Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier een gouden tip te krijgen over de oorzaak van het onregelmatige toerental van mijn W212 220cdi (E-klasse), van eind 2009 (dus met het nieuwere model), km stand 204.000.
Wat is het probleem?
Bij het rijden (met of zonder koude motor, en onafhankelijk van rijden met of zonder cruisecontrol) gaat de motor schommelen in de toeren wanneer je een constante snelheid rijdt. Maar niet altijd, de ene dag wel en de andere dag weer niet... ook bij koude of warme start kan de auto de ene dag heel schokkerig stationair draaien, terwijl de volgende dag de motor weer als een zonnetje loopt. Het lijkt dus een probleem dat niet constant aanwezig is.
Hierbij komt dat sinds een week het lampje van de Egr is gaan branden. Dit doet mij vermoeden dat het probleem niet met de automaatbak te maken heeft zoals ik hier veel heb gelezen, maar in de motor of motorsensoren gezocht moet worden?
Ik ben al bij een dealer geweest, maar de auto geeft geen officiële foutmeldingen...
Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik het beste kan uitzoeken wat de oorzaak is! Alvast veel dank voor tips!
W212 220cdi Onregelmatig toerental
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 10 jul 2018 20:34
- Mercedes-Benz: W212 avantgarde
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Hoe ziet het lampje van de EGR er bij een 212 uit?
Volgens mij heeft geen enkele auto een lampje voor de EGR...?
Volgens mij heeft geen enkele auto een lampje voor de EGR...?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 10 jul 2018 20:34
- Mercedes-Benz: W212 avantgarde
Bedankt voor de snelle reacties!
Lampje Egr ging vorige week pas branden nadat ik bij de dealer ben geweest. Maar het onregelmatige lopen heb ik al heel lang nu (bijna een jaar), dus heeft niet perse hiermee te maken.
En lampje Egr is zo’n geel plaatje van een motor, dus ik zeg Egr, maar officiële foutmelding is dat er iets mis is met de uitlaatgassen...
Lampje Egr ging vorige week pas branden nadat ik bij de dealer ben geweest. Maar het onregelmatige lopen heb ik al heel lang nu (bijna een jaar), dus heeft niet perse hiermee te maken.
En lampje Egr is zo’n geel plaatje van een motor, dus ik zeg Egr, maar officiële foutmelding is dat er iets mis is met de uitlaatgassen...
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Dus gewoon het motorstoringslampje...
Wat gaf het uitlezen?
Wat gaf het uitlezen?
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Het motorstoringslampje/MIL lampje is altijd een emissie gerelateerde storing voor zover ik weet. uitlezen is de enige manier om er achter te komen welke storing precies.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 10 jul 2018 20:34
- Mercedes-Benz: W212 avantgarde
Bedankt weer voor de reacties. Klinkt alsof ik weer terug kan naar de garage. Bij de uitdraai twee weken geleden kwam niets naar boven rondom motorstoringen. Vervelende was ook dat ie toen net weer een dag wel normaal de toeren vasthield. En daarna is vorige week dat emissielampje gaan branden (had hiervoor een Audi A6 diesel met zelfde lampje en daar bleek de Egr klep kappot, vandaar dat ik dit zo linkte...).
Ik zal eens een nieuwe afspraak voor uitlezen gaan maken, hopelijk komt er nu wel een storing in de uitdraai.
Ik zal eens een nieuwe afspraak voor uitlezen gaan maken, hopelijk komt er nu wel een storing in de uitdraai.
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Ohja? Dus als je ketting uitgerokken is, en het motorstoringslampje gaat branden omdat de nokkenassensor geen correcte waarde meer waarneemt is dat emissie gerelateerd?Tom schreef:Het motorstoringslampje/MIL lampje is altijd een emissie gerelateerde storing voor zover ik weet. uitlezen is de enige manier om er achter te komen welke storing precies.
Wil niet eigenwijs zijn, wel bijleren
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 10 jul 2018 20:34
- Mercedes-Benz: W212 avantgarde
Dag forumleden, nou garagebezoek moet nog twee weken op zich laten wachten met alle pre-vakantiedrukte. Heb zelf van een vriend een uitleesapparaat aangesloten en deze geeft de volgende foutmelding: P0266 $07E8 Generiek Cilinder nr 2 bijdrage/ balans.
Wat betekent dit?
Wat betekent dit?
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Daar haal je niet echt veel info uit...
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
benzkepower schreef:Ohja? Dus als je ketting uitgerokken is, en het motorstoringslampje gaat branden omdat de nokkenassensor geen correcte waarde meer waarneemt is dat emissie gerelateerd?Tom schreef:Het motorstoringslampje/MIL lampje is altijd een emissie gerelateerde storing voor zover ik weet. uitlezen is de enige manier om er achter te komen welke storing precies.
Wil niet eigenwijs zijn, wel bijleren
Als een motor niet juist op tijd loopt zal deze logischerwijs ook niet zijn optimale verbranding halen (een en ander afhankelijk natuurlijk van hoeveel hij van tijd verlopen is). En dan kom je toch weer op het punt dat je op emissie problemen stuit. Het zijn volgens mij altijd brandstof/ontsteking/... gerelateerde storingen die invloed (kunnen) hebben op de uitstoot.