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018 10:11

12 jul 2018 08:21

Borgmonster schreef:Wauw Helmy, goede opsomming!

Even een dingetje eruit pikken: de wegligging icm torsieas. Mijn dealer gaf aan dat de tekortkoming op wegligging inderdaad te wijten zou zijn aan die torsieas ipv onafhankelijke ophanging. Los, instabiel, stuiterde aan de achterzijde, licht. Vooral heel goed merkbaar op slechtere wegen. Op vlak wegdek is het nog wel te doen, maar bij een stuurbeweging merk je de vreemde beweging al direct weer.

Maar als je daar geen last van hebt is het mbux wel erg mooi.

O ja, mijn vrouw heeft de afgelopen tien jaar niet meer last gehad van wagenziekte. Totdat ze (voorin) meereed in deze nieuwe A klasse met torsieas.
Wanneer ik hierover begin na te denken bekruipt mij het gevoel dat Mercedes zijn eigen jarenlange filosofie niet meer volgt.
Vroeger stond Mercedes voor degelijkheid en veiligheid. In 1982 kwam Mercedes met een nieuw basismodel, de 190, die als nieuwigheid een multilink achteras had. Onafhankelijk ophanging achteraan was niet alleen goed voor het comfort maar zorgde ook voor een betere wegligging en dus veiligheid. Alle 190-modellen hadden zo'n achteras en dat werd nadien ook in alle andere modellen geïntroduceerd. Daarna is de A-klasse er gekomen en die had een torsieas. Maar ondertussen is die A enorm geëvolueerd en veel sportiever geworden. Ook het vermogen van de motoren is enorm toegenomen. Het eerste sportieve topmodel van de 190 was de 190E 2.3-16 en die had in 1984 185PK.
Een nieuwe A200 heeft vandaag 163PK, maar ook een gewone torsieas. Eigenlijk kan dat niet voor zo'n dure en sportieve auto.
snoopy_belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018 10:11

12 jul 2018 08:42

Peter schreef:
snoopy_belgium schreef:Maar helaas: De Exclusive wordt in de configurator niet meer aangeboden in Nederland en België, wel nog in Duitsland.
Dan koop je hem toch in Duitsland?
Dat zal de importeur niet zo leuk vinden. Voor garantie en onderhoud zal je dan altijd naar Duitsland moeten. En misschien zijn er ook nog extra kosten om zo'n wagen hier ingeschreven te krijgen want ondanks de EU heeft ieder land zijn eigen regeltjes waar een nieuwe wagen moet aan voldoen voor inschrijving.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 jul 2018 09:54

Vlgs mij is het zo dat als je er instelbare dempers bij bestelt, je er de multilink achteras bij krijgt. Zou ik dat doen.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
snoopy_belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018 10:11

12 jul 2018 10:09

René SLK230 schreef:Vlgs mij is het zo dat als je er instelbare dempers bij bestelt, je er de multilink achteras bij krijgt. Zou ik dat doen.
Dat klopt, maar is wel een optie van een dikke 800 EUR.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 jul 2018 10:11

Ze hadden het er ook standaard onder kunnen schroeven, was de A 800 duurder. Ik bedoel als je die multilink wilt moet je m kiezen...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
snoopy_belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018 10:11

12 jul 2018 10:27

René SLK230 schreef:Ze hadden het er ook standaard onder kunnen schroeven, was de A 800 duurder. Ik bedoel als je die multilink wilt moet je m kiezen...
Voor de klant is het 800 EUR als optie, maar voor de fabrikant kost dit minder. Dan is het stom dat ze die as er niet standaard onderschroeven. Maakt de productie ook eenvoudiger.
Het is altijd hetzelfde: eerst komen de ontwerpers en ingenieurs en die maken een prachtig product.
Dan komen de managers, marketingmensen en die helpen alles om zeep. En de klant is de pineut.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 jul 2018 10:58

Nieuw kost een A meer dan een goede gebruikte B of C. Koop je die toch? Of een Astra of Golf. Of straks de nieuwe 1 of A3. Wel ff opletten want ook die eerste twee hebben als basis geen multilink. Ik snap dat "pineut" niet zo, dat doe je m.i. jezelf aan. Je hebt toch keuzevrijheid?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
snoopy_belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018 10:11

12 jul 2018 11:58

René SLK230 schreef:Nieuw kost een A meer dan een goede gebruikte B of C. Koop je die toch? Of een Astra of Golf. Of straks de nieuwe 1 of A3. Wel ff opletten want ook die eerste twee hebben als basis geen multilink. Ik snap dat "pineut" niet zo, dat doe je m.i. jezelf aan. Je hebt toch keuzevrijheid?
Er is inderdaad keuzevrijheid, maar uiteindelijk wil je niet het gevoel krijgen dat je veel te veel voor iets aan het betalen bent.
Een A200 die met wat opties al gauw tussen de 40 en 45.000 EUR kost kan moeilijk als een basismodelletje worden afgedaan. Voor een vergelijkbare Golf (1.5 TFSI met 150 pk in Highline uitrusting en met standaard multilink achteras) betaal je een kleine 15.000 EUR minder. Maar dat is appelen met peren vergelijken. Concurrende producten van deze prijsklasse hebben wel een multilink standaard.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 jul 2018 12:15

"De markt heeft altijd gelijk", heet het dan.
Bij de nieuwe A zit een deel van de meerprijs waarschijnlijk in de beeldschermen, connectiviteit, het spraakbestuurde MBux-systeem en tritsen aan passieve en actieve veiligheidssystemen. De vraag is hoe belangrijk je dat vindt en wat je daar als potentiele koper voor over hebt / hoe zwaar je dat en het gegeven dat je "in een Mercedes" rijdt (deels slechts imago) laat wegen.
Zou jij gelijk hebben verkoopt het niet voor die prijs. Zou MB zn marktonderzoek goed hebben gedaan loopt het als een malle straks.
Time will tell.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

12 jul 2018 12:58

snoopy_belgium schreef:En misschien zijn er ook nog extra kosten om zo'n wagen hier ingeschreven te krijgen want ondanks de EU heeft ieder land zijn eigen regeltjes waar een nieuwe wagen moet aan voldoen voor inschrijving.
Dat valt reuze mee volgens mij, typegoedkeuring op deze schaal van massaproductie is meestal zoniet altijd Europees/continentaal. Het zou de fabrikant te veel kosten om met elk land afzonderlijk rekening te houden, en de landvermeldingen op een datacard zullen denk ik meer te maken hebben met de taalinstellingen, stickers en boekjes. Slechts een enkele keer worden een paar motorvarianten wat aangepast voor een bepaalde markt. Het RDW kan hier volgens mij ook niet een auto weigeren als die in andere Europese landen wel toegelaten is.

snoopy_belgium schreef: Een nieuwe A200 heeft vandaag 163PK, maar ook een gewone torsieas. Eigenlijk kan dat niet voor zo'n dure en sportieve auto.
Of het 'kan'/hoort is een andere vraag, maar ik ben ook van mening dat ze die multilink niet slechts als optie hadden moeten aanbieden. Maar helaas, zoals zo vaak delft engineering het onderspit. :lol: Maar het gebeurt wel vaker, de Polo GTI en Fiesta ST hebben ook een semi-onafhankelijke ophanging (is een torsieas een variant van) en die hebben 200 PK met een afstemming op sportiever rijgedrag. Zijn wel een stuk goedkoper (~€30.000)
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie